راهنمای کامل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): عوامل، درمان، مکمل‌ها

سندرم تخمدان پلیکیستیک pcos
این عوارض آزاردهنده هستند، علاوه بر این، سندرم تخمدان پلی کیستیک در صورت درمان نشدن می تواند عواقب بلندمدتی مانند ناباروری به دنبال داشته باشد.

فهرست مطلب

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که گاهی با نام تنبلی تخمدان هم شناخته می‌شود،مثل اندومریوز یکی از شایع ترین مشکلات در خانم هاست که بیش از 10% از خانم هایی که در سن باروری هستند را دچار مشکل می‌کند. اگر برای این مشکل به متخصص زنان مراجعه کرده باشید، ممکن است با احساس سرخوردگی، شوک و غم زیادی روبرو شده باشید، جواب سوالات خود را نگرفته باشید و از اینکه چندین بسته قرص هورمونی برایتان تجویز شده ناراحت باشید. در این مقاله‌ی کامل که توسط متخصصان مای ژن بازبینی شده است، ما در کنار شما هستیم تا بتوانید کنترل سلامتی خودتان را به دست بگیرید و با راهکارهای غیر دارویی، سندرم تخمدان پلی کیستیک را درمان کنید.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک در افراد مختلف متفاوت است اما معمولاً با یکی از مشکلات زیر همراه است:

  • آکنه و جوش صورت و بدن
  • پریودهای از دست رفته یا نامنظم
  • افزایش وزن
  • مقاومت در برابر کاهش وزن
  • نازک شدن موی سر
  • رشد بیش از حد موهای صورت و سینه

 این عوارض آزاردهنده هستند، علاوه بر این، سندرم تخمدان پلی کیستیک در صورت درمان نشدن می تواند عواقب بلندمدتی مانند ناباروری به دنبال داشته باشد. همچنین تنبلی تخمدان می تواند زمینه ساز سایر بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، آپنه خواب و سکته شود و خطر اضطراب و افسردگی را نیز افزایش دهد.

علائم سندرم تخمدان پلیکیستیک pcos

سندرم تخمدان پلی کیستیک واقعا چیست؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک عدم تعادل هورمونی است که بر روی زنانی که در سن باروری هستند تأثیر می گذارد.  به طور خاص، این عارضه با داشتن آندروژن (هورمون های مردانه) بیش از حد در بدن مشخص می شود و این عدم تعادل هورمونی با چرخه های قاعدگی تداخل می کند.

10 نکته مهم در مورد اندومتریوز

نحوه تشخیص تخمدان پلی کیستیک توسط پزشک

تشخیص PCOS توسط پزشک بر اساس چندین معیار انجام می شود:

  1. وجود یک یا چند مورد از علائمی که نشان دهنده سطوح بالاتر از حد طبیعی هورمون های آندروژن است:  آکنه و جوش روی فک پایین، سینه یا پشت؛ رشد موهای زائد روی چانه و/یا سینه، ریزش موی سر، کاهش وزن سخت
  2. آزمایش خون شامل قند خون ناشتا (FBS)، هموگلوبین A1c، انسولین و هورمون های جنسی
  3. معاینه فیزیکی و سونوگرافی تخمدان ها و لگن

بر خلاف باور معمول، تشخیص قطعی PCOS فقط با سونوگرافی امکان پذیر نیست، زیرا داشتن فولیکول های تخمدانی (کیست) برای تخمدان طبیعی است. زنان سالم ، به ویژه زنان جوان در سن باروری، اغلب به طور همزمان دارای فولیکول های متعدد تخمدانی هستند که کاملا طبیعی است.

علائم دقیق تخمدان پلی کیستیک

  • پریودهای دیر به دیر یا نامنظم: ممکن است به صورت پریودهای بدون تخمک گذاری، پریودهای نامنظم یا چرخه های طولانی (بیش از 35 روز) باشد. این علامت در همه خانم‌های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود دارد.

