بیماری آلزایمر و از دست دادن حافظه به همراه بیماری پارکینسون یکی از دلایل اصلی زوال عقل است. در حال حاضر ۷۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به آلزایمر هستند و هر ۷ دقیقه یک فرد جدید مبتلا به آلزایمر در کشور تشخیص داده می‌شود. اولین علائم این بیماری معمولاً پس از سن ۶۵ سالگی بروز می کند ، اگرچه مطالعات نشان می‌دهد ۲۰ سال قبل از نشان دادن علائم، روند تخریب مغز شروع می‌شود.  در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

علائم بیماری آلزایمر در افراد متفاوت است ، بیماران آلزایمر معمولاً دچار از دست دادن حافظه ، سردرگمی و تغییر در خلق و خو و شخصیت می شوند. اینها می توانند برخی از دلهره آورترین و ناراحت کننده ترین علائم آلزایمر باشند ، به همین دلیل است که تحقیقات بیماری آلزایمر بر روی راههای ایمن و مؤثر برای جلوگیری از ایجاد آلزایمر، کند کردن زوال عقل ، به حداقل رساندن علائم و کمک به بهبود کیفیت زندگی متمرکز شده است. ویتامین B6 یکی از دارو های آلزایمر است که به کانون توجه زیادی تبدیل شده است.

  • ویتامین B6 چیست؟

    ویتامین B6 ، همچنین به عنوان “پیریدوکسین” یا “ویتامین مغز” شناخته می شود ، یکی از ۸ ویتامین گروه B است. در کنار هم، این ویتامین های B مسئول تضمین عملکرد خوب مغز ، تولید انرژی و ترمیم سلول ها هستند. اگرچه هر یک از ویتامین های B برای بدن مفید است ، ویتامین B6 به عنوان یکی از بهترین ویتامین ها برای درمان علائم بیماری آلزایمر در نظر گرفته می‌شود. به گفته متخصصان ، مزایای ویتامین B6 شامل بهبود عملکرد حافظه و تقویت روحیه و خلق و خو است.

    ویتامین B6 و حافظه

    ویتامین B6 یکی از بهترین ویتامین ها برای بهبود حافظه است. در حقیقت ، کمبود پیچیده B می تواند باعث از بین رفتن حافظه شود. مطالعات نشان داده اند که حافظه – به ویژه حافظه بلند مدت – با ۲۰mg ویتامین B6 که حداقل به مدت ۳ ماه در روز مصرف می شود ، می تواند به میزان قابل توجهی تقویت شود.

اینکه دقیقاً چگونه ویتامین B6 حافظه را تقویت می کند ، کاملاً درک نشده است. اگرچه اعتقاد بر این است که این “ویتامین مغز” به تنظیم سطح یک اسید آمینه به نام هموسیستئین کمک می کند. از مدت ها قبل تصور می شود که سطح پایین هموسیستئین اثرات مضر بر مغز دارد.

ویتامین B6 و روحیه

ویتامین B6 همچنین به عنوان یکی از بهترین ویتامین ها برای خلق و خو در نظر گرفته می شود ، تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین B6 می تواند یک عامل مؤثر در احساس افسردگی و اضطراب باشد. باز هم ، دقیقاً چگونگی عملکرد ویتامین B6 برای بهبود خلق و خوی شناخته نشده است ، اما به طور کلی پذیرفته شده است که ویتامین B6 برای ایجاد یک مسیر قوی بین اسید آمینه بنام تریپتوفان و سروتونین “هورمون شادی” ضروری است.

منابع ویتامین B6

ویتامین B6 به طور طبیعی در گوشت ها و ماهی ها ، آجیل ها و دانه ها ، برگ ها و میوه ها یافت می شود. مکمل های ویتامین B6 ممکن است با دیگر ویتامین های گروه B ترکیب شود.

ویتامین B6 بی خطر است؟

ویتامین B6 بسیار بی خطر است و در دوز مجاز به راحتی قابل استفاده است. با این حال، ویتامین B6 ، و ویتامین های دیگر برای سلامت مغز ، ممکن است بعضی اوقات با برخی از داروها در تعامل باشند. این امر به ویژه در مورد افرادی که آنتی بیوتیک ، داروهای تشنجی ، داروهای بیماری پارکینسون و داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند صحیح است. در نتیجه باید تجویز آن با مشورت پزشک انجام گیرد.

پیش از طوفان

همانطور که گفته شد، راه درمانی برای آلزایمر وجود ندارد. اما با انجام آزمایش ژنتیک می‌توانید متوجه شوید آیا به طور ارثی خطر آلزایمر برای شما بیشتر است یا خیر. در کنار نتیجه آزمایش، مای‌ژن  سبک زندگی، تغذیه و برنامه مکمل تخصصی را برای شما تنظیم می‌کند که بتوانید خطر ابتلا را به حداقل برسانید و زندگی سالمتر و طولانی‌تری داشته باشید.

آلزایمر یک بیماری ژنتیکی است

با انجام تست پیشگیری از آلزایمر مای ژن خود را در برابر این بیماری بیمه کنید