هر آنچه که باید در مورد واکسن hpv بدانید

واکسن hpv

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب

واکسن های HPV چیست؟

   واکسن های HPV از سرطان هایی که به علت عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشوند، جلوگیری می کنند. این ویروس می تواند سرطان های مختلفی را در زنان و مردان به وجود آورد، از جمله سرطان های سرویکس، واژن، وولوا، آلت تناسلی، مقعد و حلق. همچنین زگیل تناسلی را نیز می تواند ایجاد کند. واکسن Gardasil یکی از انواع واکسن های HPV است که برای افراد بالای 9 سال توصیه می شود، به خصوص قبل از شروع فعالیت جنسی. بر اساس بسیاری از مطالعات و نظرات متخصصان، این واکسن امن و موثر است.  

واکسن HPV چگونه امنیت خود را ثابت می کند؟

این واکسن همانند سایر واکسن های تایید شده، تحت نظارت دقیق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سازمان غذا و دارو (FDA) قرار دارد. این دو نهاد حوادث نامطلوب و عوارض جانبی ناشی از واکسن HPV را شناسایی و بررسی می کنند. همچنین، آزمایش های بالینی قبل و بعد از عرضه ی واکسن به بازار، نشان داده اند که این واکسن بسیار امن است.   واکسن hpv  

عوارض واکسن HPV چیست؟

واکسن HPV یک واکسن امن و موثر است که از سرطان های ناشی از عفونت با HPV جلوگیری می کند. همه واکسن ها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، اما بیشتر آنها خفیف و گذرا هستند. بسیاری از افراد که واکسن HPV را دریافت می کنند، هیچ عارضه جانبی نمی بینند. بعضی از افراد فقط درد یا سوزش در محل تزریق را گزارش می کنند. عوارض جانبی شایع ترین عوارض جانبی این واکسن هستند.    

نحوه تزریق واکسن HPV

  برای کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۴ ساله، دو دوز واکسن با فاصله ۶ تا ۱۲ ماه تزریق می‌شود. اگر دوز اول قبل از سن ۱۵ سالگی تزریق شده باشد، دوز دوم را می‌توان در هر زمانی در بازه ۶ تا ۱۲ ماه بعد از دوز اول تزریق کرد. برای افراد ۱۵ سال به بالا و کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، سه دوز واکسن با فاصله‌های زیر تزریق می‌شود: دوز دوم ۱ تا ۲ ماه بعد از دوز اول و دوز سوم ۶ ماه بعد از دوز اول. واکسن را به صورت عضلانی به بازو یا ران تزریق می‌کنند. بهتر است که واکسن را به بازوی دست کم‌کارتر خود تزریق کنید. مثلاً اگر راست‌دست هستید، بهتر است واکسن را به بازوی چپ خود تزریق کنید.  

بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل

CDC پیشنهاد می‌دهد که همه نوجوانان در ۱۱ یا ۱۲ سالگی روتین واکسیناسیون گارداسیل را انجام دهند. (این واکسیناسیون حتی ممکن است از سال نهم آغاز شود.) CDC علاوه بر این، پیشنهاد می‌دهد که همه افراد تا سال بستان خود گارداسیل را در صورت عدم وجود پروتئین کافی در زمان كودكي دريافت كنند. بستگي به سال شروع واكسيناسيون دارد كه گارداسيل به صورت دو يا سه دوز تزريق شود. برای کسانی که قبل از پانزده سالگي دوز اول را دريافت كرده‌اند، فقط دو دوز پيشنهاد مي‌شود. فاصله بين دو دوز بايد حداقل شش ماه باشد. (برنامه ۰ و ۶-۱۲ ماه). برای کساني كه بين پانزده تا بيست و شش سالگي واكسيناسيون را آغاز كرده‌اند، يا افرادي كه سيستم ايمني ضعيف دارند، سه دوز پيشنهاد مي‌شود. فاصله بين سه دوز بايد به ترتیب ۰، ۱-۲ و ۶ ماه باشد. واکسن hpv گارداسیل چطور کار میکند  

انواع واکسن گارداسیل

  • گارداسیل 9 که از بدن در برابر 9 نوع ویروس HPV محافظت می‌کند.
گارداسیل ۹ یک واکسن است که از بیماری‌ های ناشی از ۹ نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پیشگیری می‌کند. این ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرطان‌ های دهانه رحم، ولو، واژن، مقعد، دهانی-حلقی و سرطان‌ های خاص سر و گردن شوند. همچنین میتوانند زگیل تناسلی را در نواحی دستگاه تناسلی ایجاد کنند که تزریق این واکسن از این امور جلوگیری می کند.
  • گارداسیل 4 که از بدن در برابر 4 نوع ویروس HPV محافظت می‌کند.
گارداسیل ۴ یک واکسن است که از بیماری‌ های ناشی از ۴ نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پیشگیری می‌کند. این ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی، سرطان‌ های دهانه رحم، ولو، واژن، مقعد، دهانی-حلقی و سرطان‌های خاص سر و گردن شوند. این ۴ نوع ویروس، ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ هستند که حدود ۷۰ درصد از موارد سرطان دهانه رحم و ۹۰ درصد از موارد زگیل تناسلی را تشکیل میدهند1. گارداسیل به عنوان یک واکسن چهار ظرفیتی شناخته می‌شود، چون فقط از این ۴ نوع ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می‌کند. برخلاف گارداسیل، واکسنهای نه ظرفیتی (گارداسیل ۹) علاوه بر این ۴ نوع، از ۵ نوع دیگر از HPV که باعث سرطانهای دستگاه تناسلی میشوند، نیز پیشگیری میکنند2.  
  • سرواریکس که از بدن در برابر 2 نوع ویروس HPV محافظت می‌کند.
سرواریکس یک واکسن است که از دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که مسئول بیشتر موارد سرطان گردن رحم هستند، پیشگیری می‌کند. این دو نوع ویروس، ۱۶ و ۱۸ هستند که حدود ۷۰ درصد از موارد سرطان گردن رحم را تشکیل میدهند.سرواریکس به عنوان یک واکسن دو ظرفیتی شناخته می‌شود، چون فقط از این دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی محافظت می‌کند   این واکسن‌ها با توجه به نوع و تعداد ویروس‌های HPV که پوشش می‌دهند، تفاوت دارند. هر کدام از آن‌ها نیاز به تعداد دوزهای مختلف دارند.    

واکسن گارداسیل ایرانی (پاپیلو گارد)

واکسن پاپیلو گارد هم نمونه ایرانی واکسنی است که از ابتلا به ویروس HPV محافظت می کند. این واکسن در یک سرنگ پر شده و آماده تزریق، عرضه می شود و هر دوز شامل 0.5 میلی لیتر پروتئین ویروس سویه 16 و 18 HPV بوده و می تواند از خطرات این دوسویه که باعث سرطان دهانه رحم می شوند، جلوگیری نماید. واکسن پاپیلو گارد از ویروس کشته یا ضعیف شده HPV ساخته نشده است. در نتیجه این واکسن کاملا بی خطر بوده و در پیشگیری از بدخیمی سلول های پوششی رحم و دهانه رحم نقش موثری را ایفا می‌کند. علاوه بر موارد ذکر شده، جلوگیری از پیشرفت ضایعات سرطانی در دهانه رحم و جلوگیری از بدخیم شدن آنها از دیگر مزایای استفاده از این واکسن می باشد. همچنین تزریق آن، در راستای پیشگیری از سرطان مقعد، واژن، دهان و حلق که بر اثر سویه های 16 و 18 این ویروس ایجاد می شوند، بسیار مفید و کاربردی است.                            
اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

خواب آلودگی در محل کار
اخبار علمی

راه های کاهش خواب آلودگی در محل کار

فهرست مطالب همیشه از متخصصین مجموعه مای ژن سوال می شود که : سرکار همش خوابم میگیره چیکار کنم؟سرکار همش خوابم میاد. چیکار کنم اگر