وزن تون تغییر نمی کنه، چرا؟

مدت مطالعه: ۴ دقیقه!

عددی که ترازو نشون میده واقعاً چه معنایی داره و چقدر پیشرفت ما رو نشون میده؟

اکثر ما وقتی رژیم گرفتن رو شروع می کنیم رفتن روی ترازو به عادت روزمره مون تبدیل میشه. عددی که روی ترازو می بینیم فقط یک عدد نیست، بلکه حس و حال ما نسبت به خودمون و انگیزه مون برای ادامه دادن یا ندادن رژیم رو کاملاً تحت تاثیر قرار میده. اول صبح روی ترازو میریم و اگر عددی که می بینیم کمتر از دیروز باشه خوشحال میشیم و اگر بیشتر باشه، احساس بدی پیدا می کنیم.

اما این عددی که ترازو نشون میده، واقعاً چه معنایی داره و چقدر پیشرفت ما رو نشون میده؟ خوندن این مطلب دید شما رو نسبت به کاهش وزن تغییر خواهد داد. به خصوص اگر از مراجعان ما برای انجام تست تغذیه و سلامتی مای ژن هستید، حتماً به این مطلب دقت کنید.

واقعیت درباره وزن شما

عددی که روی ترازوهای معمولی می بینید مجموع وزن آب، استخوان ها، عضلات، چربی و اندام های شماست. پس ممکنه با وجود کم شدن چربی ، به خاطر تجمع آب بیشتر یا ساخته شدن عضلات مجموع وزن ثابت بمونه.

حتماً دیدید که بدنسازان اندام درشتی دارند، اما کسی به خاطر وزن شون به اون ها نمیگه چاق! چون وزن اون ها به خاطر عضلاتشان بیشتر است.

همچنین در طول روز بسته به اینکه چقدر آب بنوشید یا دستشویی برید، یا تغییرات هورمونی ماهیانه داشته باشید تغییرات زیادی در وزن تون شاهد خواهید بود.

bmi وزن چاقی ترازو

روی چربی سوزی تمرکز کنید نه کاهش وزن

چربی سوزی خیلی خیلی مهم تر از وزن کم کردنه. برای اینکه نتایج واقعی پیشرفت تون رو بررسی کنید، به ابزارهای بهتری نسبت به ترازوهای معمولی نیاز دارید.

چرا ترازو معمولی می تونه گمراه کننده باشه؟

  • چون همه چیز رو باهم اندازه میگیره. آب، عضله، چربی و .. . پس مشخص نمیکنه چقدر چربی از دست دادین!
  • چون تغییرات سایز بدن رو مشخص نمیکنه. مثلاً اینکه توان ورزشی تون یا سلامت قلب و عروق تون چقدر بهبود پیدا کرده!
  • چون وضعیت سلامتی شما رو نشون نمیده. مثلاً اینکه قند خون یا چربی تون چه تغییری داشته!
  • ممکنه انگیزه های شما رو خراب کنه. وقتی می بینید عدد روی ترازو کم نمیشه، ممکنه کلاً قید کاهش وزن رو بزنید و به عادت های ناسالم قبلی برگردید!

پس چطور باید موفقیت تون رو اندازه بگیرید؟

اولاً یادتون باشه که میزان کاهش وزن هر فرد بسته به ژنتیک، سن، سابقه کاهش وزن های قبلی و وضع سلامتی با دیگران متفاوته. برای اینکه بتونید موفقیت خودتون رو دنبال کنید، مای ژن این روش ها رو پیشنهاد میکنه:

  • ببینید لباس هاتون براتون گشادتر شدند یا نه؟
  • اندازه های خودتون رو ثبت کنید. دور کمر، دور شکم و دور باسن تون رو هر دو هفته یکبار اندازه گیری کنید و بنویسید.
  • ترکیب بدن یا بادی کامپوزیشن خودتون رو با ترازوی خاص یا در کلینیک ها اندازه بگیرید تا میزان چربی و عضلات تون مشخص بشه.

در صورتی که امکان مراجعه حضوری به آزمایشگاه ژنتیک دکتر زینلی در تهران را دارید، می توانید از این سرویس یعنی سرویس آنالیز ترکیب بدنی استفاده کنید. به این معنی که قبل از تدوین رژیم غذایی برای شما، ابتدا درصد چربی، عضله، آب و … با مراجعه به آزمایشگاه برای شما اندازه گیری می شود، سپس در انتهای دوره یک ماهه ی رژیم نیز این اندازه گیری ها انجام می شود. بدین شکل می توانید پیشرفت واقعی خود را دنبال کنید(کاهش چربی، افزایش عضله و بهبود سلامت)

برای اطلاعات بیشتر به ما پیام دهید.

  • با یک لباس تنگ جلوی آینه عکس بگیرید و هر دو هفته، دوباره در همون شرایط عکس جدیدی بگیرید.
  • هر ۶ ماه یکبار آزمایش خون چکاپ انجام بدین تا فاکتورهای سلامتی تون بررسی بشن.

 

به خاطره کرونا می ترسید برای آزمایش خون به آزمایشگاه برید؟ این مطلب را بخوانید!

سخن آخر

گفتیم که چربی سوزی و سلامتی هدف اصلی رژیم کاهش وزنه. اگر رژیم غذایی تون رو شروع کردین و بعد از دو هفته رعایت دقیق رژیم، کاهش وزن و یا کاهش سایز نداشتید، با متخصصین تغذیه مای ژن در ارتباط باشید تا راهنمایی ها و تغییرات لازم رو در رژیم غذایی تون داشته باشند. اما یادتون باشه صبور باشید و بعد از ۴-۵ روز توقع کاهش نداشته باشید.
۲
هفته رعایت دقیق رژیم غذایی و بعد اندازه گیری وزن و اندازه ها 😉

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش