قهوه برای خانم ها مفید است یا مضر است؟

قهوه خوردن در زنان راه های ترک قهوه
مصرف قهوه به صورت انفجاری افزایش پیدا کرده است اما تحقیقات در مورد مصرف آن در زنان هشدار هایی داده اند که در این مقاله بررسی میکنیم.

فهرست مطالب

همه چیز درباره مقدار مجاز و عوارض جانبی قهوه برای زنان

 قبل از هرچیز بیایید تجربه یکی از مراجعان مای ژن را بشنویم:

“در اوایل 30 سالگی، طی معاینه چکاپ توسط متخصص زنان، دکتر توده ای در سینه ام حس کرد. او از دو پزشک دیگر خواست که برای معاینه بیایند و هر سه نفر درباره آن صحبت می کردند، انگار که من اصلا آنجا نبودم. اضطراب من در مورد احتمال داشتن یک مشکل جدی به شدت بالا می رفت. یادم هست که واقعاً وحشت کرده بودم. بالاخره بعد از نمونه برداری و بیوپسی سینه، آنها گفتند که یک کیست پر از مایع  داخل سینه ام است. از دکتر پرسیدم که چه چیزی ممکن است باعث این اتفاق شده باشد؟

متخصص پرسید که آیا اخیراً کافئین زیادی مصرف کرده‌ای؟

 پاسخ من بله بود، چون برای امتحانات پایان ترم تا دیروقت بیدار می ماندم و قهوه میخوردم. بعدا متوجه شدم کافئین احتمال ایجاد کیست در بافت سینه را افزایش می دهد. از آن روز به بعد مصرف کافئین را قطع کردم. تاثیرات خوبی که بعد از قطع کافئین در بدنم مشاهده کرده ام باعث شده بیشتر بابت این تصمیم قدردان خودم باشم. “

حالا میخواهیم ۳ حقیقت کمتر شناخته شده را با شما در میان بگذاریم که به عنوان یک زن، باید در ارتباط با قهوه یا کافئین بدانید. به خصوص اگر  کیست تخمدان، کیست سینه یا سندرم پیش از قاعدگی دارید و یا در تلاش برای بارداری هستید.

حقیقت اول: کافئین باعث ایجاد کیست در سینه و تخمدان می شود

کیست و قهوه

قهوه بر روی سینه ها و سایر اندام های زنان تاثیر می گذارد. کافئین می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به کیست های خوش خیم سینه شود. باور می کنید؟ من که مطمئناً نمی دانستم! من عاشق قهوه، اسپرسو، لاته و تمام محصولات کافئینی بودم، این نوشیدنی ها فوق العاده خوشمزه هستند!

بعد از این شوک، شروع به تحقیق در مورد کافئین و تاثیرات آن روی هورمون ها کردم. به نظر می رسد برای زنانی که مبتلا به تنبلی تخمدان و تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، فیبروم، اندومتریوز و سینه های فیبروکیستیک هستند، کافئین به طور قطعی باعث افزایش حجم و تعداد آن ها می شود. برای سایر زنان هم کافئین ممکن است باعث کیست نشود، اما سیستم هورمونی بدنشان را به هم می ریزد.

در دنیای امروز، به نظر می رسد که قهوه ماده مخدر مورد علاقه ماست. ما اغلب اوقات پرکار، کم خواب و بد غذا هستیم؛ بنابراین قهوه به عصایی برای بسیاری از ما تبدیل شده تا بتوانیم از پس یک روز شلوغ دیگر بربیاییم.

بسیاری از افراد احساس میکنند قهوه به نحوی برایشان مفید است. همچنین تبلیغات فوق العاده ای که برندهای بزرگ انجام می دهند باعث میشود ما به تحقیقات اهمیت چندانی ندهیم، اما حقیقت این است که ما به کافئین معتاد شده ایم و تاثیرات بیوشیمیایی این ماده بر هورمون هایمان را نمی دانیم.

اگر با پریود نامنظم، فیبروم، هر نوع کیست در سینه یا تخمدان، آندومتریوز، ناباروری، کاهش میل جنسی، نوسانات خلقی، انرژی کم و مشکلات وزنی دست و پنجه نرم می کنید، قهوه باعث بدتر شدن این مشکلات می شود.

حقیقت دوم: ژن های شما تعیین می کنند که آیا می توانید به خوبی کافئین را متابولیزه کنید یا نه

کافئین توسط آنزیمی به نام CYP1A2 در کبد تجزیه می شود. توانایی تولید این آنزیم توسط ژن CYP1A2 تنظیم می شود. نحوه تجزیه و حذف کافئین از بدن توسط کبد شما مشخص می شود، بر اساس نوع ژن شما، یا مقدار زیادی از این آنزیم تولید می کنید (و یک مصرف کننده موفق کافئین هستید) یا مقدار کمی تولید می کنید. جالب اینجاست که تنها 10 درصد از جمعیت مقدار زیادی از این آنزیم را تولید می کنند! یکی از فاکتور هایی که در تست تغذیه و سلامتی مای ژن بررسی می شود همین ژن است که مقدار قهوه مجاز در روز را برای شما تعیین می‌کند .

اطلاعات بیشتر تست تغذیه

مطالعه ای در سال 2006 نشان داد که اگر شما کافئین را به کندی متابولیزه می کنید، در صورت مصرف بیشتر از یک فنجان قهوه در روز، در معرض خطر بیشتر حمله قلبی قرار دارید. با توجه به اینکه بیماری قلبی قاتل شماره یک زنان است، به نظر می رسد هر خانمی قبل از مصرف کافئین باید آزمایش ژنتیک بدهد.

آزمایش ژنتیک تغذیه مای ژن

نکته جالب دیگر در مورد این آنزیم (CYP1A2) این است که در متابولیسم استروژن توسط کبد نیز نقش دارد. بنابراین، اگر آزمایش ژنتیک نداده اید، اما با علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) یا شرایطی که با غالبیت استروژن تشخیص داده شده مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، فیبروم، اندومتریوز و … دست و پنجه نرم می کنید، شما مشکوک به جهش در این ژن و تولید کمتر این آنزیم باشید. آنزیمی که نه تنها برای تجزیه کافئین بلکه برای استروژن نیز مورد نیاز است.

تحقیقات انجام شده در سال 2008 کافئین را با تغییرات بافت سینه مرتبط دانست و ارتباط قهوه با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را نشان داد. اگر سابقه سرطان پستان در خانواده شما وجود دارد، این اطلاعات مهمی است که باید در نظر بگیرید.

حقیقت سوم: کافئین میزان ناباروری را افزایش می دهد

این واقعا نگران کننده است که کافئین تاثیر قابل توجهی بر باروری زنان و مردان دارد، اما بعید است وقتی که به دنبال بارداری طبیعی یا IVF هستید، پزشکتان این مساله را با شما مطرح کند. اگر شما در مسیر بارداری هستید، در اینجا اطلاعاتی از تحقیقات به شما میدهیم که کمک می کند اثر قهوه بر باروری را بهتر درک کنید:

  • مصرف روزانه 3 فنجان قهوه یا بیشتر توسط زنان یا مردان به طور چشمگیری خطر سقط جنین را افزایش می دهد (تا 74٪ افزایش خطر سقط)
  • مصرف نوشیدنی های کافئینی در دوره اقدام به لقاح را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمال باردار شدن را کاهش می دهد.
  • نوشیدنی های کافئین دار در اوایل بارداری (قبل از اینکه متوجه بارداری خود شوید) خطر سقط جنین را افزایش می دهد.
  • مردانی که روزانه 2 فنجان قهوه یا بیشتر می نوشند، احتمال لقاح آنها از طریق IVF کمتر است.
  • قهوه با افزایش سطح کورتیزول و فشار بر غدد فوق کلیوی، تخمک گذاری را مختل می کند.
  • قهوه باعث کمبود ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی مورد نیاز برای تخمک گذاری و باروری سالم (از جمله ویتامین های B و فولات) می شود و اسیدیته قهوه باعث مشکلات روده می شود.

 

من، قهوه و چای سبز: عشق یا نفرت؟!

ناباروری و قهوه

حقایق تلخ دیگر درباره قهوه برای زنان

کافئین بدن را از ریزمغذی‌های ضروری برای تعادل هورمونی خالی می‌کند.

قهوه منیزیم و سایر مواد مغذی و معدنی را که برای هورمون‌های شادی‌آور حیاتی هستند از بدن شما دفع می‌کند. درباره‌ی اهمیت منیزیم برای تخمدان‌ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

قهوه ی زیاد باعث عدم تعادل در فلور میکروبی روده‌ی شما می‌شود و جذب مواد مغذی را حتی از سالم‌ترین رژیم‌ غذایی را برای شما دشوار می‌کند. این امر کار سیستم غدد درون‌ریز شما را برای برقراری تعادل هورمونی سخت‌تر می‌کند. مصرف مکمل‌ها هنگام کاهش مصرف کافئین بسیار مهم است. این مکمل‌های بهینه برای بازگرداندن سطح مواد مغذی مورد نیاز شما هستند.

قهوه و ایجاد انرژی در زنان

قهوه برای مردان که افت شدید انرژی را در طول روز تجربه می‌کنند، ابزاری ضروری است، به ویژه زمانی که ذخایر تستوسترون و کورتیزول آن‌ها در طول روز به اتمام می‌رسد. اما شما به عنوان یک زن، چنین مشکلی ندارید و نیازی به جبران انرژی خود به این روش ندارید.

تقویت انرژی با کافئین در الگوی سلامتی مردانه منطقی است، زیرا با بدن و سبک زندگی آن‌ها که بر اساس هورمون‌هایشان شکل گرفته، همخوانی دارد. اما در الگوی سلامتی زنانه، شما باید انرژی خود را با ثابت نگاه داشتن قند خون و مراقبت از غدد فوق‌کلیوی حفظ کنید. بهترین راه برای دستیابی به انرژی بیشتر از طریق کاهش یا حذف قهوه و تطبیق دادن رژیم غذایی با چرخه‌ی قاعدگی است.

برای مثال، بدن مردان برای نگه‌داری مواد غذایی طراحی نشده است. زنان به طور شگفت‌انگیزی برای صرفه‌جویی حداکثر انرژی از هر چیزی که دریافت می‌کنند، برنامه‌ریزی شده‌اند تا بتوانند در رحم خود انسان‌های کوچک دیگری پرورش دهند. بدن شما به سادگی مایعات را برای مدت طولانی‌تری نگه می‌دارد و مواد شیمیایی موجود در آن‌ها را بسیار آهسته‌تر متابولیزه می‌کند. به همین دلیل متابولیسم قهوه در بدن زنان کندتر است و مدت طولانی تری در جریان خون می ماند.

انتخاب با شماست، اما اگر تصمیم به مصرف قهوه دارید حتما ابتدا ژن‌های مربوط به متابولیزه کردن آن را بررسی کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.88920257

چطور قهوه را ترک کنیم؟

اگر می‌خواهید مصرف قهوه را ترک کنید، ابتدا باید از خود این سوال را بپرسید: چرا قهوه می‌نوشم؟

ترک قهوه برای کسی که طعم قهوه را دوست دارد

برای کسانی که عاشق طعم قهوه هستند و برای بیدار شدن یا تمرکز در طول روز به آن وابسته نیستند (با خودتان صادق باشید!) در اینجا روش‌هایی برای به حداقل رساندن اثرات منفی قهوه آورده شده است:

  1. خداحافظی با همراهان قهوه: شکر و شکلات و خامه را حذف کنید و تأثیر آن بر قند خون را کم کنید. به جای آن در صورت نیاز، از شیر پرچرب تازه یا شیر نارگیل استفاده کنید.
  2. اندازه مهم است: رویکرد اروپایی به نوشیدن قهوه را در پیش بگیرید. یک فنجان کوچک اسپرسوی تازه به جای یک ماگ قهوه بنوشید.
  3. فقط همراه غذا: باز هم، اروپایی‌ها این کار را درست انجام می‌دهند. فنجان کوچک قهوه خود را بعد از یک وعده غذایی کامل یا در حین غذا بنوشید، نه با معده خالی. اگر از طعم آن لذت می‌برید، باید آن را مزه مزه کنید، نه اینکه آن را سر بکشید.
  4. سطوح مواد مغذی خود را دوباره پر کنید: از مکمل‌های لازم برای اطمینان از بازسازی منیزیم و ویتامین‌های گروه B از دست رفته و کمک به روده و کبدتان برای مقابله با مصرف کافئین استفاده کنید. ممکن است به خاطر جهش در ژن MTHFR به جای مکمل معمولی، به فولات فعال نیاز داشته باشید که در آزمایش تغذیه مای ژن مشخص می‌شود.
  5. جایگزین انتخاب کنید: به جای قهوه، چای‌های طعم‌دار مانند چای سیاه، چای سبز، چای ماسالا یا چای نعناع را امتحان کنید. می‌توانید از انواع مختلف چای با طعم‌های مختلف میوه‌ای، ادویه‌ای و گیاهی لذت ببرید.
  6. قهوه بدون کافئین را امتحان کنید: اگر طعم قهوه را دوست دارید، اما به دنبال کاهش کافئین هستید، قهوه بدون کافئین را امتحان کنید. قهوه بدون کافئین طعم قهوه معمولی را بدون اثرات منفی کافئین ارائه می‌دهد.

ترک قهوه برای کسی که به منظور بیدار ماندن و انرژی گرفتن می‌نوشد

کسانی که حتی پس از خواب شب احساس سستی و خستگی می‌کنند، ممکن است دچار خستگی غدد فوق کلیوی (آدرنال) باشند. به جای اینکه به طور مصنوعی سطح انرژی خود را بالا ببرید، باید به فکر بهبود غدد فوق کلیوی خود باشید:

  1. غذای درست در وعده صبحانه: هر روز یک صبحانه غیر شیرین، پر پروتئین و کامل بخورید. مثل نیمرو یا املت گوجه و یا املت اسفناج به همراه نان گندم کامل. این یعنی با ریتم طبیعی بدن خودتان غذا می‌خورید: بدن شما در اول روز به سوخت نیاز دارد، نه عصر که برای استراحت آماده می‌شود.
  2. مصرف مواد مغذی درست: ویتامین سی، ویتامین‌های ب و منیزیوم مهم ترین مکمل ها برای تقویت غدد فوق کلیه هستند. اما ممکن است به مکمل آهن و ویتامین دی هم نیاز داشته باشید که بعد از آزمایش چکاپ مشخص می‌شود.
  3. افزایش انرژی واقعی: اگر هر روز صبح فقط 10 الی 15 دقیقه به یوگا اختصاص دهید، هفته ای 2-3 بار ورزش کنید و شب به موقع بخوابید، بسیار پرانرژی تر خواهید بود. با یوگا و ورزش و خواب درست سطح استرس و کورتیزول در بدن کاهش پیدا می کند و انرژی شما بسیار افزایش می یابد.

کلام آخر

به طور خلاصه، قهوه و تأثیر آن بر سلامت زنان موضوع پیچیده‌ای است. اگر خانم هستید و به سلامتی خود اهمیت می‌دهید، توصیه می‌شود به میزان مصرف قهوه دقت کنید. برخی از مشکلات مانند کیست تخمدان، ناباروری و عدم تعادل هورمونی ممکن است نیازمند کاهش مصرف قهوه باشند. می توانید با انجام آزمایش تغذیه مای ژن حساسیت به کافئین خود را بسنجید و اطلاعات ارزشمند دیگری در مورد پروفایل اختصاصی تغذیه ای بدن خود کسب کنید و یک سبک زندگی سالم را با آگاهی کامل پیش ببرید.

منابع:

https://floliving.com/blog/3-reasons-why-women-cant-drink-coffee#:~:text=Turns%20out%20for%20women%20with,it%20will%20disrupt%20your%20system.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15247120/
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/202502
https://www.nih.gov/news-events/news-releases/couples-pre-pregnancy-caffeine-consumption-linked-miscarriage-risk

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر