8 شایعه در مورد سرطان سینه

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن

اشتراک گذاری این مطلب:

سرطان پستان، از شایعه تا حقیقت

در این مطلب می‌توانید ریسک ابتلا به سرطان سینه را برای خود محاسبه کنید!

تشخیص افسانه از واقعیت برای بسیاری (غیر از کسانی که خود یا نزدیکانشان سرطان پستان را تجربه کرده‌اند) ممکن است بسیار سخت باشد. حتی با وجود اینکه در سال‌های اخیر اطلاع رسانی در مورد سرطان پستان در میان توده‌ی مردم افزایش یافته است، اما همچنان ادعا و اطلاعاتی بین مردم، زبان به زبان می‌چرخد که ممکن است نادرست بوده و جنبه ی علمی نداشته باشد!

در این مطلب به بررسی چند مورد از ادعاهای مربوط به سرطان سینه می‌پردازیم و حقیقت علمی رد آن را نیز برای شما بازگو می‌کنیم:

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژنشایعه: اگر سابقه ی خانوادگی سرطان نداشته باشم، سرطان نمی گیرم!
حقیقت: اکثر افرادی که با سرطان پستان تشخیص داده شده‌اند، هیچ سابقه‌ی خانوادگی‌ای نداشته‌اند.

بسیاری از مردم، سرطان پستان را یک بیماری ارثی می‌دانند اما تنها حدود 5 تا 10 درصد از سرطان های پستان ارثی هستند، به این معنی که این تغییرات غیر طبیعی (یا جهش‌ها) در ژن های خاصی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به سرطان پستان مبتلا می‌شوند، سابقه خانوادگی ندارند و این نشان می‌دهد که عوامل دیگری مانند محیط و شیوه زندگی نیز در کار هستند.
نمی توان به طور دقیق تعیین کرد و توضیح داد که چرا یک نفر به سرطان پستان مبتلا می‌شود و دیگری مبتلا نمی‌شود. بزرگترین عوامل خطر جنسیت مونث و بالا رفتن سن است. با گذشت زمان، سلول های سالم پستان می‌توانند خود به خود جهش پیدا کرده و در نهایت به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.

با این حال، اگر شما سابقه خانوادگی قوی سرطان پستان در مادر یا پدر خود دارید، این یک عامل خطر مهم است و باید جدی گرفته شود. اگر یک یا چند مورد سرطان پستان در خویشاوندان نزدیک، به ویژه قبل از 50 سالگی، و یا سرطان های دیگر مانند سرطان تخمدان و پروستات در خانواده شما وجود دارد، این اطلاعات را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

5 نشانه ارثی بودن سرطان


تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن
شایعه: اگر تناسب اندام داشته باشی، مرتب ورزش کنی و مصرف الکل را حذف کنی نباید نگران سرطان پستان باشی!
حقیقت: اگرچه این تغییرات در سبک زندگی می‌تواند ریسک بروز سرطان را کم کند ولی آن را حذف نمی‌کند.

این حرفی است که ما بارها و بارها از زنانی که سرطان در آن‌ها  تازه تشخیص داده شده است می‌شنویم: “من سالم غذا میخورم، وزن مناسبی دارم و ورزش میکنم و مشروب نمیخورم. پس چگونه به سرطان پستان مبتلا شدم؟درست است که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد همه این رفتارها می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. با این حال، تضمین کننده عدم ابتلا به بیماری نیست. چرا که نمونه های زیادی از افرادی وجود دارد که زندگی سالمی داشته اند اما به سرطان پستان مبتلا هستند.

البته این را فراموش نکنید که مطمئناً کنترل عوامل خطر ارزشمند است. آنچه می‌خورید و می‌نوشید و میزان فعالیت بدنی شما اهمیت دارد. در عین حال انجام منظم غربالگری نیز بسیار مهم است. معاینات خود را انجام دهید و به تغییرات غیر معمول در پستان خود توجه کنید.

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژنشایعه: پوشیدن سوتین باعث سرطان پستان می‌شود!
حقیقت: هیچ شواهدی مبنی بر این مساله وجود ندارد که پوشیدن سوتین باعت سرطان پستان می‌شود.

هر از گاهی در شبکه های اجتماعی و اینترنت به شایعاتی دامن می‌زنند که پوشیدن سوتین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. در این نظریه اعتقاد بر این است که پوشیدن سوتین، می‌تواند جریان مایع لنفاوی را از پستان محدود کرده و باعث تجمع مواد سمی در بافت شود. با این حال، هیچ مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. مطالعه ای که در سال 2014 روی 1500 زن مبتلا به سرطان پستان انجام شد، هیچ ارتباطی بین پوشیدن سوتین و سرطان پستان نشان نداد.


تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن
شایعه: استفاده از ضد عرق زیر بغل باعث سرطان پستان می‌شود!
حقیقت: هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط بین ضد عرق زیر بغل و سرطان پستان وجود ندارد، اما ایمنی ضد عرق ها هنوز در حال مطالعه است.

شایعات زیادی وجود دارد که بر اساس آن‌ها، ضد عرق های زیر بغل، به ویژه آنهایی که حاوی آلومینیوم و سایر مواد شیمیایی هستند، جذب غدد لنفاوی شده و به سلول های پستان راه یافته و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. در نظریه دیگر، عنوان شده بود که ضد عرق ها با جلوگیری از تعریق زیر بغل، باعث انتشار مواد سمی از غدد لنفاوی زیر بغل شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
در حال حاضر، هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط بین استفاده از ضد عرق و سرطان پستان وجود ندارد. هرچند، برخی از مطالعات نشان داده اند که زنانی که از محصولات حاوی آلومینیوم در زیر بغل خود استفاده می‌کنند ، دارای غلظت بالاتری از آلومینیوم در بافت پستان هستند.


تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن
شایعه: ماموگرافی سالانه تضمین می‌کند که سرطان پستان زود تشخیص داده می‌شود!
حقیقت: اگرچه ماموگرافی بهترین ابزار تشخیص زودهنگام ما است، اما همیشه سرطان پستان را در مراحل اولیه پیدا نمی‌کند.

طبیعی است هر بار که در گزارش ماموگرافی شما مورد مشکوکی گزارش نشود، یک نفس راحت بکشید. در این صورت اکثر زنان فکر می‌کنندمن تا یک سال دیگر خوبم!و سرطان پستان را از ذهن خود خارج می‌کنند. اگرچه ماموگرافی یک ابزار غربالگری بسیار خوب است، اما 100 درصد قابل اطمینان نیست. به این معنی که می‌تواند نتیجه منفی کاذب به همراه داشته باشد و با وجود تصاویر طبیعی از پستان، فرد دچار سرطان شده باشد. تخمین زده می‌شود که ماموگرافی حدود 20 درصد از سرطان های پستان را در زمان غربالگری تشخیص نمی‌دهد.

با این حال، ماموگرافی بیشتر سرطان های پستان را تشخیص می‌دهد و غربالگری منظم به واسطه ی آن توصیه می‌شود. به علاوه بهتر است در کنار ماموگرافی، هرگونه تغییر در پستان ها را به واسطه ی انجام معاینات ماهانه و فیزیکی توسط پزشک یا متخصص و خود آزمونی مرتبا رصد کنید.

بیشتر بخوانید:

خودآگاهی برای شناخت ویژگی‌های سلامتی پستان و تخمدان


تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن
شایعه: سرطان پستان همیشه باعث ایجاد توده قابل لمس می‌شود!
حقیقت: سرطان پستان ممکن است توده ای ایجاد نکند،

این تصور وجود دارد که سرطان پستان همیشه باعث ایجاد توده ای قابل لمس در معاینه می‌شود، بنابراین دلیلی برای انجام ماموگرافی وجود ندارد. چرا که هر تغییری که ممکن است نشان دهنده مشکل باشد احساس می‌شود. باید بدانید که در حقیقت سرطان پستان همیشه باعث ایجاد توده نمی‌شود و گاهی ممکن است سرطان از پستان به داخل غدد لنفاوی وارد شود. اگرچه انجام خودآزمایی پستان بسیار توصیه شده است، اما جایگزینی برای غربالگری منظم با ماموگرافی نیست.

شایعه‌ی دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکهاگر توده دردناک است، سرطان پستان نیستواگر توده ای صاف و هموار احساس کنید و یا اگر توده آزادانه در زیر پوست حرکت می‌کند، سرطان پستان نیست”. فراموش نکنید اگرچه بیشتر توده ها خوش خیم هستند و نه سرطانی، هر توده غیرمعمولی که احساس می‌کنید باید توسط یک متخصص بررسی شود، چرا که همیشه احتمال سرطان پستان وجود دارد.


تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن
شایعه: سرطان پستان در مراحل اولیه به ندرت عود می‌کند!
حقیقت: حتی در مراحل اولیه سرطان پستان، همیشه خطر بازگشت بیماری وجود دارد.

بسیاری از مردم بر این باورند که در صورتی که سرطان پستان در مراحل اولیه بیماری (سرطانی که از غدد لنفاوی پستان در زیر بغل عبور نکرده) تشخیص داده شود و درمان گردد، تقریبا هیچ شانسی برای عود یا بازگشت مجدد آن وجود ندارد. در حقیقت اگرچه در این شرایط، سرطان اکثرا عود نمی‌کند، اما این خطر هرگز به طور کامل حذف نمی‌شود.

یک شایعه دیگر در این مورد این است که اگر سرطان پستان در عرض 5 سال عود نکند، دیگر هرگز باز نخواهد گشت. درست است که خطر عود بیماری در 2 تا 5 سال اول بیشتر است، اما در سال‌های بعد این احتمال کاملا از بین نمی‌رود و ممکن است بعد از 5 سال نیز بیماری عود کند. حتی 20 سال پس از تشخیص سرطان پستان با خطر کم، همچنان 15 تا 20 درصد احتمال عود بیماری وجود دارد.

در صورت تشخیص سرطان پستان در مراحل اولیه، عوامل مختلفی می‌توانند بر خطر عود مجدد آن تأثیر بگذارند، از جمله:

  • اندازه تومور اصلی
  • تعداد غدد لنفاوی درگیر
  • مشخصات برنامه درمانی شما


تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژنشایعه: سرطان پستان فقط در زنان میانسال و مسن اتفاق می‌افتد.
حقیقت: زنان جوان و مردان می‌توانند به سرطان پستان مبتلا شوند.

درست است که زن بودن و افزایش سن، عامل اصلی خطر ابتلا به سرطان پستان است اما با این حال حدود 4 درصد از سرطان های تهاجمی پستان در زنان زیر 40 سال تشخیص داده می‌شود، این مورد در زنان بالای 50 سالگی حدود 23 درصد و در زنان 60 تا 70 سالگی 27 درصد است. ممکن است 4 درصد عدد کوچکی به نظر برسد، اما صفر نیست و این درصد بدین معناست که از هر 25 مورد سرطان تهاجمی یک مورد در زنان زیر 40 سال رخ می‌دهد.

زنان در هر سنی باید به پستان های خود توجه کنند ، معاینات خود را انجام دهند و هرگونه تغییر غیرعادی را به پزشک خود گزارش دهند. زنانی که سابقه خانوادگی قوی سرطان پستان دارند ، به ویژه سرطان هایی که در بستگان قبل از 40 سالگی تشخیص داده شده اند، باید بیشتر به این مورد توجه کنند و بهتر است غربالگری را در سنین پایین تری شروع کنند.

سرطان پستان در مردان نادر است، اما ممکن است اتفاق افتد. اغلب تصور می‌شود که مردان به سرطان پستان مبتلا نمی‌شوند، اما این دیدگاه درست نیست. سرطان پستان مردان کمتر از 1 درصد از کل سرطان های پستان تشخیص داده شده را تشکیل می‌دهند. اگرچه سرطان پستان مردان نادر است، اما معمولا در مراحل پیشرفته‌تر تشخیص داده می‌شود و به همین دلیل توجه به این مساله از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشاوره رایگان

  • برای مشاوره کامل و اطلاع از هزینه‌ها و شرایط، اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.
  • هم‌چنین می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن 02188920257 تماس حاصل فرمایید.

 

 

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه