آیا تست ژنتیکی سرطان سینه برای من مناسب است؟

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن

اشتراک گذاری این مطلب:

 

محاسبه آنلاین ریسک سرطان سینه

 

مزایا و معایب آزمایش ژنتیک سرطان

در این مطلب می‌توانید ریسک ابتلا به سرطان سینه را برای خود محاسبه کنید!

انجام آزمایش ژنتیک در درک خطر ابتلا به سرطان ارثی بسیار مفید است. با این حال، همه کاندید ایده آلی برای انجام این تست نیستند!

بیایید در ابتدا بدانیم چه کسانی بهتر است آزمایش ژنتیک سرطان را انجام دهند؟

انجام آزمایش ژنتیک در درک خطر ابتلا به سرطان ارثی بسیار مفید است. با این حال، همه کاندید ایده آلی برای انجام این تست نیستند چرا که تقریباً 5 تا 10 درصد از سرطان ها ارثی هستند. بنابراین، آزمایش ژنتیک تنها در پیش‌بینی سرطان در برخی از افراد مفید است و بیشتر به کسانی توصیه می‌شود که سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان داشته اند.

بنابراین قدم اول این است که در خانواده خود به دنبال سرنخ باشید!

احتمال ارثی بودن انواع خاصی از سرطان‌ها مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان پروستات، سرطان پانکراس، سرطان روده بزرگ و سرطان دیواره رحم بیشتر می‌باشند. با این حال، قبل از تصمیم گیری در مورد انجام آزمایش ژنتیکی، قلم را روی کاغذ بیاورید، با بستگان خود تماس بگیرید و تاریخچه خانوادگی سرطان را برای خود بررسی کنید. بیشتر تمرکز خود را روی تاریخچه سرطان بستگان درجه یک (والدین، خواهر و برادرها و فرزندان) و بستگان درجه دوم (پدربزرگ و مادربزرگ، خاله، عمو، خواهرزاده و برادرزاده) بگذارید.

بیشتر بخوانید:

آنجلینا جولی، تاریخ سازی با شناخت ژن‌ها

در قدم بعد، اگر سرطان در بستگان درجه اول یا دوم شما تشخیص داده شده باشد، شما به شرط وجود یک یا چند مورد از فاکتورهای افزایش دهنده ریسک، کاندید انجام این آزمایش هستید:

  • یک جهش ژنتیکی مشخص مرتبط با سرطان در افراد خانواده شما مشخص شده است. مانند جهش‌های ژنتیکی در ژن‌های BRCA1 یا BRCA2
  • تشخیص سرطان در سنین پایین (زیر 50 سال)
  • بروز سرطان در هر دو اندام جفت، مانند هر دو کلیه یا هر دو سینه
  • موارد غیر معمول نوع سرطان خاص مانند سرطان سینه در فرد مذکر
  • بستگان متعددیا بیشتر) مبتلا به سرطان سینه، سرطان تخمدان، سرطان پانکراس و یا سرطان تهاجمی پروستات
  • ابتلا به سرطان تخمدان در هر سنی
  • بروز دو یا چن دنوع مختلف سرطان که به طور مستقل در یک فرد تشخیص داده شده‌اند
  • وجود بیش از 20 پولیپ در روده بزرگ

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن

قدم سوم، آیا از نظر احساسی برای نتایج آزمایش ژنتیک آماده هستید؟

حتی اگر شما یا عزیزانتان، کاندیدی عالی برای آزمایش ژنتیکی در نظر گرفته می‌شوید، این لزوماً به این معنی نیست که باید فوراً برای انجام آن اقدام کنید. آزمایش ژنتیکی می‌تواند به طور بالقوه زندگی شما را تغییر دهد، قبل از اینکه تصمیم به انجام آزمایش بگیرید، هوشمندانه است که خود را برای دریافت انواع نتایج آماده کنید. علاوه بر این، وقتی فردی در معرض خطر ابتلا به سرطان ارثی است، به این معنی است که بستگان نزدیک او نیز ممکن است در معرض همین خطر باشد. بنابراین بهتر است قبل از اینکه آزمایش ژنتیکی انجام دهیم، این موضوع را با بستگان نزدیک خود در میان بگذاریم تا بدانیم آیا می‌خواهند نتایج را بدانند (چراکه نتایج می‌تواند بر آنها نیز تأثیر بگذارد) یا خیر.

انجام آزمایش ژنتیک در کنار مزایایی که دارد می‌تواند محدودیت‌هایی را نیز به همراه داشته باشد. یک نتیجه مثبت از آزمایش ژنتیک سرطان لزوماً به این معنی نیست که شما به سرطان مبتلا خواهید شد، بلکه می‌تواند بر ذهن شما یا عزیزانتان سنگینی کند. از طرف دیگر، یک نتیجه منفی تضمین نمی‌کند که شما به سرطان مبتلا نشوید. برای آشنایی با مزایا و معایب آزمایش ژنتیکی سرطان، ادامه مطلب را بخوانید.

برخی از مزایای آزمایش ژنتیک عبارتند از:

  • رهایی از احساس تردید
  • در صورت گزارش نتیجه مثبت، می توان با ایجاد تغییرات خاصی در سبک زندگی، خطر ابتلا به سرطان را کاهش داد
  • آگاهی از خطر ابتلا به سرطان در فرد
  • کسب اطلاعات جهت تصمیم گیری آگاهانه اقدامات پزشکی بعدی و شیوه زندگی
  • فرصتی برای اطلاع رسانی و آموزش به سایر اعضای خانواده در مورد خطرات احتمالی
  • امکان تشخیص زودهنگام بیماری که شانس یک نتیجه موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد

برخی از معایب آزمایش ژنتیک می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ممکن است باعث افزایش اضطراب و استرس در برخی افراد شود
  • انجام آزمایش، خطر ابتلا به سرطان را از بین نمی‌برد
  • در برخی موارد نتایج بدست آمده ممکن است قطعی نباشد

چطور بفهمید که سابقهی خانوادگی سرطان دارید و احتمال بروز سرطان ارثی در شما وجود دارد یا خیر؟

برای جواب به این سوال بهتر است با متخصصین ژنتیک ما صحبت کنید یا مطلب “5 نشانه ارثی بودن سرطان” را مطالعه نمایید. در اینجا چند مورد از مهمترین علائم نشان دهنده ی سرطان ارثی آورده شده است. ابتلای یکی از افراد خانواده به سرطان پستان در سنین جوانی می تواند از جمله عواملی باشد که احتمال ارثی بودن سرطان را تقویت می کند، به علاوه ابتلای بیش از یک نفر از اقوام به سرطان پستان، تخمدان یا رحم نیز می تواند نشان دهنده ی وجود سابقه ی خانوادگی باشد، سابقه ی بروز سرطان در هر دو پستان و بروز سرطان پستان در یک از مردان خانواده هم علامت مهمی است. این را بدانید که حدود 5٪ تا 10٪ سرطان های پستان ارثی است و ناشی از ژن های غیرطبیعی است که از والدین به کودک منتقل می شود. انجام آزمایش ژنتیک نیز راهکار قابل اطمینانی جهت اطمینان از وجود ژن های تغییر یافته مرتبط با سرطان پستان است.

پیش از مطالعه  به مقاله سرطان های ارثی مراجعه کنید.

اینجا کلیلک کنید

سبک زندگی و خطر ابتلا به سرطان

شما نمی‌توانید ژن هایی که با آنها متولد شده اید را تغییر دهید، اما می توانید سبک زندگی (سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، عادات غذایی ناسالم، ورزش نکردن، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید) که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند، کنترل کنید. با این حال، برای برخی افراد آزمایش ژنتیک می تواند اطلاعات مهمی در مورد خطر بروز سرطان بدست دهد و در کنار کنترل سبک زندگی می‌تواند بسیار موثر باشد.

فهمیدن اینکه در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان هستید، می‌تواند ترسناک باشد. اما در عین حال می‌تواند این امکان را به شما بدهد که با انجام برخی اقدامات پزشکی، خطر ابتلا به سرطان را در خود بسیار کاهش دهید.

اینکه متوجه شدید خطر ابتلا به سرطان در شما بالا است، به این معنی نیست که قطعاً به سرطان مبتلا خواهید شد. اگر می‌خواهید درباره اینکه آیا آزمایش ژنتیک برای شما و عزیزانتان مناسب است یا نه، می‌توانید از ما مشاوره تخصصی رایگان دریافت کنید.

مشاوره رایگان

  • برای مشاوره کامل و اطلاع از هزینه‌ها و شرایط، اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.
  • هم‌چنین می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن 02188920257 تماس حاصل فرمایید.

 

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه