چگونه از کمبود ویتامین D در زمستان جلوگیری کنیم؟ بیایید از ژنهای خود بپرسیم!

زمستان رسیده ! آیا آماده اید تا در روزهای تاریک میزان “ویتامین آفتابی” خود را حفظ کنید؟ ابتدا بگذارید نگاهی به ژن های خود بیندازیم تا بفهمیم چگونه می توانند شما را از ابتلا به کمبود ویتامین D محافظت کنند!
با کم شدن نور خورشید در این فصل، کمبود ویتامین D خودش را نشان می دهد. این درست است ، اما تنها این نیست. ژنتیک ما نقش مهمی در سطح ویتامین D ما دارد.

ویتامین D و ژنتیک

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ برروی ۳۰،۰۰۰ نفر انجام شد ، کشف کرده است که ۳ ژن (VDR ، DHCR7 و CYP2R1) با کمبود ویتامین د در ارتباط هستند. افرادی که دو نسخه نامطلوب از ژن VDR داشتند ، ۲۰٪ ویتامین د پایین تری داشتند!

چرا ویتامین د بسیار مهم است؟

ویتامین D ، که گاهی به آن “ویتامین آفتاب” نیز می گویند ، فواید بسیاری دارد. این ویتامین بدن ما را قادر به جذب کلسیم می کند تا بتوانیم استخوان های سالم و قوی داشته باشیم. کمبود ویتامین د می تواند منجر به پوکی استخوان (استخوان های نرم) یا (استخوان های شکننده) شود.

پوکی استخوان شرایطی است که کمبود بیش از حد و طولانی در ویتامین د استخوان ها را نرم و ضعیف می کند. در پوکی استخوان، استخوان ها قدرت و چگالی خود را از دست می دهند. افراد مبتلا به پوکی استخوان، حتی هنگام انجام فعالیت های روزانه مانند پیاده روی نیز ، در معرض خطر شکستگی استخوان هستند.

کمبود ویتامین D با بیماری‌های دیگر نیز همراه است. مطالعات نشان داده است که افرادی که سطح پایین ویتامین D دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان ها (پستان ، روده بزرگ و پروستات)، بیماری های قلبی و افسردگی قرار دارند.

 

در صورتیکه در فصل‌های سرد و روزهای ابریِ سال نمی‌توانند میزان ویتامین D مورد نیاز بدن را از طریق نور خورشید تامین کنند می‌توانند برای جبران آن از منابع اصلی خوراکی حاوی این ویتامین مصرف کنند که مهمترین آنها شامل ماهی، غلات کامل، آب پرتقال، گوشت قرمز، پنیر، زرده تخم مرغ و نیز غذاهای غنی شده با این ویتامین است.

البته درصورتیکه نیاز شما به این ویتامین در نتیجه تست ژنتیکی تغذیه بالا شناسایی شده است، باید از مکمل این ویتامین هم استفاده کنید

ژن های خود را در زمینه ویتامین د کشف کنید

این مهم است که بدانید آیا با در معرض آفتاب قرار گرفتن یا خوردن منابع غذایی حاوی ویتامین د می توانید به مقدار کافی آن رابدست آورید یا حتما نیاز است که مکمل موربوطه را مصرف کنید. این مساله کاملا با ژن های شما در ارتباط است.

با انجام تست ژنتیکی تغذیه و سلامتی مای ژن می توانید نیاز های خود رابه ویتامین های مختلف کشف کنید. یک آزمایش ساده با نمونه بزاق دهان، می تواند پیچیدگی ساختار ژنتیکی شما را به دستورالعمل های غذایی کاربردی که برای شما مفید است، ترجمه کند.

با کشف ژن ها، می توانید اقدامات مناسبی را برای افزایش ویتامین D خود انجام دهید.

همین امروز تست خودت رو سفارش بده!