مصرف مکمل بعد از تشخیص سرطان پستان

قرص و مکمل پروبیوتیک
به احتمال زیاد هنگامی که شما تحت درمان سرطان سینه هستید تغذیه برایتان یک چالش بزرگ است.تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در این دوران موضوع خیلی خیلی مهمی است و ممکن است باعث شود شما به فکر مصرف مکمل های غذایی بیفتید در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

فهرست مطالب

چه مکملی برای بیماران سرطانی مفید است؟

 

به احتمال زیاد هنگامی که شما تحت درمان سرطان سینه هستید تغذیه برایتان یک چالش بزرگ است.تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در این دوران موضوع خیلی خیلی مهمی است و ممکن است باعث شود شما به فکر مصرف مکمل های غذایی بیفتید در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم.

مصرف چه مکملی برای مبتلایان سرطان سینه مجاز است؟

به طور کلی مصرف هیچ دارو و مکملی بدون مشورت با پزشک صحیح نیست.
مصرف هر گونه مکمل در دوره درمان نه تنها فایده ای ندارد بلکه ممکن است مضر هم باشد.

 

محاسبه آنلاین ریسک سرطان سینه

 

 

چرا مصرف مکمل در این دوران توصیه نمی شود؟

مصرف برخی از مکمل های غذایی ممکن است با درمان سرطان پستان و داروهای تجویزی تداخل داشته باشد. مثلا هدف شیمی درمانی و پرتو درمانی آسیب رساندن به سلول های سرطانی است در حالی که هدف مکمل ها ترمیم آسیب های سلولی است. بنابراین، شما نمی توانید همیشه با خیال راحت این مکمل ها را به همراه داروهای خود بخورید. زیرا ممکن است نحوه کار داروها و اشعه در بدن شما را تغییر دهند و باعث کاهش اثربخشی درمان ها شوند و یا موجب برعکس شدن روند درمانتان شود. به عنوان مثال، شبدر قرمز و مخمر با تاموکسیفن تداخل دارند. متاسفانه، اکثر شرکت های دارویی و تولید کنندگان مکمل ها تحقیقات کافی در مورد تعامل داروها و مکمل ها انجام نمی دهند.

 پس بسیار مهم است که قبل از مصرف هر مکملی، با پزشک خود مشورت کنید.

نظر محققان در زمینه مصرف مکمل برای مبتلایان سرطان سینه چیست؟

محققان می گویند ویتامین ها و سایر مکمل هایی که در طول درمان سرطان پستان مصرف می شوند می توانند خطر بیشتری برای عود داشته باشند پس تا حد امکان اصلا مصرف نکنید و اگر در این زمینه سوالی داشتید با متخصص خودتان مشورت کنید.

توصیه متخصصان در مورد تامین مواد مورد نیاز بدن در دوره بیماری سرطان سینه چیست؟

آن ها توصیه می کنند که افراد تحت درمان سرطان سینه مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق یک برنامه غذایی مناسب دریافت کنند.

تحقیقان درباره مصرف مکمل ها و ویتامین ها در حین بیماری سرطان چه می گویند؟

  • بیمارانی که آنتی اکسیدان ها، از جمله ویتامین های A، C و E و همچنین کاروتنوئیدها و کوآنزیم Q10 را قبل و در طول شیمی درمانی مصرف می کردند، بیشتر احتمال دارد که عود کنند.
  • کسانی که مکمل های ویتامین B12، آهن و اسید چرب امگا 3 مصرف کرده بودند، در معرض خطر بیشتری برای عود بودند.
  • به نظر نمی رسد مولتی ویتامین ها بر نتایج پس از شیمی درمانی تاثیر بگذارند.

ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی شما

اکثر پزشکان و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که یک رژیم غذایی سالم را پس از درمان سرطان پستان دنبال کنید.

تحقیقات نشان می دهد که یک رژیم غذایی با سبزیجات زیاد، پروتئین های کم چربی مانند مرغ و ماهی، غلات کامل و مواد غذایی کم قند شما به شما کمک می کند تا زندگی طولانی و سالم تری داشته باشید. رژیم غذایی که فیبر بالایی دارد نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

ویتامین ها و مواد معدنی در مکمل ها

پزشک شما ممکن است ویتامین ها و مکمل های خاصی را توصیه کند تا به شما کمک کند پس از درمان سالم بمانید و زودتر به بهبود کامل برسید مثل:

مکمل کلسیم و ویتامین D، که به بدن شما کمک می کند کلسیم را جذب کند و از استخوان های شما در مقابل تغییرات ناشی از درمان محافظت کند.

مولتی ویتامین، مولتی ویتامین معمولی ممکن است به شما کمک کند ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را برای بهبود سلامت کلی خود دریافت کنید.

پروبیوتیک: پروبیوتیک ها اثرات ضد التهابی دارند که ممکن است به محافظت در برابر سرطان کمک کند. 

ویتامین D کارشناسان می گویند ارتباطی بین سطوح پایین ویتامین D و سرطان پستان وجود دارد.اما هیچ شواهدی وجود ندارد که مکمل ویتامین D خطر عود شما را کاهش دهد، اما پزشک شما ممکن است ان را برای سلامت کلی شما توصیه کند.

ویتامین ها و مکمل ها بعد از درمان سرطان سینه 

قبل از مصرف هر گونه مکمل ویتامین، مواد معدنی یا گیاهی، با پزشک خود صحبت کنید. تحقیقات در مورد مکمل ها محدود است و مطالعات نتایج متفاوتی را در مورد ایمنی مکمل ها و سرطان پستان نشان می دهد.

“هر مکمل پس از درمان سرطان پستان باید توسط انکولوژیست یا متخصص شما تایید و بعد مصرف شود.

چند نکته در مورد مصرف مکمل بعد از درمان سرطان سینه

مصرف آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین های E و C برای خنثی کردن رادیکال های آزاد در حالی که از مکانیسم های دفاعی طبیعی بدن حمایت می کنند، مفید هستند.

  • ترکیب مواد مغذی: به دنبال یک مولتی ویتامین باشید که حاوی عناصر حیاتی از جمله ویتامین D، B12، C، کلسیم و منیزیم باشد. در طول درمان سرطان و توانبخشی، مواد مغذی خاصی اغلب وجود ندارد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامین های A، C، D و روی برای بازسازی سیستم ایمنی بدن مهم هستند که ممکن است در طول درمان ضعیف شوند.
  • سلامت استخوان: پس از درمان سرطان پستان، استخوان ها می توانند ضعیف شوند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که مولتی ویتامین انتخاب شده شامل منیزیم، کلسیم و ویتامین K برای حمایت از سلامت کلی استخوان است.
  • کیفیت و خلوص: به دنبال مکمل هایی از مارک های برتر باشید که به استانداردهای تست و کیفیت شخص ثالث پایبند هستند.

نظر دکتر جک جاکوب انکولوژیست پزشکی و مدیر پزشکی موسسه سرطان Memorial Care در این مورد:

هنوز مطالعه ای با کیفیت خیلی بالا انجام نشده که بتوان با قطعیت تمام روی آن صحبت کرد اما ما اطلاعات کافی برای توصیه هایی که میکنیم را داریم پس بهتر است به آن ها توجه کنید. البته این اطلاعات در مورد کلیه سرطان ها صدق می کند نه فقط سرطان سینه .

شیمی درمانی و پرتو درمانی به منظور آسیب سلولی به سلول های سرطانی انجام می شود . و از آنتی اکسیدان ها به منظور ترمیم سلول های آسیب دیده استفاده می شود؟ اگر هدف ما از بین بردن سلول های سرطانی است پس چرا باید کاری برخلاف آن انجام دهیم؟

اما اولین مشکلی که ما با آن سروکار داریم این است که یک سری کلینیک ها بعضی از مکمل های دوز بالا را تجویز می کنند و می گویند که به بهبود سرطان کمک میکند اما هیج تحقیق و پزشکی هنوز این ها را تایید نکرده پس بهتر از نیاز بدن به مواد مغذی را با مواد طبیعی تامین کنید.

مشکلی بعدی این است که عموم افراد در مورد قرص ها و مکمل هایی که مصرف می کنند با متخصص خودشان مشورت نمی کنند و این است که کار را سخت تر می کند.

همچنین دکتر جیکوب پیشنهاد می کند 6 تا 8 هفته بعد از درمان صبر کنید بعد مکمل های عادی روزانه تان را دریافت کنید.

کلام آخر

قبل از مصرف هر گونه دارویی، حتماً بهتر است که نظر یک متخصص را جویا شوید. این اصل بسیار مهم است، به ویژه زمانی که در حال درمان سرطان هستید. مصرف داروهای بدون نظر متخصص ممکن است به عوارض جبران‌ناپذیری منجر شود، بنابراین این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

پیشنهاد ما دریافت یک برنامه غذایی کامل و جامع است که بدون هیچگونه آسیبی فرد بتواند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنش را دریافت کند.در راستای دریافت این برنامه تیم مای ژن کنار شماست.با انجام تست تغذیه مای ژن شما متوجه میشود به طور مادرزادی ژنتیکی به کدام نوع از ویتامین ها ، انتی اکسیدان ها  ، امگا3 و پروتئین ها نیاز دارید و در نتیجه انجام این تست متخصص تغذیه مجموعه مای ژن رژیم اختصاصی شما را بر اساس نیاز بدنتان به انواع ویتامین ها ، انتی اکسیدان ها ، امگا3 و پروتئین تنظیم می کند.

اطلاعات بیشتر در این مورد

شماره تماس 02188920257

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

اشتراک گذاری این مطلب:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر