دویدن یک راه بسیار عالی برای خوشت پ تر شدن است و همه می توانند آن را انجام دهند. نیازی به تجهیزات و همراهان خاصی ندارد و تقریبا در هر محیطی می توانید بدوید. اگر نتیجه تست ژنتیکی ورزش شما، مشخص کرده است که استعداد ورزش های استقامتی شما بیشتر است این مقاله را حتما مطالعه کنید.

بخاطر این ظاهر ساده برای دویدن، اغلب تازه کارها کفش‌های خود را پوشیده و شروع به دویدن می‌کنند، بدون آن که آگاه باشند که چگونه این ورزش را به یک عادت سالم تبدیل کنند. در این مطلب به شما اشتباهات بزرگ افراد برای دویدن و راه‌های تبدیل شدن به یک دونده عالی را شرح می‌دهیم.

 

زیاد دویدن در ابتدای راه

یکی از بزرگترین اشتباهات تازه‌کار ها این است که وقتی تازه دویدن را شروع می‌کنند، بسیار زیاد می‌دوند. انتخاب یک ورزش بدون تردید در ابتدا بسیار جذاب به نظر می‌رسد. اما دونده‌های تازه کار ابتدا باید مسافت مشخصی را برای خود تبدیل به یک مسیر هر روزه و ساده تبدیل کنند. سپس این مسیر را به تعداد روز‌های بیشتری در هفته تبدیل کنند. داشتن یک برنامه برای دویدن، در پیشگیری از آسیب‌ها به زانوها و دیگر اندام و همچنین خسته نشدن از این ورزش بسیار اهمیت دارد. بسیاری از دونده‌های حرفه‌ای، افزایش مسیر بیش از ۱۰ درصد در هر هفته را توصیه نمی کنند.

انتخاب نکردن روزهای استراحت

تازه کارها ممکن است که فکر کنند هر روز دویدن برای آن‌ها به منظور رسیدن زودتر به هدف کاهش وزن لازم است. اما این با واقعیت بسیار فاصله دارد. در حالی که دویدن بسیار برای لاغر شدن موثر است، ولی فشار زیادی هم روی بدن وارد می کند. مخصوصا برای افرادی که بدن‌های ضعیف‌تری دارند. بنابراین استراحت دادن به بدنتان اهمیت زیادی دارد.

لباس و کفش مناسب بپوشید

اگرچه این ورزش نیازی به تجهیزات گران قیمت ندارد اما پوشیدن یک کفش مناسب دویدن به منظور پیشگیری از آسیب، لازم است. کفش برای دویدن باید کفی مناسبی داشته باشد و کفش‌های تخت، زیاد مناسب دویدن نیستند. همچنین اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید، لباس گرم پوشیدن باعث خستگی زودتر شما می‌شود.

ورزش های جانبی

یکی دیگر از اشتباهات ورزشکاران تازه کار، کنار گذاشتن تمرینات قدرتی است. اگر چه برای افرادی که استعداد استقامتی بیشتری دارند، درصد این تمرینات باید بیش از تمرینات قدرتی باشد اما تمرینات قدرتی برای افزایش کارایی ورزش، رسیدن سریع تر به اهداف تناسب اندام و قوی تر شدن عضلات شما لازم است.

دویدن همراه با درد

دویدن در ابتدا برای تازه کاران ممکن است ناراحت کننده باشد. احساسی که فکر می‌کنند ممکن است تمام عضلاتشان از هم جدا شود! اما این احساس در ابتدا طبیعی است. بعد از هفته‌های اول اگر هنوز هم احساس درد در عضلات خود دارید، لازم است که این درد را درمان کنید. یک تصور غلط که وجود دارد این است که هرچه بیشتر بدویم، درد کاهش پیدا می‌کند. با بدن خود دوست باشید و به درد‌های خود توجه کنید.  

مقایسه خود با دیگران

ممکن است که شما در ابتدای شروع دویدن، انقدر هیجان زده باشید که خودتان را با یوسین بولت دونده سرعت جهان مقایسه کنید! با افراد دیگری که در محیط پیرامون شما می‌دوند، مقایسه کنید. این کار یک سم برای دویدن شما و بدست آوردن یک روند خوب است. طبق برنامه خودتان حرکت کنید. خود را تشویق کنید و در صورتی که رکورد خود را بهبود بخشیدید، به خود جایزه بدهید.

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش

پس از سفارش و دریافت بسته، نمونه بزاق خود را در منزل جمع‌آوری می‌کنید

نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستید تا انواع آزمایشات ژنتیکی و آنالیزها روی آن انجام شود

نتایج را در ۲ دفترچه پرینت شده، همراه چند فایل برنامه‌غذایی دریافت می‌کنید

پکیج جامع تغذیه، سلامتی و تناسب اندام

myGene Fitness & Diet Pro

می‌خواهم تغذیه اصولی داشته باشم
و مانند قهرمان ها تمرین کنم

۱,۵۷۵,۰۰۰ تومان
تخفیف ۱,۲۴۵,۰۰۰ تومان
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-پاسخ به ورزش‌های استقامتی/ قدرتی

-سرعت ریکاوری پس از ورزش (فاصله مناسب بین تمرینات ورزشی)

-احتمال آسیب حین ورزش و پیشگیری از آن

-پتانسیل هوازی (Vo2 Max)

-نیازهای تغذیه‌ای پس از ورزش

تغذیه و سلامتی

myGene Diet & Health

می‌خواهم تغذیه و سلامتی‌ام را
به بهترین شکل تبدیل کنم 

۸۹۹,۰۰۰تومان
تخفیف ۸۵۵,۰۰۰تومان
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-راهنمای غذایی و میان وعده‌ها (دستور پخت صبحانه، ناهار، شام و میان وعده) متناسب با ژنتیک شما

 -تنظیم رژیم غذایی اختصاصی توسط متخصص تغذیه بر اساس ژنتیک و اهداف شما