اگر کربوهیدرات نخوریم، برای بدمان چه اتفاقی می‌افتد؟

مدت مطالعه: 4 دقیقه!

رژیم کتوژنیک یا حذف کربوهیدرات به یکی از رژیم‌های محبوب تبدیل شده است، چون به سرعت و به آسانی نتایجی را روی وزن و اشتها می‌گذارد. اما اگر چند ماه یا چند سال به رژیمی با کربوهیدرات خیلی کم ادامه دهید چه اتفاقاتی می‌افتد؟

کربوهیدرات‌ها مواد مغذی ساده‌ای‌ هستند که بدن ما آنها را به گلوکز یا قند در خون تبدیل می‌کند تا بتواند با استفاده از آنها انرژی موردنیاز را برای انجام کارهای مختلف به‌دست‌ آورد. رژیم‌هایی که کم کربوهیدرات هستند مثل رژیم کتو یا مراحل اول رژیم اتکینز باعث می‌شوند که بدن شما شروع به تولید سوخت‌هایی به نام کتون کند تا بتواند از طریق آنها انرژی مورد نیازش را تامین کند. به این فرایند اصطلاحاً کتوزیس گفته می‌شود. این کتون‌ها در بدن عوارض نامطلوبی را ایجاد می‌کنند.

منظور ازکم کربوهیدراتچیست؟ چه مقدار کربوهیدراتکممحسوب می‌شود؟
  • رژیم‌هایی که شدیدا کم کربوهیدرات هستند، سهم کربوهیدرات را به 10 درصد از کالری روزانه کاهش می‌دهند و 90 درصد دیگر را به پروتئین و چربی اختصاص می‌دهند.
  • رژیم‌های کم کربوهیدراتی که سخت‌گیری کمتری دارند، 26 درصد کالری روزانه را به کربوهیدرات اختصاص می‌دهند.
  • بنابراین رژیمی بسیار کم کربوهیدرات محسوب می‌شود که در آن حداکثر 26 درصد غذای روزانه‌ی شما کربوهیدرات باشد.

بیشتر بخوانید:

رژیم کم کربوهیدرات، تمام آنچه باید بدانید!


نخوردن کربوهیدرات باعث می‌شود که
  • آب بدنتان را از دست بدهید!

کاهش ناگهانی کربوهیدرات باعث می‌شود که آب بدنتان را از دست بدهید. در نتیجه به سرعت می‌بینید که وزنتان کم شده است. این وزنی که کم شده در واقع همان وزن آب است. علتش هم این است که نخوردن کربوهیدرات باعث مصرف شدن ذخیره‌ی گلیکوژن ماهیچه‌هایتان می‌شود و گلیکوژن نقش مهمی در حفظ آب بدن دارد. با قطع کردن کربوهیدرات ممکن است بعضی املاح مهم را هم از دست بدهید.


اگر دوباره شروع به خوردن کربوهیدرات کنید، وزنی که به خاطر از دست دادن آب کم کرده بودید به سرعت برمی‌گردد. سوختن چربی‌های بدن و تولید شدن کتون‌ها بعد از 2 تا 3 هفته شروع می‌شود.

  • ریسک آسیب قلبی در شما بالا برود!

رژیم‌های کم کربوهیدرات، پرچربی هستند. چربی اشباعی که در روز مصرف می‌کنید نباید از 5 تا 6 درصد کل بیشتر باشد. روی چربی‌های مفید مثل آواکادو، زیتون و مغزها تمرکز کنید. در رژیم کتو (یا رژیم‌های کم کربوهیدرات کمتر سختگیرانه، مثل رژیم اتکینز یا پالئو) علاوه بر این که غلظت تریگلیسیرید و HDL (چربی خوب) خون بالا می‌رود، غلظت LDL (چربی بد) خون هم بالا می‌رود که ریسک حمله‌ی قلبی را بالا می‌برد.

  • دمدمی‌مزاج و عصبی شوید!

وقتی که کربوهیدرات را از برنامه غذایی حذف یا خیلی کم می‌کنید، بدن نمی‌تواند گلوکز کافی به  مغز برساند و این باعث تحریک‌پذیری اعصاب و دمدمی مزاج شدن می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده است افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند از کسانی که رژیم کم چربی دارند سروتونین کمتری در مغزشان ترشح می‌شود. سروتونین هورمونی است کمک می‌کند که در برابر اضطراب و افسردگی مقاومت بیشتری داشته باشیم و در نتیجه، کم بودن آن باعث بدخلق شدن و آسیب‌پذیری روانی می‌شود.

                                            مای ژن اضافه وزن BMI                  روزانه چه مقدار کالری می سوزانم محاسبه آنلاین کالری

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژن

  • به کبدتان فشار آورید!

وقتی که رژیم کم کربوهیدرت دارید، کبدتان باید چربی خیلی بیشتری را متابولیسم کند که این موضوع فشار زیادی به کبد وارد می‌کند.

  • به مشکلات کلیوی دچار شوید!

تولید شدن کتون‌ها باعث بالا رفتن سطح اوریک اسید در کلیه‌ها و ایجاد سنگ کلیه و بیماری نقرس می‌شود. بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که کسانی که در رژیم غذایی خود از گوشت قرمز زیاد و از غلات  کامل، لبنیات کم‌چرب و میوه کم استفاده می‌کنند به احتمال 97 درصد بیشتر از بقیه به بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند

تست ژنتیکی سرطان سینه مای ژناین موضوع یکی از مهمترین دلایلی است که متخصصین تغذیه رژیمهای کم کربوهیدرات را توصیه نمی‌کنند.

  • آنفولانزای کتو بگیرید!

تولید شدن کتون‌ها در بدن می‌تواند باعث بی‌حالی، سردرد و سرگیجه شود که شباهت زیادی به علائم آنفولانزا دارد. عوارض جانبی شدیدتری هم ممکن است رخ بدهد مثل حالت تهوع، دل‌درد و استفراغ. بعضی از پزشک‌ها دلیل این موضوع را نرسیدن مواد مغذی به بدن در اثر مصرف نکردن میوه‌ها، لوبیاها، سبزیجات و غلات کامل می‌دانند، موادی که در رژیم کتو به شدت محدود شده‌اند.

عکس مراجعان مای ژن

  • دچارمه مغزیشوید یا  اصطلاحا مغزتان قفل کند!

ممکن است احساس گیجی و کند بودن به شما دست بدهد چون بدنتان به سختی در تلاش است که قند خونتان را بالا نگه دارد. ممکن است خوابیدن برای‌ شما سخت شود یا احساس خستگی شدیدی داشته باشید که این موضوع باعث بدتر شدن وضعیت می‌شود.

  • نفخ کنید!

رژیم‌های کم کربوهیدرات فیبر کمی هم دارند. به همین خاطر ممکن است دچار یبوست شوید. می‌توانید فیبر مورد نیاز بدنتان را از میوه‌های آبکی مثل هندوانه تامین کنید. علاوه بر این ممکن است گاز در دستگاه گوارش شما محبوس و باعث ایجاد نفخ و حس درد و پری در شکم شود. اگر بدنتان را همیشه هیدراته نگه دارید و الکترولیت‌ها یا مواد معدنی مورد نیاز آن را که برای حفظ  آب بدن و رشد سلول‌ها لازم هستند تامین کنید، احتمالا عوارض گوارشی کمتر و کوتاهتری خواهید داشت.

  • نفستان بدبو شود!

وقتی بدن‌ شما به جای کربوهیدرات اسیدهای چرب را بسوزاند، کتون‌ها به صورت استون در دهان آزاد می‌شوند و بویی مثل سیب گندیده را ایجاد می‌کنند. اگر دهانتان خشک باشد اوضاع بدتر هم می‌شود چون بزاق کافی برای خلاص شدن از باکتری‌ها و تکه‌های غذا از دهان وجود ندارد.

  • قند خونتان به شدت افت کند!

یک رژیم کم کربوهیدرات به خصوص اگر خیلی سختگیرانه باشد، قند خون شما را پایین می‌آورد. اگر دیابت داشته باشید  این موضوع ممکن است به شما کمک کند اما باید توجه داشت که افت شدید قند خون ریسک بالایی دارد. درمان فوری آن این است که 15 گرم کربوهیدرات مصرف کنید و اگر قند خونتان بعد از 15 دقیقه به حد نرمال نرسید 15 گرم دیگر کربوهیدرات استفاده کنید.

مشاوره رایگان

مشاوره و راهنمایی جهت انتخاب پکیج مناسب شما