من، قهوه و چای سبز: عشق یا نفرت؟!

قهوه یا چای سبز

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب

(روزنوشته‌ی آقای مقیمی، از مراجعان مای‌ژن)

«من یه قهوه‌باز بودم. قهوه برای من مثل هوا بود. بدون اون نمی‌تونستم زنده بمونم. هر روز صبح با یک فنجان قهوه شروع می‌کردم و تا شب دو فنجان دیگه هم می‌خوردم. قهوه به من انرژی می‌داد و باعث می‌شد که تمرکز کنم و کارهام رو به خوبی انجام بدم. از طرفی من دچار سردرد و اضطراب بودم و صبح‌ها کم انرژی از خواب بیدار می‌شدم. وقتی آزمایش ژنتیک تغذیه مای ژن رو انجام دادم، پزشک به من گفت که حساسیت زیادی به کافئین دارم و مصرف قهوه زیاد میتونه باعث علت این مشکلات باشه و پیشنهاد کرد که مصرف قهوه را کم کنم یا با نوشیدنی‌های دیگه جایگزین کنم. متوجه شدم که این عشق به قهوه قیمت سنگینی برام داشته.


بنابراین تصمیم گرفتم که قهوه رو با چای سبز عوض کنم. می‌دونستم که چای سبز خواص زیادی داره و برای سلامت قلب، مغز، پوست و لاغری خوبه. وقتی اولین فنجان چای سبز رو خوردم حس خوبی نداشتم. به نظرم چای سبز  خیلی تلخ و بی‌طعم بود. فکر کردم که شاید با اضافه کردن شیر به اون بهتر بشه، اما نشد. من همچنان به قهوه علاقه داشتم و نمی‌تونستم بیخیالش بشم.

اما تسلیم نشدم و ادامه دادم که چای سبز بخورم. فهمیدم که برای عادت کردن به چای سبز حداقل دو هفته زمان لازمه.
من هر روز صبح و عصر یک فنجان چای سبز می‌خوردم و سعی می‌کردم قهوه رو فقط در موارد خاص بخورم. بعد از چند روز حس بهتری داشتم. خواب بهتری داشتم، قلبم آروم‌تر می‌زد، سردردهام کم شد و احساس آرامش بیشتری می‌کردم. من همچنین تغییرات مثبت دیگه ای توی بدن و ذهن خودم مشاهده کردم. پوست من شاداب‌ تر شده بود و درباره مسائل روزمره کمتر نگران می‌شدم.

حالا من عاشق چای سبز شدم. دیگه به قهوه وابستگی ندارم و از طعم و بوی چای سبز لذت می‌برم. فکر می‌کنم که خوردن چای سبز یکی از بهترین تصمیمات زندگیم بوده .»


خب همونطور که جناب آقای مقیمی گفته اند برخی از افراد به صورت ژنتیکی به کافئین حساسیت دارند و اتفاقا در بسیاری از افراد این حساسیت مخفی است و علائم ظاهری در فرد بروز نمی کند. اگر فرد حساسیت ژنتیکی به کافئین داشته باشد و به آن توجهی نشود، مشکلاتی نظیر پوکی استخوان، بیماری های قلبی و غیره برای فرد ممکن است بروز کند و تنها راه شناخت این حساسیت ژنتیکی انجام آزمایش ژنتیکی تغذیه است.

قهوه یا چای سبز

چای سبز

چای سبز می‌تواند خطر مرگ را در بیماران دیابتی کاهش دهد. نوشیدن چای سبز به تنهایی یا با قهوه، باعث کاهش قابل توجه خطر مرگ از هر علت می‌شود. نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز خطر مرگ را ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. اگر دوست داشتید می‌توانید چای سبز را همراه با دارچین بخورید که طبع گرمی دارد.

فواید چای سبز

  • بهبود عملکرد مغز و هوشیاری با تاثیر کافئین و تئانین
  • کاهش چربی بدن و افزایش متابولیسم با تحریک سوخت و ساز چربی
  • محافظت در برابر انواع سرطان با جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی
  • کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی با کاهش فشار خون، کلسترول و التهاب
  • تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها با افزایش جذب فلوراید
  • تسکین التهابات مفاصل و آرتریت با کمک پلی‌فنول‌ها
  • پیشگیری از آلزایمر و نقص حافظه با حفظ سلامت سلول‌های مغزی
  • بهبود سلامت دهان و دندان با از بین بردن باکتری‌ها و بوی بد دهان
  • احساس آرامش و کاهش استرس با تاثیر تئانین
  • درمان مشکلات گوارشی و نفخ با افزایش فعالیت گوارش

خواص آنتی اکسیدان چای سبز

  • مهار سلول‌های سرطانی باعث جلوگیری از سرطان می‌شود
  • عملکرد بهتر عروق خونی خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد
  • سلول‌های لنفاوی را با آنتی‌اکسیدان‌ها محافظت کرده و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند
  • پلی‌فنول‌ها التهاب و درد مفاصل را کاهش می‌دهند
  • تاثیر آنتی‌اکسیدان‌ها بر روی سلول‌های عصبی عملکرد مغز و حافظه را بهبود می‌بخشد

قهوه

قهوه می‌تواند به کاهش خطر مرگ در بیماران دیابتی کمک کند. بیماران دیابتی که هر روز قهوه و چای سبز می‌نوشند، خطر مرگ از هر علت را بیشتر کاهش می‌دهند.

قهوه حاوی ترکیبات زیست فعال قوی است که خصوصیات ضد التهاب، آنتی‌اکسیدان و محافظ قلب دارند. این ترکیبات می‌توانند به بهبود عملکرد عروق خونی، کاهش فشار خون و پایین آوردن قند خون کمک کنند. همچنین، قهوه باعث افزایش سطح سروتونین و دوپامین در مغز شما می‌شود و به شما حس خوب و شادابی می‌دهد.

نکته مهم این است که مقدار مصرف قهوه در افراد مختلف نباید یکسان باشد. برای کسانی که حساسیت به کافئین بالایی دارند، قهوه ممکن است برای سیستم گردش خون و تولید و حساسیت انسولین مضر باشد، اضطراب را بالا ببرد و کیفیت خواب را کاهش دهد.

تاثیرات قهوه روی قلب

  • افزایش هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول که باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شوند
  • تحریک سوخت و ساز چربی و کاهش خطر چاقی و دیابت که عوامل خطر بیماری‌های قلبی هستند
  • جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ، پروستات، پستان و پوست با کمک آنتی‌اکسیدان‌ها
  • کاهش خطر نارسایی قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی با تاثیر بر روی عروق خونی
  • بهبود عملکرد مغز و حافظه با تاثیر بر روی سلول‌های عصبی (البته برای افرادی که حساسیت ژنتیکی مادرزادی به کافئین نداشته باشند.)

تاثیرات قهوه روی پوکی استخوان

  • مصرف زیاد قهوه ممکن است باعث کاهش جذب کلسیم در روده و افزایش دفع آن در ادرار شود. این می‌تواند منجر به کاهش تراکم استخوانی و افزایش خطر شکستگی شود
  • قهوه همچنین می‌تواند با تاثیر بر روی هورمون‌های استخوان ساز، مثل پاراتورمون و کلسیتونین، سلامت استخوان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد
  • قهوه با افزایش فعالیت ژن‌های مسئول تولید آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی، می‌تواند در مقابلة با استرس اکسیداتیو و آسیب سلول‌های استخوانی کمک کند
  • قهوه با افزایش عملکرد فیزیکی و کاهش خطر چاقی، می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک کند.

کلام آخر

نباید در مصرف نوشیدنی های کافئین دار زیاده روی کرد چون باعث به خطر انداختن سلامتی میشود.یکی از چندین  فاکتوری که در تست تغذیه مای ژن برسی می شود همین میزان حساسیت به کافئین است که با برسی آن شما کامل متوجه می شوید که مصرف چه مقدار کافئین برای بدن شما مجاز است.

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه