نشانه‌های چاقی و شکم هورمونی

اشتراک گذاری این مطلب:

همیشه احساس گرسنگی می کنید؟ ممکن است چاقی و شکم هورمونی داشته باشید.

قبل از شروع بخوانید:

برای هر کدام از ما پیش می آید که به شکم‌مان نگاه می‌کنیم و دلمان می‌خواهد با قیچی چربی ها را ببریم! با اینکه هزار حرکت شکم می‌زنیم، لیوان‌ها چای سبز می‌خوریم و حتی کربوهیدرات‌ را هم کاهش می‌دهیم، ولی شکم‌مان هیچ تغییری نمی‌کند و گویا از تلاش‌های ما برای لاغر شدن‌ خبر ندارد!

شکم یکی از قسمت‌هایی است که خیلی سخت می‌توان هدف گیری اش کرد! شکم معمولاً آخرین جایی است که تغییرات لاغر شدن‌ را در آن می‌بینیم. حتی بعضی از کسانی که توانسته اند وزن شان را کم کنند، هنوز هم با شکم چاق دست و پنجه نرم می‌کنند. هیچ وقت فکر کرده‌اید علت این مشکل چیست؟

متخصصان فکر می‌کنند که دلیل چاقی شکمی شما شاید رژیم غذایی یا ورزش نباشد، بلکه هورمون‌های شما باشد. بله، درست شنیدید. بعد از شکم اندومتریوز که یک دردسر بزرگ است، حالا به شما شکم هورمونی را معرفی می‌کنیم که یک بلاست .

در مورد اندومتریوز باید بدانید

۵ عادت خوب برای اندومتریوز

(شکم اندومتریوز یک اصطلاح است که برای توصیف تورم و نفخ شدید شکم در ارتباط با اندومتریوز استفاده می‌شود. اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافت مشابه با لایه داخلی رحم، یعنی اندومتر، در خارج از رحم رشد می‌کند. این بافت مانند اندومتر عمل می‌کند و هر ماه ساخته و تخریب می‌شود، اما راه خروج از بدن ندارد و می‌تواند باعث التهاب و زخم شود. این عوامل می‌توانند باعث تورم و نفخ شکم شوند که شکم اندومتریوزی نام دارد.)

شکم هورمونی زنان

۱-شکم هورمونی چیست؟

همه می‌دانند که هورمون‌ها عملکرد‌های مختلفی را در بدن تنظیم می‌کنند، از جمله:

  • متابولیسم
  • استرس
  • گرسنگی
  • میل جنسی

به دلیل نوسان در سطح هورمون‌ها، ممکن است نوسان در هورمون‌های خاصی وجود داشته باشد و به همین دلیل شکم شما بیشتر از قبل ب بزرگ شده باشد و می‌توان آن را شکم هورمونی نامید.

به طور خلاصه چاقی هورمونی یکی از انواع چاقی است که در آن هورمون‌های بدن، مثل هورمون‌های تیروئید، بیش از حد فعالیت می‌کنند و باعث افزایش وزن و چاقی شدید می‌شوند. 

بعضی از بیماری‌های مرتبط با هورمون می‌توانند باعث شوند که شکم شما در برابر هرگونه تلاش برای لاغر شدن مقاومت کند.

۲-بیماری هایی که می‌توانند موجب شکم هورمونی شوند:

  • کم کاری تیروئید
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • یائسگی
  • استرس
  • بعضی داروها

۳– نشانه اصلی شکم هورمونی

اگر می‌خواهید چربی شکمی خود را از بین ببرید، مهم است که نشانه‌ها را بشناسید.

۱-احساس گرسنگی یا ضعف حتی یک ساعت بعد از غذا

شاید هنوز یک ساعت از آخرین وعده غذایی شما نگذشته است، اما شما خود را در حال جست و جوی تنقلات می‌بینید. اگر این اتفاق برای شما می‌افتد، هورمون‌های جنسی شما به طور غیر مستقیم بر هورمون‌هایی که به تنظیم متابولیسم شما کمک می‌کنند تأثیر می‌گذارند. سطح پایین استروژن می‌تواند شما را حتی پس از یک وعده غذایی هم گرسنه کند، زیرا استروژن بر سطح لپتین شما تأثیر دارد. همانطور که می‌دانیم، لپتین هورمونی است که اشتهای ما را تنظیم می‌کند. سطح بالای لپتین مشکل‌ساز است. لپتین بالا می‌تواند باعث انواع سندروم‌های متابولیک شود، به ویژه چاقی و دیابت.

۲-استرس مداوم

اگر خود را شبیه خرگوش سفید از داستان آلیس در سرزمین عجایب میدانید بخوانید:کسی که مدام می‌گوید «دیر شده!» ، خبر بد داریم. حالت مداوم استرس به زودی در شکم شما دیده می‌شود. هر بار که استرس دارید، غده فوق کلیوی شما کورتیزول تولید می‌کند تا به بدن شما کمک کند که سریع واکنش نشان دهد. در صورتی که شما همیشه استرس دارید، غده فوق کلیوی شما حتی نمی‌فهمد که بیش از حد مورد نیاز بدن شما کورتیزول تولید می‌کند.

۳-شکم باد کرده

چاقی اگر فقط در ناحیه شکم باشد یک نشانه از هورمون‌های نامتعادل است. ورزش زیاد، رژیم غذایی نامناسب یا مشکلات غده هیپوفیز باعث تغییراتی در هورمون ها می شوند که ممکن است باعث شوند بیشتر در ناحیه شکم وزن بگیرید.

 

چاقی هورمونی و ژنتیک:

 

برخی افراد به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی، مستعد چاقی هورمونی هستند. این ویژگی‌ها می‌توانند تاثیر بر تولید، ترشح و حساسیت به هورمون‌ها داشته باشند.

  • افزایش سن: با پیشرفت سن، سطح برخی از هورمون‌ها مثل هورمون رشد، تستوسترون و استروژن کاهش می‌یابد. این کاهش می‌تواند باعث کند شدن متابولیسم، کاهش عضله و افزایش چربی شود.
  • شیوه زندگی کم تحرک: فعالیت بدنی کمتر از حد معمول، می‌تواند منجر به کاهش مصرف انرژی و افزایش چربی شود. همچنین می‌تواند تاثیر بر سطح هورمون‌هایی مثل انسولین، لپتین، کورتیزول و تیروئید داشته باشد.
  • وجود تومور در هیپوتالاموس یا هیپوفیز: این دو غده مسئول تنظیم ترشح هورمون‌های مختلف در بدن هستند. اگر توموری در این غده‌ها رشد کند، می‌تواند باعث اختلال در تعادل هورمونی شود. برای مثال، تومور هیپوفیز می‌تواند باعث افزایش تولید هورمون رشد یا پرولاکتین شود که هر دو می‌توانند منجر به چاقی شوند.


اسامی هورمون های چاقی

لپتین: این هورمون از چربی‌های بدن تولید می‌شود و باعث می‌شود که احساس سیری داشته باشیم. اگر سطح لپتین پایین باشد یا بدن به آن حساسیت نداشته باشد، ممکن است بیشتر از حد لازم غذا بخوریم و چاق شویم .

انسولین: این هورمون توسط پانکراس ترشح می‌شود و باعث می‌شود که قند خون وارد سلول‌ها شود و به عنوان منبع انرژی استفاده شود. اگر سطح انسولین زیاد باشد یا سلول‌ها به آن مقاومت داشته باشند، ممکن است قند خون به چربی تبدیل شود و متابولیسم کند شود .


استروژن: این هورمون در زنان نقش مهمی در تنظیم چرخه‌های قاعدگی دارد. اما این هورمون فقط برای زنان نیست و در مردان هم وجود دارد. اگر سطح استروژن در بدن متعادل نباشد، ممکن است باعث چاقی در هر دو جنس شود. علاوه بر این، استروژن بر روی عملکرد سایر سیستم‌های بدن هم تاثیر دارد .


هورمون رشد: این هورمون توسط هیپوفیز ترشح می‌شود و باعث می‌شود که بدن رشد و تکامل پیدا کند. این هورمون همچنین بر روی سوخت و ساز، عضلات و چربی‌های بدن اثر دارد. اگر سطح هورمون رشد کم یا زیاد باشد، ممکن است باعث لاغری یا چاقی شود .


کورتیزول: این هورمون توسط فوق کلیوی ترشح می‌شود و به بدن در مقابله با استرس کمک می‌کند. اما اگر سطح کورتیزول بالا باشد، ممکن است باعث افزایش اشتها، چربی شکم و کاهش عضله شود. همچنین کورتیزول بر روی قند خون، فشار خون، التهاب و سیستم ایمنی تاثیر دارد.


آلدوسترون: این هورمون توسط فوق کلیوی ترشح می‌شود و باعث می‌شود که نمک و آب در بدن تنظیم شوند. اما اگر سطح آلدوسترون بالا باشد، ممکن است باعث احتباس آب در بدن و افزایش وزن شود. همچنین آلدوسترون بر روی فشار خون و حجم خون تاثیر دارد.


آندروژن‌های آدرنال: این هورمون‌ها توسط فوق کلیوی ترشح می‌شوند و باعث می‌شوند که ویژگی‌های جنسی مردانه در بدن ظاهر شوند. اما اگر سطح آندروژن‌های آدرنال بالا باشد، ممکن است باعث چاقی در ناحیه شکم و ران شود. همچنین آندروژن‌های آدرنال بر روی رشد مو، عضلات و چربی‌های بدن اثر دارند.

 


از کجا بفهمیم کدام هورمون باعث چاقی هورمونی ما شده؟


راه فهمیدن این که کدام هورمون باعث چاقی شما شده است، باید ابتدا علائم و نشانه‌هایی که دارید را بشناسید. بعضی از هورمون‌ها مثل تیروئید، انسولین، استروژن و تستوسترون می‌توانند با آزمایش خون مشخص شوند.

اما برخی از هورمون‌ها مثل لپتین، کورتیزول، آلدوسترون و آندروژن‌های آدرنال نیاز به تشخیص تخصصی دارند. برای این کار، بهتر است به یک پزشک متخصص غدد مراجعه کنید و از او مشورت بگیرید.


به طور کلی، هر هورمونی که در بدن شما نامتعادل شود، می‌تواند باعث چاقی شود. اما برای دانستن هورمون چاقی خود، می‌توانید به علائمی که در بالا ذکر شدند توجه کنید. برای مثال، اگر شما احساس تشنگی زیاد، تکرر ادرار، خستگی و چاقی در میان تنه دارید، ممکن است که انسولین شما بالا باشد.

یا اگر شما احساس سردرد، خواب آلودگی، رنگ پریدگی چهره، بزرگی غده تیروئید و چاقی در ناحیه گردن دارید، ممکن است که تیروئید شما کم کار باشد. یا اگر شما احساس استرس زیاد، افزایش اشتها، جوش زیاد، چاقی در ناحیه شکم و کاهش عضله دارید، ممکن است که کورتیزول شما بالا باشد.

جمع بندی

اگر شما هم سه نشانه بالا را دارید، بهتر است برای رفع شکم خود به دنبال توصیه هایی بیشتر از کم بخور! یا کتو بگیر! باشید. ممکن است نیاز به راهنمایی فراتر از رژیم غذایی و سلامتی داشته باشید و باید علاوه بر بررسی هورمونی و ژنتیکی، از همه توصیه‌های مهمی که متخصص به شما می‌دهد، پیروی کنید .در طی تمامی این مراحل مای ژن کنار شماست. از شناخت ژن هایتان تا مشاوره با مشاور ژنتیک و تغذیه و دریافت رژیم اختصاصی خودتان با تست تغذیه و سلامتی.

اطلاعات کامل تست ژنتیکی تغذیه و سلامتی مای ژن

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

خواب آلودگی در محل کار
اخبار علمی

راه های کاهش خواب آلودگی در محل کار

فهرست مطالب همیشه از متخصصین مجموعه مای ژن سوال می شود که : سرکار همش خوابم میگیره چیکار کنم؟سرکار همش خوابم میاد. چیکار کنم اگر