سبزیجات پخته بخوریم یا خام؟

اشتراک گذاری این مطلب:

 

همه ما می دانیم که سبزیجات به دلیل داشتن مقدار زیاد ویتامین ها و مواد مغذی، کلید زندگی سالم هستند .

اما آیا بین سبزیجات خام و پخته شده تفاوت وجود دارد؟

این سوال مربوط به تفکر عامه است که نشان می دهد ممکن است یکی از دیگری بهتر باشد یا دیگری مواد مغذی را باطل کند و دیگری ارزش آنها را تقویت کند.

بدیهی است که پاسخ آسان وجود ندارد ، اما برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد که در سبزیجات هم تفاوت هایی بین زمانی که پخته شده اند تا زمانی که خام اند وجود دارد و همه آن ها مانند هم واکنش نمی دهند.

 

  •  فواید و مضرات

به نظر می رسد افرادی که به خوردن یک رژیم غذایی عمدتا خام می پردازند ، وضعیت طبیعی ویتامین A را نشان داده و غلظت مطلوب بتاکاروتن را برای پیشگیری از بیماری مزمن دارا هستند. اما سطح لیکوپن خون آن‌ها پایین بوده است. لیکوپن در غذاهایی مانند گوجه فرنگی یافت می شود و در سبزیجات خام میزان آن کم است، اما هنگام پخت حرارت باعث افزایش مقدار لیکوپن و فعالیت آنتی اکسیدانی و در نتیجه باعث افزایش ارزش غذایی گوجه فرنگی می شود و بر خلاف تصور گوجه فرنگی به صورت پخته مفید تر است.

 

به دور از محتوای لیکوپن ، که عمدتا در سبزیجات قرمزتر وجود دارد، از نظر سایر آنتی اکسیدان ها پیشنهاد می شود که خوردن هویج ، اسفناج ، قارچ ، مارچوبه ، کلم ، فلفل و بسیاری سبزیجات دیگر به صورت پخته شده راهی آسان برای افزایش ترکیبات سالم در آنها است. اما این به معنای این نیست که بگوییم این در مورد همه سبزیجات صادق است.

تحقیقات نشان داده است که تمام مراحل پخت و پز ، به جز بخار پز کردن، باعث از بین رفتن مقدار قابل توجهی کلروفیل و ویتامین C و کاهش قابل توجه پروتئین های محلول و قندهای محلول می شوند. بنابراین اگر هدف تامین ویتامین C است ، خام خوردن بهتر است. یا اینکه سبزیجات را فقط بخارپز کنید.

 

 

پخت و پز همچنین می تواند مقدار آنزیمی که در سبزیجات کلمی مانند کلم بروکلی یافت می شود را کاهش دهد. سبزیجات کلمی به خصوص برای کسانی که توانایی  سم زدایی کبد ضعیفی دارند بسیار ضروری است و نقش مهمی در سلامت انسان و عملکرد مناسب بدن دارند و بنابراین خوردن به صورت خام قطعاً گزینه بهتری است. البته در افرادی با کم کاری تیروئید توصیه ها متفاوت است.

شما می توانید با مصرف ترکیبی از سبزیجات خام و پخته مطمئن شوید از همه خواص آن‌ها بهره برده‌اید و از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف در سبزیجات برای سلامت خود استفاده کنید.  اما مهمترین چیز این است که به یاد داشته باشید که روزانه سبزیجات بخورید. خرید سبزیجات تازه، تهیه سالادهای مختلف و پخت غذاهایی که حاوی سبزیجات هستند کار مناسبی برای شروع است.

 

 

 تست ژنتیکی تغذیه و سلامتی 

 مای ژن، تحولی در سلامت و تناسب اندام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه