تاثیر سیگار روی شما، DNA و فرزندان شما

آسیب ناشی از سیگار کشیدن

اشتراک گذاری این مطلب:

 

سیگار یا سلامتی فرزند شما؟

مدت مطالعه: 4 دقیقه!

 

حتی افراد سیگاری هم می دانند که سیگار کشیدن انسان را می کشد. هر ساله سیگار کشیدن منجر به مرگ 8 میلیون نفر در دنیا می شود و می تواند باعث تعداد زیادی مشکلات دیگر از جمله سکته مغزی و بیماری قلبی عروقی، بیماری‌های ریه، فشار خون بالا ، سرطان و لخته خون شود.

 

تحقیقات نشان داده است که آسیب ناشی از سیگار کشیدن می تواند از سلامتی خود فرد فراتر رود و نسل های بعد را نیز درگیر کند. سیگار کشیدن می‌تواند یک میراث 30 ساله را بر روی DNA شما جا بگذارد. استعمال یک بسته سیگار در هر روز به مدت یک سال می تواند باعث ایجاد صدها جهش در سلول قسمت های مختلف بدن شود. 

خطرات ناشی از سیگار در افرادی که جهش‌های ژنتیکی خاصی دارند احتمالا تا ۱۸ برابر بیشتر است. حداقل یک سوم از جمعیت ما چنین جهش‌هایی را در ژن‌های سم‌زدایی کبد خود دارند، در نتیجه خطرات برای آن‌ها بسیار بالاتر است. با انجام تست تغذیه و سلامتی مای‌ژن می‌توانید میزان خطر را برای خود یا افرادی که دوستشان دارید محاسبه کنید.

 

تأثیرات طولانی مدت سیگار بر روی DNA شما

علاوه بر مواد ذکر شده، استعمال دخانیات نه تنها باعث جهش ژنتیکی می شود بلکه باعث تغییر در ساختار DNA  نیز می شود. محققان با تجزیه و تحلیل ۱۵۹۰۷ نمونه خون از گروههای مختلف مشارکت کنندگان سیگاری و غیر سیگاری، بیش از ۲۶۰۰ محل  را یافتند که بین افراد سیگاری و افراد غیر سیگاری تفاوت دارند. این جهش‌ها ممکن است در سلول‌های جنسی هم ایجاد شوند و در نتیجه منجر به ناباروری یا تولد نوزادانی با نقص‌های ژنتیکی و یا سقط جنین شوند.

سیگار کشیدن مای ژن

 

نکاتی برای ترک سیگار

در حالی که بهتر است هرگز سیگار نکشید، ترک آن می تواند بعد از پنج سال به طور قابل توجهی به سلامت شما کمک کند. با این حال، فقط گفتن این حرف ساده است. استعمال سیگار فقط یک اعتیاد جسمی نیست بلکه یک عادت روانی است. نیکوتین فوق العاده قدرتمند است و افراد سیگاری اغلب برای مقابله با استرس یا اضطراب به آن اعتماد می کنند. و بعد از چند سال استعمال سیگار، معمولاً به عنوان یک عادت معمولی مانند مسواک زدن دندانهایتان یا نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی، عادی می شود. در نتیجه مراجعه به مراکز تخصصی برای ترک سیگار ضروری است.

فراتر از درمان و داروهای جایگزینی نیکوتین، روش های بسیاری برای کمک به خودتان وجود دارد که سیگار را ترک کنید:

۱-     با خودتان در مورد آن صحبت کنید!
وقتی برای اولین بار ترک کردید ، به این فکر کنید که چرا سیگار می کشید و چه موقع. روزانه چند سیگار مصرف می کنید؟ آیا به تنهایی سیگار می کشید یا با افراد دیگر؟ آیا فعالیت یا مکانهایی را با استعمال دخانیات ، مانند خوردن شام یا ایوان جلوی خود مرتبط می کنید؟ آیا وقتی احساسات خاصی مانند استرس یا عصبانیت را تجربه می کنید ، سیگار می کشید؟ دانستن این مؤلفه ها می تواند در جلوگیری از محرک ها به شما کمک کند.

۲-     تاریخ ترک را تنظیم کنید!
وقتی تصمیم گرفتید که سیگار را ترک کنید ، طی دو هفته آینده تاریخی را انتخاب کنید تا بتوانید خود را آماده کنید اما انگیزه خود را از دست ندهید.

۳-     برنامه های خود را به اشتراک بگذارید!
داشتن یک سیستم پشتیبانی که بتواند به شما انگیزه دهد بسیار مفید است. هنگام ترک سیگار، به دوستان و خانواده خود بگویید تا آنها بتوانند شما را تشویق کنند. همچنین پیدا کردن یک فرد سیگاری که آماده ترک کردن باشد برای شما می تواند مفید باشد تا بتوانید در طی دوره سخت با هم کار کنید.

۴-     برای اوقات سخت آماده شوید!
رها کردن نیکوتین کار سختی است. این یک اعتیاد قدرتمند است و ترک آن می تواند دردناک باشد. روزهای اول می تواند سخت تر باشد و ممکن است احساس تحریک ، افسردگی یا خستگی کنید. با این حال، این احساسات از بین می روند.

۵-     از محرک ها یا الگوهای سیگار کشیدن خودداری کنید!
 در حالی که شما نمی توانید از همه محرک ها، مانند استرس محل کار جلوگیری کنید، می توانید برخی از عادت های کنار سیگار کشیدن را از بین ببرید. نوشیدن الکل یا قهوه از عادت های رایج است که با سیگار کشیدن همراه است.

۶-     فعال باشید!
سرگرمی جدیدی پیدا کنید ، به سالن ورزشی بروید ، یا در اطراف محوطه پیاده روی کنید. هرچه را ترجیح می دهید ، انتخاب یک سرگرمی یا فعالیت جدید برای جایگزینی سیگار مفید است. هنگامی که احساس چاقی یا بی حوصلگی می کنید ، به جای رسیدن به یک سیگار ، فعال شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه