آشنایی با 8 روش های لاغری موضعی + خطرات

لاغری موضعی

اشتراک گذاری این مطلب:

داشتن یه شکم تخت یا کمر باریک آرزوی خیلی از ماست. اما آیا واقعا فقط یه رویاست یا میتونه به واقعیت تبدیل بشه؟

هر زمان صحبت از لاغری به میان میاید اولین توصیه ها رژیم گرفتن و ورزش کردن هستند؛ قطعا این دو مهمترین عناصر رسیدن به وزن ایده آل و لاغری اند. اما همه ما چیزی بیشتر از این می­خواهیم. نه فقط لاغری صرف بلکه بدنی خوش فرم و چه بهتر اگه بتوانیم بدون زحمت و حتی در یک شب به آن دست پیدا کنیم.

در ادامه این مقاله انواع روش­های لاغری موضعی که اکثرا با عنوان پیکرتراشی از آنها یاد می­شود را برای شما شرح می­دهیم و به مزایا و معایب هر کدام می­پردازیم. در کنار تمام تفاوت­های این روش­ها همه یک توصیه مهم دارند و آن این است که در صورتی که تغذیه و سبک زندگی خودتون را بهبود نبخشید، فرم بدنی بدست آمده زودگذر خواهد بود و شما تنها هزینه زیادی صرف کرده­اید تا چند ماه و نه تمام عمر هیکل ایده آلتان را داشته باشید.

 بهترین اقدام قبل از انجام روش های لاغری موضعی: 

قبل از آنکه به سراغ روش های لاغری موضعی بروید، بهتر است که ویژگی های ژنتیکی بدن مانند حساسیت ژنتیکی به مواد غذایی مختلف را بدانید. چرا که علت چاقی بسیاری از افراد حساسیت های ژنتیکی مانند لاکتوز، گلوتن و حساسیت به کربوهیدرات ها و چربی هاست. با شناخت این حساسیت ها و کنترل آن ها اولا ممکن است که دیگر نیازی به این روش ها نداشته باشید و دوما اگر هر یک از این روش ها را انجام دهید، برنامه غذایی که برای تثبیت وزن نیاز دارید را به اصولی ترین شکل و منطبق با بدن شما خواهید داشت. 

 

آشنایی کامل با آزمایش ژنتیکی تغذیه و انجام در منزل 

1. پیکر تراشی (Body contouring/ Body sculpting)

به طور کل پیکر تراشی یا کانتورینگ بدن با هدف حذف چربی های اضافه، فرم دهی به بدن و سفت کردن پوست انجام می­شود و انواع مختلفی دارد.

  • لیپولیز گزینه بدون نیاز به جراحی برای لاغری موضعی است. در لیپولیز بسته به نوع آن از سرما، گرما، لیزر، امواج اولتراسوند و یا روش های دیگر برای از بین بردن چربی های اضافه و لاغری موضعی استفاده می­شود. این روش به صورت سرپایی و اکثرا در مطب یا کلینیک انجام می­شود، بدون بیهوشی است و بیش از یک جلسه درمانی برای نتیجه دهی نیاز دارد.
  • روش های همراه جراحی با شامل انواع لیپوساکشن ها و لیفت هستند. در لیفت حذف چربی و پوست اضافی همزمان انجام می­شود به عنوان مثال جراحی شکم (ابدومینوپلاستی)، لیفت صورت (ریتیدکتومی)، لیفت سینه (ماستوپکسی) و جراحی چانه دوتایی. لیپوساکشن و سایر کانتورینگ های بر پایه جراحی بیهوشی به صورت موضعی یا عمومی صورت می­گیرد، سوراخ یا برش هایی در پوست ایجاد می­شود سپس چربی اضافی ساکشن می­شود و پس از آن نیاز به پانسمان وجود دارد. انجام جراحی برای کاهش چربی خطرات بیشتری و دوره نقاهت طولانی تری دارد ، اما معمولاً نتایج قابل توجه تری را ارائه می­دهد.

باید در نظر داشت تمام روش های پیکر تراشی مناسب افراد با چاقی مفرط نیست. بلکه این روش ها برای حذف چربی اضافی­ای است که سرسختانه در برابر رژیم غذایی و ورزش مقاومت می­کند. برای واجد شرایط بودن برای اکثر روش های کانتورینگ، باید شاخص توده بدنی(BMI) کمتر از 30 داشته باشید.

پیکر تراشی معمولا کمکی به کاهش وزن نمی­کند. در عوض، منجر به شکل‌دهی بدن می­شود.

 

2. لیپوساکشن (liposuction)

لیپوساکشن یک روش جراحی است که از ساکشن برای برداشتن چربی از نواحی خاصی از بدن مانند شکم، باسن، ران، باسن، بازوها یا گردن استفاده می‌کند.

لیپوساکشن چگونه باعث لاغری می­شود؟

به طور کلی وقتی وزن اضافه می­کنید، سلول­های چربی از نظر اندازه و حجم افزایش می­یابند. لیپوساکشن تعداد سلول­های چربی در یک ناحیه خاص را کاهش می­دهد. مقدار چربی برداشته شده به حجم چربی و ظاهر مورد انتظار از ناحیه بستگی دارد. این تغییرات تا زمانی که وزن شما ثابت بماند دائمی هستند.

طی عمل لیپوساشن سلول­های چربی در ناحیه مد نظر را با مخلوطی خاص می­شکند و سپس با استفاده از خلاء و لوله بسیار کوچکی که به نام کانولا شناخته می­شود، آنها را می­مکند. این کار باید بسیار دقیق انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

پس از لیپوساکشن، تورم معمولا در عرض چند هفته کاهش می­یابد ولی نتیجه نهایی پس از چند ماه قابل مشاهده است. انتظار این را نداشته باشید بلافاصله پس از جراحی بدن مورد انتظار خود را ببینید.

3. لیپوماتیک (Lipomatic)

لیپوماتیک نوعی دیگر از جراحی زیبایی برای خلاص شدن از شر چربی­های اضافی بدن به صورت موضعی است. این جراحی به صورت سرپایی انجام می­شود و معمولاً نیازی به بیهوشی ندارد. از جمله مزایایی که ادعا می­شود این روش نسبت به روش لیپوساکشن دارد، از بین بردن سلولیت، احتمال کمتر در شل شدن پوست، دوران نقاهت و درد و خونریزی کمتر است.

لیپوماتیک با استفاده از یک دستگاه انجام می­شود و همین مساله مزیت­های این روش را نسبت به روش سنتی لیپوساکشن به همراه دارد و امکان انجام لیپوساکشن ایمن و موثر با حجم بالا را در تمام نواحی بدن و با دقت بیشتر فراهم می­کند.

در این روش چربی اضافی از ناحیه مورد نظر برداشته یا به ناحیه مورد نظر منتقل می­شود که باعث لاغری و تغییر شکل بدن می­شود. لیپوماتیک ممکن است مانند لیپوساکشن به نظر برسد، اما فناوری مورد استفاده در لیپوماتیک برای شکستن و مکش چربی با لیپوساکشن بسیار متفاوت است. به همین دلیل لیپوماتیک باعث آسیب کمتر بافتی، یکنواختی بیشتر چربی زیر پوست، ظاهر ظریف تر پوست و اثر ماندگارتر می­شود. همچنین زمان ریکاوری کمتری مورد نیاز است.

لیپوماتیک چگونه باعث لاغری می­شود

در این جراحی دستگاه به همراه  محلول بی حسی و جلوگیری از خونریزی در بدن از سوراخ به قطر 2 تا 5 میلی متر وارد بافت چربی شده و با استفاده از حرکات ارتعاشی ناشی از امواج فرابنفش چربی­ها به صورت لیپیدها آزاد می­شوند و در نهایت محلول چربی و بی حس کننده بدون درد و خونریزی از بدن خارج می­شوند. این دستگاه دارای یک سیستم ایمنی فعال است که با برخورد با بافت غیر چربی متوقف می­شود همین مساله خطر پارگی اندام ها و سوختگی پوست را به کمترین میزان خود می­رساند.

سلول های چربی که توسط لیپوماتیک ساکشن می­شوند به عنوان پرکننده قابل استفاده مجدد هستند و میتوانند در برخی از قسمت­های دیگر بدن مانند سینه، لگن، صورت و غیره تزریق شوند.

چه کسانی کاندید مناسب انجام لیپوساکشن یا لیپوماتیک هستند

  • افرادی که BMI کمتر از 30 دارند.
  • اگر چربی بدنتان در نقاط خاصی بسیار زیاد است اما وزن بدنتان بالا نیست، احتمالا شما کاندید مناسبی برای لیپوساکشن هستید. لیپوساکشن یک روش کاهش وزن در نظر گرفته نمی­شود. اگر اضافه وزن دارید، احتمالاً از طریق رژیم غذایی و ورزش یا جراحی بای پس معده نسبت به لیپوساکشن در کاهش وزن موثرتر هستند.
  • باید از وضعیت سلامتی خوبی برخوردار باشید، فشار خون، بیماری عروق کرونر، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند ریسک جراحی را بالا ببرد.

خطرات لیپوساکشن و لیپوماتیک چیست

مانند هر جراحی دیگری، لیپوساکشن خطراتی مانند خونریزی و واکنش به داروهای بیهوشی را به همراه دارد به علاوه عوارض احتمالی مخصوص روش های ساکشن چربی عبارتند از:

  • حذف نامتوازن چربی و خاصیت ارتجاعی ضعیف پوست ممکن است باعث ایجاد پوستی موج دار یا شل شود. این تغییرات ممکن است دائمی باشند.
  • تجمع مایعات میان بافتی در زیر پوست یکی دیگر از عوارض احتمالی است. این مایعات ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشند.
  • التهاب و تورم ممکن است تا 6 ماه طول بکشد.
  • کبودی شدید ممکن است چند هفته طول بکشد.
  • احتمال بی حسی موقت یا دائمی در ناحیه آسیب دیده یا تحریک موقت عصبی نیز وجود دارد.
  • در موارد نادر عفونت های پوستی نیز دیده شده است. عفونت شدید پوست حتی میتواند تهدید کننده زندگی باشد.
  • سوزن های ساکشن در صورتی که بیش از حد داخل موضع فرو روند ممکن است اندام­های داخلی را سوراخ کنند.
  • آمبولی چربی خطر دیگری است. سلول­های چربی شل شده ممکن است جدا شده و در یک رگ خونی گیر کرده، در ریه‌ها تجمع یافته و یا به مغز بروند.
  • تغییر در سطح مایعات بدن در حین جراحی میتواند باعث مشکلات بالقوه تهدید کننده کلیه، قلب و ریه و به طور کلی حیات شود.
  • سمیت لیدوکائین که یک بی حس کننده است و اغلب در حین لیپوساکشن برای کمک به مدیریت درد تزریق می­شود، ممکن است باعث مشکلات جدی قلب و سیستم عصبی مرکزی شود. اگرچه این ماده به طور کلی بی خطر است اما در شرایط نادر سمیت رخ می­دهد.

موارد ذکر شده در بالا خطرات احتمالی بعد از جراحی هستند. با توجه به این مساله که تکنیک استفاده شده در لیپوماتیک از لیپوساکشن سنتی متفاوت است احتمال بروز برخی از این خطرات در روش لیپوماتیک به مراتب کمتر از روش دیگر است.

ذکر این مساله ضروری است که خطرات اشاره شده در بالا در صورتی که سطح بیشتری از بدن تحت ساکشن قرار گیرد افزایش می­یابد.

 

چه انتظاراتی نباید از لیپوساکشن و لیپوماتیک داشت

انتظارات واقع بینانه ای از این روش لاغری موضعی داشته باشید. باید بدانید که لیپوساکشن:

  • پوست شما را سفت نمی­کند
  • علائم کشیدگی پوست را حذف نمی­کند
  • سلولیت را از بین نمی­برد
  • باعث کاهش وزن نخواهد شد
  • جایگزین جراحی های چاقی مفرط نمی­شود
  • عادات غذایی ناسالم را از بین نمی­برد
  • جایگزین ورزش نمی­شود
  • چربی احشایی(داخل حفره شکمی) را از بین نمی­برد
  • شما را به مدل تبدیل نمی­کند

نتایج لیپوساکشن به طور کلی تا زمانی که وزن خود را حفظ کنید ماندگاری دارند. پس حواستان به کنترل وزن بعد از جراحی باشد.

4. چربی‌تراشی (Liposculpture)

چربی تراشی نوعی دیگر از جراحی است که در آن چربی­های بدن با دستگاه ساکشن می­شوند. تفاوت نیز روش با روش لیپوساکشن و لیپوماتیک در این است که بر خلاف این دو روش که نواحی بزرگ تری را پوشش می­دهد، لیپواسکالپچر برای ایجاد ظاهری خوش فرم و معمولا شبه عضلانی چربی­های نواحی خاص و کوچکی را برداشته و به محل­های دیگر اضافه می­کند. به همین دلیل به جای استفاده از سوزنهای زخیم و بزرگ(کانولا) از میکروکانولا با قطر نهایت 1 میلی متر استفاده می­شود.

 این روش پیکر تراشی در واقع برای لاغری و خارج کردن چربی های اضافه نیست و به افرادی با درصد چربی بالا توصیه نمی­شود.

کاندیدای ایده آل چربی تراشی فردی نزدیک به وزن ایده آل خود است و BMI زیر 30 است. در صورتی که خاصیت ارتجاعی پوست خوبی داشته باشید، بهترین نتیجه را به همراه دارد، که عموماً برای کسانی که سن کمتری دارند، رنگ پوست تیره تری دارند، سیگار نمی کشند و آسیب زیادی در برابر نور خورشید ندارند مناسب است.

عوارض جانبی ماندگار در این روش به ندرت دیده می­شود، اما شایع ترین آنها برآمدگی و مواج بودن پوست است.

چربی تراشی در مقایسه با گزینه‌های دائمی غیرتهاجمی پیکر تراشی همچون کرایولیپولیز اغلب راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر است و تمام قسمت‌های چربی فوراً و یکباره برداشته می­شوند. همچنین در برخی مناطق که گزینه‌های غیرتهاجمی مناسب نیستند، بهتر عمل میکند. به عنوان مثال نواحی کوچک یا نزدیک به استخوان، اطراف سینه ها و چربی پشت، زیر چانه.

5. لیپولیز(Lipolysis)

پیکرتراشی بدن بدون جراحی لیپولیز نامیده می­شود. چندین روش لیپولیز وجود دارد:

  • کرایولیپولیز از دمای بسیار سرد برای از بین بردن سلول های چربی استفاده می­کند.
  • لیپولیز تزریقی شامل تزریق دی اکسی کولیک اسید به بدن برای هدف قرار دادن سلول های چربی است.
  • لیزر لیپولیز از لیزر برای از بین بردن سلول های چربی استفاده می­کند.
  • لیپولیز فرکانس رادیویی از امواج اولتراسوند و گرما برای هدف قرار دادن سلول­های چربی استفاده می­کند.

به خاطر داشته باشید قرار نیست این روشها به عنوان یک راه حل کاهش وزن عمل کند. بلکه مناسب افرادی هستند که به وزن دلخواه خود رسیده اند اما می­خواهند از شر چربی سرسخت ناحیه خاصی از بدن خلاص شوند.

6. کرایولیپولیز (Cryolipolysis)

کرایولیپولیز یا CoolSculpting بر سرمای شدید برای شکستن سلول­های چربی متکی است. در این روش یک دستگاه پانل دار در بالای پوست شما در اطراف ناحیه تحت درمان قرار داده می­شود، سپس دستگاه دما ناحیه تحت درمان را آنقدر کاهش می­دهد تا سلول­های چربی منجمد شده و از بین بروند. در این روش سلول‌های عضلانی، پوست و بافت عصبی آسیبی نمی­بینند زیرا در دمای پایین‌تر از سلول‌های چربی منجمد می‌شوند. طی ماه‌های آتی پس از درمان، سلول‌های چربی خرد شده کم کم به سیستم لنفاوی فرستاده می‌شوند تا از بدن خارج شوند.

 کرایولیپولیز برای باسن، شکم، ران داخلی و خارجی، زیر بغل، چانه و زیر باسن بی خطر است. در هر درمان میتواند تا 25% چربی را کاهش دهد.

آیا کرایولیپولیز خطر یا عوارض جانبی دارد؟

اثربخشی و ایمنی این روش توسط FDA و بر اساس آزمایشات بالینی تایید شده است. هیچ عارضه جانبی جدی در طول کارآزمایی­های بالینی این روش گزارش نشد. مطالعات تأیید می‌کند که کرایولیپولیز باعث افزایش سطح چربی در جریان خون نمی‌شود و آسیب قابل توجهی به کبد نمی­زند.

به عنوان یک روش غیر تهاجمی، کرایولیپولیز نسبتاً ایمن است. عوارض رایج در طول عمل شامل احساس سرمای شدید، احساس نیش زدگی، کشیدگی یا گرفتگی است.

 پس از درمان ممکن است عوارض جانبی موقتی را تجربه کنید که معمولاً در طی چند روز از بین می­روند. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • سرخی
  • ورم
  • کبودی
  • درد و گرفتگی
  • حساسیت پوست

7. لیزر لیپولیز(Laser Lipolysis)

لیزر لیپولیز از لیزر برای شکستن سلول های چربی، تغییر شکل و ظاهر بدن استفاده می­کند و حجم بافت چربی را کاهش می­دهد. همچنین گفته می­شود که این فرآیند باعث سفت شدن پوست در ناحیه تحت درمان می­شود.

به طور کلی، لیزر لیپولیز مزایای مشابهی با سایر روش های حذف چربی دارد. لیزرهای مورد استفاده در این روش برای استفاده بالینی ایمن هستند و پوست شما را نمی­سوزانند. اما در موارد نادر منجر به ایجاد زخم یا عفونت می­شوند.

این روش نسبت به جراحی های زیبایی مانند لیپوساکشن مزایایی دارد. از جمله اینکه لیپولیز را می توان در مطب پزشک انجام داد. همچنین دوره نقاهت کوتاه تری وجود دارد. معمولاً می توانید در عرض چند روز فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. درصورتی که در لیپوساکشن معمولا یک دوره بهبودی چند هفته ای نیاز دارد.

 عوارض و خطرات احتمالی لیزر لیپولیز

  • احتمالاً تا چند روز پس از عمل کبودی و ناراحتی یا درد جزئی را تجربه خواهید کرد.
  • اگر بعد از لیزر لیپولیز از ناحیه تحت درمان به درستی مراقبت نشود، ممکن است خطر عفونت و در موارد شدیدتر احتمال لخته شدن خون نیز وجود دارد.
  • این یک روش نسبتاً جدید است، بنابراین اطلاعات کمی در مورد احتمال خطرات طولانی مدت وجود دارد.

مزایای پیکر تراشی بدن بدون جراحی(لیپولیز) چیست؟

  • نیازی به بیهوشی عمومی یا برش ندارد و هیچ جای زخمی بر جای نمی گذارد.
  • نیاز به زمان کم یا بدون توقف دارد.
  • عوارض جانبی کمی ایجاد می­کند یا بدون عوارض است.
  • نتایج تدریجی به همراه دارد، بنابراین درمان محتاطانه است.
  • نتایج تا زمانی که وزن ایده آل خود را حفظ کنید باقی بمانند.

8. ماساژ

یک ماساژ آرامش بخش یک روش فوق العاده برای کاهش استرس و ریکاوری بدن شما است.

برخی از افراد به ماساژ به عنوان یک استراتژی کاهش وزن روی می آورند. اما تحقیقات در مورد تاثیر ماساژ در کاهش وزن محدود است و نمیتوان در این مورد نتیجه گیری قطعی کرد.