بقیه علائم در افراد مختلف یکسان نیست و ممکن است هر خانم یک یا چند مورد را تجربه کند:

  • آکنه و جوش: به خصوص در خط فک، پایین گونه ها، دور دهان، سینه و پشت می تواند نشانه ای از PCOS باشد.
  • موهای زائد: در چانه، بالای لب، سینه و اطراف ناف.
  • مقاومت به انسولین: علائم پنهان مقاومت به انسولین شامل میل زیاد به شیرینیجات (خوراکی های دارای شکر، میوه‌های شیرین و ..)، حس خستگی در طول روز، مشکل در تمرکز و حافظه، خواب نامنظم و خشکی پوست است.
  • ریزش موی سر: نازک شدن مو یا ریزش موی الگوی مردانه در زنان مبتلا به PCOS شایع است.
  • اضافه وزن در ناحیه شکم: زنان مبتلا به PCOS در صورت افزایش وزن، چربی بیشتری را در اطراف کمر ذخیره می‌کنند تا باسن و ران.
  • کاهش وزن سخت: مقاومت بدن در برابر کاهش وزن با وجود رژیم غذایی و ورزش مناسب، یکی از علائم شایع PCOS است.

دلایل ایجاد سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

دلایل ایجاد سندرم پلیکیستیک pcos

با وجود اینکه دلیل قطعی ایجاد PCOS مشخص نیست، طبق مطالعات عواملی هستند که احتمال ایجاد آن را بالا می‌برند و درمان را نیز سخت تر می‌کنند:

  • کم تحرکی: سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که امروزه حدود 75% از بزرگسالان کم تحرک هستن، همچنین کم تحرکی در نوجوانان و خانم های جوان یکی از دلایل ایجاد تنبلی تخمدان است.
  • غذاهای فرآوری شده: مصرف فست فودها، سوسیس و کالباس، خوراکی های بسته بندی مانند ناگت، چیپس و .. از عوامل التهاب زا و ایجاد کننده‌ی PCOS است.
  • مصرف شکر: مصرف شکر در شهرها به ازای هر نفر طی 100 سال اخیر، 5 الی 10 برابر شده است. مصرف زیاد شکر به هر شکلی که باشد، مانند خرما، شکلات، شیرینی، بیسکوئیت، بستنی و حتی میوه های شیرین موجب افزایش ریسک سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌شود.
  • استرس: فشار روانی، استرس مزمن، سرکوب احساسات و .. همه باعث به هم ریختگی هورمونی، التهاب و اختلال در تخمک گذاری می‌شوند.
  • آسیب به میکروبیوم روده: کمبود مصرف فیبر، نخوردن پروبیوتیک ها، خوردن غذاهای فرآوری شده باعث تغییر جمعیت باکتری‌های روده می‌شود و میکروبیوم را به هم می‌ریزد که از عوامل ایجاد تخمدان پلی کیستیک است.
  • ژنتیک: به ارث بردن برخی از واریانت های ژنتیکی احتمال ایجاد PCOS را زیاد می‌کند، اما بیان این ژن ها کاملا به سبک زندگی و عوامل محیطی بستگی دارد و می‌توان آن ها را کنترل کرد.
  • والدین: طبق مطالعات، چاقی والدین، مصرف سیگار توسط والدین و استرس شدید آن ها می‌تواند الگوی بیان ژن را هم در دوره جنینی و هم پس از ان تغییر دهد و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند: دیابت و تخمدان پلی کیستیک کند.

 انواع مختلف سندرم تخمدان پلی کیستیک  و علائم هر کدام

سندرم تخمدان پلی کیستیک  انواع مختلفی دارد و هر نوع با علائم متفاوتی همراه است. برای مثال، تمام زنان مبتلا به PCOS اضافه وزن ندارند. با این حال، یک علامت مشترک در تمام انواع PCOS وجود دارد: بی نظمی پریودها.

در اینجا به سه نوع مختلف PCOS اشاره می شود:

  • نوع مقاوم به انسولین: شایع ترین نوعPCOS  است. در این نوع، میزان بالای انسولین در خون روند تخمک گذاری را مختل کرده و باعث علائمی مانند: آکنه، رویش بیش از حد موهای زائد (هیرسوتیسم)، نوسانات خلقی، مشکلات کاهش وزن و ریزش موی سر می شود. در زنان مبتلا به این نوع، قند خون و سطح انسولین معمولا در محدوده پیش دیابت قرار دارد یا علائم مقاومت به انسولین مثل میل زیاد به شیرینیجات، خستگی، مشکل در تمرکز و حافظه و خشکی پوست را دارند.
  • نوع التهابی: این نوع PCOS بیشتر در زنانی دیده می شود که اضافه وزن ندارند و علائم کلاسیک PCOS را نشان نمی دهند. التهاب می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله مصرف شکر، عدم تحمل لاکتوز یا گلوتن، قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، ویروس های مزمن، مصرف بیش از حد شیرین کننده های بدون کالری و رژیم غذایی پروسس شده و نامناسب باشد.

برای اینکه بدانید حساسیت به گلوتن و لاکتوز دارید یا نه می توانید تست تغذیه مای ژن را انجام دهید.
اطلاعات بیشتر تست تغذیه

  • نوع ناشی از داروهای هورمونی: این نوع PCOS در زنانی شایع است که برای مدت طولانی از قرص های ضد بارداری یا سایر روش های پیشگیری مانند IUD، آمپول یا حلقه استفاده کرده اند. پس از قطع مصرف این روش ها، چرخه قاعدگی آنها به حالت عادی باز نمی گردد، به دلیل اینکه داروهای هورمونی ارتباط بین غده هیپوفیز و تخمدان ها را قطع می کنند و بازگرداندن این کانال ارتباطی به عملکرد طبیعی ممکن است زمان بر باشد.

لازم به ذکر است که ممکن است ترکیبی از این سه نوع سندرم تخمدان پلی کیستیک در یک فرد وجود داشته باشد یا علت آن در طول زمان تغییر کند.

تخمدان پلی کیستیک و تکامل: چرا چیزهایی که به نفع اجدادمان بود به ضرر ما تمام می شود؟

در تمام دوره های تاریخی تا 100 سال قبل، مشکل اصلی تقریبا همه انسان ها تامین غذای کافی برای زنده ماندن بود. انسان های غار نشین مجبور بودند برای پیدا کردن غذا و فرار از دست حیوانات وحشی، هر روز کیلومترها بدوند. در این شرایط پاسخ بدن زنان به استرس و ترس، بسیار مفید بود:

کاهش سوخت و ساز و افزایش ذخیره چربی (که کمک می کرد فرد در گرسنگی ذخیره بیشتری داشته باشد)،
کاهش باروری (چون باردار شدن برای شرایطی که تامین غذا سخت باشد جان فرد را به خطر می انداخت)،
افزایش هورمون های مردانه (که باعث می‌شد از نظر جسمی قوی‌تر شوند)
و مقاومت به انسولین (که از کاهش شدید قند خون در گرسنگی پیشگیری می‌کرد).

از این نظر، سندرم تخمدان پلیکیستیک یک مزیت رقابتی برای زنان اجداد ما به حساب می‌آمده که آن‌ها را به یک “نخبه‌ی متابولیکی” تبدیل کرده و به زنده ماندن آن‌ها کمک می‌کرده است.

همانطور که مشخص است، بدن ما هنوز هم همان پاسخ ها را به استرس می‌دهد اما به دلیل مصرف غذای زیاد و کم تحرکی، برای ما مفید نیست. کاهش سوخت و ساز باعث چاقی ما می‌شود، کاهش باروری باعث می‌شود نیاز به درمان‌ ناباروری پیدا کنیم، افزایش هورمون‌های مردانه باعث موی زائد و آکنه و .. می‌شود و مقاومت به انسولین هم ما را دچار دیابت می‌کند. پس مهم است که بدانیم علاوه بر تلاس برای مدیریت استرس، باید با تغذیه صحیح و تحرک زیاد از این مشکلات پیشگیری کنیم.

 چه دارو هایی برای درمان تخمدان پلی کیستیک توصیه می شود؟

در موارد ابتلا به تنبلی تخمدان، اغلب دو داروی خاص تجویز می شود. اولین داروی رایج، متفورمین و دومی قرص‌های هورمونی  پیشگیری از بارداری است.

1. نقش متفورمین در کنترل سندرم تنبلی تخمدان

متفورمین داروی خط اول برای درمان دیابت نوع ۲ به شمار می رود. عدم ثبات در قند خون و مقاومت به انسولین در روند تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند، و چون متفورمین به تنظیم قند خون کمک می کند، تصور بر این است که به کاهش علائم PCOS نیز یاری می رساند.

مطالعاتی که متفورمین را به عنوان درمان PCOS بررسی کرده اند، نتایج متناقضی ارائه داده اند، یعنی متفورمین روی بعضی خانم‌ها موثر بوده و برای بقیه نه. دلیل احتمالی این امر، تجویز متفورمین به زنان مبتلا به PCOS بدون در نظر گرفتن نوع خاص PCOS آنهاست. یعنی اگر کسی به سندرم تخمدان پلی کیستیک از نوع التهابی مبتلا شده باشد، تا زمانی که التهاب بدن را کاهش ندهد نمیتواند انتظار بهبود داشته باشد.

