بررسی DNA شما می‌تواند در یافتن برنامه رژیم غذایی مناسب برای ساختار ژنتیکی شما بسیار مفید باشد. در مطالعات انجام شده، این رویکرد شخصی نسبت به تغذیه از روشهای معمول رژیم غذایی موثرتر است. با خوردن نیازهای غذایی منحصر به فرد بدنتان، تغییرات پایدار درازمدت برای بهبود سلامتی آسان تر است. در این سری مقاله‌ها توصیه هایی کلی برای انواع رژیم به شما ارایه خواهیم داد. این مقاله در مورد رژیم کم کربوهیدرات است. اگر نتیجه تست ژنتیکی تغذیه مای ژن برای شما حساسیت بالا به کربوهیدرات‌ها را مشخص کرده است، حتما این مطلب را بخوانید.

رژیم های کم کربوهیدرات در حال افزایش هستند و قند به جای چربی به عنوان دشمن عمومی شماره یک معرفی می شود. کاهش میزان مصرف کربوهیدرات‌ها باعث بهبود سطح قند خون، کاهش وزن و کمک به سالم نگه داشتن قلب می شود. برخی از ما به صورت ژنتیکی با مصرف کربوهیدرات مقادیر بالاتری از انسولین ترشح می‌کنیم که باعث گرسنه شدن ما و تشویق به مصرف بیشتر می‌شود و از این رو چاق می‌شویم.

رژیم کم کربوهیدرات چیست؟ رژیم های کم کربوهیدرات، مصرف کربوهیدرات ها شامل قند، دانه ها و سبزیجات نشاسته ای را محدود می کنند. نمونه های محبوب شامل رژیم های اتکینز، زون و سواحل جنوبی هستند. آنها اغلب شامل یک دوره القایی بسیار شدید با سطوح کربوهیدرات بسیار کم و کمتر از ۳۰ گرم در روز می باشند. 

اما این رژیم چگونه کار می کند؟  کاهش کربوهیدرات ها به این معنی است که فرد انسولین کمتری تولید می‌کند. همانطور که انسولین به ذخیره چربی کمک می کند، انسولین کمتر، باعث جلوگیری، کاهش یا ثابت نگه داشتن وزن می‌شود. پروتئین و چربی نیز بسیار رضایت بخش هستند، بنابراین افرادی که در رژیم های کم کربوهیدرات هستند، کمتر گرسنه می شوند. بنابراین به طور طبیعی مصرف کالری خود را محدود می کنند. کربوهیدرات کم بدن را تشویق می‌کند تا به جای گلوکز به عنوان یک سوخت جایگزین سوختگی استفاده کند. این جایگزین به عنوان کتوز شناخته شده است و می تواند موجب کاهش بیشتر اشتها شود.

چه باید بکنم؟ غذاها با محتوای چربی و پروتئین بالاتر را انتخاب کنید. گوشت، مرغ، ماهی، صدف، تخم مرغ، پنیر و آجیل شما را راضی می‌کند. لبنیات باید چربی کامل داشته باشد، اما نباید بیش از حد مصرف شوند زیرا حاوی یک نوع کربوهیدرات به نام لاکتوز می‌باشند. سبزیجات را می توان فراوان خورد. این مواد فیبر و مواد مغذی را فراهم می کنند. انواع سبزیجات کم کربوهیدرات از قبیل کلم، اسفناج، کلم، سبزیجات سالادی و آوکادو را انتخاب کنید. مقدار کربوهیدرات مجاز بین ۲۰ تا ۱۳۰ گرم متفاوت است اما باید کمتر از ۲۰٪ کالری مصرفی از کربوهیدرات ها بدست آید.

از چه چیزهایی باید دوری کنم؟ از شکر در تمام اشکال دور شوید. این شامل کیک، شیرینی و بیسکویت و همچنین بیشتر میوه‌ها (به غیر از انواع توت ها)، آب میوه، آگوا و عسل است. شما همچنین باید تمام دانه های گندمی را ممنوع کنید که شامل نان، ماکارونی، غلات و جو می شود. هنگام خرید سبزیجات، از انواع مختلف نشاسته ای مانند سیب زمینی و هویج دوری کنید و به جای آنها ازگوجه فرنگی استفاده کنید.  

این رژیم های غذایی باعث کاهش سریع وزن اولیه می شود که می‌تواند باعث تقویت انگیزه شود. سطوح قند خون را ثابت نگه می‌دارد و گرسنگی را کاهش می‌دهد. در تحقیقات نشان داده شده است که یک روش کم کربوهیدرات به کاهش وزن و کنترل دیابت، بدون افزایش سطح چربی کمک می کند.

دقت کنید! این روش قابل تقلب نیست! با مصرف شیرینی ها به سرعت چاق خواهید شد که باعث از دست رفتن انگیزه می‌شود. هنگامی که بدن برای اولین بار سوزاندن چربی را شروع می کند، باعث تنفسی بد بو و سردرد می شود،که باعث احساس ضعف و خستگی می شود. شما از این “آنفولانزای کتو” عبور خواهید کرد و مصرف بیشتر مایعات، این حالات را بهبود می‌بخشد.

نمونه رژیم برای یک روز

  • صبحانه: مارچوبه، فریتاتا یا ماست پر چرب همزده و انواع توت ها
  • ناهار: مرغ سرخ مایل به قرمز
  • شام: فیله ماهی قزل آلا سرخ شده با سس گوجه فرنگی یا سس پاستو یا استیک و سالاد.
  • میان وعده ها: آجیل، پنیر، زیتون یا چوب کرفس با پنیر خامه ای
  • اگر خارج از خانه غذا می خورید: گوشت یا ماهی را انتخاب کنید بدون اینکه از سبزیجات یا سالاد استفاده کنید. از پودینگ دور بمانید و پنیر یا انواع توت تازه را انتخاب کنید.

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش

پس از سفارش و دریافت بسته، نمونه بزاق خود را در منزل جمع‌آوری می‌کنید

نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستید تا انواع آزمایشات ژنتیکی و آنالیزها روی آن انجام شود

نتایج را در ۲ دفترچه پرینت شده، همراه چند فایل برنامه‌غذایی دریافت می‌کنید