افزایش انرژی بدن بدون کافئین!

مدت مطالعه: ۴ دقیقه!

کارآمد و متمرکز بودن در طول روز، می‌تواند کمی دشوار باشد. معمولاً تنها گزینه‌ای که برای افزایش سطح انرژی به ذهنمان می‌رسد، مصرف کافئین است. اما این مسأله درست نیست!

شما با تغییر رژیم غذایی و چند تغییر کوچک دیگر، می‌توانید سطح انرژی خود را افزایش دهید و از مصرف زیاد کافئین دوری کنید…

کافئین چه کاری با بدن شما می‌کند؟

روزانه چند فنجان قهوه نیاز دارید تا سرحال بمانید؟ دو، پنج، یا بیشتر؟ چه احساسی در طول روز به شما دست می‌دهد؟

واقعیت این است که بسیاری از ما، نوشیدنی‌های کافئین‌دار را بیش از حد مصرف می‌کنیم. ممکن است با خود فکر کنید که «مگر چه می‌شود؟» اما تا به حال به کاری که کافئین با بدن شما می‌کند فکر کرده‌اید؟

کافئین…

کافئین موجب افزایش تولید آدرنالین می‌شود و در زمان کوتاهی موجب افزایش ضربان قلب، قند خون و انرژی بدن می‌شود. ممکن است که در ابتدا همه چیز خوب به نظر برسد، اما در واقعیت اثر منفی دارد:

یادتان باشد که در بدن ما آدرنالین در پاسخ به استرس واقعی ترشح می‌شود و همانطور که می‌دانیم، استرس برای سلامتی مان مفید نیست. اما همانطور که گفته شد، مصرف کافئین تولید آدرنالین را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین، بعد از مصرف کافئین لزوما اتفاقات خوبی نمی‌افتد.

اگر قصد ترک کافئین را دارید، ما در این مطلب، ۵ راه مفید برای افزایش سطح انرژی بدن بدون کافئین را بررسی خواهیم کرد.

مای ژن سطح انرژی کافئین

۵ افزایش‌دهنده طبیعی سطح انرژی

۱) دوش آب سرد بگیرید!

آیا برایتان سر کار رفتن هنگام صبح سخت است؟ دوش بگیرید. حتی اگر سخت باشد، دوش آب سرد بگیرید! فواید علمی اثبات‌شده‌ای برای دوش آب سرد وجود دارد. با وجود تمام فواید، عادت کردن به دوش آب سرد دشوار است، اما نگران نباشید. ما برای آسان شدن این موضوع، به شما چند نکته یادآوری می‌کنیم.

چگونه با دوش آب سرد شروع کنیم؟

ابتدا با آب گرم دوش بگیرید تا احساس گرمای دلپذیری داشته باشید. سپس دمای آب را تدریجاً کم کنید (هیچوقت آب را ناگهانی سرد نکنید). به محض اینکه آب سرد شد، از پاها شروع کنید، سپس دستان و در نهایت بقیه بدن را آب بکشید. همین مراحل را با آب گرم تکرار کنید. هر چند باری که می‌توانید این کار را تکرار کنید ولی با آب سرد تمام کنید.

این نحوه دوش گرفتن برای جریان خون و تقویت سیستم ایمنی مفید است. تنها نکته‌ای که هنگام دوش آب سرد باید مراقب آن باشید، این است که با سمت راست بدن خود شروع کنید، چرا که قلب در سمت چپ قرار دارد و شروع با سمت راست باعث جلوگیری از وارد شدن استرس بیش از حد به قلب می‌شود.

۲) اسانس روغنی استنشاق کنید!

اسانس‌های روغنی بوی خوبی می‌دهند و برای سلامت شما مفید هستند. اگر به دنبال افزایش سطح انرژی بدون کافئین هستید، یک شیشه حاوی اسانس روغنی را در جلوی بینی خود بگیرید و بو کنید. به خصوص روغن لیمو بسیار خوب است. برای سر حال شدن کامل، چند قطره روغن نعنا را روی دستان خود بریزید و عمیق بو کنید. همچنین می‌توانید با روغن نعنا گردن خود را ماساژ دهید، این کار قطعاً سرحالتان می‌کند!

نکته: هنگام خرید اسانس‌های روغنی، از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید. ضرر اسانس‌های مصنوعی کیفیت پایین، از فایده آن‌ها بیشتر است (مثلا، ممکن است باعث ایجاد آلرژی شوند).

۳) در طول روز چندین وعده کوچک بخورید!

آیا بعد از غذا خوردن خسته هستید؟

این خستگی به دلیل مشغول بودن بدن به هضم غذاهای سنگین است. گردش خون در سیستم گوارش زیاد می‌شود و در نتیجه اکسیژن کمتری به مغز می‌رسد و به شکل خستگی بروز می‌کند. برای کاهش خستگی پس از وعده غذایی، این توصیه‌ها را امتحان کنید. وقتی که غذاهای با فیبر پایین می‌خورید، قند خون شما فوراً بالا می‌رود، اما دوباره سریعاً افت می‌کند. غذاهای چرب نیز به مدت طولانی در معده شما باقی می‌مانند که باعث خستگی و خواب‌آلودگی شما خواهد شد.

بنابراین، بهتر است که در طول روز، وعده‌های کوچک (۴ یا ۵ تا) بخورید. با این کار، بدن شما منبع انرژی ثابت بدون بار اضافی دارد. میان‌وعده‌های سالم به محل کار خود ببرید یا از دسرهای بدون قند تصفیه‌شده استفاده کنید.

۴) صبح‌ها نوشیدنی مناسب بنوشید!

آیا صبح‌ها، اولویت اول شما قهوه است؟ آیا واقعا برای شروع روزتان به آن اولین فنجان نیاز دارید؟ اگر قصد دارید نوشیدنی‌های کافئین‌دار را کنار بگذارید (چرا که مثلاً برای دستگاه گوارشتان بد است)، باید به محض بیدار شدن از خواب، یک لیوان آب بنوشید. در صورت امکان، یک برش لیموی تازه به آن اضافه کنید. به صورت کلی، باید سعی کنید در طول روز آب کافی بنوشید. فراموش نکنید که حدود ۷۰% بدن شما از آب تشکیل شده است. کمبود آب منجر به سردرد و خستگی خواهد شد.

۵) پرتحرک باشید!

ورزش واقعاً سرحالتان می‌کند! ما در مورد دویدن ماراتون در هنگام صبح صحبت نمی‌کنیم. ورزش‌های ساده به گردش خون بیشتر و شروع قوی‌تر روز کمک می‌کنند.

در اینجا چند تمرین سریع مناسب افزایش سطح انرژی آورده شده است:

  • ۷ دقیقه تمرین انرژی‌زا، مناسب افزایش انرژی صبحگاهی
  • ۱۵ دقیقه دویدن، برای متحول کردن روزتان
  • ۲۱ دقیقه تمرین HIIT، برای سوزاندن کالری اضافی و احساس عملکرد بهتر

بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید، گزینه‌های بسیاری برای افزایش سطح انرژی بدون کافئین وجود دارد. اگر می‌خواهید در طول روز چیزی بخورید، اسموتی‌های‌ سرشار از ویتامین را فراموش نکنید.

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش