خنک شدن پس از ورزش، به خصوص در گرمای تابستان، بخش مهمی از ریکاوری به حساب می آید. بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ آیا شما سمت نوشیدنی های یخی می روید یا گرم؟
انتهای یک بعدظهر است، شما هنوز هم باید کار کنید و واقعا میل شدید به یک لیوان بزرگ قهوه یا چای دارید. اما وسط تابستان است؛ آیا شما نوشیدنی سرد را انتخاب می‌کنید یا گرم؟

چگونه نوشیدنی گرم می تواند شما را خنک کند؟

هنگامی که یک نوشیدنی داغ را نوش‌جان می‌کنید، این اتفاقات در بدن شما رخ می‌دهد:

  • دمای درونی بدن شما در ابتدا افزایش می‌یابد (شما به حرارت بدن خود اضافه می‌کنید).
  • سنسورهای موجود در دهان، گلو و دستگاه گوارش برای تولید عرق بیشتر، سیگنال ارسال می‌کنند.
  • این افزایش تعریق، کلید خنک شدن شماست.

در حالی که ممکن است با عرق کردن زیاد، احساس ناراحتی به شما دست دهد، اما عرق کردن مفید است و هنگامی که عرق از پوست شما تبخیر می شود، به خنک شدن شما کمک می‌کند.

به خاطر داشته باشید:

برای خنک شدن، باید در محیطی قرار بگیرد که عرق بتواند تبخیر شود. آیا این بدان معنی است که در شرایط گرم و مرطوب، زمانی که تبخیر عرق محدود است، باید نوشیدنی های سرد مصرف کنید؟ نه!

بیایید بررسی کنیم که چگونه نوشیدنی‌ها بعد از ورزش در شرایط مختلف آب و هوایی بر دمای بدن تاثیر می گذارند.

در مطالعه ای که در این مورد انجام گرفته است، دمای بدن پس از تمرین برای افرادی که نوشیدنی گرم و یا نوشیدنی سرد را در طی ورزش نوشیدند، مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی گرم در مقایسه با یک نوشیدنی سرد، بیشتر موجب کاهش دمای بدن می شود.

و اما نوشیدنی سرد!
نوشیدن آب سرد یا خوردن یخ پس از ورزش، می تواند به اعضای بدن شک وارد کند و به بدن در روند خنک سازی طبیعی آن کمکی نمی کند.

چه اتفاقی هنگام نوشیدن نوشیدنی سرد حین ورزش می افتد ؟

در طی تمرین، دمای داخلی بدن شما به سطح بدن شما انتقال می یابد، در حالی که دمای داخلی بدن شما در واقع کاهش می یابد.

مصرف بیش از حد مواد غذایی یا نوشیدنی سرد باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می شود (محدود کردن جریان خون) و باعث می‌شود بدن گرما را در خود حفظ کند. این اتفاق نه تنها موجب گرم شدن بیشتر بدن می‌شود بلکه از خنک شدن بدن نیز جلوگیری می‌کند.

دستورالعمل هایی درباره نحوه خنک ماندن در حین ورزش
  1. آیا آب و هوای محل زندگی شما، گرم و مرطوب است؟

اگر بله، پس نوشیدنی هایی مصرف کنید که به دمای اتاق رسیده باشند.

اگر نه، به دنبال نوشیدنی گرم بروید تا میزان تعریق را افزایش دهید و به شما در کاهش دما کمک کند.

  1. آیا یخ و آب سرد در دسترس هستند؟

آب سرد را روی سر و شانه بریزید. حوله مرطوب و خنک را در اطراف گردن و یا مچ دست خود قرار دهید. یخ را به سمت داخل مچ دست خود بمالید.

بنابراین اگر مجبور هستید تا در هوای گرم کار یا ورزش کنید، نوشیدنی های گرم را برای خنک شدن فراموش نکنید.
البته خودتان را برای عرق کردن نیز آماده کنید!

 

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش

پس از سفارش و دریافت بسته، نمونه بزاق خود را در منزل جمع‌آوری می‌کنید

نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستید تا انواع آزمایشات ژنتیکی و آنالیزها روی آن انجام شود

نتایج را در ۲ دفترچه پرینت شده، همراه چند فایل برنامه‌غذایی دریافت می‌کنید

پکیج جامع تغذیه، سلامتی و تناسب اندام

myGene Fitness & Diet Pro

می‌خواهم تغذیه اصولی داشته باشم
و مانند قهرمان ها تمرین کنم

۱,۵۷۵,۰۰۰ تومان
تخفیف ۱,۲۴۵,۰۰۰ تومان
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-پاسخ به ورزش‌های استقامتی/ قدرتی

-سرعت ریکاوری پس از ورزش (فاصله مناسب بین تمرینات ورزشی)

-احتمال آسیب حین ورزش و پیشگیری از آن

-پتانسیل هوازی (Vo2 Max)

-نیازهای تغذیه‌ای پس از ورزش

تغذیه و سلامتی

myGene Diet & Health

می‌خواهم تغذیه و سلامتی‌ام را
به بهترین شکل تبدیل کنم 

۸۹۹,۰۰۰تومان
تخفیف ۸۵۵,۰۰۰تومان
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-راهنمای غذایی و میان وعده‌ها (دستور پخت صبحانه، ناهار، شام و میان وعده) متناسب با ژنتیک شما

 -تنظیم رژیم غذایی اختصاصی توسط متخصص تغذیه بر اساس ژنتیک و اهداف شما