آیا مرغ را نباید بشوریم؟

شستن مرغ

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب

بیشتر ما ایرانی ها عاشق مرغ هستیم و حداقل یک بار در هفته،مرغ میخوریم. احتمالا شما هم اگر ببینید که کسی سینه مرغ را از بسته بیرون آورده و بدون شستن داخل تابه می‌گذارد فریاد می‌زنید: “مرغ کثیفه!! چرا نشستیش؟” اما متاسفانه، قوانین ایمنی غذا حرف دیگری می‌زنند.

دستور العمل CDC :

طبق دستورالعمل های ده گانه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، شستن مرغ قبل از پخت و پز درست نیست. ممکن است فکر کنید که شستن گوشت ها قبل از پخت و پز یک عادت خوب است که باعث می شود خون یا آلودگی های روی آن از بین برود اما این کار می تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا مرغ خام ممکن است دارای باکتری های بیماری زا باشد که با شستن به آب اضافه می شوند. این آب ممکن است به سمت شیر آب، لباس ها، دستان و حتی دهان شما پرتاب شود و مواد دیگر را که در نزدیکی آن ها قرار دارند، آلوده کند. مطالعه ای نشان داد که این آب ممکن است تا ۷۱ سانتی متر در کنار و ۵۱ سانتی متر در جلوی شیر آب پخش شود. اگر این باکتری ها وارد بدن شما شوند، ممکن است عفونت غذایی شدیدی را در شما ایجاد کنند. برای جلوگیری از این خطر، بهتر است که مرغ خام را بدون شستشو و با حرارت مناسب پخت و پز کنید. چون حرارت باعث می شود که باکتری های روی گوشت نابود شوند.

آیا پخت و پز مرغ شسته نشده اشتباه نیست؟

ما یادگرفتیم که هر نوع غذا، به خصوص اگر پروتئین حیوانی باشد، باید قبل از پخت و پز به خوبی شسته شود. بیشتر خانواده های ایرانی برای ضدعفونی گوشت، آن را با آب فراوان می‌شویند. اما فراموش نکنید که بهترین روش ضدعفونی حرارت است! فرقی نمی کند که شما مرغ را قبل از پخت و پز بشویید یا نه پخت و پز کامل گوشت تمام عوامل بیماری زا را به طور کامل از بین میبرد.

برای جلوگیری از این خطر، CDC و NHS چند مرحله را توصیه کرده اند

  • قبل از قرار دادن گوشت در یخچال، آن را در یک کیسه یکبار مصرف و قابل بستن قرار دهید. این کار از ریختن آب های آلوده روی سایر غذاها جلوگیری می کند.
  • تمام وسایلی را که با مرغ خام تماس داشته اند با آب داغ و مایع ظرفشویی فراوان به خوبی بشویید. این کار از منتقل شدن باکتری ها به سایر غذاها و سطوح جلوگیری می کند. سپس دستان خود را با صابون و آب گرم به مدت ۲۰ ثانیه بشویید.
  • یک تخته برش جداگانه برای مرغ و گوشت خام نگه دارید و پس از استفاده، آن را تمیز کنید. سبزیجات و هرچیزی که باید خام مصرف شود را روی این تخته خرد نکنید.
  • در آخر، مرغ را به خوبی بپزید تا به عنوان روش نهایی گوشت را کاملاً ضدعفونی کنید.
  CDC توصیه می کند که مطمئن شوید که همه قسمت های مرغ و گوشت قبل از  سرو پخته شده باشد.
اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

خواب آلودگی در محل کار
اخبار علمی

راه های کاهش خواب آلودگی در محل کار

فهرست مطالب اگر یک روز تعطیل در خانه بمانید و استراحت کنید، روز بعد از آن کمی احساس خواب آلودگی داشتن طبیعی است. اما خستگی