ژن ها و ترجیحات غذایی شما

ترجیحات غذایی مای ژن ژنتیک

اشتراک گذاری این مطلب:

 

ژن های شما روی ترجیحات غذایی تان تأثیر می گذارد!

مدت مطالعه: 4 دقیقه!

 

ترجیحات غذایی ما در طول دوران زندگی مان به طور مداوم در حال تغییر است. تعامل شما با غذا تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد، مواردی همچون بافت غذا، ظاهر، طعم و همچنین فرهنگ شما، انتظارات از آن غذا و تجربیات غذایی قبلی. با این حال انتخاب غذا تحت تاثیر ژنتیک افراد نیز هست.

 

ترجیحات غذایی حتی قبل از به دنیا آمدن انسان شروع می‌شود و در ابتدا تحت تأثیر غذای مادر در دوران بارداری است. مصرف غذاهای متنوع در دوران بارداری باعث می شود که کودک غذاهای بیشتری را بپذیرد زیرا در معرض طعم های مختلف در رحم قرار گرفته است. بعد از تولد، شیردهی به نوزاد نیز نقش مهمی در انتخاب غذای کودک شما ایفا می کند. رژیم غذایی مادر بر طعم شیر مادر تأثیر می گذارد. در حدود 6 ماهگی که تغذیه تکمیلی آغاز می شود، نحوه برخورد و تغذیه در این دوران تأثیر ماندگاری در انتخاب مواد غذایی آینده دارد. قرار گرفتن در معرض انواع زیادی از غذاها در اولین سال زندگی باعث می شود که غذاها متنوعی را بپذیرید. ترجیحات غذایی ما در طول دوران زندگی مان به طور مداوم در حال تغییر است. تعامل شما با غذا تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد، مواردی همچون بافت غذا، ظاهر، طعم و همچنین فرهنگ شما. با این حال انتخاب غذا تحت تاثیر ژنتیک افراد نیز هست.

 

ژنتیک ما چگونه بر انتخاب غذای ما تأثیر می گذارد؟

آیا به غذاهای تند یا شیرین مزه علاقه دارید؟ طبق مطالعات جدید گفته می شود که انسان ها حدود 30 ژن دارند که گیرنده های طعم تند را کد می کنند. هر گیرنده می تواند با چندین ترکیب تعامل داشته باشد و به افراد اجازه می دهد طیف وسیعی از مواد تند را بچشند. ژن های متعددی می توانند بر طعم غذا تأثیر بگذارند. داشتن توانایی چشیدن ترکیبات تند می تواند تأثیر زیادی بر انتخاب غذا داشته باشد. برخی افراد حساسیت بالاتری نسبت به غذاهای تند دارند و بنابراین احتمال انتخاب غذاهای تند مانند سبزیجات چلیپایی در این افراد کمتر است. به علاوه مشخص شده احتمالا این افراد مقدار بیشتری چربی مصرف کنند و بیشتر مستعد چاقی هستند. خانواده های ژنی دیگری نیز وجود دارند که مسئول درک طعم شیرین و اومامی (پنجمین مزه ی اصلی، مزه ای شبیه به مزه گوشت) و ترش هستند و بر درک طعم ها تأثیر می گذارند. برخی جهش های ژنتیکی منجر به ایجاد گیرنده های حساس تر نسبت به ادویه های مختلف می شوند و در انتخاب غذاها تاثیر می گذارد.

 

                                            مای ژن اضافه وزن BMI                  روزانه چه مقدار کالری می سوزانم محاسبه آنلاین کالری

 

 

حس بویایی شما چطور است؟

نحوه درک بو می تواند بر انتخاب غذای ما تأثیر بگذارد. اختلال بویایی با BMI بالاتر مرتبط است. تغییرات ژن مرتبط با بویایی می تواند با رفتار خوردن ما مانند محدودیت غذایی و گرسنگی نیز مرتبط باشد.

آیا تمایلی به پرخوری دارید؟

ژن های مختلفی وجود دارد که بر اشتهای ما تأثیر می گذارد. هورمون گرلین توسط لوزالمعده و معده تولید می شود و در تحریک گرسنگی نقش دارد. برخی تغییرات در این ژن با پرخوری همراه است. لپتین و CCK هورمون های نوروآندوکرین هستند که باعث القا سیری می شوند. تغییرات ژنتیکی در لپتین با افزایش شدید تمایل به میان وعده همراه است. در حالی که تغییرات ژنتیکی CCK با حجم زیاد وعده غذایی مرتبط است. ژن FTO (توده چربی و ژن چاقی)، تا حد زیادی با چاقی مرتبط است که می تواند با کاهش آزادسازی هورمون لپتین و کاهش سیری بر اشتها تأثیر بگذارد. تغییرات ژنتیکی در ژنی دیگر به نام GAD نیز با رفتارهای نامنظم غذا خوردن همراه است، که مهمترین آنها افزایش مصرف کربوهیدرات است.

برای درک بهتر رفتار خوردن و ترجیحات غذایی باید به ترکیب ژنتیکی خود بیشتر آگاه شوید. انجام آزمایش ژنتیک یکی از راه هایی است که می تواند در ایجاد عادت غذایی پایدار و سالم تر و منطبق با DNA شما کمک کنند.

 

 

 

مشاوره رایگان

مشاوره و راهنمایی جهت انتخاب پکیج مناسب شما

 

 

 

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه