راهنمایی انتخاب رشته از طریق خود شناسی

انتخاب رشته و شغل مناسب فرزند من

اشتراک گذاری این مطلب:

چه رشته ای انتخاب کنم؟ بهترین رشته تحصیلی برای من چیست؟ چطور بفهمم بهترین رشته برای فرزند من چیست؟ بازار کار کدام رشته بهتر است؟

اگر شما هم نگران انتخاب رشته تحصیلی خود و یا فرزندتان هستید تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهیم.پارامترهای زیادی در انتخاب رشته تحصیلی مناسب تاثیر گذار هستند.
آینده شغلی رشته تحصیلی و تناسب آن با ویژگی های شخصیتی فرد دو مورد از مهمترین پارامتر های تاثیر گذار هستند. بازار کار رشته تحصیلی در ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که هدف از تحصیل کسب شغل مناسب است.
به علاوه یکی از بزرگترین مزایای تطبیق شخصیت شما با شغلتان، پیشرفت سریعتر، ارتباط موثرتر با همکاران و محیط کار است که میتواند به رضایت شغلی و موفقیت بیشتر و در نهایت درآمد بالاتر منجر شود.

رشته های تحصیلی آینده دار در ایران:

در حال حاضر رشته‌های پردرآمد در ایران با توجه به بازار کار آنها و توسعه برخی صنعت ها در ایران مشخص می شوند و میتوان این رشته ها را به عنوان رشته های آینده دار دانست. از جمله:

مهندسی کامپیوتر

 فناوری اطلاعات

دندانپزشکی

پزشکی

 داروسازی

 فیزیوتراپی

رادیولوژی

 رشته‌های مدیریت مالی و بازرگانی

حسابداری

درست است که برخی رشته ها به عنوان رشته های آینده دار عنوان شده اند ولی در صورتی که رشته انتخابی مطابق با ویژگی های شخصیتی و ذاتی فرد باشد میتواند تبدیل به یک رشته آینده دار برای شخص گردد و در آن بدرخشد.

رشته های آینده دار در ایران


بهترین رشته تحصیلی برای دختران:

در عصر کنونی واقعا تفاوتی بین دختران و پسران در رشته تحصیلی نیست. درست است که تمایل دختران به برخی رشته ها بیشتر است اما نمیتوان رشته ای را به عنوان بهترین رشته برای جنس خاصی عنوان کرد. همانطور که گفته شد انتخاب رشته مناسب به ویژگی های شخصیتی فرد مرتبط است و نه جنسیت فرد.

برخی رشته های پرطرفدار در بین دختران:

در شاخه تجربی:

داروسازی

پزشک مامایی

 متخصص زنان

 متخصص پوست

 مو و زیبایی

 دندانپزشکی 

 پرستاری 

و در شاخه ریاضی:

معماری

 مهندسی عمران

مهندسی کامپیوتر 

 مهندسی شیمی 

در شاخه انسانی

روانشناسی

خبرنگاری

بهترین رشته تحصیلی برای پسران:

معمولا پسران با انتخاب رشته تحصیلی به دنبال درآمد بیشتر در آینده و تضمین استقلال مالی خود هستند بر همین اساس تفاوت هایی در انتخاب رشته تحصیلی آنها با دختران وجود دارد. هر چند همچون دختران نمیتوان بهترین رشته را محدود به جنس خاصی کرد اما برخی رشته ها در میان پسران طرفداران بیشتری دارد:

در شاخه تجربی:

 پزشکی

 پیراپزشکی

 

در شاخه ریاضی:

 مهندسی کامپیوتر

مهندسی هوا و فضا

 مهندسی مکانیک

مهندسی متالورژی

 مهندسی نفت

مهندسی عمران

  حقوق

 روانشناسی

 مدیریت 

حسابداری  

 

آیا ویژگی های شخصیتی در انتخاب رشته نقش دارند؟

شغل مناسب شخصیت شما

 

تحقیقات نشان داده است که تناسب شخصیت افراد با رشته تحصیلی و شغلی یک عامل پیشرو است. هرچه ویژگی های شخصیتی تان با حرفه شما تطابق بیشتری داشته باشد، عملکرد شغلی شما بهتر بوده و احتمال موفقیت و پیشرفت شغلی افزایش می یابد. برای مثال افراد درونگرا و برونگرا را در نظر بگیرید. افراد برونگرا بیشتر در یک محیط کار اجتماعی و مشتری مدار پیشرفت می کنند، در حالی که درونگراها با وظایف مستقل و تحلیلی بهتر عمل می کنند.

علاوه بر این ویژگی های شخصیتی دیگری همچون توانایی مدیریت استرس، داشتن شخصیت جنگجو و یا استراتژیک نیز از جمله ویژگی های تاثیر گذاری هستند که میتوانند بر انتخاب رشته و شغل آینده تاثیر بسزایی داشته باشند.

میزان خلاقیت، استعداد رهبری، ریسک پذیری، مهارت های زبانی و مدت زمان تمرکز نیز در انتخاب بهترین رشته تحصیلی بسیار مهم هستند.

به طور مثال کسانی که دارای ویژگی‌ برون‌گرایی و مهارت های بیانی بالا هستند، احتمالاً از کار با کسانی که همان صراحت را نشان می‌دهند، لذت خواهند برد. زمینه های محبوب در میان این شخصیت ها شامل فروش، روابط عمومی یا فعالیت در صنعت سرگرمی است.

افرادی که همدلی بالایی دارند، احتمالاً از کار در موقعیتی که بتوانند به دیگران کمک کنند، لذت خواهند برد. نقش‌های شغلی مناسب برای افراد شامل خدمات اجتماعی، مانند مشاوره و پرستاری است.

کسانی که ذاتا افراد مستقل‌تری هستند، محل کاری را ترجیح میدهند که در آن در گروه‌های کوچکتر یا پشت صحنه کار کنند. مانند فناوری اطلاعات، حسابداری، علوم یا هنرهای زیبا.

به طور کل شناخت کامل از تمام زوایای شخصیتی در کنار علایق فردی  نقش کمک کننده ای در انتخاب رشته تحصیلی مناسب و رضایت شغلی دارد. اما چطور تیپ شخصیتی خود را به طور کامل بشناسیم؟

 

تست روانشناسی رشته مورد علاقه:

همانطور که ویژگی های شخصیتی و استعداد های ذاتی افراد نقش بسزایی در موفقیت شغلی و انتخاب رشته درست تحصیلی دارند، شناخت افراد نسبت به توانایی های ذاتی خود نیز بسیار اهمیت پیدا میکند. این در حالی است که بسیاری از نوجوانان، کودکان و یا والدین آنها شناخت کافی در این خصوص از خود یا فرزندشان ندارند و همین مساله است که میتواند منجر به انتخاب های غلط شود و آینده فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

روش های مختلفی برای شناخت ویژگی های شخصیتی و استعدادهای ذاتی افراد وجود دارد. یکی از دقیق ترین روش ها استفاده از اطلاعات ژنتیکی خود افراد است. تست های ژنتیکی شخصی در طول سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است چرا که راه را برای انتخاب های هوشمندانه تر و شخصی سازی شده بسیار هموار میکند.

تست ژنتیک شخصیت شناسی مای ژن در ایران یکی از بهترین انتخاب ها برای شناخت ویژگی های ذاتی شخصیت است. این تست در آزمایشگاه دکتر زینلی یکی از با سابقه ترین و معتبرترین آزمایشگاه های تخصصی ژنتیک صورت میگیرد و میتواند یک انتخاب هوشمندانه به خصوص برای کودکان و نوجوانان قبل از انتخاب رشته و مسیر آینده خود باشد.

در میان ویژگی های شخصیتی درونگرا و برونگرا بودن در انتخاب رشته اهمیت بالایی دارد.

نمونه گیری آزمایش ژنتیکی مای ژن


رشته های تحصیلی مناسب افراد برونگرا:

 

قبل از مطالعه این مطلب مراجعه کنید به مقاله زیر:

همه آنچه که در مورد درونگرایی و برونگرایی باید بدانید

برخی از مشاغل و رشته ها با توجه به ماهیت آن و ویژگی های شخصیتی برای افراد برونگرا مناسب تر هستند. برای مثال برونگراها اغلب در مشاغلی مانند فروش پیشرفت می کنند، زیرا می توانند به راحتی با افرادی که نمی شناسند ارتباط بگیرند. تقریباً هر شغلی که افراد را ملزم به کار مستقیم با مردم به طور منظم می کند، برای افراد برونگرا مناسب است.افراد برونگرا دارایی های ارزشمندی برای یک تیم هستند، زیرا آنها می توانند همکاران خود را در محیط کار تشویق به مشارکت کنند. مشاغل همسو با ویژگی های شخصیتی افراد برونگرا به آنها اجازه می دهد تا از مهارت های ارتباطی خود برای ایجاد روابط، رهبری و انگیزه دادن به دیگران و پذیرش ریسک های نوآورانه استفاده کنند. برونگراها هنگام جستجوی شغل باید عامل تعاملات اجتماعی را در اولویت قرار دهند تا مطمئن شوند که در محیطی قرار می گیرند که در آن شکوفا می شوند.

مشاغل مناسب برای افراد برون گرا شامل:

  • مدیر کسب و کار
  • سیاست مدار
  • کارشناس منابع انسانی
  • مددکاری اجتماعی
  • مربی و معلم
  • مهماندار هواپیما
  • مدیریت خدمات مشتری
  • پرستار
  • مشاور و وکیل
  • مدیر فروش
  • بازیگر
  • مشاور املاک

رشته های تحصیلی مناسب افراد درونگرا:

برخی افراد از تعاملات اجتماعی لذت می برند و در کنار دیگر افراد رشد می کنند. این افراد برونگرا هستند. برخی دیگر در تنهایی پرانرژی هستند، برای تصمیم گیری وقت می گذارند و فوق العاده خودکفا هستند آنها درونگرا هستند. نمیتوان یک گروه را خوب و دیگری را بد نامید، آنها فقط متفاوت هستند و هر کدام در برخی صفات توانمند! درونگراها ضداجتماعی، بی دست و پا و خجالتی نیستند. درونگراها ذاتا تمایل کمتری به رویدادهای اجتماعی دارند و نیازمند زمانی برای تنها بودن هستند.

افراد درونگرا و برونگرا ذاتا و به صورت ژنتیکی این چنین هستند و والدین نمیتوانند فرزند درون گرای خود را به یک فرد برون گرا تبدیل کنند. بلکه باید با شناخت توانایی های فرزند خود به توسعه فردی آن در راستا با ویژگی های ذاتی آن اقدام کنند.

ممکن است برای برخی افراد درونگرا فکر انتخاب رشته تحصیلی و شغل به واسطه تاثیر آن در آینده آنها کمی دلهره‌آور به نظر برسد. شاید اگر این افراد رشته‌ای را انتخاب کنند که با نقاط قوت شخصیتی آنها همسو نباشد، نیاز به کار گروهی و بحث‌های زیاد داشته باشد نتوانند به خوبی شکوفا شوند و پیشرفت کنند.

اصلا نگران نباشید، ما بهترین رشته های دانشگاهی را برای افراد درونگرا گردآوری کرده ایم. رشته هایی که میتوانید در آنها خوش بدرخشند.

افراد درونگرا درصد قابل توجهی از جمعیت را تشکیل می دهند و می توانند در زمینه هایی موفق باشند که تمرکز آن بر توانایی کار مستقل، تفکر عمیق در مورد مشکلات و حفظ توجه متمرکز است. به علاوه افراد درونگرا در رشته‌هایی که از مهارت‌های تحلیلی یا خلاقیت آنها استفاده می‌کنند نیز موفق خواهند بود.

درونگراها در حرفه هایی که فضای شخصی و استقلال فراوانی را به آنها ارائه می دهد، پیشرفت می کنند. بیشتر افراد درونگرا در محیط های کاری با عوامل حواس پرتی بیرونی کمتر عملکرد بهتری دارند. با این حال درونگرایی نیز مانند برون گرایی یک طیف را شامل میشود برخی اصلا تمایلی به مشاغلی که به تعامل با چندین نفر نیاز دارند ندارند. در حالی که برخی دیگر در نقش های مشارکتی و متکی به کار تیمی توان پیشرفت دارند.

مشاغل مناسب برای افراد درون گرا شامل:

  • مهندسی نرم افزار
  • فناوری اطلاعات
  • دامپزشکی
  • علم شیمی
  • علوم کامپیوتر
  • مدیریت کسب و کار
  • حسابداری
  • روزنامه نگاری
  • روانشناسی
  • طراحی گرافیک
  • معماری
  • هنر
  • مهندسی

استعداد های ژنتیکی برای رشته تحصیلی:

قبل از مطالعه این مطلب مراجعه کنید به مقاله زیر:
 
 

یکی از مهمترین دستاوردهای پزشکی نقشه برداری ژنتیکی بر اساس نمونه بزاق برای مطالعه استعدادهای تحصیلی و ورزشی در رشته های مختلفی است که ممکن است در فرد نهفته باشد. شناخت ماهیت ژنتیکی دانش لازم را برای پیش بینی و پرورش استعدادهای نهفته انسان در زمینه های آموزشی، هنری، ورزشی فراهم می کند. با این آگاهی، والدین قادر خواهند بود با ایجاد بستر مناسب برای رشد استعدادهای ذاتی و انتخاب تغذیه مناسب وابسته به ژنتیک، به رشد استعدادهای نهفته فرزندان خود کمک کنند. مای ژن مفتخر است که به شما در شناخت نقشه ژنتیکی و ویژگی های شخصیتی شما کمک کند.

استعداد هم محصول ژنتیک و هم محیط است و ژن ها فرد را مستعد پیشرفت در رشته های خاصی میکنند، که شناخت آن و سپس پرورش استعداد مطابق با ژن ها اهمیت پیدا میکند.

بسیاری از ویژگی های شخصیتی ما ریشه ژنتیکی دارند:

  • درونگرایی و برونگرایی یکی از شناخته شده ترین ویژگی های ژنتیکی است. در به تفصیل در مورد آن سخن گفته شد.
  • توانایی مدیریت استرس نیز ریشه در ژن های شما دارد. هر چند نقش تربیت نیز قابل چشم پوشی نیست. بسیاری از شغل ها پر استرس هستند و افرادی میتوانند در آن موفق باشند که بتوانند استرس خود را مدیریت کنند. بنابراین دانستن این جنبه از ویژگی شخصیتی نیز در انتخاب رشته تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. طراح گرافیک، برنامه نویس، نویسنده از جمله مشاغل مناسب با افرادی هستند که توانایی مدیریت استرس پایینی دارند.
  • پارامتر ژنتیکی دیگری که در انتخاب رشته تحصیلی بسیار هائز اهمیت است داشتن شخصیت استراتژیک، جنگجوست. مدیریت پروژه، تحلیلگر کسب و کار از جمله شغل های متناسب با شخصیت استراتژیک هستند.
  • خلاقیت یکی دیگر از ویژگی های ذاتی شخصیت است که در بسیاری از مشاغل میتواند فرد را نسبت به دیگران متمایز کند. هر فردی میتواند در زمینه ای مخصوص به خود خلاق باشد و بدرخشد. طراحان از جمله افرادی هستند که میتوانند با استفاده از ویژگی خلاقیت بسیار موفق باشند.
  • استعداد رهبری و غلبه اجتماعی نیز دارای جنبه های ژنتیکی است که میتواند عامل تمایز یک مدیر یا رهبر موفق از یک رهبر معمولی باشد.
  • مهارت های زبانی نیز با ژن ها در ارتباط هستند. این بدان معناست که ذاتا توانایی درک مطالب بالایی دارند و یا هوش کلامی و فن بیان متمایزی دارند. البته در تقویت این استعداد ذاتی محیط و آموزش نیز نقش بسیار بالایی دارند. سخنرانان، مربیان، سیاست مداران موفق دارای مهارت های زبانی بالایی هستند.
  • ریسک پذیری بالا در شغل هایی همچون سرمایه گذاری در بازار بورس و یا کار آفرینی بسیار اهمیت پیدا میکند و این ویژگی شخصیتی نیز در ژنهای شما نهفته است.

پارامترهای شخصیتی دیگری هم وجود دارند که میتوانند مستقیم و یا غیر مستقیم در انتخاب بهترین رشته تحصیلی سازگار با ویژگی هیا شخصیتی تاثیرگذار باشند. اگر شما هم نیاز به شناخت دقیقتر ویژگی های شخصیتی و استعدادهای ذاتی خود دارید با متخصصین مای ژن تماس بگیرید.

منابع:

https://thebestschools.org/

https://www.crystalknows.com/

https://blog.collegevine.com/

https://www.upskilled.edu.au/

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

خواب آلودگی در محل کار
اخبار علمی

راه های کاهش خواب آلودگی در محل کار

فهرست مطالب همیشه از متخصصین مجموعه مای ژن سوال می شود که : سرکار همش خوابم میگیره چیکار کنم؟سرکار همش خوابم میاد. چیکار کنم اگر