سرطان تخمدان در زنان جوان

سرطان تخمدان زنان جوان

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب

اگرچه ابتلا به سرطان تخمدان در زنان بین سنین ۵۵ تا ۶۳ سال شایع‌تر است، اما این بیماری در زنان جوان‌تر نیز ممکن است رخ دهد. حدود یک سوم از زنان مبتلا به سرطان تخمدان زیر ۵۵ سال سن دارند و تقریباً از هر ۱۰ سرطان تخمدان، ۱ مورد در زنان زیر ۴۵ سال است.
سرطان تخمدان در زنان جوان ممکن است با چالش‌های منحصر به فردی همراه باشد. مسائلی مانند شغل، فرزندان و برنامه‌ریزی برای بارداری در آینده، همگی می‌توانند دغدغه‌های مهمی باشند. سرطان تخمدان می‌تواند بر هر یک از این موارد تاثیر بگذارد.
این نکته می‌تواند اطمینان‌بخش باشد که بدانید زنان جوان مبتلا به شایع‌ترین نوع سرطان تخمدان، در مقایسه با زنان مسن‌تر که با همین تشخیص روبرو هستند، در بلندمدت وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.

چرا سرطان تخمدان ایجاد می‌شود؟

سرطان تخمدان بیشتر در زنان مسن‌تر و بعد از یائسگی شایع است. در اغلب موارد، علت ابتلا به سرطان مشخص نیست. اما برخی از عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند.
این عوامل عبارتند از:

  • چاقی یا اضافه وزن
  • سیگار کشیدن
  • باردار شدن در سنین بالا یا نداشتن فرزند
  • سابقه ابتلا به سرطان سینه
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان تخمدان، سرطان سینه یا سرطان روده بزرگ
  • داشتن سندرم ارثی سرطان
 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان تخمدان کیلیک کنید

 

 جهش ژنی و سرطان تخمدان

تقریباً از هر ۴ مورد سرطان تخمدان، ۱ مورد در افرادی رخ می‌دهد که دارای جهش‌های ژنی هستند که احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش می‌دهد. این جهش‌های ژنی را از یکی از والدین یا هر دو به ارث می‌برید.
شایع‌ترین ژن‌های مرتبط با سرطان تخمدان، BRCA1 و BRCA2 هستند. جهش در چندین ژن دیگر نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.

اگر فکر می‌کنید که ژنتیک یا سابقه خانوادگی شما ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد، با پزشک خود صحبت کنید.

درمان‌های ناباروری و سرطان تخمدان

در گذشته، محققان احتمال می‌دادند که برخی از درمان‌های ناباروری ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند. اما شواهد جدید، از جمله مطالعه‌ای روی بیش از ۳۰،۰۰۰ زن در هلند، نشان داد که این روش‌های درمانی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان نمی شوند.
در مطالعه هلندی، برخی از زنان بیشتر به نوعی از سرطان تخمدان به نام “تومورهای سرطانی مرزی” (Borderline Ovarian Tumors) مبتلا شدند. اما محققان می‌گویند این موارد به احتمال زیاد به دلایل دیگری رخ داده است و به احتمال قریب به یقین، درمان‌های ناباروری علت آن نبوده است. این نوع سرطان تخمدان معمولاً به راحتی قابل درمان است.

درمان سرطان تخمدان در زنان جوان

درمان سرطان تخمدان در زنان جوان به نوع، مرحله سرطان و شرایط خاص شما بستگی دارد. در اغلب موارد، درمان شامل جراحی است. بسته به میزان پیشرفت سرطان، ممکن است به درمان‌های دیگری نیز نیاز داشته باشید.

انواع سرطان تخمدان:

  • سرطان های اپیتلیال: این نوع شایع‌ترین نوع سرطان تخمدان است که در سلول‌های سطح خارجی تخمدان ایجاد می‌شود. این نوع در زنان جوان نادر است. درمان معمولاً با جراحی برای برداشتن تومور شروع می‌شود. بسته به مرحله سرطان و اینکه در هر دو تخمدان وجود داشته باشد، پزشک ممکن است برداشتن رحم (هیسترکتومی)، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ را توصیه کند. در صورتی که سرطان در مرحله بسیار اولیه نباشد، احتمالاً نیاز به شیمی‌درمانی نیز خواهید داشت.
  • تومورهای مرزی: این تومورها معمولاً به سرعت رشد نمی‌کنند و اغلب پزشکان آن‌ها را فقط با جراحی درمان می‌کنند.
  • تومورهای سلول زایای جرم (Germ cell tumors): این تومورها در سلول‌های تخمک داخل تخمدان ایجاد می‌شوند. پزشک ممکن است برداشتن بخشی یا کل تخمدان آسیب‌دیده را توصیه کند. درمان معمولاً شامل شیمی‌درمانی است.
  • تومورهای سلول گرانولوزا و سرتولی-لیدگ یا تومورهای استرومال: این نوع تومور در بافت محافظ و نگهدارنده تخمدان ایجاد می‌شود و بسیار نادر است. پزشکان معمولاً این تومورها را در مراحل اولیه تشخیص داده و با جراحی برمی‌دارند. در برخی موارد، ممکن است به شیمی‌درمانی نیز نیاز باشد.

سرطان تخمدان و باروری

اگر شما تمایل به بچه‌دار شدن در آینده دارید، پزشک شما می‌تواند این موضوع را در برنامه درمانی‌تان در نظر بگیرد. بسته به مرحله و نوع سرطان، ممکن است امکان برداشتن تنها یک تخمدان و لوله فالوپ وجود داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که برای زنان جوان مبتلا به برخی از انواع سرطان تخمدان یا در مراحل اولیه، انجام جراحی با حفظ باروری، ایمن است. اما پزشکان ابتدا باید مطمئن شوند که سرطان گسترش نیافته است.

در صورتی که جراحی با حفظ باروری امکان‌پذیر نباشد، می‌توانید پیش از شروع درمان، فریز کردن تخمک یا جنین را در نظر بگیرید. این کار امکان بچه‌دار شدن در آینده را برای شما فراهم می‌کند. حتی اگر نیاز به برداشتن رحم باشد، همچنان می‌توانید با استفاده از رحم جایگزین (رحم اجاره‌ای)، فرزند بیولوژیکی خود را داشته باشید.

برخی از داروهای شیمی‌درمانی ممکن است در برخی از زنان باعث یائسگی زودرس شوند. این دلیل دیگری برای فریز کردن تخمک یا جنین پیش از شروع درمان است.

ملاحظات مهم برای زنان جوان مبتلا به سرطان تخمدان

تشخیص سرطان تخمدان در سنین پایین، مسائل دیگری را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. در این شرایط باید به تأثیر بیماری بر وضعیت مالی و شغلی خود توجه کنید.

حمایت اجتماعی:

مددکار اجتماعی تیم درمانی شما می‌تواند در صورت نیاز شما را به منابع حمایتی مالی راهنمایی کند. آن‌ها همچنین می‌توانند در مورد حقوق شما در محل کار با شما صحبت کنند.

مراقبت از فرزندان:

اگر فرزند خردسالی دارید، باید به فکر او یا آن‌ها نیز باشید. کارشناسان توصیه می‌کنند با فرزندان خود در مورد بیماری‌تان صحبت کنید اما توضیحات را ساده و بر اساس سن آن‌ها ارائه دهید. روی اطلاعات ضروری برایشان تمرکز کنید. با صحبت کردن، برقراری ارتباط با شما برای فرزندان‌تان آسان‌تر شده و آن‌ها می‌توانند کمک مورد نیاز برای کنار آمدن با شرایط را دریافت کنند.

حمایت روانی:

ممکن است بخواهید برای خود و سایر اعضای خانواده، از جمله فرزندان‌تان، مشاوره روانشناسی در نظر بگیرید.

ارتباط با اطرافیان:

پس از هرگونه تشخیص سرطان، برقراری ارتباط شفاف با اطرافیان بسیار مهم است. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند از شما حمایت کرده و خود نیز حمایت لازم را دریافت کنند. صحبت کردن با افراد دیگری که در شرایط مشابهی قرار دارند، اغلب مفید است و می‌تواند به شما احساس تنهایی کمتری بدهد. با این حال، به خاطر داشته باشید که راهکارهای مقابله با این شرایط برای هر فردی ممکن است متفاوت باشد. در طول این دوران سخت با خودتان صبور باشید و برای درخواست کمک تردید نکنید.

منابع:

https://www.webmd.com/

https://www.webmd.com/

https://www.webmd.com/

https://www.webmd.com/

https://www.webmd.com/

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه