از شر جوش و آکنه خلاص شوید!

روی زینک مای ژن تست تغذیه

اشتراک گذاری این مطلب:

مصرف روی (زینک) چه تأثیری بر جوش یا آکنه می گذارد؟

مدت مطالعه: ۵ دقیقه!

 

روی (زینک) به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در کاهش التهاب و باکتری های ایجاد کننده آکنه، عنصری مناسب در درمان های موضعی و مکمل به حساب می آید.

روی یک ماده مغذی ضروری برای سلامتی بدن است. این ماده معدنی پشتیبان سیستم ایمنی است و با مسدود کردن سلولهای مضر و عوامل بیماری زا، بیماری ها را کاهش می دهد. روی در کاتالیز کردن بیش از 100 فعالیت متابولیک و آنزیمی در بدن نقش اساسی دارد و برای تعادل سیستم درونی بدن ضروری است.

فواید روی برای آکنه چیست؟

روی یکی از مواد معدنی است که به طور گسترده کاربرد و تاثیر آن برای درمان آکنه مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، هر دو شکل عنصری و نمکی روی می‌توانند طیف وسیعی از بیماری های پوستی را برطرف کنند. تاثیر آنتی اکسیدانی بر التهاب و خاصیت ضد باکتریایی، دو راه اصلی تاثیر گذاری روی جهت جلوگیری از بروز آکنه و جوش هستند.

فواید آنتی اکسیدانی

  • در درجه اول، روی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که پاسخ التهابی به سلول های مرده، خاک، چربی و باکتری ها را کاهش می دهد.
    – تجمع سلول های اضافی در غدد پوست (اغلب به دلیل تغییرات هورمونی یا تولید بیش از حد چربی) می تواند منجر به مسدود شدن منافذ پوستی شود.
  • باکتری ها می توانند به این منافذ مسدود شده حمله کرده و باعث تحریک شدیدتری شوند. این پدیده دلیل اصلی دردناک بودن، قرمزی و چرک در جوش هاست. التهاب پاسخ طبیعی پوست به مسدود شدن منافذ است و افزایش التهاب منجر به تورم و آکنه می شود. روی می تواند این واکنش التهابی را با توقف فعالیت باکتری هایی که به منافذ نفوذ می کنند، متوقف کرده و به پاکسازی سلول های مرده که در وهله اول منافذ را مسدود کرده اند، کمک کند. این ماده معدنی همچنین نقش مهمی در متابولیسم اسیدهای چرب امگا 3 ایفا می کند.
    – وقتی اسیدهای چرب امگا 3 فعال شوند، نشانگرهای التهابی خون در اندام هایی مانند پوست را کاهش می دهند.

بیشتر بخوانید:

چرا آنتی اکسیدان ها برای بدن ما ضروری هستند؟

  • در کنار خواص آنتی اکسیدانی، روی به فعال سازی کراتینوسیت ها (سلول های اپیدرمی تولید کننده کراتین) کمک می کند. کراتینوسیت ها یک سد مهم بین پوست و آسیب های محیطی ایجاد می کنند ولی با این حال تعداد بسیار بالای آنها می تواند از جدا شدن صحیح سلول ها جلوگیری کند. این تجمع سلول ها باعث مسدود شدن منافذ و بروز آکنه می شود. روی تولید بیش از حد کراتینوسیت ها را متوقف کرده و به مرور زمان به رفع آکنه کمک می کند. همچنین به تعادل اپیدرمال کراتین و کلاژن کمک می کند تا از انسداد در پوست جلوگیری کند.
  • همچنین روی یک مسدود کننده طبیعی DHT است که میزان سبوم تولید شده توسط پوست را کاهش می دهد. سبوم روغنی است که پوست را چرب می کند، اما سبوم زیاد می تواند باعث انسداد فولیکول و آکنه شود. روی تولید بیش از حد سبوم روغنی را متوقف می کند و همچنین تأثیر هورمون های DHT آندروژن را که در پاسخ به التهاب و استرس باعث ایجاد سبوم می شوند، کاهش می دهد. علاوه بر فعالیت هورمونی، روی ماده شیمیایی عصبی به عنوان ماده P را نیز غیر فعال کرده یا تجزیه می کند و بدین واسطه افزایش بیش از حد روغن را کنترل می کند. این ماده در هنگامی که بدن تحت فشار یا حمله قرار می گیرد باعث ترشح بیشتر چربی می شود.
  • روی همراه با اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی می تواند سلول های باقی مانده پوست را از چربی خشک شده جدا کرده و غدد چربی بیش از حد فعال را کاهش دهد.
  • نکته مهم این است که روی در مرگ و تجدید طبیعی سلول ها در پایان چرخه حیات سلولی نیز نقش اساسی دارد. بدون روی، مرگ وتجدید سلول‌ها به طور طبیعی رخ نمی دهد و منجر به تجمع غیر طبیعی سلول های در حال مرگ می شود. روی به تثبیت این چرخه طبیعی زندگی سلولی به ویژه در مراحل رشد سریع کمک می کند. از آنجا که فعالیت هورمونی غدد فوق کلیوی و تولید روغن غدد چربی به طور طبیعی در دوران بلوغ افزایش می یابد، استفاده از روی موضعی یا رژیمی، یک درمان رایج برای جوش های دوران بلوغ است.

                                            مای ژن اضافه وزن BMI                  روزانه چه مقدار کالری می سوزانم محاسبه آنلاین کالری

فواید آنتی باکتریال

  • مطالعات نشان داده است که روی می تواند باکتری هایی که به منافذ پوستی حمله کرده و باعث ایجاد آکنه می شوند را از بین ببرد. روی همچنین می تواند از تکثیر یا رشد باکتری های نهفته جلوگیری کند. نکته مهم این است که اکثر باکتری ها و قارچ ها نمی توانند سویه های مقاوم به روی را ایجاد کنند زیرا این عنصر یک عنصر معدنی است تا یک آنتی بیوتیک شیمیایی!
  • روی به طور طبیعی ضد میکروب است و به تدریج می تواند باکتری های ایجاد کننده آکنه را با عوارض جانبی کمتری از بین ببرد. به علاوه روی بر میکروبیوم طبیعی سیستم گوارش تأثیر منفی نمی گذارد، بسیاری از متخصصان بهداشت این ماده معدنی را جایگزین مطمئن تری برای آنتی بیوتیک ها می دانند (که می تواند ناخواسته باکتری های سالم روده را از بین ببرد). به طور مشابه، روی اغلب جایگزین موثری برای کورتیکواستروئیدها و سایر تزریقات رایج برای آکنه است. ممکن است استروئیدها تورم و التهاب را در مواقع اضطراری و بروز شدیدترین انواع آکنه باکتریایی کاهش دهند اما مصرف زیاد آنها باعث ایجاد مشکل در فشار خون و سلامت دستگاه گوارش می شود.
  • روی به پروتئین های موجود در بدن کمک می کند تا ویتامین A را به شکل قابل استفاده موسوم به رتینول تبدیل کند. تحقیقات نشان داده است که ترکیب رتینول ویتامین A می توانند باکتری های ایجاد کننده آکنه را از بین ببرند و از رشد انواعی از میکروب های مسدود کننده ی منافذ پوست جلوگیری کنند. رتینول همچنین می تواند به ترمیم ضایعات یا اسکارهای ناشی از جوش های مکرر کمک کند.
  • به طورمشابه، روی به افزایش جذب و انتقال ویتامین E کمک می کند، یک ماده مغذی محلول در چربی که دارای خواص درمانی برای پوست است. ممکن است متخصصین پوست، درمان ترکیبی روی، ویتامین E و سلنیوم را برای ترمیم غشای سلولی آسیب دیده یا غدد ملتهب تجویز کنند.
  • و در نهایت روی می تواند به گسترش رشد گلبول های سفید خون که با ارگانیسم های مهاجم مبارزه کرده و از عفونت منافذ جلوگیری میکند، کمک کند.

تری گلیسیرید چربی استرس اکسیداتیو رژیم کم چربی کم کربوهیدرات کتوژنیک ژنتیکی مای ژن

مصرف مکمل های خوراکی روی ممکن است التهاب را کاهش داده و نفوذ باکتری های ایجاد کننده آکنه را محدود کنند. همچنین پمادهای موضعی حاوی روی ممکن است سوزش سطحی و زخم های آکنه را کاهش دهد.

اگرچه اکثر متخصصان روی را جایگزین مطمئ نتری برای آنتی بیوتیک ها و استروئیدها می دانند، اما می تواند در برخی افراد عوارض جانبی نیز ایجاد کند. به عنوان مثال، دوزهای بالاتر ممکن است باعث تهوع، خستگی، سردرد یا جذب مس کمتر شود. توصیه می شود مکمل های روی را زیر نظر متخصص پوست مصرف کنید تا از مصرف زیاد و کنترل نشده آن اجتناب کنید.

مشاوره رایگان

مشاوره و راهنمایی جهت انتخاب پکیج مناسب شما

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه