استرس، ارتباط نزدیکی با وزن دارد. چه استرس وزن را افزایش بدهد و چه باعث کاهش آن شود، یک خطر برای سلامتی است. در این مقاله اثرات استرس بر سلامتی و وزن را بررسی می‌کنیم.

استرس از جنبه های مختلف زندگی به ما وارد می‌شود. استرس در محیط کار، زندگی خانوادگی، زندگی شلوغ شهری و عوامل دیگر به وجود می‌آید و می‌تواند منجر به بروز  مشکلات روانی و جسمی شود. ما باید بر آن غلبه کنیم تا بتوانیم سالم و با انگیزه زندگی کنیم.

مطالعات انجام شده توضیح می‌دهند که چگونه استرس می‌تواند از طریق تغییر در عادات غذایی باعث افزایش وزن و چربی بدن شود. استرس مزمن می‌تواند الگوی مصرف غذا، اولویت غذاها و حتی جذب غذاها را تغییر دهد.

یکی از عوامل اصلی، هورمون های مرتبط با استرس هستند. هنگامی که به ما استرس داریم، هورمون‌هایی را تولید می‌کنیم که باعث ایجاد پاسخ بدن می‌شوند. یکی از این هورمون‌ها کورتیزول نامیده می شود و از نظر رابطه بین استرس و وزن، بیشترین تحقیقات روی آن انجام شده است.

یکی از مقالات اخیر نشان می‌دهد که وقتی در خون کورتیزول بیشتری وجود داشته باشد، تمایل ما به مصرف تنقلات حاوی قند و چربی بالا بیشتر می‌شود و این می‌تواند بر وزن ما تاثیر بگذارد. تمایل داشتن به خوردن این غذاهای دارای کربوهیدرات های ساده، چربی های اشباع شده و شکر نه تنها بر وزن ما تاثیر منفی می‌گذارند، بلکه سطح انرژی ما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. وقتی که این غذاها مصرف می شوند، ما افزایش ناگهانی سطح قند خون را خواهیم داشت، اما این افزایش طولانی مدت نیست و بعد از مدت کوتاهی قند خون افت می‌کند. به همین دلیل ما بیشتر و بیشتر از این غذاها را می‌خواهیم و کالری بیشتری مصرف می کنیم.

برای درک بیشتر تاثیر کورتیزول بر افزایش وزن، محققان دانشگاه لندن ۲۵۲۷ مرد و زن در سن ۵۰ سالگی را مورد بررسی قرار دادند. پس از در نظر گرفتن سن و جنس و هم‌چنین عوامل دیگر نظیر اینکه آیا فرد سیگاری هست یا دیابت دارد، نتایج نشان داد که با یکسان بودن همه شرایط، افرادی با میزان کورتیزول بالاتر، وزن بدنی، BMI و دور کمر بیشتری هم دارند. بنابراین کورتیزول حتی باعث تجمع بیشتر چربی در میان تنه می‌شود.

متا آنالیز دیگری نشان می‌دهد که استرس و اضطراب ممکن است باعث کاهش وزن شود. واقعیت این است که وقتی استرس دارید، ممکن است افزایش وزن نداشته باشید زیرا همه ما به استرس پاسخ متفاوتی می‌دهیم. ممکن است برخی افراد مبارزه در برابر استرس هیچ چیزی نتوانند بخورند یا ممکن است به طرف سایر چیزهای مضر مانند سیگار کشیدن، مشروبات الکلی و قمار بروند.

اما چگونه با استرس مقابله کنیم؟

  • ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید.
  • هنگامی که تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرید، از انتخاب غذاهای ناسالم خودداری کنید.
  • از مراقبه و تکنیک‌های تنفسی استفاده کنید.
  • کافئین (قهوه، چای، نوشیدنی انرژی زا) کمتر بخورید و بیشتر استراحت کنید.
  • با دوستان و خانواده صحبت کنید و به آنها اجازه دهید تا کمکتان کنند.

استرس مسئله‌ای شخصی است و دلایل ایجاد آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اینکه چگونه ما به استرس های خارجی پاسخ می‌دهیم هم به همان اندازه منحصر به فرد است.

 

ما نباید اجازه دهیم که استرس زندگی ما را کنترل کند. راه‌های مختلفی برای پاسخ صحیح و نیز جلوگیری از استرس وجود دارد و با به کار گرفتن آن‌ها، می‌توانیم زندگی سالم تری داشته باشیم.

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش