راه جوانسازی تخمدان ها و پیشگیری از آتروفی تخمدان

تنبلی تخمدان و جوانی تخمدان

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب

آیا تخمدان های شما زودتر از خودتان پیر می شوند؟

خانم‌ها، آیا می‌دانید که تخمدان‌های شما ممکن است سریع‌تر از شما پیر شوند؟ در حالی که شما فقط ۲۵ شمع روی کیک تولدتان را فوت کرده اید تخمدان‌های شما در حال انتخاب یک خانه بازنشستگی هستند.

پیری تخمدان شاید پدیده ناآشنایی باشد. ممکن است بپرسید: «مگر هر عضوی پیر نمی‌شود؟» بله، همه اندام‌ها پیر می‌شوند. اما پیری تخمدان‌ها نسبت به سایر اعضا شتاب دارد. همچنین، این عضو زودترین عضو پیر شونده است که در واقع از زمان تولد شروع به کاهش کیفیت می‌کند. پیری تخمدان به عنوان ساعت بیولوژیک پیری بدن زنان در نظر گرفته می‌شود که بعد از خودش، پیری چندین عضو بدن را به دنبال دارد. وحشتناک است.

پیری تخمدان چیست؟

پیری زودرس تخمدان میتواند به عنوان  ذخیره تخمک کمتر  نسبت به آنچه که در هر سن خاص  زنان انتظار میرود تعریف شود.

 

تخمدان ها چگونه پیر می‌شوند؟

 این یک فرآیند بسیار پیچیده است. تخمدان‌ها از هزاران فولیکول تشکیل شده‌اند – کیسه‌های کوچک و پر از مایع که یک تخمک نابالغ را در خود دارند. از زمان تولد، تعداد زیادی از فولیکول‌ها خراب می‌شوند.

اگرچه زنان با میلیون‌ها فولیکول متولد می‌شوند اما در نهایت آنها فقط حدود ۴۰۰-۵۰۰ بار در طول عمرشان تخمک رها می‌کنند یا تخمک را از فولیکول‌ها آزاد می‌کنند.این بدان معناست که ۹۹ درصد از فولیکول‌های تخمدانی ما هدر می‌روند. باروری ما به تدریج با پیری کاهش می‌یابد. اما بعد از ۳۵ سالگی، این کاهش سریع‌تر می‌شود تا زمان یائسگی یعنی حدود سن 50 سالگی. اما وقتی این فولیکول‌ها به سرعت تحلیل می‌روند، آنچه را که پیری زودرس تخمدان یا آتروفی تخمدان نامیده می‌شود مشاهده می‌کنیم.

بیشتر بدانید: آزمایش ژنتیکی بررسی جهش های سرطان پستان و تخمدان

علائم پیری زودرس تخمدان

چگونه می‌توانید بفهمید رحم شما در مقایسه با سن شما پیرتر شده است؟ اگر رحم شما به درستی کار نکند و تخمکی تولید نشود، پزشک می‌تواند این را پیش بینی کند.

او می‌گوید که علائم آن شبیه به علائم یائسگی خواهد بود. این علائم عبارتند از:

  • آغاز زودرس اوستئوپوروز
  • کاهش تراکم استخوان
  •  درد پشت و زانو
  • مشکلات قلب و کبد
  • دیابت
  • اختلال جنسی

به دلیل برخی از این علائم، برخی از زنان با افت حرمت نفس و حتی افسردگی روبرو می‌شوند. علاوه بر همه، ممکن است حس کنید پیرتر شده‌اید و به دلیل از دست دادن توانایی باروری، ناراحت شوید.

.بنابراین، پیری تخمدان ساعت زنده‌دار پیری بدن زنان است. هنگامی که تخمدانها شروع به پیری می‌کنند، بقیه اعضای بدن نیز پیروی می‌کنند.

طبق آمار سال 2019، بیش از 15٪ زوج‌های جهان در سال‌های جوانی با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

چه عواملی باعث پیری تخمدان می‌شوند؟

اگرچه ما نمی‌دانیم چه عواملی باعث پیری تخمدان می‌شوند، اما ممکن است ژنتیکی باشد، بر اساس گفته پزشکان «اگر مادر زود یائسه شود، دختر هم ممکن است زود یائسه شود.»

عوامل دیگر عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید
  • ناهنجاری کروموزوم X
  • قومیت – زنان با ریشه جنوب شرق آسیا زودتر به یائسگی می‌رسند
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • سیگار کشیدن
  • رژیم غذایی نامناسب
  • کم تحرکی

 

چگونه آتروفی و پیری تخمدان را درمان کنید؟

پزشکان می‌گویند که درمان باید محدود به زمان باشد. زنانی که با این مشکل روبرو هستند باید برای بارداری زودتر اقدام کنند. ناتوانی زودرس تخمدان یک نگرانی رو به افزایش عمومی است. بنابراین قبل از سنین ۳۵ سالگی برای فرزندآوری و برنامه‌ریزی خانواده، از پزشک بپرسید که چقدر وقت دارید. اگر مورد قاعدگی شما با تاخیر و کم رخ می‌دهد، یک آزمایش خون مانند AMH را انجام دهید.

چه چیزهای دیگری می‌توانند کارساز باشند؟

  • ویتامین C و E آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند علیه پیری تخمدان کار کنند یا از آن جلوگیری کنند. یک رژیم غذایی غنی از ویتامین C با مواد غذایی مانند لیموشیرین، لیمو ترش، توت‌فرنگی، کیوی، آناناس و سبزیجات مانند بروکلی، گوجه‌فرنگی و فلفل داشته باشید.
  • منابع غذایی برای ویتامین E شامل آجیل‌ها، اسفناج، غلات کامل، روغن زیتون و روغن آفتابگردان هستند.
  • زردچوبه و ماده فعال آن کورکومین برای سلامت بافت تخمدان عالی هستند.
  • مواد غذایی مانند شاه‌توت‌، انگور سیاه و قرمز، توت‌فرنگی، تمشک، سیب و شکلات حاوی چیزی به نام پروآنتوسیانیدین هستند که از بافت‌ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کنند. بنابراین مقادیر خوب از این مواد را در رژیم غذای خودتان قرار دهید.
  • پلی فنول‌های گیاهی مانند کورستین که در سیب، عسل، تمشک، پیاز، انگور قرمز، گیلاس، مرکبات و سبزیجات سبز برگ یافت می‌شود نیز می‌تواند از ذخیره تخمدان شما محافظت کند.
  • یک اقدام دیگر که ممکن است كارساز باشد محدود كردن كالري است، بر اساس يك مطالعه. اين مطالعه مي‌گويد كه محدود كردن كالري خود به ۲۵ تا ۵۰ درصد از رژيم غذايي عادي خود مي‌تواند پيري بدن را به تأخير بياندازد. اما محدود كردن كالري مي‌تواند دشوار باشد، به خصوص اگر در حال حاضر يك سبك زندگي پرکار داريد.

 

این نکته را بدانید که

با انجام تست تغذیه مای ژن، شما متوجه نیاز مادرزادی بدنتان به ویتامین ها، پروتئین ها، آنتی اکسیدان ها، امگا3 و… می شوید.علاوه بر این، شما با انجام تست ورزش مای ژن، متوجه می شوید که کدام ورزش ها مناسب بدن شما هستند و باسهولت می توانید تحرک خود را بالا ببرید.بنابراین، این اقدامات کمک به تعادل بخشیدن پیری تخمدان ها می کند.

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

خواب آلودگی در محل کار
اخبار علمی

راه های کاهش خواب آلودگی در محل کار

فهرست مطالب اگر یک روز تعطیل در خانه بمانید و استراحت کنید، روز بعد از آن کمی احساس خواب آلودگی داشتن طبیعی است. اما خستگی