این روزها با شدت گرفتن اپیدمی بیماری کرونا در ایران و جهان، توصیه‌های غذایی مختلفی به گوش می‌رسد. بیشتر این توصیه‌ها فقط ادعایی کلی و اثبات نشده است. در این مطلب با استناد به مطالب علمی و تخصصی، با توجه به اهمیت ویتامین D ، به شما در برابر ویروس کرونا کمک می‌کنیم. حتماً تا انتهای مطلب را با دقت بخوانید.

 

  • اهمیت ویتامین دی

ویتامین D برای سلامت کلی بدن بسیار ضروری است. طبق اطلاعات انستیتو ملی سلامت آمریکا (NIH)، کمبود ویتامین دی منجر به افزایش خطر پوکی استخوان، سرطان روده، سرطان سینه، سرطان پروستات، دیابت، فشار خون، MS، بیماری‌های قلبی و .. می‌شود. مطالعات بسیاری نشان داده است که ویتامین دی برای عملکرد درست سیستم ایمنی نیاز است.

 

  • ویتامین دی و ویروس های دستگاه تنفسی مانند کرونا

ویروس کرونا منجر به pneumonia یا همان التهاب و عفونت ریه می‌شود. مطالعات انجام شده روی ویروس‌هایی که مانند کرونا ویروس ۲۰۱۹ منجر به عفونت ریه و دستگاه تنفسی می شوند مثل آنفولانزا (۱)، اثبات کرده است که سطح کافی ویتامین D در پیشگیری و نیز بهبود این عفونت ها موثر بوده است. طبق اطلاعات سازمان جهانی بهداشت مصرف ویتامی دی کافی در پیشگیری و کنترل عفونت‌های دستگاه تنفسی مفید و موثر است (۲). بنابراین با وجود اینکه به دلیل جدید بودن، مطالعه مستقیم در ارتباط با COVID-19 و ویتامین دی صورت نگرفته، مطالعات قبلی این مساله را تایید می کند (۳).

 

  • کمبود ویتامین دی در ایران

آمار در این زمینه عجیب است. حدود ۷۰% از مردم ایران دچار کمبود ویتامین دی هستند (۴). طبق مطالعه مای‌ژن، بیش از ۵۰% مردم ایران در ژن گیرنده ویتامین دی خود جهش هایی را دارند که باعث می شود نیازشان به ویتایمن دی بیشتر از سطح نرمال باشد و لذا فراوانی کمبود ویتامین D در ایران بسیار زیاد است. دانشمندان هشدار داده اند که کمبود جهانی ویتامین دی در اپیدمی کرونا ویروس خطرناک خواهد بود (۵).

  • من به چقدر ویتامین دی نیاز دارم؟

با انجام آزمایش ژنتیکی تغذیه مای ژن از نیاز ژنتیکی و واقعی خود به ویتامین D  مطلع میشد و با برنامه ای که به شما داده میشه به طور کامل کمبود ویتامین D را جبران میکنید.

دوز توصیه شده ویتامین دی روزانه مورد نیاز برای افراد یک تا ۷۰ سال، ۶۰۰ IU است (۶). البته اکثر مکمل‌های ویتامین دی حاوی ۱۰۰۰ IU هستند که کمتر از حداکثر مقدار مجاز بوده و برای افراد سالم بی خطر است. از آنجا که ویتامین دی فقط به مقدار اندکی در غذاهای محدودی وجود دارد (مانند روغن جگر کوسه، شیر غنی شده، ماهی سالمون نروژی) و ازطرفی اکثر افراد مدت زیادی در معرض آفتاب نیستند و نیز جهش‌های ژنتیکی دارند که منجر به افزایش نیازشان می‌شود، توصیه سازمان‌های جهانی، مصرف مکمل ویتامین دی مناسب است (۷). افراد باردار، سالمند و یا دارای شرایط خاص نیاز بیشتری به ویتامین دی دارند.
 

• نحوه مصرف مکمل ویتامین دی

 

بهترین زمان مصرف مکمل ویتامین دی، بعد از وعده غذایی اصلی شماست که بیشترین چربی را در خود دارد. همچنین لازم است در طول روز ۲-۳ واحد لبنیات برای تامین کلسیم مورد نیاز مصرف کنید.

  • هشدارها

  • اگر قبلاً آزمایش مای ژن ر انجام داده اید می‌توانید با تلفن ۸۸۹۲۰۲۵۷-۰۲۱تماس بگیرید تا متخصصین ما طبق شرایط شما، دوز مناسب را برایتان پیشنهاد دهند.
  • افرادی با سابقه سنگ کلیه و یا شرایط خاص ممکن است اجازه مصرف مکمل را نداشته باشند. اگر سابقه هر بیماری را داشته اید یا شرایط خاصی دارید حتماً با پزشک خود یا دکتر داروساز مشورت کنید.
  • هرگز دوزهای بالای ویتامین دی مانند ۵۰,۰۰۰ IU را سرخود مصرف نکنید.
  • اگر قبلاً آزمایش ژنتیک مای ژن نداده اید، می توانید با آزمایش تغذیه و سلامتی مای ژن، نیاز ژنتیکی خود به ویتامین دی را بررسی کنید.
  • پس از یک دوره ۳ ماهه مصرف مکمل، با آزمایش خون سطح ویتامین دی خون را کنترل کنید.

همین امروز تست خودت رو سفارش بده!