به طور کل میتوان اینطور گفت کاهش وزن احتمالاً مستقیم تحت تأثیر ماساژ قرار نمی­گیرد، اما ماساژ میتواند تلاش های شما در جهت کاهش وزن را موثرتر کند.

ماساژ از طرق مختلف میتواند کاهش وزن را تحریک کند. ازجمله:

  • احتمالا چربی های شکم را کاهش می­دهد: چربی شکم برای بسیاری از افراد نگران کننده است. یک مطالعه نشان داده است که ماساژ ناحیه شکم با روغن های معطر 5 روز در هفته به کاهش بافت چربی شکم و دور کمر کمک می­کند.
  • گردش خون را افزایش می­دهد: ماساژ به افزایش گردش خون کمک می­کند. این مساله به خلاص شدن از شر مواد زائد سمی در بدن شما کمک می­کند و متابولیسم را بهبود می­بخشد.
  • عضلات را تقویت می­کند: ماساژ به تقویت بدن، به ویژه عضلات کمک کنند. همچنین میتوانند گرفتگی و در عضلات را کاهش دهند.
  • عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می­بخشد: روده سالم به کاهش وزن نیز کمک می­کند. ماساژ به تحریک فعالیت روده کمک می­کند، در نتیجه حرکت روده را بهبود می­بخشد، یبوست و درد شکم را کاهش می­دهد.
  • استرس را کاهش می­دهد: استرس منجر به تجمع سم در بدن می­شود که میتواند منجر به کاهش سرعت متابولیسم و ​​پرخوری شود. ماساژ به کاهش استرس و ترشح هورمون های شادی کمک می­کند. این مساله به نوبه خود از خوردن بیش از حد و پرخوری عصبی جلوگیری می­کند.
  • کیفیت خواب را بهبود می­بخشد: ماساژ کل بدن به آرام شدن عضلات کمک می­کند و به نوبه خود باعث خواب با کیفیت بالاتر می­شود. از آنجایی که کمبود خواب با افزایش وزن مرتبط است، بهبود کیفیت خواب از طریق ماساژ میتواند به از بین بردن اثرات بد خوابی کمک کند.
  • فشار خون پایین: فشار خون بالا به دلیل استرس یا عادات غذایی ناسالم میتواند منجر به التهاب و حبس آب در بدن شود. ماساژ بافت عمیق و ماساژ آروماتراپی میتواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند.

خلاصه مقاله

انتخاب روشی برای لاغری موضعی شاید بسیار سخت باشد. باید بدانید که هر کدام از روش ها مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب روش لاغری موضعی و پیکر تراشی بسته به هدف شما میتواند متفاوت باشد.

به طور خلاصه میتوان اینطور گفت که روش­های بر پایه جراحی همچون لیپوساکشن دوره نقاهت بالاتر و عوارض جانبی بیشتر و شدیدتری دارند که حتی میتواند تهدید کننده حیات باشد. ولی در مقابل چربی های بیشتری را میتوانند در یک جلسه از بدن خارج کنند. بسیاری اعتقاد دارند که روش­های غیر تهاجمی لاغری موضعی همچون انواع لیپولیزها گزینه های بهتری هستند. درست است که این نوع درمان­ها نیاز به صرف زمان بیشتری دارد و در هر جلسه از درمان چربی های کمتری را مورد هدف قرار می­دهند اما بسیار ایمن ­تر هستند و دوره نقاهت بسیار کوتاه­تری دارند.

در نتیجه بهترین روش برای لاغری رژیم غذایی اصولی می باشد.شما با انجام تست تغذیه و سلامت مای ژن میتوانید ٰرژیم اصولی و اختصاصی خودتان را دریافت کنید و کاهش وزن سالمی داشته باشید.

منابع

https://www.mayoclinic.org/

https://www.verywellhealth.com/

https://basirclinic.com/

https://iraniansurgery.com/

https://www.specialistaustralia.com.au/

https://www.healthline.com/

https://my.clevelandclinic.org/

https://www.healthline.com/

https://www.webmd.com/

https://www.healthline.com

https://www.stylecraze.com/

https://www.verywellfit.com/

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه