سوپرفود (Superfood) یا ابر غذا به چه غذاهایی گفته می‌شود؟ آیا هر غذای مفیدی را می‌توان یک سوپر فود دانست؟ در این مقاله با هرآنچه لازم است از این اصطلاح بدانید، بیشتر آشنا می‌شوید.

سوپر فود‌ ها غذاهایی هستند که عمدتا گیاهان پایه و اساس آن‌ها را تشکیل می‌دهند اما لازم به ذکر است که بعضی از ماهی‌ها و لبنیات نیز که به اندازه کافی مغذی و برای سلامتی افراد مفید هستند، در این گروه قرار دارند.

تمشک، ماهی قزل‌آلا، کلم پیچ چند نمونه از غذاهایی هستند که (سوپرفود) نامیده می‌شوند. به گفته‌ی انجمن قلب آمریکا، هیچ معیار دقیقی برای تعیین اینکه چه چیزهایی سوپر فود هستند و چه چیزهایی نیستند، وجود ندارد. طبق گفته‌ی یک متخصص تغذیه به نام دسپینا هید، سوپر فودها گروه غذایی مخصوص به خود ندارند. یک کارشناس تغذیه می‌گوید که من فکر می‌کنم سوپر فود بیشتر از یک اصطلاح بازاریابی برای غذاهای مفید است.

سوپر فودها حاوی انواع مواد مغذی مثل آنتی اکسیدان‌ها هستند که از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کنند. همچنین آن‌ها دارای چربی‌های سالم هستند که از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. این مواد  غذایی شامل فیبر نیزهستند که این ویژگی موجب پیشگیری از دیابت و مشکلات گوارشی می‌شود. فیتوشیمیایی (مواد شیمیایی گیاهی) در گیاهان مسئول رنگ‌ و بوی است که می‌تواند مزایای زیادی برای سلامتی انسان داشته باشد.

به گفته‌ی هید در اخبار زنده، مصرف مواد غذایی که با مواد مغذی بسته بندی می‌شوند (به عنوان مثال مواد غذایی که به آن‌ها سوپر فود گفته می‌شود) ایده‌ی بسیار خوبی است. وی افزود که کلید داشتن یک رژیم غذایی سالم، مصرف انواع مواد مغذی به مقدارمناسب است.

سوپرفود های معروف

سبزیجات

  مارچوبه، چغندر، فلفل های دلمه ای، بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل ،کلم، هویج، برگ چغندر، خیار، بادمجان، سیر، لوبیا سبز، سبزی ها (کلارد، کیل ،خردل، شلغم، اسفناج)، قارچ ها، پیاز، سیب زمینی (سفید، شیرین و هندی)، نخود سبز، کاهو رومانی، کدو سبز و کدو حلوایی و گوجه فرنگی.   میوه ها   سیب، زردآلو، موز، آووکادو، توت ها ( تمشک، بلوبری، توت فرنگی، کرنبری، رزبری)، زیتون سیاه، گیلاس، انجیر، گریپ فروت، انگور،کیوی، لیمو ترش زرد، لیمو ترش سبز، خربزه، طالبی، هندوانه، شلیل، پرتغال، پاپایا، هلو، گلابی، آناناس، آلو، آلو سیاه خشک و کشمش غلات   آمارانت، جو بارلی، گندم سیاه، بلغور، ذرت، میلت، جودوسر، کینوآ، برنج (آربوریو، قهوه ای، جاسمین، وحشی)، چاودار، چاودُم یا تریتیکاله، گندم آلمانی، نان گندم کامل و پاستا   از جمله سوپرفود هایی هستند.

پروتئین ها:

لوبیاها ( لوبیا سیاه، لیما، عدس، سفید، پینتو، سویا و نخود)، گوشت گاو، گوشت بدون چربی، گوشت مرغ بدون پوست، تخم مرغ، حموس، میزو، مغزهای آجیل (بادام، بادام هندی، بادام زمینی و گردو)، کره بادام زمینی، غذاهای دریایی، ماهی تن، ماهی سالمون، دانه ها (بذرکتان، شاهدانه، کدو تنبل، کنجد و آفتابگردان)، تمپه، سس تاهینی، توفو، گوشت بوقلمون بدون پوست  

موادغذایی غنی از کلسیم

  پنیر (کم چرب، کوتاژ)، شیر ( بادام، برنج، خامه گرفته شده یا ۱ درصد و سویا)، آب پرتغال غنی شده با کلسیم، ماست کم چرب پروبیوتیک 

سایر موادمغذی

روغن کانولا، شکلات تیره، چای سبز و روغن زیتون
  ۱۰ سوپرفودی که در ادامه توضیح داده می شود، افزایش توان مغزی، ایمنی و سلامت را به دنبال دارند.
ماست کم چرب یا بدون چربی   ماست منبع فوق العاده ای از کلسیم، پروتئین و پتاسیم است. بیشتر تولیدکنندگان به ماست، پروبیوتیک اضافه می کنند. پروبیوتیک ها در تثبیت باکتری های خوب در بدن نقش دارند. همچنین استفاده روزانه از ماست با افزودنی ویتامین D می تواند در تامین بسیاری از موادمغذی مورد نیاز، موثر باشد.  
تخم مرغ
  تخم مرغ ها حاوی پروتئین بوده، به طوریکه آغاز کردن روز با تخم مرغ در کاهش میزان کالری مصرفی در طول روز موثر است. تخم مرغ همچنین منبع خوبی از ویتامین ها و موادمعدنی محسوب می شود. 

مغزهای آجیل  

مغزهای آجیل اگرچه میزان بالایی چربی دارند، اما منبع خوبی از فیبر، پروتئین و آنتی اکسیدان ها می باشند. همچنین بهتر است روزانه بیشتر از ۲۸ گرم از مغزهای آجیل استفاده نکنید.  این سوپرفود هایی هستند که ما معمولا مصرف کنیم. 

کیوی

   کیوی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، فیبر و پتاسیم است. کیوی همچنین یکی از میوه هایی است که منبع طبیعی از ویتامین E را برای بدن فراهم می کند.  

کینوآ  

کینوآ جزو غلات کامل بوده که حاوی میزان فراوانی پروتئین، فیبر و آهن است. همچنین این ماده مغذی محتوی ماده معدنی روی، سلنیوم و ویتامین E می باشد.  

تست ژنتیکی تغذیه و تناسب اندام مای ژن!