آزمایش ژنتیکی سرطان سینه مای ژن

تست ژنتیکی مای ژن

اشتراک گذاری این مطلب:

 

حقایق مهم در مورد آزمایش ژنتیکی بررسی ژن BRCA

 

در این مطلب می‌توانید با استفاده از محاسبه گر آنلاین، ریسک ابتلا به سرطان سینه را برای خود محاسبه کنید!

 

سرطان پستان و تخمدان دو علت اصلی مرگ و میر زنان بالای 50 سال به حساب می‌آیند. عوامل متعددی در بروز سرطان سینه درگیر هستند، اما بسیاری افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند. یکی از راه ها برای افزایش آگاهی، شناخت وضعیت ژنتیکی و بررسی وجود جهش در ژن های BRCA1 و BRCA2 است.

 

BRCA1 و BRCA2 چه ژن هایی هستند؟

ژن ها همه چیز را در مورد شما از رنگ چشم تا قد شما و حتی بسیاری از بیماری هایی که ممکن است در طول عمر خود به آن مبتلا شوید، تعیین می کنند. اطلاعات موجود در ژن های شما از مادر و پدر شما به ارث رسیده است و شما نیز آن را به فرزندان خود به ارث می دهید.

ژن های BRCA1 و BRCA2 در همه افراد وجود دارد و در حالت طبیعی پروتئین هایی را کد می کنند که تومورها را سرکوب کرده و آسیب DNA را ترمیم می کنند. در عین حال، برخی از افراد ژن جهش یافته را به ارث برده اند که به دنبال آن خطر ابتلا به سرطان سینه برای آن ها صرف نظر از زن یا مرد بودن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در جمعیت عمومی، زنان تا 70 سالگی حدود 10% به سرطان سینه مبتلا می شوند. اما در صورتی که جهش در یک یا هر دو ژن BRCA1/2 وجود داشته باشد این درصد به ۴۵ تا ۶۵ درصد افزایش می یابد. البته این نکته رو باید در نظر داشت که وجود هر نوع جهش در این دو ژن لزوماً به معنی افزایش احتمال سرطان نیست و همچنین به این معنی نیست که حتما در طول زندگی درگیر سرطان می شوید، شما هنوز قادر به داشتن یک زندگی سالم هستید، فقط احتمال بروز بیماری در شما افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:
سرطان سینه و ژنتیک

 

تست BRCA چیست و چرا مهم است؟

آزمایش ژنتیکی BRCA مشخص می کند که آیا شما جهش BRCA ارثی را دارید یا خیر. برای انجام آزمایش ابتدا نمونه خون از شما گرفته می شود و سپس با انجام آزمایشات ژنتیکی، شما از وضعیت جهش BRCA خود آگاه خواهید شد. این آزمایش هیچ خطرات فیزیکی برای شما ندارد. بعد از انجام آزمایشات ژنتیکی، پزشک با انجام مشاوره به شما در درک خطر ابتلا به سرطان به شما کمک کرده و اقدامات احتمالی بعدی را مشخص می کند.

  • اگر مبتلا به سرطان هستید، آزمایش ژنتیک می تواند اطلاعاتی در مورد خطر ابتلا به سرطان در خانواده شما را به شما ارائه دهد.
  • اگر سرطان ندارید، آزمایش ژنتیک می تواند در مورد خطر ابتلا به سرطان به شما اطلاعاتی ارائه دهد.

بهتر است چه کسانی آزمایش ژنتیکی BRCA را انجام دهند؟

افرادی که دارای ریسک وجود جهش در ژن های BRCA هستند و بهتر است این آزمایش ژنتیکی را انجام دهند. عوامل افزایش ریسک شامل موارد زیر است:

  • وجود سابقه ی شخصی
    • تشخیص سرطان سینه قبل از 50 سالگی
    • سرطان سینه منفی سه گانه (Triple negative) قبل از 60 سالگی
    • سرطان پستان دوطرفه
    • هم سرطان سینه و هم تخمدان
    • سرطان تخمدان
  • یکی از اقوام مرد مبتلا به سرطان سینه
  • یکی از اعضای خانواده که هم سرطان سینه و هم تخمدان داشته است
  • یکی از اعضای خانواده که مبتلا به سرطان پستان دوطرفه بوده است
  • یکی از بستگان مبتلا به سرطان تخمدان
  • خویشاوندی با نتیجه مثبت در آزمایش BRCA

 

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن

 

 

نتیجه تست برای آینده ی شما چه معنایی دارد؟

دانستن اینکه شما دارای یک جهش ژنتیکی ارثی پر خطر هستید یا خیر، اطلاعات لازم را برای انتخاب بهترین گزینه های غربالگری سرطان پستان، اختصاصا برای شما ارائه می دهد، چراکه سرطان های مربوط به جهش های ژنتیکی BRCA1 و BRCA2 معمولاً رشد سریع تری دارند. به طور کلی اگر در آزمایش شما جهشی شناسایی شود، پزشک توصیه به غربالگری سرطان سینه و تخمدان همچون ماموگرافی و MRI پستان در فواصل زمانی کمتر می کند.

این را بدانید چه جهش داشته باشید و چه نداشته باشید باید با عوامل مخاطره آمیز سلامتی آشنا باشید و برای آینده خود، یک زندگی سالم و متعادل همراه با رعایت نکات پیشگیرانه را برنامه ریزی کنید. بهترین راه این است که به طور مداوم با پزشک خود مشورت کنید تا غربالگری های معمول سلامتی را انجام دهید، ورزش را در سبک زندگی خود وارد کنید و رژیم غذایی ای را پیدا کنید که برای سلامت شما و ترکیب ژنتیکی شما بهترین است.

 

 

 

مشاوره رایگان

  • برای مشاوره کامل و اطلاع از هزینه‌ها و شرایط، اطلاعات تماس خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم.
  • هم‌چنین می‌توانید در ساعات اداری با شماره تلفن 02188920257 تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه