بسیاری ازافراد بعد از امتحان کردن رژیم های مختلف و عدم موفقیت در تناسب اندام، به سمت قرص ها و مکمل های کاهش وزن رو می آورند. بیایید ببینیم متخصصین تغذیه در این مورد چه نظری دارند؟

در بهار و تابستان، ما همیشه شاهد افزایش برند های “سلامتی” هستیم که با عنوان “لاغری سریع” افراد را فریب می دهند و وعده می دهند که شما را به سرعت به تناسب اندام می رسانند.  چرا حالا که می توانید با مصرف قرص هایی که قول داده اند چربی های بدن را از بین ببرند، کمتر بخورید و بیشتر حرکت کنید؟

اما آیا با خرج این پول، به سلامتی ما آسیب می رسد؟ در اینجا برخی از قرص های کاهش وزن محبوب را بررسی کرده ایم:

مکمل های چای سبز

ما از قدرت چای سبز آگاه هستیم؛ سرشار از آنتی اکسیدان است و حاوی “کاتچین” است که به تحریک متابولیسم کمک می کند. مکمل های چای سبز حاوی چای سبز و سایر ترکیبات “قدرتمند” مانند انواع توت های Acai است که ادعا می شود به شما در از بین بردن رسوبات چربی سرسخت و کاهش وزن کمک می کند. این مکمل بسیار محبوب در بازار مکمل های امروزی است که به دلیل “طبیعی بودن و عاری بودن از مواد مخدر” مورد توجه است.

با نگاهی دقیق تر به مواد تشکیل دهنده ، متوجه مواد دیگری هم می شویم. بوچو ، کاکل ذرت ، گیاه گوارانا ، گیاه دم اسبی ، منیزیم ، پتاسیم ، گیاه انگور خرس و قاصدک از دیگر مواد تشکیل دهنده آن ها هستند. نکته قابل تامل این است که

اطلاعات کافی در مورد اثربخشی آنها موجود نیست. در واقع ما دقیقاً نمی دانیم چه ترکیبات مضری ممکن است در آن ها وجود داشته باشند و از طرفی اینکه چای سبز کارایی معناداری در کاهش وزن داشته باشد، اثبات نشده است.

مکمل های حاوی قهوه سبز و کافئین

شواهد قابل اعتماد کافی برای سنجش اثربخشی کافئین برای کاهش وزن وجود ندارد. عوارض جانبی شامل احساس لرزش و تپش قلب است و از نظر ساختاری ، این مکمل می تواند سیستم عصبی مرکزی و سیستم قلبی و عروقی شما را تحریک کند. به خصوص اگر حساسیت به کافئین شما به طور ژنتیکی زیاد باشد، بدون آنکه بدانید اثرات بسیار بدی برایتان خواهد داشت. بله ، بهتر است که  بیخیال این یکی شوید!

 

به جای مکمل ها چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

لاغری سریع ممکن است به صورت کوتاه مدت کاهش وزن منجر شود. اما اثرات آن طولانی مدت نیست. در عوض ، دلایلی که می تواند باعث اضافه وزن شما شوند را کشف کنید و با آن ها مقابله کنید. استرس ، کمبود خواب ، قند بیش از حد، این ها همه مقصر شناخته شده هستند که با مدیریت مصرف آن ها ، می توانید  در کاهش وزن موفق شوید.

اگر شما عاشق شیرینی جات هستید و فکر می کنید که بدون آن ها صبر و قرار ندارید، می توانید با مکمل های زیر به بدن خود کمک کنی. دقت کنید حتماً قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید:

  • آلفا لیپوئیک اسید: برای تعادل قند خون ، اسید آلفا لیپوئیک به تبدیل گلوکز به انرژی در سلولهای بدن کمک می کند و باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود. روغن منبع عالی آن است.
  • جنسینگ: اگر جنسینگ را تا دو ساعت قبل یا همراه با غذا میل کنید، میزان قند خون را بعد از خوردن غذا  تعادل می بخشد.
  • کرومیوم پیکولینات: مانند تنظیم کننده قند خون عمل می کند که می تواند قند خون ناشتا و انسولین را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ افزایش دهد.
  • منیزیم: این ماده معدنی از سطح قند خون سود می برد ، می تواند حساسیت به انسولین را افزایش داده و از گلوکز سالم نیز پشتیبانی کند.
  • ویتامین D : تحقیقات جمعیت نشان می دهد که افرادی که سطح ویتامین D کمتری دارند ، در مقایسه با افرادی که سطح ویتامین D بالاتری دارند ، در احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ ریسک قابل توجهی دارند. مصرف ویتامین D باید طبق نیاز بدن شما باشد. در تست تغذیه و سلامت مای ژن این نیاز یک بار برای همیشه بررسی می شود.
  • پروبیوتیک ها: با تعامل و برقراری ارتباط با سلولهای بدن، به حفظ ثبات قند خون ما کمک میکند.

 

نکته مهم:

برای متعادل کردن قند خون، در طول روز وعده های غذایی کوچک در فواصل منظم بخورید ، به عنوان مثال ، ۳ وعده غذایی اصلی و ۲ وعده میان وعده که از افت قند خون جلوگیری  کند.

همین امروز تست خودت رو سفارش بده!