تجربه من و مینا، مسیر درست کاهش وزن برای ما در سال 99

بزاق برای انجام آزمایش ژنتیکی رژیم غذایی ژنتیکی تغذیه مای ژن تناسب اندام

اشتراک گذاری این مطلب:

 

 برای سال ۱۴۰۰ از چه رژیم غذایی پیروی می کنید؟

مدت مطالعه: ۶ دقیقه!
در انتهای این مطلب، شماره تماس خود را وارد کنید تا مشاوره رایگان از مای ژن دریافت کنید!

 

اگر قصد دارید از ابتدای بهار با انتخاب یک رژیم مناسب، تا پایان سال 1400 به تناسب اندام مورد نظرتان برسید و هنوز برایتان سوال است که آگاهی از ویژگی‌های ژنتیکی و انتخاب رژیم غذایی مبتنی بر آن چه تاثیری در نتیجه‌ی یک سال تلاش شما خواهد داشت، شاید برایتان جالب باشد که تجربه‌ی یکی از مراجعین ما در سال 1399، که با یکی از دوستانش، مسیر متفاوتی را برای رسیدن به تناسب اندام پیش گرفتند را بخوانید:

اواخر سال 98 بود که به خاطر پاندمی کرونا، تقریبا همه تو خونه‌هامون نشسته بودیم و اینترنتی حال دوستان و عزیزانمون رو می پرسیدیم. برای من که یک آدم اجتماعی و اهل معاشرت بودم، خیلی سخت بود که خونه بشینم و قید مسافرت و تفریح تو تعطیلات رو بزنم. شرایط عجیب و جدیدی که از تمرین تو باشگاه گرفته تا کوه رفتن‌های آخر هفته و سفرهای فصلی رو برامون تبدیل به رویا کرده بود.

یه روز داشتم همین درد و دل‌ها رو با مینا رد و بدل می‌کردم که آخر سر به این نتیجه رسیدیم که غصه و حسرت خوردن چیزی رو عوض نمیکنه. اما برای اینکه یه مقدار حال و هوامون عوض بشه می‌تونیم یه برنامه تناسب اندام با اهداف مشخص داشته باشیم و در اسفندماه با هم از نتایج تلاشی که کردیم لذت ببریم. خب، این خودش هم سرگرمی بود و هم یک هدف‌‎گذاری هوشمندانه برای سلامتی، که قطعا از لم دادن روی کاناپه، سریال دیدن یا اینستاگرام‌گردی فواید بیشتری برامون داشت.

گام اول برای اینکه برنامه‌ی تناسب اندام رو شروع کنیم این بود یک رژیم خوراکی مناسب هم انتخاب کنیم. بماند که خود این شرایط و استرس ناشی از کرونا ممکن بود باعث پرخوری عصبی بشه و در نتیجه چاقی و افزایش فشار خون هم، ما رو بیشتر در معرض بیماری‌های مختلف دیگه قرار بده.

 

مینا مثل همیشه، خیلی فرز و سریع یک برنامه‌ از اینترنت پیدا کرد و فرستاد، که شامل مقدار زیادی پروتئین، چربی و فقط 20 گرم کربوهیدرات (مثل برنج و نان) بود و بعدش بهم گفت: “ببین من یه رژیم خیلی خوب پیدا کردم به اسم «کتو»، به نظرم بیا با همین فرمون بریم جلو، هم منابع پروتئینی خوبی داره، هم باعث میشه زیادی چاق نشیم.

حالا این رژیم کتو چیست؟

رژیم کتوژنیک یکی از معروف‌ترین رژیم‌های پرسرعت کاهش وزنه و بیشتر برای افرادی که اضافه وزن دارند استفاده میشه. در این رژیم، برای تامین سوخت و ساز بدن، به جای تمرکز بر کربوهیدرات‌ها، بیشتر از چربی‌ها در رژیم غذایی استفاده می‌ شه.

اما راستش من با اینکه بخواهیم یک رژیم غذایی عمومی رو برای خودمون استفاده کنیم خیلی موافق نبودم. یادم میاد یکی از اساتید تربیت‌بدنی تو دانشگاه می‌گفت: “جدیدا به جای استفاده از رژیم‌های غذایی عمومی، رژیم‌هایی رو تجویز می‌کنن که مختص خود اون فرد باشه و یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای تشخیص اینکه چه رژیمی برای هر فرد مناسبه، تست ژنتیک و شناخت ویژگی‌های وراثتی افراد در انتخاب رژیم‌ غذایی و حتی ورزش‌های مرتبط هست. این کمک میکنه هر فرد از حساسیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خودش با خبر بشه تا جلوی آسیب‌های جبران ناپذیر به بدنش رو با رژیم‌ها و تمرین‌های نامناسب بگیره.

 

مای ژن اضافه وزن BMI

روزانه چه مقدار کالری می سوزانم محاسبه آنلاین کالری

 

 

علاوه بر همه‌ی این‌ها، اطلاعاتی که از قبل جستجو کرده بودم نشون می‌داد که یبوست، افزایش سطح کلسترول، سنگ کلیه، ریزش مو و تپش قلب از عوارضی هست که ممکنه رژیم کتو همراه خودش داشته باشه. من همه‌ این موارد رو به مینا گفتم اما با این وجود اصرار داشت که هر دوتامون طبق رژیم کتو برنامه‌هامون رو با هم چک کنیم تا اینجوری جنبه‌ی رقابتی برنامه‌ی مشترکمون هم حفظ بشه. تاکید من بر اینکه بدن هر شخص متناسب با ژنتیک، پاسخ متفاوتی به رژیم ها و غذاها داره یک طرف و اصرار مینا بر رژیم کتو هم از طرف دیگه داشت کلا هر دوتامون رو از رژیم منصرف می ‌کرد که در نهایت تصمیم گرفتیم هر کسی راه خودش رو بره تا ببینیم کدوم یکی از ما به نتیجه‌ی دلخواه می‌رسه.

من همون اول با تست ژنتیک شروع کردم و خیلی ساده با ارسال بزاقم، بعد از حدود دو هفته نتایج دستم اومد. حالا این تست ژنتیک چه چیزی را به ما نشون میده:

من بعد از تست ژنتیک متوجه شدم نیازهای تغذیه‌ای بدنم مثل ویتامین‌ها و پروتئین چگونه است و از سطح حساسیت بدنم نسبت به چربی و کربوهیدرات ها آگاهی پیدا کردم. در نتیجه از بین چهار رژیم کم‌چربی، مدیترانه‌ای، متعادل و کم کربوهیدرات، بهتر بود که مصرف چربی رو کنترل کنم تا به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی مختص خودم، درگیر بیماری های قلبی و افزایش کلسترول نباشم. جالب این که پدربزرگ من هم سابقه بیماری قلبی داشتند و همیشه خودم نگران این موضوع بودم که نکنه من هم در سنین بالا مبتلا به بیماری قلبی بشم. البته این حرف معنیش این نیست که دیگه چربی مصرف نکنم، بلکه باید در رژیم غذایی از چربی‌های سالمی استفاده کنم که علاوه بر کاهش وزن، از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری بشه.

بیشتر بخوانید:

ژنتیک می تواند تعیین کند که چه رژیم غذایی برای شما مناسب است؟

 

نتایج تست ژنتیکم رو که برای مینا فرستادم با خنده گفت: “دختر مگه چند نفر تو دنیا تست ژنتیک دادن؟ بعدشم اگه واقعا این تست تاثیر داره چطور این همه آدم بدون تست ژنتیک رژیم می‌گیرن؟

من باز هم براش توضیح دادم که این آزمایش‌ها در دنیا خیلی رایجه و شرکت‌هایی مثل DNAFit و Color مخاطب‌های بی‌شمار و متنوعی از حرفه‌ای‌ترین ورزشکارهای دنیا دارن. هرچند با تمام این اوصاف مینا باز هم اعتقاد داشت مسیری که الان انتخاب کرده، سریع‌تر به نتیجه‌ی دلخواه می‌رسونه.

 

عکس مراجعان مای ژن

 

اواخر فروردین 99 بود که مینا عکس و وزنش رو با ایموجی ???? برام فرستاد و نوشته بود “عکس بفرست پهلوون”. اولش خندم گرفت اما مثل اینکه مینا خیلی سریع داشت به هدفش نزدیک می‌شد. این در حالی بود که من فقط 3  کیلوگرم وزن تو ماه اول کم کرده‌ بودم اما مینا چیزی نزدیک به دو برابر این مقدار وزن کم کرده بود تا جایی که لباس‌های قدیمیش کاملا سایزش شده بودن. راستش کمی حسودیم شد و گفتم نکنه نتونم تا آخر سال به وزن دلخواهم برسم؟ اما باز حرف اون استاد تربیت‌بدنی توی گوشم بود که “آدم‌ها متنوع هستند و بدن‌هایی متفاوتی از هم دارن“، برای همین هم تصمیم گرفتم مسیر رژیم خودم رو طبق همون کدهای ژنتیکی خودم ادامه بدم.

تیرماه 99، نزدیک 7 کیلو وزن کم کرده بودم و زنگ زدم تا حال و احوال مینا رو جویا بشم. در کمال تعجب متوجه شدم که مینا چون از نظر گوارشی دچار مشکل شده، نه تنها رژیم رو کنار گذاشته و بلکه هم وزنش زیاد شده و هم احساس ضعف زیادی داره. مینا از این بابت خیلی ناراحت بود، من ازش خواستم که تست ژنتیک انجام بده و بالاخره پذیرفت که ممکنه با رژیم‌های غیراختصاصی به خودش آسیب بزنه.

مینا از چندجا برای تست ژنتیک استعلام گرفت، اما عمدتا زمان طولانی رو برای دریافت نتیجه‌ی آزمایش بهش می‌دادن. علتش هم اینه که اکثر آزمایشگاه‌های ژنتیک در ایران، نمونه رو برای ارزیابی نتایج به خارج از کشور ارسال می‌کنند و همین باعث میشه زمان رو برای ریکاوری از دست بده.

مثل همیشه مینا رفت و دورهاش رو زد اما باز برگشت پیش خودم و پرسید که کجا باید بره تست ژنتیک بده. من هم ‘مای ‌ژن‘ رو که نمونه‌ها رو داخل خود ایران و در آزمایشگاه ژنتیک پزشکی دکتر زینلی بررسی میکنه بهش معرفی کردم. چون هم از نظر زمانی جلو بود، هم خروجی قابل اعتنایی داشت و از همه مهمتر قیمتش قابل قبول بود.

وقتی گزارش تست ژنتیک مینا آماده شد، من بیشتر ذوق داشتم تا نتایج رو ببینم چون هم نگران حال جسمیش شده بودم تا زودتر برنامش رو شروع کنه و هم ببینم «یک دنده بودن» چقدر تو ژنتیکش غالبه????

جدای از شوخی، تست ژنتیکی مای ژن مینا نشون داد که:

  • کبدش توانایی سم‌زدایی بالایی داره
  • بدنش نیاز به آنتی‌اکسیدان داره
  • امگا-3، ویتامین B، ویتامین D رو باید زیادتر مصرف کنه
  • نمک رو خیلی محدود تو رژیم غذاییش استفاده کنه
  • و از همه مهم‌تر حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی مینا، ضعیفش میکنه و مشکلات گوارشی براش ایجاد میکنه

مینا متوجه شده بود که ویژگی‌های ذاتی و ژنتیکی اون چه مواردی هستن و در نتیجه برای مدت چند ماه رژیم کتو رو کنار گذاشت و به جای اون خیلی آهسته، اما پیوسته رژیمی رو مبتنی بر تست ژنتیکیش دریافت کرد و تونست تو چند ماه هم به وزن ایده‌آلش برسه و هم آسیبی به سایر اعضای بدنش وارد نکنه.

برای سال 1400، با مینا تصمیم گرفتیم با انجام تست ژنتیک جدید، وضعیت پوست خودمون رو هم بهتر بشناسیم و علاوه بر رژیم مبتنی بر ژنتیک، برنامه‌ای برای سلامتی و بهینه‌سازی پوست هم داشته باشیم.

شما برای عیدتون چه برنامه ای دارید؟

فکر می کنید چه رژیم تغذیه ای براتون مناسب باشه؟

مایلید مثل مینا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید؟ با مای ژن تماس بگیرید
02188920257
09374462051

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه