آیا جوش و آکنه ارثی است؟!

روتین پوستی مای ژن انواع پوست

اشتراک گذاری این مطلب:

 

آیا جوش و آکنه ارثی است؟!

مدت مطالعه: 4 دقیقه!

 

درباره‌ی آکنه خرافات و قصه‌­های قدیمی زیادی شنیده‌­ایم! از علت ایجاد آن گرفته تا راه‌­های درمان آن!

 

امروزه در دنیای مراقبت از پوست، بحث ژنتیکی بودن یا نبودن آکنه بسیار داغ و پرطرفدار است. دو جواب برای این سوال بسیار قدیمی وجود دارد: بله یا خیر.

با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه، یک ژن مخصوص برای جوش و آکنه وجود ندارد، ژنی که شما با به ارث بردن آن آکنه بزنید! اما شواهد نشان می‌­دهد که آکنه تا حد بسیار زیادی ژنتیکی است. پژوهشی که در دوقلوها انجام شده گویای این است که ژن‌­ها می­‌توانند تا 80 درصد میزان شیوع آکنه را توضیح دهند. مطالعه‌‏ی دیگری نیز نشان داده است که اگر خانواده‌­ی درجه­‌ی اول شما آکنه داشته باشند، احتمال این که شما هم آکنه بزنید 4 برابر بیشتر است.

 

آیا داشتن آکنه در خون شماست؟

با وجود این که یک جهش ژنتیکی مشخص وجود ندارد که مستقیما باعث آکنه شود اما دیده شده است که آکنه در خانواده‌­ها ارثی هستند و به قول معروف در خون یک خانواده است! بنابراین داشتن یک سری جهش­‌های ژنتیکی مشخص ممکن است ریسک آکنه زدن را در شما تقویت کند. عوامل زیادی هستند که باعث بروز آکنه می­‌شوند، از پاسخ سیستم ایمنی شما به باکتری‌­ها گرفته تا هورمون­‌هایتان.

در بعضی خانواده‌­ها به طور ارثی تمایل بیشتری برای تولید سلول‌­های مرده­‌ی پوستی وجود دارد که این موضوع باعث بسته شدن منافذ پوستی و درنتیجه ایجاد آکنه می‌­شود. یا در بعضی از خانواده­‌ها دیده شده که از نظر ژنتیکی تمایل بیشتری برای تولید چربی طبیعی پوست وجود دارد که این باعث چرب شدن پوست و گیر افتادن باکتری‌­ها در منافذ پوست می‌­شود و نتیجه‌­ی آن جوش زدن است. علاوه بر این ­ها، بعضی از انواع آکنه‌­ها دلایل هورمونی دارند و ممکن است شما از نظر ژنتیکی مستعد تولید آندروژن بیشتر باشید و بیشتر آکنه بزنید.

 

مای ژن اضافه وزن BMI                  روزانه چه مقدار کالری می سوزانم محاسبه آنلاین کالری

 

 

بهترین روش ها برای پیشگیری از جوش و آکنه ژنتیکی

  • چای سبز بنوشید. چای سبز آکنه را تا 50 درصد کم می­‌کند و می‌­تواند تولید چربی‌های پوستی را تا 70 درصد کاهش دهد. چای سبز یک ضد التهاب طبیعی است. با این که نوشیدن آن کمک­ کننده است، بهترین کار این است که آن را روی پوست خود استفاده کنید. از کرم صورت، لوسیون یا سرمی استفاده کنید که حاوی چای سبز باشد.
  • رژیم غذایی ضدآکنه داشته باشید. غذایی که می­‌خورید تاثیر زیادی روی بروز جوش دارد. از غذاها و اسنک‌­های ناسالم دوری کنید و غذاهایی بخورید که آنتی‌­اکسیدان فراوانی دارند مثل ماهی و تخم کتان. از پروبیوتیک‌­ها هم غافل نشوید!
  • استرس‌­تان را کنترل کنید. با این که محققان هنوز نمی‌­دانند که استرس چطور روی آکنه تاثیر می­‌گذارد، اما بسیاری از پزشکان بر این باورند که بین استرس و آکنه ارتباط وجود دارد. استرس تاثیرات مخرب زیادی روی بدن دارد بنابراین منطقی است که باعث آکنه زدن شود یا وضعیت آکنه­‌ها را بدتر کند. برنامه‌­ی منظمی برای آرام کردن ذهن در زمان استرس و ورزش کردن داشته باشید.
  • در روتین پوستی خود زیاده‌­روی نکنید. زمانی که حال پوست ما خوب به نظر نمی‌­رسد، به تمام محصولات مراقبت پوست پناه می­‌بریم و از همه­‌ی آن­ها استفاده می­‌کنیم. در حالی که بهترین رژیم مراقبت از پوست بسیار آسان و ثابت است: پاک­ کننده و مرطوب ­کننده‌ه­­ایی که برای پوست شما بهتر کار می­‌کند را کشف کنید و از همان استفاده کنید. اگر همیشه عادت شما امتحان کردن محصولات جدید است، بهتر است این کار را کنار بگذارید چون استفاده از محصولات متفاوت باعث تحریک پوست می‌شود. اگر مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید، از یک متخصص پوست کمک بگیرید تا به شما محصولات مناسب برای پوست­‌های مستعد آکنه را معرفی کند.
  • به یک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر بروز آکنه روی پوست شما شدید است و قطع نمی‌­شود، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص می­‌تواند برای شما دارو یا پمادهای موضعی خاص را تجویز کند. آکنه‌­های ماندگار و سمج، گاها نیاز به سطح بالاتری از درمان دارند.
  • به صورتتان دست نزنید! یکی از بهترین کارهایی که می‌­توانید انجام دهید این است که به آکنه­‌های پوست دست نزنید و آن­ها را به حال خودشان بگذارید. دست زدن به پوست و کندن جوش‌­ها باعث منتقل شدن باکتری­‌ها و چربی‌­ها به داخل منافذ پوست می­‌شود. با ترکاندن جوش‌­ها شما آن‌­ها را آلوده­‌تر و زمان خوب شدن­‌شان را طولانی­‌تر می­‌کنید.
  • از محصولات غیرکومودوژنیک استفاده کنید. مطمئن شوید که محصولاتی که تهیه کرده‌­اید، از کرم ضدآفتاب گرفته تا لوازم آرایشی برچسب “non-comedogenic” دارند. این محصولات با نداشتن ترکیباتی که منافذ پوست را مسدود می­‌کنند، باکتری‌­ها را از این منافذ دور نگه می­‌دارند.


انواع پوست و روتین های پوستی

 

 

تست ژنتیکی پوست مای‌­ژن به شما کمک می­‌کند تا وضعیت ژنتیکی پوست خود را بشناسید و با برنامه‌ه­ای کاملا شخصی از علائم پوستی جلوگیری کنید یا آن­ها را کاهش دهید. با شناختن ژن‌­ها و ویژگی‌­های ذاتی پوستتان، هزینه‌­های گزاف برای کرم‌­ها و درمان‌­های گران قیمت و آزمون و خطا را کنار بگذارید. این تست شما را به بهترین موادغذایی و محصولات بهداشتی مناسب خودتان راهنمایی خواهد کرد.

 

مطالعه بیشتر در مورد تست ژنتیک پوست مای ژن

 

عکس مراجعان مای ژن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه