آیا واکسن hpv یا گارداسیل موثر است؟

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب

زنان در سنین ۳۰ سالگی معمولاً با بار مسئولیت‌های خانوادگی و شغلی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این بین، ما گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که به سلامتی خودمان هم توجه کنیم. این در حالی است که سرطان دهانه رحم به آرامی در بدنمان رشد می‌کند. این بیماری قابل پیشگیری است و راه‌های زیادی برای جلوگیری از آن وجود دارد. متخصصان زنان و زایمان می‌گویند با پرهیز از رابطه جنسی ناامن، عدم سیگار کشیدن، حفظ بهداشت تناسلی و انجام آزمایش پاپ اسمیر و HPV هر چند وقت یک بار می‌توانید خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهید.

البته برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم، فقط یک راه وجود دارد که ۹۰ درصد موثر است:

 «واکسن بهترین راه برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است»

واکسن های HPV چیست؟

 واکسن های HPV از سرطان هایی که به علت عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد میشوند، جلوگیری می کنند. این ویروس می تواند سرطان های مختلفی را در زنان و مردان به وجود آورد، از جمله سرطان های سرویکس، واژن، وولوا، آلت تناسلی، مقعد و حلق. همچنین زگیل تناسلی را نیز می تواند ایجاد کند. واکسن Gardasil یکی از انواع واکسن های HPV است که برای افراد بالای 9 سال توصیه می شود، به خصوص قبل از شروع فعالیت جنسی. بر اساس بسیاری از مطالعات و نظرات متخصصان، این واکسن امن و موثر است.

واکسن HPV چگونه امنیت خود را ثابت می کند؟

این واکسن همانند سایر واکسن های تایید شده، تحت نظارت دقیق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و سازمان غذا و دارو (FDA) قرار دارد. این دو نهاد حوادث نامطلوب و عوارض جانبی ناشی از واکسن HPV را شناسایی و بررسی می کنند. همچنین، آزمایش های بالینی قبل و بعد از عرضه ی واکسن به بازار، نشان داده اند که این واکسن بسیار امن است.

کدام گروه از افراد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار دارند؟

عامل اصلی سرطان دهانه رحم، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است که می‌تواند هم در زنان و هم در مردان عفونت ایجاد کند. اما آمار نشان می‌دهد که زنان بسیار بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

زنانی که به غربالگری منظم دسترسی ندارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.

سرطان دهانه رحم معمولاً در زنانی که بین ۳۵ تا ۴۵ سال سن دارند تشخیص داده می‌شود.

بدانید که تمام انواع ویروس HPV سبب سرطان دهانه رحم نمی‌شوند. فقط چند نوع از آن‌ها، مانند HPV 16 و HPV 18، خطر این بیماری را بالا می‌برند.

برخی عوامل خطرساز باعث می‌شوند که شما بیشتر در معرض سرطان دهانه رحم قرار بگیرید. این عوامل عبارتند از: داشتن چندین شریک جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری، داشتن سیستم ایمنی ضعیف، آلوده شدن به بیماری‌های جنسی مانند ایدز یا کلامیدیا و داشتن عادت هایی مانند سیگار کشیدن.

چرا زنان باید واکسن HPV را در نظر بگیرند؟

 واکسن بهترین راه برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. این واکسن دارای نرخ موفقیت ۹۰ درصدی است و بسیار مؤثر عمل می‌کند.

سرطان دهانه رحم دومین نوع شایع سرطان در بین زنان است. اما این بیماری قابل پیشگیری است به همین خاطر بسیار دلخراش است که بسیاری از زنان در کشور ما به خاطر آن جان خود را از دست میدهند.

بسیاری از زنان فقط وقتی که سرطان دهانه رحم را در خود مشاهده می‌کنند، به فکر درمان می‌افتند. اما آن زمان، ممکن است برای نجات جانشان دیر شده باشد. بنابراین بهتر است که همه زنان با واکسن سرطان دهانه رحم از خود محافظت کنند. این واکسن بسیار مؤثر است و می‌تواند جان زنان را نجات دهد.

متاسفانه تعداد زیادی از زنان از واکسیناسیون بهره‌مند نشده‌اند، به خصوص زنانی که از طبقات فقیر هستند.

برای پیشگیری از این بیماری، آگاهی درباره واکسن ضروری است .

قبل از مطالعه مراجه کنید به مقاله زیر : 

ارتباط ژنتیک با سرطان

واکسن سرطان دهانه رحم برای چه گروه سنی از زنان مناسب است؟

بهتر است که زنان قبل از شروع فعالیت جنسی با واکسن سرطان دهانه رحم از خود محافظت کنند. این واکسن می‌تواند به دختران 12 سال به بالا تزریق شود.

برای دختران زیر ۱۵ سال، دو دوز از واکسن کافی است. اما برای افراد بالای ۱۵ سال، نیاز به دریافت ۳ دوز واکسن در طول شش ماه است.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که واکسن را در ایده‌آل قبل از سن ۲۶ سالگی دریافت کنید. اگر بزرگتر از ۲۶ سال هستید، هنوز هم می‌توانید پس از مشاوره با پزشک خود، واکسن را دریافت کنید .

بهترین زمان برای دریافت واکسن سرطان دهانه رحم، قبل از اینکه به ویروس HPV آلوده شوید است. این واکسن بسیار مؤثر است و می‌تواند جان شما را نجات دهد. پس هر چه زودتر خود را با آن محافظت کنید.

آیا واکسن HPV ممکن است عوارض جانبی داشته باشد؟

 خیر، واکسن HPV عارضه جانبی خطرناکی ندارد. این واکسن مثل سایر واکسن‌هایی است که برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف دریافت می‌کنید. این واکسن کاملاً ایمن است و به سلامتی شما آسیب نمی‌زند.فقط ممکن است عوارض جانبی خفیف مانند درد در نقطه تزریق، سرگیجه یا تهوع داشته باشید. این علائم زودگذر هستند و با استراحت کوتاه بعد از دریافت واکسن، از بین می‌روند.

واکسن گارداسیل ایرانی (پاپیلو گارد)

واکسن پاپیلو گارد هم نمونه ایرانی واکسنی است که از ابتلا به ویروس HPV محافظت می کند. این واکسن در یک سرنگ پر شده و آماده تزریق، عرضه می شود و هر دوز شامل 0.5 میلی لیتر پروتئین ویروس سویه 16 و 18 HPV بوده و می تواند از خطرات این دوسویه که باعث سرطان دهانه رحم می شوند، جلوگیری نماید.

واکسن پاپیلو گارد از ویروس کشته یا ضعیف شده HPV ساخته نشده است. در نتیجه این واکسن کاملا بی خطر بوده و در پیشگیری از بدخیمی سلول های پوششی رحم و دهانه رحم نقش موثری را ایفا می‌کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، جلوگیری از پیشرفت ضایعات سرطانی در دهانه رحم و جلوگیری از بدخیم شدن آنها از دیگر مزایای استفاده از این واکسن می باشد. همچنین تزریق آن، در راستای پیشگیری از سرطان مقعد، واژن، دهان و حلق که بر اثر سویه های 16 و 18 این ویروس ایجاد می شوند، بسیار مفید و کاربردی است.

زنان چه اقداماتی می‌توانند برای کاهش خطر سرطان دهانه رحم انجام دهند؟

  1. واکسینه شوید. این واکسن یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از این بیماری است و دارای نرخ موفقیت ۹۰ درصدی است.
  2. آزمایش پاپ اسمیر و HPV بدهید. این آزمایش‌ها می‌توانند عفونت با ویروس HPV یا تغییرات غیرطبیعی در بافت دهانه رحم را زود هنگام شناسایی کنند.
  3. رابطه جنسی ایمن داشته باشید. رابطه جنسی ناامن با چندین شریک، خطر ابتلا به بیماری‌های منتقل شونده از طریق جنسی، از جمله سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد. همیشه در هنگام رابطه جنسی از وسایل پیشگیری استفاده کنید.
  4. سیگار نکشید. تحقیقات نشان داده‌اند که تنباکو و محصولات آن می‌توانند به DNA سلول‌های بدن، از جمله سلول‌های گردن رحم، آسیب بزنند. این می‌تواند باعث بروز سرطان شود .
  5. به بهداشت مناسب ناحیه تناسلی توجه کنید. علاوه بر بهداشت جنسی، مهم است که ناحیه واژن را تمیز نگه دارید. خشک کردن این ناحیه و پوشیدن لباس زیر تمیز نخی مهم است زیرا بسیار حساس و آسیب‌پذیر در برابر عفونت‌ها است .

کلام آخر

اگر سابقه تکرار این سرطان یا هر نوعی از سرطان را دارید میتوانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید تست های سرطان مای ژن می تواند این کار را برای شما انجام دهد همچنین میتوانید برای مشاوره ژنتیک در ارتباط با سرطان با شماره 88920257 تماس بگیرید.

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

خواب آلودگی در محل کار
اخبار علمی

راه های کاهش خواب آلودگی در محل کار

فهرست مطالب همیشه از متخصصین مجموعه مای ژن سوال می شود که : سرکار همش خوابم میگیره چیکار کنم؟سرکار همش خوابم میاد. چیکار کنم اگر