قرص یا ویتامین لاغری ؛ هرآنچه که باید بدانید

بهترین مکمل ها و قرص های لاغری

اشتراک گذاری این مطلب:

مکمل و ویتامین برای لاغری

مهمترین اصل در کاهش وزن اصولی داشتن یک رژیم غذایی متعادل است تا اکثر نیازهای غذایی فرد را برآورده کند. بنابراین افزودن چند مکمل ویتامین برای ادامه رژیم کاهش وزن سالم مورد نیاز است. اما آیا میتوان یک ویتامین یا مکمل را چربی سوز نامید؟ در میان انبوه مکمل­ها با عنوان چربی سوز در بازار کدام را انتخاب کنیم؟ در این مقاله اطلاعات دقیقی در مورد انواع مکمل مورد نیاز، تاثیر آنها و عواقب عدم مصرف آنها آورده شده است.

کدام ویتامین باعث لاغری می­شود

عملکرد ویتامین ­ها در لاغری عموما به واسطه افزایش متابولیسم یا چربی سوزی است. هرچند نمیتواند به ویتامین خاصی برچسب چربی سوز زد چرا که مطالعات تاثیر بسیار کمی را به آنها نسبت داده اند.

ویتامین گروه B

این ویتامین­ ها برای داشتن متابولیسم کارآمد ضروری هستند. این ویتامین­ ها به بدن در پیشبرد متابولیسم کربوهیدرات­ها، پروتئین و چربی موجود در غذا­ها کمک می کنند. پس کمبود این ویتامین ­ها با این معنی خواهد بود که متابولیسم شما در بهترین حالت خود نخواهد بود. این مساله کاهش وزن را سخت تر می­کند.

ویتامین B12 و لاغری

بسیاری از افراد برای لاغر شدن از رژیم گیاه­خواری کمک می­گیرند و اینجاست که میتواند عدم تامین ویتامین B12 اتفاق افتد چرا که این ویتامین در هیچ ماده با منشا گیاهی یافت نمی­شود. از جنبه سلامتی این ویتامین در عملکرد مغز، سلامت قلب و تولید گلبول­های قرمز خون نقش اساسی دارد. برخی مطالعات نیز نشان می­دهد که داشتن سطوح کافی ویتامین B12 در خون ممکن است با کاهش خطر چاقی در کودکان و بزرگسالان مرتبط است.

تاثیر ویتامین D در لاغری

ویتامین D برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم ضروری است. در بسیاری از تحقیقات کمبود این ویتامین در افراد با چاقی مفرط دیده شده است. این افراد توانسته اند بعد از مصرف مکمل ویتامین D و کلسیم به مقدار قابل توجهی وزن کم کنند. همین مساله باعث مطرح شدن این فرضیه شده است که شاید این ویتامین در کاهش وزن نقش داشته باشد.

ویتامین D و لاغری

ویتامین E و لاغری

ویتامین E نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت بدن بازی می­کند و برای ایمنی کلی بدن و سلامت قلب و عروق کلیدی است. مصرف موضعی ویتامین E نیز سلامت پوست را تضمین می­کند.

مطالعات روی اثر ویتامین E برای کاهش وزن تاکنون  بی نتیجه بوده است. در حالی که ویتامین E ممکن است به بهبود وضعیت مرتبط با حساسیت به انسولین در افراد دارای دیابت و در نتیجه مبارزه با افزایش وزن کمک کند، اما این ویتامین در بهبود متابولیسم و سوزاندن مستقیم چربی موثر نیست.

تاکنون، تنها مزایای ثابت شده مکمل­های ویتامین E در افرادی بوده است که کمبود واقعی داشته اند مانند بیماران دارای مشکلات گوارشی، فیبروز کیستیک و چاقی مفرط و بیماران دیابتی. کمبود ویتامین E نادر است چراکه بیش از مقدار مورد نیاز از آن به صورت روزانه از طریق غذا دریافت می­شود.  بنابراین بیشتر افراد نیازی به مکمل ندارند. مکمل ویتامین E به دلیل داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی برای سلامت قلب و عروقی نیز اهمیت دارد. افرادی که از رژیم های غذایی بسیار کم چرب استفاده می­کنند نیز ممکن است سطوح پایینی از ویتامین E داشته باشند.

برای شناسایی نیاز های بدن خود به ویتامین ها به صورت ژنتیکی و مادرزادی حتما تست ژنتیکی تغذیه مای ژن را به شما توصیه می کنیم. اطلاعات بیشتر

مولتی ویتامین لاغری

کاهش وزن عملکرد پیچیده­ای است که دانشمندان همچنان در ابتدای راه کشف آن هستند. بهترین قرص مولتی ویتامین برای لاغری آنهایی هستند که از کمبودهای احتمالی ویتامین در حین پروسه کاهش وزن و لاغری جلوگیری کنند پس این بدان معنا نیست که با خوردن چند مکمل و لم دادن روی مبل لاغر می­شوید. اکثر مولتی ویتامین­ های لاغری صرفا شامل ویتامین نیستند بلکه مواد معدنی، اسیدهای چرب ضروری و برخی آنتی اکسیدان­ها را نیز شامل می­شوند. پس با وجود رنج وسیعی از شرکت­های سازنده مکمل بهترین کار این است که قبل از خرید هر کدام از محصولات جدول محتویات آن را بررسی کنید.

  • ویتامین B12: این ویتامین جهت حفظ عملکرد مغز ضروری است. با توجه به اینکه در طول عمل به رژیم­های کاهش وزن احتمال کاهش مصرف این ویتامین وجود دارد به همین دلیل این ماده در اکثر مکمل­ها یافت می­شود.
  • ویتامین D: این ویتامین برای جذب کلسیم و حفظ سلامت استخوان­ها ضروری است. به علاوه برخی از تحقیقات به وجود تاثیر مثبت این ویتامین روی کاهش وزن هرچند جزئی نیز تاکید دارند.
  • امگا-3: این اسید چرب از قلب و عروق شما در مقابل بروز بیماری­ها محافظت می­کند. همچنین برخی تحقیقات نشان می­دهد که اسیدهای چرب امگا-3 در کاهش وزن نقش دارند.
  • کلسیم: نقش کلسیم در کاهش وزن همچنان تایید نشده است ولی بدن شما برای سلامت استخوان­ها، ماهیچه­ها، اعصاب و عروق خونی به کلسیم نیاز دارد.
  • چای سبز: چای سبز حاوی آنتی اکسیدان­هایی است که به محافظت از قلب شما کمک می­کند. این ماده دارای اثر چربی سوزی نیز هست ولی این اثر بسیار کمتر از یک پیاده روی یا دوچرخه سواری صبحگاهی است.
  • آهن: آهن اکسیژن رسانی به عضلات را بهبود می­بخشد و باعث افزایش چربی سوزی می­گردد. کمبود آهن خستگی مداوم را به همراه خواهد داشت به طوری که ممکن است در روند زندگی روزمره تان نیز اختلال ایجاد کند.
  • منیزیم: منیزیم برای تولید انرژی در بدن ضروری است و در بسیاری از فرآیندهای داخل بدن همکاری می­کند. از آنجایی که این ماده در مواد غذایی محدودی یافت می­شود مصرف آن به صورت مکمل توصیه می­شود.

مولتی ویتامین لاغری

کمبود کدام ویتامین باعث لاغری صورت می­شود

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی حتی برای کاهش وزن و لاغری ضروری است. در مقابل رژیم غذایی نامناسب که تمام نیازهای بدن شما را تامین نکند میتواند آسیب­زا باشد. کمبود مواد غذایی در بسیاری از مواقع نشانه­هایی بر روی صورت ایجاد می­کنند که از این طریق میتواند کمبود ویتامین را تشخیص داد. در صورت مشاهده این علائم میتوان با استفاده از مکمل­ها یا تغییر رژیم غذایی آن را برطرف کرد:

  • چشم­های متورم و پف کرده: ید
  • آکنه و خشکی پوست: ویتامین A و E
  • مو و ناخن شکننده: کمبود بیوتین(B7)
  • لب­ها و صورت رنگ پریده: ویتامین B12 ، آهن
  • برجستگی­های قرمز یا سفید روی پوست: ویتامین A و C
  • دید در شب ضعیف و توده­های سفید روی چشم­ها: ویتامین A
  • زخم­های دهان یا ترک در گوشه­های دهان: کمبود آهن یا ویتامین B(B1, B2, B6)
  • لکه­های پوسته پوسته و شوره سر: روی، نیاسین (B3)، ریبوفلاوین (B2) و پیریدوکسین (B6)
  • ریزش مو: اهن، فلز روی، لینولئیک اسید (LA) و آلفا لینولنیک اسید (ALA)، نیاسین (B3)، بیوتین (B7)

آیا قرص های لاغری موثراند؟ عوارض قرص های لاغری چیست؟

وقتی صحبت از کاهش وزن می­شود، گزینه های فراوانی از قرص­ها گرفته تا نوشیدنی ها و مکمل­ها وجود دارد و ادعای همه آنها کاهش وزن تضمینی است. اما آیا قرص­های کاهش وزن موثر هستند، چطور کار می­کنند و چه عوارض جانبی ای دارند؟

قرص لاغری چطور لاغر می­کند

بهترین قرص­های لاغری معمولا شامل یک یا چند جزء موثر در افزایش سوخت و ساز و کاهش اشتها یا کاهش جذب چربی هستند.

همه قرص های لاغری یک جور نیستند و ممکن است عوارض قرص های لاغری زیاد یا آزار دهنده باشند بنابراین خیلی مهم است که قبل از انتخاب یک قرص کاهش وزن به دقت تحقیق کنید.

  1. قرص آلی (Alli orlistat): مکانیسم عمل این قرص از طریق جلوگیری از تجزیه بخشی از چربی­هایی است که افراد می­خورند. جذب کمتر چربی از روده­ها میتواند باعث کاهش وزن شود. تحقیقات نشان داده است که تاثیر اورلیستات، ماده موثر داخل قرص، در کاهش وزن ناچیز است و تنها چیزی حدود 9 درصد است. در مقابل عوارض جانبی بالایی دارد مانند مدفوع چرب، اسهال، درد معده و حرکات مکرر و غیر قابل کنترل روده و فقر ویتامین­های محلول در چربی.
  2. کافئین (caffeine): کافئین در چای قهوه و شکلات و همچنین برخی قرص­ها و مکمل­های لاغری وجود دارد و باعث افزایش 3 تا 11 درصدی متابولیسم و چربی سوزی می­شود. تحقیقات نشان داده است افراد با مصرف بالای کافئین، کاهش توده چربی، دور شکم و وزن کلی بیشتری داشتنه اند ولی در صورت مصرف مداوم بدن به آن مقاومت پیدا می­کند. همچنین عوارض جانبی مصرف کافئین شامل بی قراری، افزایش ضربان قلب و مشکلات خواب نیز بسیار شایع است.
  3. عصاره دانه قهوه سبز: قهوه سبز در واقع همان دانه قهوه قبل از بو دادن است و حاوی کافئین و اسید کلروژنیک. کائین باعث افزایش چربی سوزی شده و اسید کلروژنیک باعث کاهش سرعت شکستن و تجزیه کربوهیدرات­ها در روده می­شود. همین دو ماده عامل تاثیر گذاری قهوه سبز در کاهش وزن هستند. با این حال عوارض جانبی همچون قرص کافئین دارد به علاوه اسهال و در برخی موارد بروز علائم آلرژیک نیز دیده شده است.
  4. عصاره چای سبز: بسیاری از مکمل­های لاغری حاوی عصاره چای سبز هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدنی‌های حاوی عصاره چای سبز به دلیل وجود آنتی اکسیدان EGCG ممکن است باعث کاهش چربی به خصوص در ناحیه شکم شوند. چای سبز معمولا عوارضی ندارد ولی میتواند باعث درد معده، یبوست و حالت تهوع شود.
  5. قرص یا پودر گلوکومانان (glucomannan): یک مکمل فیبر است و باعث کاهش اشتها می­شود. این ماده با جذب آب در روده احساس سیری ایجاد می­کند و باعث می­شود فرد غذای کمتری بخورند. تحقیقات متناقضی در مورد اثر بخشی این ماده وجود دارد. براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته به نظر نمی‌رسد گلوکومانان منجر به کاهش وزن قابل توجهی شود. عوارض جانبی احتمالی آن شامل نفخ، اسهال و درد معده می­باشد.
  6. عصاره گارسینیا کامبوجیا (garcinia cambogia): عصاره گارسینیا کامبوجیا ممکن است آنزیم تولید کننده چربی به نام اسید سیتریک لیاز را مهار یا از آن جلوگیری کند. شواهد علمی تایید کننده تاثیر مثبت این ماده در کاهش وزن بسیار کم است و حتی در مواردی تاثیر مثبتی بین نمونه تست و کنترل مشاهده نشده است ولی عوارض جانبی هم برای آن گزارش نشده است، البته در صورتی که در حد اعتدال مصرف شود.
  7. پیروات(pyruvate): مکمل پیرووات با هدف کمک به تجزیه چربی و افزایش متابولیسم جهت کاهش وزن فروخته می­شود. نتایج اثراتی این ماده بر کاهش وزن نیز قطعی نیستند. به علاوه میتواند با عوارض جانبی همچون نفخ همراه باشد.
  8. اسید لینولئیک مزدوج (CLA-conjugated linoleic acid): CLA نوعی اسید چرب است که در گوشت گاو و لبنیات به وفور یافت می­شود. این قرص به دلیل پتانسیل افزایش متابولیسم و کاهش اشتها گاهی به عنوان بهترین قرص لاغری در داروخانه ها شناخته می­شود. اگرچه بیشتر مطالعات صورت گرفته در رابطه با اثر بخشی این قرص بر روی حیوانات صورت گرفته است. CLA تا 6 گرم در روز برای یک سال بی­خطر است. ناراحتی معده، اسهال یا یبوست از عوارض جانبی گزارش شده این محصول است. در صورت مصرف بیش از مقدار مشخص شده احتمال ایجاد کبد چرب، مقاومت به انسولین و افزایش التهاب در بدن وجود دارد.
  9. هیدروکسی کات (Hydroxycut): هیدروکسی کات در واقع یک برند با رنج متنوعی از محصولات مکمل تغذیه است. این محصولات معمولا شامل ترکیبی از کافئین و عصاره گیاهی هستند. هیچ مطالعه مشخصی روی این محصولات صورت نگرفته است و با توجه به اینکه ترکیبات انواع مختف محصولات این برند متفاوت هستند نمیتوان یک نظر کلی در مورد تاثیر یا عوارض جانبی آن ارائه داد اما به دلیل وجود مقادیر بالای کافئین(بیش از نیاز روزانه) مصرف آن میتواند باعث عصبی شدن و افزایش ضربان قلب شود.

قرص لاغری

بهترین قرص لاغری بدون عوارض

نمیتوان هیچ قرص لاغری تضمینی یافت چرا که اساسا وجود ندارد. آنچه در بازار به برخی از قرص­ها و مکمل ها اطلاق می­شود راهکار بازاریابی برای آنهاست. لاغری به عوامل مختلفی مرتبط است و خوردن تنها یک قرص نمیتواند تمام آن پارامتر-ها و نیازها را برآورده کند و در کنار آن سالم و بدون عوارض جانبی باشد. به علاوه اکثر اینها قرص لاغری خارجی هستند و صرف نظر از اثرگذاری، هزینه بالایی به فرد تحمیل خواهند کرد.

 همانطور که در بالا اشاره شد گاهی مضرات قرص های لاغری از مزیت احتمالی آنها در کاهش وزن پیشی می­گیرد پس نمیتوان یکی را به عنوان بهترین قرص لاغری بدون عوارض پیشنهاد داد. به همین دلیل است که توصیه اکثر متخصصان این است که بدون مشورت با پزشک و کنترل نشده از مصرف هر کدام از آنها خودداری کنید.

مکمل لاغری بدنسازی

هدف بدنسازان از کاهش وزن افزایش حجم عضلات است. مکمل­های عضله­ساز بدنسازی عملکرد بدن را در طول تمرینات مقاومتی بهبود می­بخشند و به تحریک رشد عضلانی کمک می­کنند. پروتئین و کراتین دو مکمل محبوب هستند که میتوانند این اثرات را داشته باشند. این مکمل ها برای ورزشکاران مبتدی لازم نیست و توصیه نمی­شود و بیشتر برای ورزشکاران سطح حرفه ای که روند عضله سازی آنها متوقف شده است مناسب است.

 

خلاصه مقاله

رابطه کمبود ویتامین و لاغری یک رابطه مستقیم و کاملا شناخته شده نیست ولی به طور قطع میتوان گفت که کاهش وزن به آسانی و با خوردن چند قرص میسر نمی­شود. با این حال، ویتامین­ هایی و مواد معدنی وجود دارند که میتوانید برای اطمینان از عملکرد موثر بدنتان برای کاهش وزن، استفاده کنید.

مصرف این ویتامین ها و مواد معدنی لزوما باعث بهبود متابولیسم نمی­شود. با این حال، آنها جذب مواد ضروری و رفع کمبودها را تامین می­کنند و ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته و حفظ متابولیسم سالم مفید باشند.

برخی از قرص­ها و مکمل­های لاغری ممکن است در دوزهای بالا اثرات نامطلوبی داشته باشند و شرایط سلامتی را به خطر اندازند بنابراین مصرف خودسرانه آنها بدون نظارت و مشورت با پزشک توصیه نمی­ شود. با تست تغذیه مای ژن متوجه می شوید که بدن شما به چه ویتامین هایی و به چه مقدار احتیاج دارد؟

منابع:

https://www.webmd.com/

https://www.healthline.com/

https://vitamins.lovetoknow.com/

https://www.medicalnewstoday.com/

https://www.healthline.com/

https://timesofindia.indiatimes.com/

https://www.healthline.com/

https://www.healthline.com/

https://www.medicalnewstoday.com/

https://www.healthline.com/ 

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

مطالعه بیشتر

سرطان تخمدان زنان جوان
تست ژنتیکی سرطان سینه

سرطان تخمدان در زنان جوان

فهرست مطالب اگرچه ابتلا به سرطان تخمدان در زنان بین سنین ۵۵ تا ۶۳ سال شایع‌تر است، اما این بیماری در زنان جوان‌تر نیز ممکن