ژنتیک چه نقشی در موفقیت پرورش اندام دارد؟

تست ژنتیکی مای ژن ورزش

اشتراک گذاری این مطلب:

 

آیا شما ژن بدنسازی دارید؟

مدت مطالعه: 4 دقیقه!

 

مرتب به باشگاه می‌روید؟ هر روز کوهی از پروتئین می‌خورید و کلی کالری می‌سوزانید؟ هر کاری که برای عضله‌سازی شنیده‌اید انجام می‌دهید تا حجم عضلاتتان را بیشتر کنید؟ حتی راضی به مصرف هورمون شده‌اید؟!

 

برای بعضی­‌ها، توده‌­ی عضلانی روی استخوان­‌هایشان به صورت کاملا جادویی سبز می­‌شود. فقط چندتا شنا، چندتا بارفیکس، چندتا هالتر و تمام! طوری عضلاتشان بزرگ شده که انگار با تلمبه آن را باد کرده باشند! هرچند برای خیلی‌­ها اینطور نیست. برای خیلی‌­ها عضله‌­سازی یک مبارزه­‌ی تمام عیار است که برای آن باید از هفت­خوان تمرینات سخت بدنسازی، آماده کردن 8 وعده­‌ی غذایی در روز و دادن هزینه‌­های گزاف برای مکمل­ ورزشی بگذرند.

چرا حجم نمی‌گیرم؟

عوامل مختلفی روی تفاوت افراد در عضله‌سازی تاثیر می‌­گذارند. فاکتورهایی مثل نوع تمرین و رژیم غذایی. اما اگر همه‌­ی این عوامل را رعایت کرده‌اید چه؟ چه عامل دیگری مانع پیشرفت شما می‌شود؟ ممکن است ژنتیک عامل آن باشد. DNA ما نقش مهمی در رشد عضلات دارد و درک این موضوع، به ما کمک می‌­کند پیشرفت کنیم و درجا نزنیم.

 

چند ژنی که ممکن است مقصر حجم نگرفتن شما باشند:

ACTN3

این ژن به عنوان شاه کلید ورزش شناخته می‌­شود. در دهه‌­ی گذشته بعضی شرکت‌­ها تنها با همین ژن، استعداد ورزشی را بررسی می­‌کردند. علی­رغم تاثیر تعدادی از ژن­‌های دیگر که امروزه مای ژن آن­ها را هم تست می‌­کند، ژن ACTN3 نقش حیاتی در تعیین نوع تار ماهیچه‌ه­ا دارد. وزنه‌­بردارها و دونده­‌های دوی سرعت، حالتی از این ژن را دارند که باعث قدرتمندتر شدن عضلات آن­ها شده است. کسانی که این نوع ژن از ACTN3 را دارند، درمجموع در بدنشان توده‌­ی عضلانی بیشتری دیده می‌­شود. ماهیچه‌­های اسکلتی این افراد عمدتا از فیبرهای تند انقباض تشکیل شده که با بزرگ بودن عضلات آن­ها مرتبط است.

مطالعات نشان می­‌دهد که اکثر افراد نوع معیوب و ضعیف ژن ACTN3 را دارند که به معنای ساخته نشدن این پروتئین در بدن آن­هاست. اما قهرمانان ورزشی اکثرا نوع سالم آن را دارند. بنابراین اگر نتیجه­‌ی تست ژنتیکی به شما نشان داد که نوع کارای این ژن در بدن شما وجود دارد، احتمالا شما توانایی بالاتری برای تمرینات قدرتی و بدنسازی دارید.

اگر قبلا تست ورزش و تناسب اندام مای ژن را انجام داده اید، به ما پیام بدهید تا به شما بگوییم نوع تار عضلانی شما برای بدنسازی و پروش اندام مناسب است یا خیر؟

بیشتر مطالعه کنید:
آیا فوتبالیست شدن در خون شماست؟!

 

TRHR

 همه­‌ی ژن­‌هایی که ما بررسی می‌­کنیم روی اندازه‌­ی عضله تاثیر نمی‌­گذارند. برخی تنوعات ژن TRHR باعث می­‌شود که فرد به صورت طبیعی اندام لاغرتر و متناسب­تری داشته باشد و در نتیجه نسبت عضله به چربی در بدن او از بقیه بهتر باشد. نتیجه­‌ی آن، داشتن فیزیک یک بدنساز است.

با توجه به نتیجه­‌ی تست ژنتیک ورزش و تناسب اندام مای ژن:

پتانسیل استقامتی 

داشتن استقامت بالا به معنی این است که احتمالا شخص در ورزش‌­های قدرتی مثل بدنسازی و وزنه‌­برداری نمی‌­تواند به خوبی عمل کند. البته این به این معنا نیست که آن­ها نباید تمرینات قدرتی انجام دهند اما معنی آن این است که احتمالا در ورزش­‌های قدرتی و نیز پرورش اندام بهترین نخواهند بود. این افراد برای رسیدن به اهداف ورزشی‌­شان بهتر است روی تمرینات استقامتی تمرکز کنند و رشته پرورش‌اندام را به عنوان ورزش حرفه‌ای انتخاب نکنند.

ترکیبی

این نوع، رایج ترین تیپ ژنتیکی در میان افراد جامعه است. بیشتر افراد توانایی نسبتاً یکسانی برای پرورش استقامت و قدرت دارند. آن­ها ممکن است که یک دونده‌­ی سرعت رده اول جهانی یا بهترین دونده­‌ی ماراتن دنیا نباشند اما در ورزش‌­هایی که تلفیق قدرت و استقامت هستند به خوبی ظاهر می­‌شوند. ورزش­‌هایی مثل دوی 5000 متر، دوچرخه­‌سواری کوهستان، ورزش سه­‌گانه با مسافت کوتاه.

اگر جزو دسته پروفایل ترکیبی برتر هستید، برای انجام ورزش‌­های بدنسازی اصلا نا امید نشوید. زمانی که پای اهداف قهرمانی در میان باشد، حتما نیاز به ترکیبی از تمرینات قدرتی- استقامتی خواهید داشت.

پتانسیل قدرتی

عموم این افراد پتانسیل بدنساز شدن را دارند. با داشتن ژنوتیپ قدرتی، ورزش‌­های قدرتی باعث تغییرات چشمگیر و دستاوردهای بزرگ برای این اشخاص خواهد شد. این افراد معمولا در کارهایی مثل وزنه‌­برداری و دوی سرعت توانا هستند. پس تمرینات قدرتی و کار با وزنه‌های سنگین حتما باید در برنامه‌­شان باشد اما فعالیت‌­های استقامتی را هم نباید به طور کامل کنار بگذارند.

تست ژنتیکی ورزشی مای ژنافزایش وزن مای ژن رژیم غذایی

 

مای ژن اضافه وزن BMI                  روزانه چه مقدار کالری می سوزانم محاسبه آنلاین کالری

 

 

خب، اگر بدن شما برای بدنسازی ساخته نشده­‌است، باید چه کار کنید؟

در حقیقت، شناختن ژنتیک‌­تان و این که چطور به قدرت و توانایی عضله­‌سازی­تان مرتبط است به شما کمک می­‌کند بهتر به اهداف خود برسید. پاسخ­‌هایی که از تست ژنتیک می‌­گیرید برنامه­‌ی تناسب‌­اندام شما را جهت می­‌دهد و باعث می­‌شود برنامه‌­ای برای خود بنویسید که بهترین نتیجه را به شما ­بدهد. تست ژنتیکی ورزش مای­ ژن به شما پاسخ این سوالات را می­دهد و کمکتان می­کند تا مناسب­ترین ورزش را برای خود کشف کنید.

واقعیت این است که اگر شما جزو کسانی هستید که ژنتیک مناسبی برای بدنساز شدن ندارند، برای عضله سازی از مصرف هورمون و مکمل های خطرناک خودداری کنید و با مشورت یک مربی حرفه‌ای، تمرینات و ورزش مناسب خودتان را انتخاب کنید.

 

 

مطالعه بیشتر

سرطان تخمدان زنان جوان
تست ژنتیکی سرطان سینه

سرطان تخمدان در زنان جوان

فهرست مطالب اگرچه ابتلا به سرطان تخمدان در زنان بین سنین ۵۵ تا ۶۳ سال شایع‌تر است، اما این بیماری در زنان جوان‌تر نیز ممکن