فواید چرت زدن!

مدت مطالعه: ۳ دقیقه!

زمان ارزشمند است. شاید به همین خاطر است که ما انسان ها سعی می‌کنیم تمام نیازمان به خواب را یک باره رفع کنیم!

افرادی که حیوان خانگی دارند می‌دانند که مثلاً گربه‌ها و سگ‌ها در طول روز چندین بار چرت می‌زنند. ممکن است همین باعث شود که گاهی به آن‌ها غبطه بخوریم. خوب نیست اگر بتوانیم هر روز بعد از ناهار چند دقیقه‌ای دراز بکشیم؟

فواید چرت زدن مای ژن

۷ دلیل اینکه چرا باید چرت کوتاه را در برنامه خود جای دهید:

۱) افراد در صورت خستگی میل بالایی به خوردن غذاهای چرب و ناسالم دارند: خواب کافی به کاهش وزن کمک می‌کند.

۲) چرت زدن به افزایش تمرکز و یادآوری بهتر کارها کمک می‌کند.

۳) بعد از چرت، عملکرد بهتری دارید.

۴) خواب کافی به حفظ شادابی پوست نیز کمک می‌کند.

۵) چرت زدن، خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

۶) چرت زدن حال روحی شما را بهتر می‌کند (خواب ناکافی می‌تواند بداخلاقتان کند!).

۷) یک استراحت کوتاه به شکل چرت زدن، به آرامش و کاهش استرس شما کمک می‌کند.

 

چگونه مانند حرفه ای ها چرت بزنیم؟

یادتان باشد چرت زدن نباید بیشتر از ۲۰ دقیقه طول بکشد. اگر بیشتر بخوابید وارد خواب عمیق می‌شوید (و این دقیقاً چیزی است که باید از آن پرهیز کنید) و در این صورت تاثیر مثبت آن را از دست خواهد دادید. بهترین کار، کوک کردن ساعت است!

فواید چرت زدن مای ژن

روش صحیح چرت زدن

نحوه چرت زدن و بیدار شدن نیز مهم است. در ادامه چند توصیه برای خواب نیمروز شما آورده ایم:

  • زمان صحیح را انتخاب کنید.
     چرت زدن هنگام ظهر یا ابتدای بعد از ظهر منجر به افزایش سطح انرژی شما می‌شود. از سوی دیگر، چرت زدن در هنگام عصر، باعث اختلال در چرخه خواب شبانه شما می‌شود.
  • پیش از چرت زدن، کمی قهوه بخورید!
    به دلیل اینکه ۲۰ دقیقه زمان نیاز است تا کافئین موجود در قهوه بر بدن شما اثر کند، خوب است که قبل از چرت زدن، یک فنجان قهوه بنوشید. هنگامی که از بیدار می‌شوید، قهوه به شما انرژی بیشتری می‌دهد. البته حساسیت ژنتیکی بدن شما به کافئین نیز اهمیت دارد. اگر حساسیت بالایی به کافئین دارید، بهتر است در صبح کمتر قهوه مصرف کنید و قبل از چرت زدن با توجه به حساسیت تان از کافئین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

بالاخره قهوه و چای مفیدند یا مضر؟

 

  • راحت باشید.
    اگر در خانه کار می‌کنید، پس از ناهار، یک چرت کوتاه داشته باشید (می‌توانید در تخت‌خواب یا روی مبل بخوابید). آیا باید به اداره بروید؟ پس باید کمی بهتر برنامه‌ریزی کنید، شاید در محل کارتان اتاق استراحت وجود داشته باشد. اگر نبود، باید پشت میز خود چرت بزنید (دست‌ها را روی میز گذاشته و سر خود را روی آن‌ها قرار دهید) یا تا جایی که امکان دارد به پشت صندلی خود تکیه دهید. موسیقی آرامش‌بخش (با هدفون) به حذف صداهای مزاحم کمک می‌کند.
  • گردش خون خود را بررسی کنید.
    گاهی اوقات افراد با احساس خستگی از خواب بیدار می‌شوند، چرا که ممکن است پس از چرت زدن، فشار خونتان افت کرده باشد. بنابراین، باید هنگام بیدار شدن گردش خون خود را افزایش دهید. بهترین روش برای انجام این کار، نوشیدن یک لیوان آب یا کمی ورزش است. بالارفتن از پله یا انجام حرکات کششی دو روش خوب برای افزایش ضربان قلب هستند.

مطالعات نشان داده است که چرت زدن تأثیرات مثبتی بر حافظه دارد.

ناسا و موسسه تحقیقات ملی هوافضای آمریکا دو مطالعه بر روی چرت زدن فضانوردان انجام دادند. نتایج آن‌ها نشان داد که چرت زدن کوتاه به طور منظم، تأثیرات مثبتی بر حافظه دارد.

 اگر می‌خواهید پس از چرت زدن با انرژی باشید، باید واقعا بخوابید و بستن چشمانتان کافی نیست. البته، قطعاً این کار مثل فشار دادن دکمه آسان نیست اما مانند هرچیزی در زندگی، با تمرین بهتر می‌شود!