در صورت مصرف متفورمین چه انتظاراتی باید داشته باشم؟

متفورمین داروی معجزه آسا نیست. مصرف آن به معنای پایان یافتن ناگهانی علائم و کاهش تمام وزن اضافه شده نیست. اگر به مقاومت به انسولین مبتلا هستید و قصد دارید هر چه سریعتر از این وضعیت خارج شوید، ممکن است مصرف متفورمین تصمیم خوبی باشد، به ویژه در صورت تمایل به بارداری (البته فقط با تجویز پرشک).

مصرف متفورمین ممکن است عوارضی مانند کاهش جذب ویتامین B12، مشکلات گوارشی، افت قند خون و .. داشته باشد.

نکات مهم درمورد متفورمین که باید بدانید

  • متفورمین را به عنوان راهکاری کوتاه مدت (و نه همیشگی) در نظر بگیرید. تغییر سبک زندگی است اهمیت دارد.
  • همزمان با مصرف متفورمین، رژیم غذایی و سبک زندگی خود را برای بهبود مقاومت به انسولین تغییر دهید (شامل کنترل دقیق میزان مصرف کربوهیدرات، حذف شکر و افزایش فعالیت بدنی).

برای داشتن سبک غذایی سالم می توانید به مای ژن مراجعه کنید و برنامه غذایی اختصاصی خودتان را داشته باشید.

  • بدون تجویز و تشخیص پزشک متفورمین شروع نکنید.

2. قرص های ضد بارداری چه نقشی در کنترل PCOS دارند

قرص های ضد بارداری یکی دیگر از داروهای رایج تجویز شده برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان است. هدف از تجویز این قرص ها، همانند متفورمین، کنترل علائم بیماری است. اما قرص های ضد بارداری نیز مانند متفورمین، تنها راه حلی موقتی هستند که به ریشه های مشکل توجهی نمی کنند. بنابراین پس از قطع مصرف قرص، علائم می توانند با شدت بیشتری بازگردند. مصرف قرص های ضد بارداری همچنین با عوارض جانبی کوتاه مدت و بلندمدت متعددی همراه است.

 عملکرد قرص های ضد بارداری چگونه است؟

 هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری الگوی هورمونی طبیعی شما را پنهان می کنند. خونریزی که در حین مصرف قرص تجربه می کنید، پریود واقعی نیست، بلکه خونریزی ناشی از افت استروژن است. بنابراین، حتی اگر به نظر برسد که قرص ها چرخه قاعدگی شما را تنظیم می کنند، پس از قطع مصرف، دوره های قاعدگی به همان وضعیتی که داشتید باز می گردد.

عوارض جانبی قرص‌های ضدبارداری چیست؟

  • احساس افسردگی، تحریک پذیری عصبی و نوسان خلق از عوارض رایج قرص های ضدبارداری است.
  • این قرص ها جذب تستوسترون را افزایش می دهند که ممکن است علائم آندروژنیک (صفات مردانه را بدتر کند
  • افزایش وزن، افزایش احتمال لخته‌ شدن خون در عروق و افزایش خطر سرطان پستان (سینه) از سایر عوارض این قرص های هورمونی است.

راه حل جایگزین: باتغییر سبک زندگی، مصرف ریز مغذی های مهم و کمک به بدن برای دفع استروژن اضافی و تنظیم سایر هورمون‌ها، می توانید روند تخمک گذاری و قاعدگی ماهانه خود را مجددا برقرار کنید. خبر خوب این است که همه این موارد را می توان از طریق رژیم غذایی و سبک زندگی مناسب به دست آورد!

۱۰ راهکار طبیعی برای درمان تخمدان پلی کیستیک و تنبلی تخمدان

۱. صبحانه غیر شیرین و سرشار از پروتئین: سعی کنید ظرف ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن، صبحانه بخورید تا قند خون خود را در سطح ثابتی نگه دارید و احساس سیری تا ناهار داشته باشید. تخم مرغ و املت انتخاب های خوبی هستند. عدسی و لوبیا هم گزینه های عالی هستند.

۲. کاهش وزن: اگر اضافه وزن دارید، حتی کاهش 5 تا 10 درصد از وزن بدن تان می تواند به بهبود علائم PCOS کمک کند.

۳. شکر را کنار بگذارید: بجز یک تا دوبار در ماه، هر نوع خوراکی شکردار مانند بستنی، بیسکوئیت، کیک و .. را از برنامه روزانه خود حذف کنید.

۴. مراقب قهوه باشید:. قهوه‌ زیاد ویتامین های B را که برای تخمک گذاری سالم و تعادل هورمونی ضروری هستند، کاهش می دهد و در روند تخمک گذاری اختلال ایجاد می‌کند. برای بعضی خانم ها با توجه به حساسیت ژنتیکی شان به کافئین، حتی یک فنجان قهوه در روز هم زیاد است و باید محدود شود.  یکی از فاکتور های مورد برسی در تست تغذیه مای ژن حساسیت به کافنئین است.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست تغذیه مای ژن اینجا کلیک کنید.

۵. از سموم دوری کنید: سیگار، قلیان، الکل و بسیاری از مواد شیمیایی رایجی که از طریق محصولات پاک کننده، محصولات بهداشتی و آرایشی و محصولات کشاورزی که در معرض آن قرار می گیریم، بر هم زننده تعادل هورمونی هستند.

۶. زندگی خود را با نیازهای ژنتیکی تان هماهنگ کنید:

شما با آزمایش ژنتیک تغذیه مای ژن، یکبار برای همیشه مواردی که در درمان تخمدان پلیکیستیک نقش دارند مانند حساسیت به گلوتن، حساسیت به کربوهیدرات، حساسیت به لاکتوز، حساسیت به کافئین، توانایی سم زدایی کبد و نیاز به ویتامین ها و مواد معدنی برای شما مشخص می شود و سپس توسط متخصص تغذیه، برنامه غذایی و مکمل های اختصاصی برای درمان شما تنظیم خواهد شد.

۷. از میکروبیوم خود مراقبت کنید: مصرف سبزیجات زیاد، حبوبات و فیبر کافی مصرف مکمل های پروبیوتیک و خواب کافی برای داشتن میکروبیوم سالم لازم است.

۸. کمبودهای تغذیه ای را جبران کنید: تامین ریز مغذی ها برای زنان مبتلا به PCOS بسیار مهم است.

۹. ورزش را در اولویت قرار دهید: حداقل 3 تا 5 ساعت در هفته ورزش کنید. برخی تحقیقات نشان می دهد که تمرینات قدرتی و کار با وزنه ممکن است اثر درمانی برای زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک داشته باشد.

درمان تخمدان پلیکیتستیک pcos

۱۰. به اندازه کافی بخوابید: خواب به تنظیم تقریباً همه چیز، از جمله هورمون ها، کمک می کند. دیر نخوابید و بالا بردن کیفیت خواب را در اولویت قرار دهید!


تخمدان پلی کیستیک و بارداری

هرکسی که با تنبلی تخمدان آشناست، احتمالا می‌داند که این مشکل هورمونی می‌تواند بر شانس باروری اثر منفی بگذارد، تا جایی که حدود 70% از خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در باردار شدن مشکل دارند. اما این پایان ماجرا نیست! مطالعات نشان می‌دهد کم کردن حدود 7% از وزن بدن همراه با تغییر سبک زندگی، باعث می‌شود 60% از خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به تخمک گذاری عادی برگردند و برای باردار شدن مشکلی نداشته باشند.
به علاوه افرادی که حتی با وجود تغییر سبک زندگی، مصرف مکمل های مناسب، کاهش وزن و ورزش بارداری طبیعی نداشته باشند، متخصص زنان داروهایی مانند کلومیفن تجویز خواهد کرد که باروری را افزایش می‌دهد.
در نهایت می‌توان گفت فقط در صورتی که خانمی مبتلا به تنبلی تخمدان هیچ اقدامی برای تغییر در سبک زندگی، کاهش استرس و در صورت لزوم مراجعه به متخصص زنان و نازایی نداشته باشد احتمال اینکه به خاطر سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار ناباروری شود زیاد است. اما خانم‌هایی که برای تغییرات جسمی و روحی آماده هستند و در صورت لزوم از متخصص کمک می‌گیرند، جای نگرانی وجود ندارد.
در مسیر تغییر سبک زندگی، کاهش وزن و ورزش، بهترین کار شروع یک برنامه جامع منطبق بر ژنتیک، وضع روحی و سلایق شماست که پس از آزمایش ژنتیک در مای ژن برایتان تنظیم می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله زیر مراجعه کنید.

