ماه رمضان در سال ۹۸ از ۱۶ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد ماه است و حدودا هر روز روزه ۱۷ ساعت طول می کشد. بنابراین در این ماه تغذیه شما برای سلامتی اهمیت بسیاری دارد. البته این مطلب به هیچ عنوان برای کسانی که به دلیل بیماری توان روزه گرفتن را ندارند، توصیه نمی‌شود.

 

روزه چطور روی بدن شما تاثیر می گذارد؟

در هنگام روزه که نه غذا و نه آب به بدن می رسد، بدن از کربوهیدرات ذخیره شده در بدن ( در کبد و ماهیچه ها) و از چربی ها برای تامین انرژی استفاده می‌کند؛ بعد از آنکه تمام کالری غذاهایی که خورده‌اید، استفاده شدند، بدن نمی‌تواند آب را ذخیره کند، بنابراین کلیه ها با دفع حداقلی آب از بدن از خود مراقبت می‌کنند. البته وقتی به توالت می‌روید یا عرق می‌کنید یا نفس می‌کشید بدن مقداری از آب را از دست می دهد.
با توجه به آب و هوا و طول مدت روزه، اغلب بدن با کمبود آب مواجه می‌شود که موجب سردرد، خستگی و عدم تمرکز  می‌شود. البته مطالعات نشان داده‌اند که در صورتی که بعد از افطار به مقدار لازم به بدن آب برسانید، این موضوع برای شما خطری ندارد. در صورتی که به دلیل سرگیجه توانایی ایستادن را ندارید یا حواستان از دست می‌رود، بلافاصله آب بنوشید. در اصل آب قند توصیه بهتری است.

اگر شما عادت به خوردن کافئین در طول روز دارید، فقدان آن در طول روزه می‌تواند موجب سردرد و خستگی شود. البته این موضوع کم کم در طول این ماه، آسان‌تر می‌شود.

بعد از آنکه روزه خود را افطار کردید، به آرامی غذا‌های کم چرب و آبدار که در زیر شرح آن‌ها بیان شده‌است، بخورید. خوردن غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، سوپ‌ها و یا فرنی‌هایی با شیر کم چرب که سرشار از آب هستند، برای ادامه روزه گرفتن در روزهای بعد ضروری است. همچنین خوردن ویتامین‌های ضروری که در نتیجه تست شما مشخص شده‌اند را بعد از افطار فراموش نکنید. نمک در غذاها موجب تشنگی می‌شود. بنابراین تا حد امکان غذاهای کم نمک میل کنید. در حالی که هنگام افطار خانواده‌ها و دوستان دور هم جمع می‌شوند و اوقات خوشی را تجربه می‌کنند بسیار مهم است که زیاده روی نکنید و با توجه به حساسیت خود به کربوهیدرات و چربی‌ها طبق نتیجه تست ژنتیکی خودتان، غذا بخورید. چرا که اضافه وزن نتیجه عدم رعایت در این ماه است.

آیا روزه گرفتن برای سلامتی مفید است؟

مقالات و مطالعات زیادی در این رابطه وجود دارد که مقداری با هم تناقض دارند. این موضوع به این دلیل است که طول مدت روزه و آب و هواهای مختلف در کشورها مختلف، متفاوت است. مقالات زیادی در رابطه با کاهش وزن در این ماه اثبات شده‌اند. بنابراین با رعایت یک رژیم مناسب و رساندن آب به بدن می‌توانید به وزن مناسب برسید. البته در همین مطالعات نشان داده شده که بعد از این ماه وزن برمی‌گردد، زیرا سبک زندگی افراد دوباره به روند اشتباه خود ادامه می یابد. بنابراین فراموش نکنید که ورزش کنید و رژیم خود را رعایت کنید. 

در هنگام سحر و افطار چه بخوریم؟

افطار:

هنگامی که روزه خود را باز می‌کنید، خوردن غذاهای کم چرب و سرشار از آب توصیه می‌شود. غذاهایی که قند و انرژی طبیعی دارند. ( از غذاهایی که شکر غیر طبیعی دارند دوری کنید و کمتر آن‌ها را مصرف کنید.)

نوشیدنی‌ها : آب، شیر کم چرب، آب میوه های طبیعی یا اسموتی ها

خرما: این خوراکی از ابتدای اسلام در عربستان مرسوم بوده است. خرما ها بخاطر شکر و انرژی طبیعی و همچنین فیبر و پتاسیوم زیاد منبع بسیار عالی برای افطار است.

میوه ها: میوه ها بدلیل قند وانرژی طبیعی، فیبر، آب زیاد و ویتامین های ضروری بسیار اهمیت دارند.

سوپ: یک رسم در کشور های عربی و ایران است که بخاطر آّب زیاد آن و وجود مواد مغذی مثل پروتئین موجود در گوشت و حبوبات و سبزیجات بسیار برای افطار توصیه می شود.

برای آنکه یک سیستم گوارش سالم تر داشته باشید، ساعتی بعد از افطار برای یک ورزش کم فشار اقدام کنید.

 

سحر:

در هنگام سحر غذاهایی با نشاسته بالا برای انرژی، فیبر زیاد و غذاهایی با غلات کامل به منظور دیر هضمتر شدن بخورید.

غذاهایی مانند:

  • جو دو سر یا پرک: این یک غذا با غلات کامل است و اگر با شیر یا آب مصرف شود می تواند آب را هم تامین کند. همچنین می توانید تکه های میوه، دانه ها یا آجیل ها را هم به آن اضافه کنید.
  • لبنیات مصرفی در صبحانه: این مواد چون از شیر تهیه می شوند در تامین کلسیم، ید، ویتامین ها مانند B، فیبر و مواد مغذی دیگر بسیار مفید اند.
  • غذاهای دارای نشاسته مانند برنج و پاستا: این غذا ها به دلیل وجود غلات باعث حفظ سطح انرژی شما در طول روز می شوند. اگر حساسیت شما به کربوهیدرات ها زیاد است در مصرف آن ها زیاده روی نکنید. همچنین با روغن و نمک زیاد مصرف نکنید.
  • ماست: ماست مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیوم، ید و ویتامین ها را داراست همچنین آب زیادی هم دارد.

افرادی که دارای دیابت هستند اغلب از گرفتن روزه منع می‌شوند.

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش

پس از سفارش و دریافت بسته، نمونه بزاق خود را در منزل جمع‌آوری می‌کنید

نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستید تا انواع آزمایشات ژنتیکی و آنالیزها روی آن انجام شود

نتایج را در ۲ دفترچه پرینت شده، همراه چند فایل برنامه‌غذایی دریافت می‌کنید

پکیج جامع تغذیه، سلامتی و تناسب اندام

myGene Fitness & Diet Pro

می‌خواهم تغذیه اصولی داشته باشم
و مانند قهرمان ها تمرین کنم

۱,۵۷۵,۰۰۰ تومان
تخفیف ۱,۲۴۵,۰۰۰ تومان
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-پاسخ به ورزش‌های استقامتی/ قدرتی

-سرعت ریکاوری پس از ورزش (فاصله مناسب بین تمرینات ورزشی)

-احتمال آسیب حین ورزش و پیشگیری از آن

-پتانسیل هوازی (Vo2 Max)

-نیازهای تغذیه‌ای پس از ورزش

تغذیه و سلامتی

myGene Diet & Health

می‌خواهم تغذیه و سلامتی‌ام را
به بهترین شکل تبدیل کنم 

۸۹۹,۰۰۰تومان
تخفیف ۸۵۵,۰۰۰تومان
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-راهنمای غذایی و میان وعده‌ها (دستور پخت صبحانه، ناهار، شام و میان وعده) متناسب با ژنتیک شما

 -تنظیم رژیم غذایی اختصاصی توسط متخصص تغذیه بر اساس ژنتیک و اهداف شما