درون گرایی و ژنتیک

درون گرایی ژنتیک مای ژن

اشتراک گذاری این مطلب:

 

آیا من درونگرا به دنیا آمده‌­ام یا درونگرا شده‌­ام؟

مدت مطالعه: 5 دقیقه!

 

شما جزو کدام دسته هستید؟ درون گرا یا برون گراها؟ فکر می کنید از دوران کودکی به همین شکل بودید یا محیط خانواده عامل این ویژگی شما است؟

 

کم کم درونگراها در حال دیده شدن هستند. وب‌سایت ­ها و کتاب ­ها و انجمن­ های بیشتری برای آن­ها در حال شکل­ گیری است و درونگراهای جوان می ­توانند درونگرا بودنشان را درک کنند و دیگر احساس “اشتباه بودن” نکنند. هر چند هنوز هم افرادی هستند که برایشان درونگرایی عجیب است و هروقت اشاره کرده ­ام که درونگرا هستم، از من با تعجب پرسیده­ اند که چرا نمی ­توانم مثل بقیه یاد بگیرم که اجتماعی باشم؟!

شاید شنیدن این سوال ناامیدکننده باشد اما در دلش نکته­ ی مهمی دارد. آیا آدم ­ها در طی بزرگ شدن “یاد می ­گیرند” که درونگرا باشند یا از وقتی که به دنیا آمده­ اند درونگرا بوده­ اند؟ به زبان دیگر، چه چیزی افراد را درونگرا می ­کند- ژن­ هایشان، نحوه ­ی بزرگ شدن شان یا هر دو؟

برای پیدا کردن جواب این سوال به سراغ کتاب هدایای پنهان کودک درون­گرا: کمک به کودک شما برای رشد در دنیای برونگرا از دکتر مارتی لینی رفتم. لینی در کتابش خلاصه­ای از تمام چیزهایی که تا به حال درباره­ ی درونگرایی به دست آمده است به نگارش در آورده است، از جمله درباره ­ی عواملی که باعث می ­شود  یک نفر از اول درونگرا باشد.

 

مانند بیشتر سوال­ های “طبیعت (ژنتیک) یا تربیت؟”، لینی به ما می ­گوید که جواب این سوال درباره ­­ی درونگرایی ترکیبی از هر دو است:


“بله، البته که هر کودکی با ویژگی­ های ذاتی خاص خود به دنیا می­ آید و البته که پدر و مادر روی بروز و رشد آن ویژگی نقش دارند.”

 

اما او تاکید می ­کند که درونگراها عموما اینطور به دنیا آمده­ اند:

  • این که شما به چه میزانی درونگرا یا برونگرا باشید، تحت­ تاثیر ژن­ های شما قرار دارد.
  • از بین تمام ویژگی ­های شخصیتی که تا به حال مطالعه شده ­اند، درونگرایی/برونگرایی بیشتر از همه وراثتی هستند.
  • با این وجود، فاکتورهای محیطی مختلف – مثلا این که در چه محیطی بزرگ شده­ اید- روی آن تاثیر می­ گذارد.

لینی برای رسیدن به این نتایج، پژوهش ­های متعدد نورولوژی ( عصب ­شناسی) را در کنار هم آورده تا نشان دهد که دقیقا به چه شکل ژن­ ها باعث درونگرا شدن می­ شوند و چرا بعضی فاکتورها با ژنتیک شما مقابله می ­کنند تا خصلت متفاوتی در شما ایجاد کنند.

 

چگونه ژن­ ها درونگرا بودن را تعیین می­ کنند؟

اساس درونگرا بودن در بیوشیمی مغز ماست. مغز انسان­ ها بیشتر از 60 انتقال­ دهنده­­ی عصبی دارد؛ موادی شیمیایی که تعیین می ­کنند مغز چگونه کار کند. با این که این مواد شیمیایی بین افراد مختلف تا حد زیادی یکسان است، اما هر کدام از ما یک “دستور تهیه”­ی خاص برای این انتقال­ دهنده­ ها  داریم. این “دستور تهیه “را ژن­ هایمان مشخص می­ کنند و از بدو تولد همراه ما هستند. همین انتقال ­دهنده­ های عصبی و دستورات آن­ها اند که بسیاری از ویژگی ­های شخصیتی ما مثل درونگرا یا برونگرا بودن را ایجاد می­ کنند. این تاثیرگذاری آن قدر زیاد است که طبق گفته­ ی دکتر لینی افراد از زمان به دنیا آمدن برونگرا یا درونگرا بودنشان را نشان می ­دهند.

مهم ­ترین انتقال­ دهنده­­­ی عصبی دوپامین است، که هر زمان از دنیای خارج پاداش می­ گیرید ترشح می­ شود و نوعی سیگنال پاداش برای مغز است. مغز درونگراها بسیار کمتر از برونگراها توسط دوپامین تحریک می ­شود. آن­ها به اندازه ­ی برونگراها از تشویق ­ها و پاداش ­های بیرونی انرژی نمی­ گیرند و درنتیجه زیاد دنبال آن نمی ­روند.   

تنها عامل درونگرایی ژنتیک نیست بلکه این ویژگی در سن­ های پایین تحت ­تاثیر شرایط محیطی هم قرار دارد. برونگرایی در شما یک حد بالا و یک حد پایین دارد. درست مثل ترموستاتی که دما را بین 25 درجه تا 30 درجه ­ی سانتی‌گراد نگه می ­دارد، ژن ­های شما هم میزان درونگرایی و برونگرایی­ تان را در بازه­ ی مشخصی که خاص خودتان است تنظیم می­ کنند. به همین خاطر است که گاهی احساس درونگرا بودن و گاهی احساس برونگرا بودن می ­کنید. گاهی دوست دارید تنها باشید و گاهی دوست دارید در بین جمع باشید. این موضوع به شرایط محیطی بستگی دارد.


اگر در کودکی از جمع احساس مثبتی گرفته باشید، احتمالا بیشتر اوقات با بالاترین حد برونگرایی ­تان رفتار می‌کنید. اما اگر تجربیات تان از جمع­ های شلوغ خوشایند نبوده باشد، احتمالا بیشتر ترجیح می ­دهید در حد پایین برونگرایی خودتان بمانید و بیشتر سکوت کنید.

 

حرف آخر؛ آیا درونگرا به دنیا آمده‌­اید؟

ژن­ های ما به ما “بازه”ای از درونگرایی را القا می کنند. اگر این بازه بزرگ باشد، رفتار ما تا حد زیادی تحت ­تاثیر محیطی که در آن بزرگ شده­ ایم قرار می ­گیرد اما اگر این بازه کوچک باشد، عوامل محیطی آن­قدر نمی ­توانند روی میزان درونگرایی ما تاثیر بگذارند. به همین خاطر است که پاسخ دکتر لینی به ” طبیعت یا تربیت؟” ، “بله…و بله.” است.


ژن­ های شما تصمیم را می ­گیرند اما منعطف هستند و جای بالا پایین شدن را هم می­ گذارند.

 

اگر علاقه‌مندید بدانید ژن‌هایتان شما را به سمت درونگرایی می‌برند یا برونگرایی، بد نیست به آزمایش ژنتیک شخصیت و روانشناسی نگاهی بیاندازید. شاید دروازه‌های جدیدی از شناخت خودتان باز شد.

 

 

تست مای‌ژن خود را سفارش دهید.

پس از سفارش تست مای‌ژن، همکاران ما در اولین روز کاری با شما تماس گرفته و پس از هماهنگی، پکیج نمونه‌گیری را برای شما ارسال می‌کنند.

 

نمونه بزاق خود را برای ما ارسال کنید.

در خانه (یا هر جای دیگر) نمونه بزاق خود را مطابق راهنما جمع‌آوری کنید. سپس آن‌ را در پاکت مخصوص با پیک یا پست برای ما بفرستید.

 

خود را کشف کنید و لذت ببرید!

نمونه DNA شما در آزمایشگاه آنالیز می‌شود و نتایج آن تا حداکثر ۲۰ روز کاری پس از دریافت نمونه به صورت چند دفترچه برایتان ارسال می‌شود.

 

مطالعه بیشتر

سرطان تخمدان زنان جوان
تست ژنتیکی سرطان سینه

سرطان تخمدان در زنان جوان

فهرست مطالب اگرچه ابتلا به سرطان تخمدان در زنان بین سنین ۵۵ تا ۶۳ سال شایع‌تر است، اما این بیماری در زنان جوان‌تر نیز ممکن