راهکارهای افزایش احتمال بارداری

 

بهترین مکمل‌ها برای درمان تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کیستیک

انتخاب مکمل ها کاملا بستگی به علائم، سن و شرایط هر فرد دارد و باید با مشورت متخصص انجام شود. ممکن است برای یک نفر، چندین مورد از مکمل های زیر تجویز شود. این کار در مجموعه مای ژن توسط متخصص تغذیه انجام می‌شود.

مکمل هایی که طبق منابع علمی به طور عمومی در درمان پلی کیستیک موثرند:

 ۱. میو اینوزیتول: این ترکیب در بهبود حساسیت به انسولین، کاهش سطح آندروژن (هورمون های مردانه) و تقویت باروری مفید است. مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل اینوزیتول در افزایش حساسیت به انسولین بسیار موثر است.

۲. ویتامین D : کمبود ویتامین D در بسیاری از افراد مبتلا به PCOS دیده می شود. مصرف مکمل ویتامین D می تواند به تنظیم هورمون ها و بهبود حساسیت به انسولین کمک کند.

  1. کرومیوم: مصرف مکمل کروم باعث کاهش سطح سرمی انسولین و تستوسترون آزاد و بهبود وزن بدن در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان شده است. همچنین، مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه ۲۰۰ میکروگرم کروم پیکولینات در زنان مبتلا به PCOS، تحمل گلوکز را بهبود می بخشد.
  2. دارچین: مصرف این ادویه گرم به عنوان مکمل به زنان با حساسیت هورمونی، به ویژه مبتلایان به PCOS، در تثبیت قند خون کمک می کند.
  3. منیزیم: منیزیم برای تعادل هورمونی حیاتی است و اکثر زنان دچار کمبود این ریزمغذی ضروری هستند. منیزیم مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد، التهاب را کاهش می دهد و از عملکرد غدد فوق کلیوی پشتیبانی می کند.
  4. ویتامین B6: مصرف ویتامین B6 به افزایش تولید پروژسترون و درمان غلبه استروژن کمک می کند.
  5. سلنیوم: سلنیوم برای حمایت از عملکرد کبد و بهبود سم زدایی بدن از استروژن اضافی مفید است.
  6. زینک: این ماده معدنی تستوسترون را متعادل می کند. فرقی نمی کند سطح تستوسترون شما بالا یا پایین باشد (هر دو در تخمدان پلی کیستیک محتمل است)، زینک اثر متعادل کننده مثبتی خواهد داشت.
  7. اسیدهای چرب امگا-3: این اسیدهای چرب که در روغن ماهی یافت می شوند، ممکن است به کاهش التهاب و مقاومت به انسولین کمک کنند.

تخمدان پلی کیستیک در نوجوانان

به دلیل تغییرات سبک زندگی مدرن مانند کم تحرکی، غذاهای پروسس شده، روغن های آشپزی نامناسب و دیر خوابیدن، امروزه بسیاری از دختران نوجوان به تخمدان پلی کیستیک مبتلا می‌شوند. درمان این مشکل در نوجوانان باید با تغییر سبک زندگی، ورزش، تغذیه و مکمل مناسب باشد و درمان های دارویی طولانی مدت به هیچ عنوان برای آن ها توصیه نمی‌شود.

بعضی از دختران جوان وقتی متوجه  PCOS می‌شوند ممکن است دچار غم و افسردگی شوند. این را بدانید که شما تنها نیستید. بسیاری از دختران با این مساله روبرو شده اند، سبک زندگی خود را تغییر داده و بهبود پیدا کرده اند. کافی است آگاهی خود را بالا ببرید و از همین امروز مسیر بهبودی را شروع کنید. تیم مای ژن هم در کنار شماست.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.   02188920257

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8835454/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6939856/

https://academic.oup.com/emph/article/2019/1/50/5419859

https://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1007813

https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/abstract/10.1055/s-0037-1603096

اشتراک گذاری این مطلب:

2 پاسخ

    1. اگر بی نظمی پریود را همراه علائمی مثل موی زائد صورت، ریزش مو، جوش و آکنه صورت و .. مشاهده کردید بهتر است جهت تشخیص به پزشک مراجعه کنید. تغییر سبک زندگی برای درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر