۵ عادت خوب برای اندومتریوز

endometriosis اندومتریوز

اشتراک گذاری این مطلب:

اگر به اندومتریوز یا کیست شکلاتی مبتلا شده باشید، می‌دانید که سخت است تصور کنیم قبل از اندومتریوز چگونه زندگی می‌کردیم: بدون ناراحتی مداوم در پایین شکم، میگرن، افزایش وزن ناشی از آب و درد لگن.

هرچند که هیچ کس نمی‌تواند روند این بیماری را پیش‌بینی کند، اما برخی تغییرات در سبک زندگی وجود دارند که می‌توانند علائم آن را تسکین دهند. برخی از این تغییرات شاید سخت باشند اما در طولانی مدت بسیار سودمند هستند.

زنانی که به اندومتریوز مبتلا هستند، در تغییر سبک زندگی با مشکل روبرو می‌شوند. زیرا درد لگنی مداوم آن‌ها را اذیت می‌کند و باعث می‌شود که نتوانند زندگی عادی داشته باشند. اما همین درد و رنج است که نشان می‌دهد چقدر تغییر سبک زندگی برای آن‌ها ضروری است.

۱. رژیم غذایی گیاهی را امتحان کنید

گیاهان بیشتری بخورید و مصرف محصولات حیوانی را کاهش دهید.کاهش مصرف محصولات حیوانی نه تنها در آینده بلکه در حال حاضر شما هم تاثیر گذار است. زنانی که به رژیم غذایی گیاهی روی آوردند، گفته‌اند که بعد از این تغییر شاهد موارد زیر بوده اند:

  • احساس سبکی
  • کاهش درد
  • بهبود خلق و خو


بشقاب سبزیجات


بافت اندومتریوز ممکن است در روده، مثانه، تخمدان‌ها و لگن قرار گیرد و درد شدید، ناهنجاری‌های قاعدگی، ناباروری و مشکلات دیگر را ایجاد کند. علائم این بیماری ممکن است با تغذیه شما ارتباط داشته باشد. برخی از غذاها ممکن است علائم را بدتر کنند و برخی دیگر ممکن است به بهبود آن‌ها کمک کنند.

کاترین لارنس یک زن شجاع و باهوش است که با بیماری اندومتریوز دست و پنجه نرم کرده است. او یک مهندس هوافضا در آمریکا بود که به دلیل این بیماری، نمی‌توانست کار خود را ادامه دهد و حتی نابارور مانده بود. او تصمیم گرفت که رژیم غذایی خود را عوض کند و به جای گوشت، از مواد غذایی گیاهی استفاده کند. این تغییر ساده، باعث شد که علائم اندومتریوز او کاهش یابد و حتی بتواند باردار شود. داستان او یک الهام برای همه زنان است که با این بیماری مبارزه می‌کنند.

۲- از وابستگی های خود دوری کنید

شاید برای شما دشوار باشد که به چیزهایی که دوست دارید نه بگویید. مثلا به چیپس که خیلی دوست دارید یا به قهوه‌ای که هر صبح یک فنجان از آن می‌نوشید. اما اگر این کار را بکنید، خیلی سلامت و شادتر خواهید شد. زیرا غذاهای سالم باعث می‌شود که احساس سلامتی و شادابی داشته باشید. پس از امروز، تصمیم بگیرید که به وابستگی‌های خود پایان دهید و غذاهای سالم را انتخاب کنید.

۳- ورزش متعادل انجام دهید

عرق کردن گاهی اوقات برای سلامتی خوب است.

ورزش‌های هوازی سطح استروژن بدن را تثبیت می‌کنند.صبح‌ها پیاده‌روی سریع کنید و به جای ماشین از دوچرخه استفاده کنید. حرکت زیاد علائم دردناک را کنترل می‌کند.

ورزش و اندومتریوز

۴- سطح استرس خود را کاهش دهید

استرس بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره است و دکمه‌ای برای خاموش کردن آن وجود ندارد. همچنین ثابت شده است که استرس التهاب را تشدید می‌کند التهاب شدید می‌تواند شرایطی مانند اندومتریوز را بدتر کند.

زندگی مدرن باعث بروز استرس در زمینه‌های مختلفی از جمله کار و زندگی شخصی می‌شود. وقتی با بیماری‌هایی مانند اندومتریوز نیز مواجه شوید، استرس و اضطراب شما بیشتر می‌شود. سعی کنید استرس خود را کاهش دهید، حتی اگر فکر می‌کنید فایده‌ای ندارد.

  • یک فیلم خنده‌دار ببینید
  • وقت خود را با دوستان خود بگذرانید
  • یک کتاب بخوانید
  • با حیوان خانگی خود بازی کنید
  • برنامه‌های ناخوشایند را لغو کنید
  • برای آرامش خود، چیزهایی که دوست دارید را انجام دهید. به عنوان مثال، مدیتیشن و یوگا که خیلی ساده و خوب هستند.
  • کارهای خود را با حوصله و بدون عجله پیش ببرید و وقتی خسته شدید، استراحت کنید. در صورت نیاز به کمک، به یک روان‌درمان یا مشاور راهنمای مراجعه کنید.

 

۵- یک سیستم حمایتی داشته باشید

اندومتریوز یک بیماری سخت و آزاردهنده است که بر روی بدن و ذهن شما تأثیر می‌گذارد. شما لایق این هستید که به خودتان محبت کنید و روحیه‌تان را حفظ کنید. دوستان، حیوانات خانگی و خانواده می‌توانند به شما انرژی و امید بدهند و در کنار شما باشند. نترسید و از کسانی که به شما احترام می‌گذارند کمک بخواهید. شما تنها نیستید و می‌توانید با این بیماری مبارزه کنید.

6- آزمایش ژنتیکی تغذیه مای ژن را انجام دهید:

یکی از عواملی که موجب تشدید اندومتریوز و افزایش درد ناشی از آن می شود، حساسیت های ژنتیکی به مواد غذایی مختلف و عدم تامین نیاز فرد به ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که به صورت ژنتیکی به آن نیاز دارد.

آزمایش ژنتیکی تغذیه مای ژن با بررسی بیش از 26 ژن حساسیت های ژنتیکی شما را بررسی میکند و نیاز مادرزادی شما را به ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و پروتئین مشخص می کند. پس از ارائه پاسخ به شما، ابتدا با متخصص ژنتیک مای ژن و سپس با متخصص تغذیه مای ژن مشاوره انجام خواهید داد و برنامه ای دقیق و منظم برای کنترل اندومتریوز برای شما تنظیم خواهد شد.

اطلاعات کامل در مورد آزمایش ژنتیکی تغذیه و سلامتی مای ژن


کلام آخر

اندومتریوز یک بیماری سخت اما قابل کنترل و درمان است. مراقبت های این بیماری را زیر نظر متخصص خود و با برنامه ریزی انجام دهید میتوانید با این بیماری به راحتی مقابله کنید. متخصصین مجموعه مای ژن نیز با ارائه راهکار هایی اختصاصی پس از دریافت نتیجه آزمایش ژنتیکی تغذیه مای ژن، در این مسیر همراه شما خواهند بود.

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

کالری شماری درست یا غلط
تغذیه

کالری شماری بکنیم یا نکنیم؟

فهرست مطالب در دنیای امروز، شمارش کالری به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های کاهش وزن شناخته می‌شود. با این حال، این روش به همان اندازه