انگیزه برای ورزش. چگونه؟

مدت مطالعه: ۴ دقیقه!

برنامه تمرینی شما فقط شامل انجام حرکات ورزشی نیست. بسیاری اوقات، انگیزه کافی حتی برای گرم کردن هم نداریم. چه باید بکنیم؟

 وقتی ورزش را شروع می‌کنید، سفری از سلامت جسمانی و ذهنی نیز برای شما شروع می‌شود که در روزهای پرچالش زندگی به شما کمک خواهد کرد.

اگر به دنبال کسب انگیزه برای ورزش کردن هستید، به این ۵ توصیه عمل کنید:

۱) برنامه ورزشی مناسب خودتان را پیدا کنید!

وقتی به برنامه ورزشی خود نگاه می‌کنید، احساس می‌کنید هیچ وقت قادر به انجام آن نیستید؟ سعی کنید فقط بر چند روز اول برنامه خود تمرکز کنید و آن را کم ‌کم اجرا کنید. هرچه قوی‌تر شوید، تمرین کردن آسان‌تر خواهد بود. تغییرات به زمان نیاز دارد، صبور باشید!

با خودتان صادق باشید دنبال برنامه تمرینی بروید که مناسب شماست نه برنامه‌ای که آرزوی آن را دارید. ممکن است پتانسیل استقامتی بدن شما بیشتر از پتانسیل قدرتی آن باشد. هم چنین، برنامه شما باید با سطح تناسب اندام تان متناسب باشد. مثلا این که بدانیم برای بدن ما بیشتر ورزش های قدرتی مناسب است یا استقامتی، قطعا در عملکرد ما تاثیر گذار است. 

آزمایش ژنتیکی ورزش مای ژن به شما میگوید که دقیقا چه ورزشی مناسب شماست. یعنی :

۱- کمترین آسیب را به شما میزند، ۲- بیشترین بازدهی را برای شما دارد، ۳- طبق استعداد های ژنتیکی شماست.

انگیزه-برای-ورزش-کردن-مای-ژن.jpg

۲) هدفتان را مشخص کنید!

یک چیز واضح است: شما نیاز به هدف دارید.

هدف به شما انگیزه می‌دهد تا ورزش را ادامه دهید و متمرکز بمانید، فرقی نمی‌کند بخواهید فقط یک شنا بروید یا در دوی ماراتن شرکت کنید. اهداف شخصی (مانند ظاهر خوب بدن) نیز می‌تواند به بهبود تناسب اندام شما کمک کند.

 

۳) تمرین خود را مزه‌دار کنید!

ممکن است گاهی از تمرینات خود خسته شوید. انگیزه‌ها و چالش‌های جدید می‌تواند علاوه بر سرگرمی بیشتر، به شما انگیزه شروع مجدد تمرینات را نیز بدهد. سعی کنید تمرینات خود را با دویدن یا دوچرخه‌سواری در کوهستان ترکیب کنید. محل همیشگی تمرین را به محل جدیدی تغییر دهید. مثلاً اگر در خانه تمرین می‌کنید، یک بار در اتاق پذیرایی، یک بار در بالکن یا در حیاط تمرین کنید. هرکجا که هستید، اجازه دهید کل جهان باشگاه شما باشد! امتحان کنید!

اگر بیشتر تمرینات هوازی انجام می‌دهید و از دویدن لذت می‌برید، سرعت دویدن خود را تغییر دهید، یا مسیر دیگری را امتحان کنید. دویدن می‌تواند فقط به عنوان گرم‌کردن پیش از تمرین اصلی باشد. در این حالت نیز شما کار صحیحی را انجام می‌دهید.

توصیه ما:

در صورتی که در دوران کرونا، امکان دویدن یا به باشگاه رفتن با دوستان خود را ندارید، روزی را برای تمرین کردن با هم به صورت مجازی تعیین کنید. در این حالت احتمال لغو کردن آن کمتر خواهد بود و انگیزه شما را حفظ خواهد کرد.

۴) ورزش‌های مختلف را امتحان کنید!

گاهی یک تمرین در برنامه‌ ورزشی تان در لحظه احساس خوبی به شما نمی‌دهد. تمرین دیگری را انتخاب کنید که بدون کشمکش قادر به انجام آن باشید. می‌توانید روی همان دسته عضلات کار کنید، چرا که ترتیب و محتوای برنامه تمرین شما با فکر تنظیم شده است. به عنوان مثال، می‌توانید تمرینات بالای زانو را با دویدن در ساحل جایگزین کنید یا شنا را با دیوار یا با زانوها انجام دهید.

انگیزه برای ورزش مای ژن

 

۵) اجازه ندهید که وقفه‌ها باعث شوند شما تمرین را رها کنید!

آیا مجبور شدید برای مدتی تمرین را کنار بگذارید و الان آماده ادامه برنامه تمرینی خود هستید؟ از آنجایی که برنامه را ترک کردید شروع نکنید. به بدن خود کمی زمان بدهید تا به سطحی که قبل از وقفه بودید، برسد. از نقطه آسان‌تری در برنامه تمرینی خود شروع کنید. به یاد داشته باشید که موفقیت بلندمدت یک شبه اتفاق نمی‌افتد!

دلیل اینکه چرا دیگر ورزش نکرده اید چه بوده ؟

برای وقفه در تمرینات، دلایل بسیاری می‌تواند وجود داشته باشد. شایع‌ترین آن‌ها مشکلات سلامتی است. یک دلیل که اغلب فراموش می‌کنیم، زیاد تمرین کردن است که به دلیل بیش از حد بلندپروازانه فکر کردن است. زیاد تمرین کردن برای کسانی که در ابتدای راه هستند خوب نیست . چرا که علاوه بر اینکه ذهن شما کم کم خسته میشود ، عضلاتتان هم تحلیل خواهند رفت و دیگر انگیزه و حتی سلامتی برای انجام ورزش نخواهید داشت.  عضلات شما برای ریکاوری به زمان نیاز دارند تا بتوانند رشد کنند و از انواع تمرینات استفاده کنند.

به بدن خود گوش کنید!

مطالعه بیشتر:

تست ژنتیک ورزش مای ژن چه کمکی به شما می کند؟