آیا سقط باروری را کم می کند؟ بررسی کامل

سقط

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب

عواقب سقط جنین برای زنان

 سقط جنین یکی از تجارب دردناک و سخت برای زنان و همسرانشان است. این رویداد نه تنها بر روح و روان زنان تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه ممکن است باعث اختلال در سلامت جسمی آن‌ها نیز شود. بعد از سقط جنین، زنان ممکن است با اضطراب، افسردگی، عزت‌نفس پایین، احساس گناه و ناامیدی مواجه شوند. آن‌ها ممکن است نگران باشند که دیگر نتوانند باردار شوند یا یک نوزاد سالم به دنیا بیاورند. این نگرانی‌ها ممکن است حتی در بارداری‌های بعدی هم همراه آن‌ها باشد و باعث استرس و ترس از سقط جنین دوباره شود.

سقط جنین عبارت است از از دست دادن ناگهانی جنین قبل از گذشت ۲۰ هفته از بارداری. این پدیده در تقریباً ۱۰ درصد از بارداری‌های جهانی رخ می‌دهد. البته این آمار ممکن است تا ۲۵ درصد هم بالاتر باشد، زیرا بعضی از سقط‌های جنین در زمانی رخ می‌دهند که زنان هنوز متوجه بارداری خود نشده‌اند. چنین سقط‌هایی ممکن است حتی چند روز بعد از لقاح هم اتفاق بیفتند.

سقط

آیا سقط جنین بر باروری شما تأثیر می‌گذارد؟

خیلی از افراد این سوال را میپرسند که اگر سقط کنیم ممکن است دیگر حامله نشویم؟

در اکثر موارد، به ویژه اگر شما یک سقط جنین در مراحل اولیه بارداری خود را تجربه کرده‌اید، نباید مشکلی در باردار شدن دوباره داشته باشید. داشتن یک یا شاید حتی دو سقط جنین معمولاً باعث نمی‌شود که پزشک شما پیشنهاد دهد که یک آزمون باروری بگیرید و هنوز شانس خوبی برای باردار شدن طبیعی دارید.

دلایل مختلفی ممکن است برای رخ دادن سقط جنین وجود داشته باشد، یکی از آن‌ها ممکن است به سادگی یک خطای تصادفی در کروموزوم در طول مراحل اولیه تشکیل جنین باشد البته در صورت داشتن سقط ‌باید به پزشک مراجعه کنید و ممکن است آزمایشات بیشتری لازم باشد تا علت آن مشخص شود.

دلایل سقط جنین مکرر

  • شرایط پزشکی خاص: بعضی از بیماری‌های پزشکی مانند دیابت، فشار خون بالا، سندروم آسپرین حساس، سروپوزئید، لوپوس و هپاتیت C ممکن است باعث سقط جنین شوند. این بیماری‌ها ممکن است باعث التهاب، لخته خون، عفونت یا نارسایی پلاسنتا شوند.
  • مشکلات ژنتیکی جنین: در حدود ۵۰ درصد سقط‌های جنین در سه ماهه اول بارداری به علل ژنتیکی رخ می‌دهند. این به این معناست که جفت‌های کروموزوم‌های جنین با هم منطبق نبوده و باعث خلل در تکامل جنین می‌شوند. این مشکل ممکن است به دلیل تغییرات تصادفی یا ارثی در کروموزوم‌های پدر یا مادر باشد.
  • ناهنجاری‌های رحم: برخی از زنان ممکن است به دلیل ناهنجاری‌های رحم مانند موارد زیر با سقط جنین مواجه شوند.
  1. رحم دوقلو
  2.  رحم قوس‌دار
  3.  رحم تورم‌دار
  4. رحم کوچک
  5.  فیبروئید‌ها
  • این ناهنجاری‌ها ممکن است باعث موارد زیر شوند:

  1. کاهش فضای رحم
  2.  کاهش خون‌رسانی به جنین
  3.  اختلال در نشستن جنین
  • سن بالای مادر: سقط جنین با افزایش سن مادر احتمال بالاتری دارد. این به این دلیل است که با گذشت زمان، تعداد و کیفیت تخمک‌های زنان کاهش می‌یابد و خطر خطای کروموزومی در جنین افزایش می‌یابد.
  • جهش MTHFR: جهش‌های ژنتیکی مادر در این ژن باعث افزایش خطر سقط مکرر می‌شود. خوشبختانه با مصرف دارو و مکمل، این اثر منفی جبران و درمان می‌شود. این ژن در پنل قلب و عروق مای ژن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سقط

به علاوه بر عوامل فوق، ممکن است عوامل دیگری هم از نظر پزشکی یا غیرپزشکی وجود داشته باشد که منجر به سقط جنین مکرر شوند. برای شناسایی و درمان این عوامل، لازم است با یک متخصص باروری یا زنان و زایمان مشورت کنید.

اما مهم است که بدانید که افرادی در جهان وجود دارند که سقط جنین مکرر را تجربه کرده‌اند، اما باز هم توانسته‌اند باردار شوند و نوزادان سالم به دنیا بیاورند پس، اگر شما هم چنین تجربه‌ای داشته‌اید، ناامید نشوید چون هنوز شانس بسیار بالایی وجود دارد که بتوانید بارداری خود را در آینده به پایان برسانید.

بارداری خارج از رحم و تأثیر آن بر باروری

اگر شما یک بارداری خارج از رحم را تجربه کرده‌اید، که در آن جنین در خارج از رحم، مانند لوله‌های فالوپ یا جای دیگری در فضای شکمی، متصل شده است، حدود ۱۰ درصد امکان دارد که دوباره اتفاق بیفتد، با این حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حدود ۶۵% زنانی که چنین تجربه‌ای داشته‌اند، توانسته‌اند دوباره باردار شوند و یک بارداری کامل و طبیعی را در عرض ۱۸ ماه پس از بارداری خارج از رحم به پایان برسانند.

نتیجه گیری

علم پزشکی در زمینه باروری و زنان و زایمان پیشرفت‌های زیادی کرده است. توصیه می‌شود که پس از سقط جنین با پزشک خود در ارتباط باشید تا بفهمید که بدن شما در ماه‌های بعد چگونه عکس‌العمل نشان می‌دهد. همچنین توصیه می‌شود که بلافاصله سعی به باردار شدن نکنید و برای مدتی صبر کنید تا بدن شما به حالت طبیعی خود بازگردد تا شانس شما برای یک بارداری سالم در آینده افزایش یابد.

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

خواب آلودگی در محل کار
اخبار علمی

راه های کاهش خواب آلودگی در محل کار

فهرست مطالب همیشه از متخصصین مجموعه مای ژن سوال می شود که : سرکار همش خوابم میگیره چیکار کنم؟سرکار همش خوابم میاد. چیکار کنم اگر