نمی‌خواهم پوستم چروک شود، چه کنم؟!

پیری پوست مای ژن

اشتراک گذاری این مطلب:

 

جلوگیری از چروک شدن پوست!

مدت مطالعه: 3 دقیقه!

 

چین و چروک نشانه ای از پیری است، همه ما باید بالاخره با آن روبرو شویم! اما آیا می توان این رخداد حتمی را به تعویق انداخت؟

 

با افزایش سن، پوست ما رطوبت و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و این امر باعث ایجاد خطوط و چین و چروک های ظریف می‌شود. ما همچنین توانایی تولید کلاژن و الاستین را از دست می دهیم که باعث از بین رفتن انعطاف پذیری پوست می‌ شود. اگر چه تشکیل چین و چروک بخش غیرقابل اجتناب از روند پیری است، اما می توان آن را سال‌ها به تاخیر انداخت و یا تا حدی درمان کرد. برای درک کامل چگونگی محافظت از پوست، ابتدا باید در مورد دو مقصر اصلی پیری پوست صحبت کنیم:

  1. پیری بیرونی
  2. پیری درونی

 

پیری بیرونی

این نوع پیری ناشی از عوامل محیطی و انتخاب سبک زندگی نامناسب است. کارهایی مانند سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض آفتاب، مصرف الکل، آلودگی هوا، رژیم غذایی نامناسب و کمبود خواب. قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت طولانی دلیل اصلی چین و چروک زودرس است. اشعه ماوراء بنفش خورشید، کلاژن و الاستین را تجزیه می کند و در نتیجه، پوست ضعیف تر می شود و باعث می‌شود آسیب و چین و چروک ظاهر شود. بعضی افراد به صورت ارثی بیشتر درمعرض پیری ناشی از عوامل محیطی قرار دارند. خبر خوب این است که با انجام آزمایش ژنتیکی، می‌توان فهمید کدامیک از عوامل، خطر بیشتری برای ما دارند و رسیدگی بیشتری می‌طلبند. سپس با استفاده از روش‌ های محافظتی از جمله انتخاب ضد آفتاب مناسب، رژیم غذایی سالم، محصولات مراقبتی، مکمل‌ها، خواب کافی و سیگار نکشیدن با پیری بیرونی مبارزه کنیم.

پیری پوست مای ژن

 

پیری درونی

از طرف دیگر ، پیری درونی یک روند طبیعی است و به واکنش‌های درون بدن ما بستگی دارد. این تغییرات اجتناب ناپذیر اند اما بر اساس ژنتیک فرد و بسیاری از فرایندهای داخلی بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

ژنتیک همچنین توانایی ما در تولید کلاژن و الاستین را تعیین می کند. این توانایی به ما قابلیت ارتجاعی و مقاومت در برابر چین و چروک را می دهد. تنوعات ژنتیکی در ژن MMP1 به طور خاص با افزایش خطر بروز چین و چروک همراه است. ما نمی توانیم ژن های خود را تغییر دهیم. اما توانایی بررسی ژنتیکی و انتخاب یک سبک زندگی مناسب را داریم. بنابراین می توانیم از این طریق خطر پیری پوست را کاهش دهیم و باعث افزایش جوانی پوستمان شویم.

پیری پوست مای ژن

 

بهترین دفاع علیه چین و چروک پوست، درک عوامل خطر برای هر شخص، حفظ تغذیه مناسب و محدود کردن تماس با اشعه ماوراء بنفش است. با گذشت زمان، این اقدامات منجر به ساخت کلاژن و در نتیجه بهبود ظاهر پوست می شود. خوشبختانه، آزمایش DNA اکنون به ما این امکان را می دهد تا ژن های خاصی را که حساسیت ما به پیری را افزایش می دهد شناسایی کنیم. با درک استعداد ژنتیکی ما به چین و چروک پوستی، و همچنین سایر شرایط پوستی، می توانیم تغییرات پیشگیرانه ای را برای از بین بردن، کاهش و یا تأخیر در بروز علائم ایجاد کنیم.

پوستی جوان و شاداب باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشیم و زیبا و سالم بمانیم.

ت

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه