چطور حین شیمی درمانی سرطان پستان از پوست و موها محافظت کنید؟

ریزش مو شیمی درمانی
ماه آگاهی از سرطان سینه که ماه اکتبر است، رسماً آغاز شده است. سرطان سینه که هر سال بیش از یک دهم از تشخیص‌های جدید سرطان را تشکیل می‌دهد، دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است.

فهرست مطالب

ماه آگاهی از سرطان سینه که ماه اکتبر است، رسماً آغاز شده است. سرطان سینه که هر سال بیش از یک دهم از تشخیص‌های جدید سرطان را تشکیل می‌دهد، دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. این بیماری که به صورت خاموش در حال پیشرفت است، با رادیوتراپی و شیمی درمانی قابل درمان است. این درمان‌های نجات بخش باعث می‌شوند که بسیاری از زنان از سرطان سینه بهبود یابند، اما ممکن است عوارض جانبی مختلفی را نیز به دنبال داشته باشند. بعضی از این عوارض جانبی موجب آسیب به مو و پوست زنان مبتلا به سرطان سینه می‌شوند.

قبل از مطالعه این مطلب، خوب است بدانید که جهش ژن های درگیر در سرطان سینه قابل شناسایی است و اگر فرد مبتلا به سرطان پستان آزمایش ژنتیکی سرطان پستان و تخمدان مای ژن را انجام دهد، پیشگیری از آن برای سایر اعضای خانواده بسیار راحت تر خواهد شد. 
برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

عوارض جانبی درمان‌های سرطان چیست؟

سرطان یک بیماری قدیمی است که قرن هاست کشف شده است، اما هنوز هم راه‌های جدیدی برای درمان آن وجود دارد. برای سرطان سینه، دو روش متداول درمان شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند. این روش‌ها باعث می‌شوند که سلول‌های سرطانی نابود شوند، اما ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی را نیز به دنبال داشته باشند. یکی از این عوارض جانبی، تاثیر منفی بر مو و پوست است.

«برای درمان سرطان، دو روش متداول شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می‌شود. این روش‌ها باعث می‌شوند که سلول‌های سرطانی که در بدن رشد می‌کنند، نابود شوند. اما این درمان‌ها فقط به سلول‌های سرطانی آسیب نمی‌زنند. ممکن است سلول‌های سالم که در نزدیکی آن‌ها هستند را نیز ضعیف کنند. این امر می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مختلف شود.

یکی از این عوارض جانبی، تاثیر منفی بر مو و پوست است.مو و پوست دو بخش مهم از زیبایی و سلامت هستند. مو و پوست توسط سلول‌های خاصی تشکیل می‌شوند که به طور مداوم در حال تجدید هستند. این سلول‌ها به دلیل فعال بودن، حساس به درمان‌های سرطان هستند. وقتی که شیمی درمانی یا پرتودرمانی انجام می‌شود، این سلول‌ها نیز آسیب می‌بینند. این باعث می‌شود که مو و پوست دچار تغییرات نامطلوب شوند.»

 همچنین زنانی که مجبورند عمل جراحی سینه را تجربه کنند، اغلب با چالش‌های روانی ناشی از از دست دادن بخشی از بدنشان مواجه می‌شوند. این اتفاق ممکن است باعث کاهش اعتماد به نفس و خودباوری آن‌ها شود و آن‌ها را در مقابل خود و دیگران ناراحت کند.

اگر دوست دارید در مورد تغذیه حین و بعد سرطان سینه بدانید بخوانید

اثرات جانبی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بر روی پوست و مو

ممکن است در طول درمان سرطان سینه، کاهش یا افزایش وزن رخ دهد که می‌تواند بر کیفیت پوست و مو تأثیر بگذارد.

پزشکان می‌گویند که درمان‌های شیمیایی و پرتویی ممکن است باعث ریزش یا نازک شدن موهای شما شوند. اما نگران نباشید، این تغییرات موقت هستند و موهای شما بعد از چند ماه دوباره رشد خواهند کرد. پزشکان به شما اطمینان می‌دهند که این علائم طبیعی هستند و نشانه‌ای از بهبودی شما هستند. قرمزی، پوسته‌پوسته شدن و حباب زدن روی پوست ناحیه‌ای که درمان شده است، علائم رایج پرتودرمانی هستند. ناخن‌های شما هم ممکن است تیره و ضعیف شوند. برای بیماران شیمی‌درمانی، خارش و کبودی روی پوست معمولاً به دلیل واکنش آلرژیک اتفاق می‌افتد.

محاسبه آنلاین ریسک سرطان سینه

 

8 روش مراقبت از پوست و مو در طول شیمی‌درمانی و پرتودرمانی

شیمی‌درمانی و پرتودرمانی دلایلی برای ترس ندارند، زیرا این‌ها درمان‌های نجات بخش برای سرطان سینه هستند. با وجود آنچه که به پوست و موی شما می‌کنند، اثرات آن‌ها معمولاً پس از پایان درمان برگشت پذیر هستند. با این حال، همیشه بهتر است که کمی به کاهش عوارض جانبی شیمی‌درمانی و پرتودرمانی بر روی پوست و مو توجه کنید.

  1. با نشان دادن محبت به پوست خود شروع کنید. ملایم باشید چون پوست و مو در طول درمان آسیب‌پذیر هستند. «سعی نکنید پوست آسیب دیده را مالیده یا بخارانید».
  2. بعد از درمان، پوست اطراف سینه ممکن است بیشتر حساس شود. برای جلوگیری از بدتر شدن آسیب پوست، به جای لباس‌های تنگ، لباس‌های گشاد بپوشید. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که لباس زیر راحت و نخی تهیه کنید.»
  3. مراقبت ویژه باید هنگام شستشو یا تمیز کردن نواحی مبتلا صورت گیرد. «اگر می‌خواهید پوست مبتلا را تمیز کنید، از یک پارچه نرم پنبه‌ای، صابون ملایم و آب ولرم استفاده کنید» دکتر می‌گوید. «بدون مشورت با جراح خود، از کمپرس گرم و سرد استفاده نکنید.»
  4. هر محصول مراقبت از پوست نیاز به تایید دکتر دارد که تعیین می‌کند آن امن است یا خیر. کرم‌ها و محصولات پوستی را بعد از مشورت با دکتر می‌توانید استفاده کنید.
  5. حفظ رطوبت پوست در همه زمان‌ها ضروری است. باید پوست خود را در هر زمانی مرطوب نگه دارید.
  6. خود را با ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی محافظت کنید.قسمت های پوستی که تحت تاثیر قرار گرفته و درمان شده اند را همیشه از نور خورشید دور نگه دارید.
  7. ریزش مو قابل اجتناب نیست. اگر موهای شما زیاد ریزش دارند، بهتر است آن ها را کوتاه کنید یا سر خود را تراشید تا راحت تر با آن ها کنار بیایید. پزشکان نیز پیشنهاد می دهند به جای شانه های پلاستیکی که به موهای شما آسیب می رسانند، از شانه های چوبی استفاده کنید.بستن مو به شکل سفت و محکم هم چیز دیگری است که باید از آن خودداری کنید.
  8. با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. تامین نیازهای تغذیه‌ای و مکمل های مورد نیاز بدن حین شیمی درمانی و پرتودرمانی برای مراقبت از پوست و موها ضروری است.
اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر