چرا نمی‌توانم وزنم را کم کنم؟!

مدت مطالعه: ۳ دقیقه!

۶ دلیل شگفت‌آور که چرا وزن کم نمی‌کنید؟
۱) بیش از اندازه می‌نوشید!
۲) بعد از تمرینات چربی سوزی، پرخوری می‌کنید!
۳) مقابل تلویزیون غذا می‌خورید!
۴) کم می‌خوابید!
۵) استرس بالایی دارید!
۶) مهم ترین عامل یعنی ویژگی های ژنتیکی خود را نمیدانید!

از رژیم غذایی خود پیروی می‌کنید، منظم ورزش می‌کنید و روزانه ۱۰٫۰۰۰ قدم پیاده‌روی می‌کنید ولی با این حال نمی‌توانید کاهش وزن داشته باشید. چیزهای کوچک بسیاری مسئول این امر هستند که به بیشتر آن‌ها هیچوقت فکر هم نکرده‌اید.

دلیل ۱: بیش از اندازه می‌نوشید!

نگران نباشید، در مورد نوشیدن آب صحبت نمی‌کنیم. آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های گازدار و اسموتی‌ها اغلب حاوی مقادیر بسیاری فروکتوز هستند و نباید برای رفع تشنگی از آن‌ها استفاده کنیم. همچنین مقدار کالری موجود در الکل بسیار زیاد است. ۱ گرم الکل برابر ۱ گرم چربی کالری دارد (۹ کالری در هر ۱ گرم). به یاد داشته باشید که مصرف چربی‌های باکیفیت برای بدن لازم است و به شما احساس سیری می‌دهد. در مقابل، الکل برای بدن شما فقط کالری دارد.

دلیل ۲: بعد از تمرینات چربی سوزی، پرخوری می‌کنید!

تا به حال شده است که بعد از ۲۵ دقیقه تمرین، مقدار زیادی کالری وارد بدن خود بکنید؟
درسته! اغلب ما بعد از ورزش، کالری بیشتر از نیاز واقعی‌مان مصرف می‌کنیم. بعد از ورزش پرخوری نکنید و در حد نیاز غذا بخورید.

کاهش وزن l مای ژن

دلیل ۳: مقابل تلویزیون می‌خورید!

به جای اینکه تنها مقابل تلویزیون غذا بخورید، در کنار خانواده، پشت میز بنشینید و شام میل کنید. اگر هنگام غذا خوردن حواستان پرت باشد، بیشتر غذا می‌خورید. دلیل آن این است که متوجه سیر شدن خود نیستید و کالری بیشتری مصرف می‌کنید. مراقب باشید هوشمندانه غذا بخورید (بدون حواس‌پرتی) و به طور کامل بر جویدن غذایتان تمرکز کنید.

دلیل ۴: کم می‌خوابید!

آیا می‌دانید کم‌خوابی باعث افزایش وزن می‌شود؟
در صورتی که شب‌ها کمتر از ۷ ساعت بخوابید، تولید هورمون گرسنگی گرلین افزایش می‌یابد. بنابراین، تمایل شما به پیتزا، برگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده زیاد می‌شود و احساس خستگی خواهید کرد. بنابراین، اگر می‌خواهید به طور اصولی کاهش وزن را تجربه کنید، مطمئن شوید که به مقدار کافی می‌خوابید.

مای ژن l کاهش وزن و لاغری

دلیل ۵: استرس بالایی دارید!

استرس بر هورمون‌ها و وزن شما تأثیر می‌گذارد. اگر بلد نباشید که در محل کار و زندگی خصوصی خود آرام باشید، درگیر گرسنگی هیجانی خواهید شد. تمایل به قند و کربوهیدرات‌های ساده افزایش یافته و به سادگی اهداف تغذیه‌ای شما از بین خواهد رفت. پس چه کار می‌توانید بکنید؟ به دنبال راه‌های مختلف کاهش استرس و افزایش متابولیسم خود باشید. دویدن، یوگا، دوش گرفتن و یا یک بعد از ظهر آرام با دوستان، موجب آرامش و کاهش سطح استرس شما خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر:

کنترل استرس به کمک هنر خود مراقبتی

دلیل ۶: حساسیت‌های غذایی و پتانسیل ورزشی خود را نمی‌شناسید!

افراد با یکدیگر متفاوت هستند و باید مطابق با نیاز‌ها، توانایی‌ها و حساسیت‌ بدنشان برنامه غذایی و ورزشی خود را انتخاب کنند. هر فردی، ژنتیک و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. اولین قدم، شناسایی پتانسیل ورزشی و حساسیت غذایی بدن‌تان به کمک ژنتیک است. احتمالا شنیده‌اید که می‌گویند: جمعیت آفریقایی دونده‌های خوب و سریعی هستند. سرعت و چالاکی قهرمانان دو، انعطاف‌پذیری ژیمناستیک‌کاران و استقامت دوندگان ماراتون تصادفی نیست. مطالعات فراوان نشان‌داده‌اند که این توانایی‌های فوق‌العاده ناشی از وجود ژن‌های قهرمانی در این ورزشکاران است. جالب است بدانید که پژوهش‌ها همچنین نشان داده‌اند افرادی که مطابق با ژنتیک شخصی خود از رژیم های غذایی تبعیت می‌کنند، حدود دو برابر بیشتر از سایرین وزن کم کرده اند. یک نسخه یکسان برای همه وجود ندارد، پس اگر به دنبال تناسب اندام، زیبایی و سلامتی هستید بهتر است از تأثیرات ژنتیک بر بدنتان آگاه شوید.

مطالعه بیشتر:

آزمایش ورزش مای‌ ژن چه کمکی به شما می‌کند؟
آزمایش تغذیه مای‌ ژن چه کمکی به شما می‌کند؟

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش