در طی چند سال اخیر، متوجه شده‌ایم که انواع چربی آن قدرها که فکر می‌کردیم ترسناک نیست و حتی بعضی چربی ها برای سلامت ما ضروری هستند. اما نباید به همه چربی ها به یک چشم نگاه کرد! در این مطلب به شما کمک می‌کنیم دوستان و دشمنان خود را جدا کنید!

برای همه ما اتفاق می‌افتد که در یک شام دست جمعی، کافه یا یک عصر پاییزی، دسر یا غذای چرب بخوریم. معمولاً بلافاصله بعد از آن عذاب وجدان به سراغ مان می‌آید و ناگهان تصمیم می‌گیریم که دیگر هیچ چربی‌ ای نخوریم!

اما کار بهتری که می توانیم انجام دهیم تشخیص میزان چربی مورد نیاز بدن‌مان را بدانیم و انواع چربی مناسب را هم بشناسیم.

اهمیت چربی‌ها برای بدن ما

چربی ها نقش های اساسی در بدن ما دارند. آن ها:

  • یکی از منابع تامین انرژی بدن هستند
  • برای عملکرد ماهیچه ها لازم اند
  • در کنترل التهاب بدن نقش دارند
  • سلول های عصبی، پوست و سایر اندام ها را حفاظت می کنند
  • و جزو اکثر هرمون های ما هستند.

 

انواع چربی های خوراکی

  1. چربی‌های غیر اشباع: همان دسته خوب ها! مفید و لازم برای سلامتی. این چربی در آجیل ها، دانه آفتابگردان، کنجد، زیتون، تخم کتان و ماهی‌ها وجود دارد.
  2. چربی های اشباع: گروه نسبتاً بد، اما نه برای همه! این چربی ها در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، نارگیل و زرده تخم‌مرغ وجود دارند. همه افراد میتوانند مقدار کمی از این نوع چربی را روزانه مصرف کنند، اما با توجه به میزان حساسیت ژنتیکی برخی افراد می توانند از مقدار بیشتری چربی اشباع، بدون افزایش کلسترول لذت ببرند.
  3. چربی های ترانس: این نوع همان دسته زشت هستند که باید از آن ها حذر کرد! این چربی در کیک، بیسکوییت، دونات، چیپس و خلاصه اکثر خوراکی های بسته بندی وجود دارد. همچنین غذاهایی که در دمای بالا سرخ می شوند مثل بال سوخاری هم چربی های ترانس دارند. چربی ترانس برای قلب و عروق و سلامتی بسیار مضر هستند و مصرف آن ها به هیچ کس توصیه نمی شود.

ژن ها چطور بر تاثیر چربی ها بر بدن ما اثر می گذارند؟

 

ژن هایی که در همه سلول های بدن شما وجود دارند، نه تنها میزان چربی بلکه انواع چربی های لازم برای شما را تعیین می کنند. شاید مدت ها یک رژیم کم چربی را رعایت کرده اید اما نتیجه خوبی نگرفته اید. شاید مستعد بیماری های قلبی عروقی ناشی از چربی باشید اما خودتان خبر نداشته باشید. شاید هم بتوانید هر روز خامه و تخم مرغ بخورید! پاسخ همه این سوالات در تست ژنتیک تغذیه مای ژن مشخص خواهد شد.

نمونه ژن هایی که بر متابولیسم چربی شما اثرگذارند و در تست مای ژن بررسی می شوند:

  • ژن APOA2: کسانی که نوع خاصی از این ژن را دارند با خوردن چربی های اشباع ۲ برابر بیشتر اضافه وزن پیدا می کنند.
  • ژن FTO: کسانی که نسخه پرخطر این ژن را دارند باید حتماً چربی کمی مصرف کنند، در غیراینصورت خطر بیماری های قلبی برایشان خیلی بیشتر از سایرین خواهد بود.
  • ژن PPAR-alpha: نوع خاصی از این ژن باعث می شود نیاز بدن به چربی چندگانهغیراشباع مانند روغن زیتون بیشتر از نرمال باشد. در صورتی که فرد به میزان کافی از این نوع چربی استفاده نکند، چربی خون او بالا خواهد رفت.

بهترین ها را انتخاب کنید!

به عنوان یک قاعده کلی، از مصرف خوراکی های بسته بندی و قنادی تا حد امکان دوری کنید. اما برای تعیین مقدار مصرف چربی های دیگر مثل خامه، شیر پرچرب، آجیل ها، زیتون و .. از DNA خود کمک بگیرید.

همین امروز تست خودت رو سفارش بده!

اطلاعات کامل تغذیه، سلامتی و ورزشی‌ام را می‌خواهم

 myGene Fitness & Diet Pro

 

۱,۵۷۵,۰۰۰ تومان

۱,۲۴۵,۰۰۰ تومان

 
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-پاسخ به ورزش‌های استقامتی/ قدرتی

-سرعت ریکاوری پس از ورزش (فاصله مناسب بین تمرینات ورزشی)

-احتمال آسیب حین ورزش و پیشگیری از آن

-پتانسیل هوازی (Vo2 Max)

-نیازهای تغذیه‌ای پس از ورزش

فقط اطلاعات تغذیه و سلامتی‌ام را می‌خواهم

myGene Diet

 

۸۹۹,۰۰۰ تومان

۸۵۵,۰۰۰ تومان

 . 
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین