پوست شما خشک است؟!

روتین پوستی مای ژن انواع پوست

اشتراک گذاری این مطلب:

 

اگر پوست خشک دارید….

مدت مطالعه: ۵ دقیقه!
 

شما هم پوست خشک و کم آبی دارید و از این موضوع کلافه اید؟ توصیه‌های مراقبت از پوست‌های خشک که در ادامه آورده شده می‌تواند پوست شما را شاد، هیدراته و درخشان کند.

 

پوست خشک یک وضعیت گاها آزاردهنده است که منجر به خشکی، خارش، پوسته پوسته شدن و ترک می‌شود و می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. حتی اگر به طور کلی پوست چربی دارید ممکن است گاهی موقتا به این مشکل دچار شوید. با ما همراه باشید تا از دلایل خشکی پوست و راهکارهای رفع آن مطلع شوید.

علائم پوست خشک

خشکی پوست معمولا موقتی یا فصلی است برخی ممکن است در فصل زمستان به این عارضه گرفتار شوند. علائم خشکی پوست در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد ولی در کل شامل: – خارش – قرمزی – زبری – احساس سفتی – ترک خوردگی خفیف تا عمیق – پوسته پوسته شدن خفیف تا شدید می‌باشد.

علت خشکی پوست

خشکی پوست به علت از دست رفتن آب از لایه خارجی پوست است و می‌تواند دلایل خارجی یا داخلی داشته باشد مواردی همچون: – گرما: سیستم‌های گرمایش مرکزی، اجاق‌های هیزمی، بخاری‌های دمنده گرما و شومینه‌ها همگی باعث کاهش رطوبت محیط می‌شوند. – محیط زندگی: زندگی در شرایط سرد، بادخیز یا آب و هوای کم رطوبت. – حمام کردن یا شستشوی زیاد: دوش گرفتن با آب گرم یا شستشوی بیش از حد پوست میتواند پوست شما را خشک کند. حمام کردن بیش از یک بار در روز چربی‌های طبیعی پوست شما را نیز از بین می‌برد. – صابون ها و شوینده های قوی: بسیاری از صابون‌ها، شوینده‌ها و شامپوها رطوبت را از پوست شما می‌گیرند، چراکه برای از بین بردن چربی فرموله شده‌اند. علت خشکی پوست دست در صورتی که دیگر قسمت‌های بدن بدون علائم خشکی باشد معمولا دو مورد شرح داده شده اخیر است. – بیماری های پوستی: احتمال اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی به دلیل حساسیت بالاتر پوست پوست خشکی داشته باشند بیشتر است. – درمان های پزشکی: برخی از افراد پس از درمان سرطان، دیالیز یا مصرف برخی داروها دچار خشکی پوست می‌شوند. – افزایش سن: با افزایش سن، پوست نازک میشود و چربی های مورد نیاز پوست برای حفظ آب به مقدار کافی تولید نمی‌شوند. – ژنتیک: اگر بیماری پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس دارید، احتمالاً پوست خشکی دارید. – کمبود مواد مغذی: برخی ویتامین و مواد معدنی در حفظ رطوبت، چربی و کنترل التهاب پوست نقش دارند و در صورت عدم تامین این مواد خشکی پوست ایجاد می‌شود.

 
 

مراقبت از پوست خشک

راه حل‌های مختلفی برای مراقبت و درمان پوست خشک وجود دارد، از جمله اجتناب از عوامل ایجاد کننده خشکی پوست به این معنی که هنگام استحمام از آب داغ استفاده نکنید و آب گرم را جایگزین آن کنید، زمان استحمام را کاهش دهید و رطوبت محیط را بالا نگه دارید. همچنین مصرف خوراکی یا موضعی موادی که سلامت پوست را تضمین می‌کنند نیز ضروری است. پوست ما برای عملکرد بهتر و زیبایی به ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی و مقدار کافی آب نیاز دارد. در صورتی که مقادیر کافی از این مواد به پوست نرسد منجر به خشکی پوست میشود. پس در جواب این سوال که برای درمان پوست خشک چه بخوریم یک جواب ساده وجود دارد، به مقدار کافی آب، مواد معدنی و ویتامینهای ضروری. استفاده از کرم‌ها و ماسک‌های صورت نیز می‌توانند تکمیل کننده مراقبت پوستی شما باشند.

خشکی پوست و کمبود ویتامین و مواد معدنی

بدن شما برای عملکرد بهتر به ویتامینها نیاز دارد. به عنوان مثال، ویتامینهای خاصی برای رشد سلولی و حفظ اندامها ضروری هستند. بهترین راه برای دریافت ویتامینها از طریق غذا است، با این حال مواقعی وجود دارد که مصرف مکملها برای رفع کمبود ویتامین ضروری هستند.

ویتامین B ویتامین‌های B باعث بهبود کراتینوسیت‌ها می‌شوند که بیش از 90 درصد از سلول‌های خارجی ترین لایه پوست (اپیدرم) را تشکیل می‌دهند. این ویتامین همچنین باعث به حداقل رساندن از دست دادن آب در پوست می‌شود و با تأثیر بر فیبروبلاست باعث استحکام پوست می‌گردد. خشکی پوست، پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لب‌ها ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B باشد. کمبود ویتامین B همچنین شما را نسبت به برخی محصولات مراقبت از پوست و نور خورشید حساس‌تر می‌کند.

ویتامین C خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C باعث شده که این ماده برای سلامت پوست نیز گزینه ضروری باشد زیرا به طور طبیعی با رادیکال های آزاد و آلودگی مبارزه می‌کند و یک محافظ طبیعی در برابر UV است. ویتامین C همچنین باعث تقویت کلاژن در پوست می‌شود و پوست را در برابر از دست دادن آب محافظت می‌کند. بنابراین ویتامین C علائم پیری را کاهش دهد و از التهاب جلوگیری میکند.

ویتامین D ویتامین D به حفظ سیستم ایمنی پوست، رشد سلول‌های پوست و عملکرد سد پوستی کمک می‌کند. ویتامین D در رفع علائم بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما نیز نقش دارد.

ویتامین E ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است که می‌تواند به پوست در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند همین مساله آن را به همراه ویتامین C به عناصر محبوب در محصولات مراقبت از پوست تبدیل کرده است. استفاده موضعی این ویتامین به رفع خشکی و خارش پوست کمک می‌کند و ترک های پوستی را کاهش می‌دهد. مصرف مکمل‌های حاوی این ویتامین نیز باعث بهبود علائم اگزما و خشکی پوست می‌گردد.

زینک زینک یک ریز مغذی است که به حفظ عملکرد مناسب ماده ژنتیکی کمک می‌کند، عملکرد سیستم ایمنی را فعال نگه می‌دارد و به ترمیم زخم کمک می‌کند. این ماده برای بهبود خشکی پوست به ویژه در افراد مبتلا به اگزما یا پسوریازیس مفید است، دارای خواص ضد التهابی است و از آسیب اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می‌کند. استفاده موضعی از زینک (به شکل اکسید روی) به کاهش التهاب مزمن پوست کمک می‌کند.

سایر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان میتوانند آسیب ناشی از سموم را به حداقل برسانند و به بدن شما در ساخت سلولهای سالم کمک کنند. مواد غذایی همچون بلوبری، گوجه فرنگی، هویج، لوبیا، نخود فرنگی و عدس. بلغور جو دوسر یک درمان رایج برای پوستهای تحریک شده است. قرن‌هاست که این درمان خانگی را توصیه می‌کنند و مؤثر است. حمام بلغور جو دوسر دارای خواص ضد التهابی است که تحریک را تسکین میدهد. این درمان به ویژه برای تسکین خارش موثر است. غذاهای غنی از روغن ماهی و اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی سالمون نیز به داشتن پوستی درخشان کمک میکنند. روغن ماهی حاوی دو آمینو اسید ضروری DHA و EPA هستند که نقش ضد التهابی و درمانی قوی دارد و پوست را در برابر آسیبهای خورشید محافظت میکند. روغن ماهی حفظ آب پوست و سد اسیدهای چرب پوست را تقویت میکند. تمتم این موارد روغن ماهی را به یک ماده دوستدار پوست تبدیل کرده است. پروبیوتیکها، مصرف مکمل باکتری لاکتوباسیلوس پلانتاروم باعث بهبود عملکرد سد پوست و آبرسانی به پوست میشود. پروبیوتیکها را میتوانید به طور طبیعی از غذاهای تخمیر شده مانند میسو، ماست، کیمچی، کلم ترش، کفیر و ترشی ها تامین کنید یا مکملهای پروبیوتیک مصرف کنید. کلاژن فراوانترین پروتئین در بدن شماست و 75 درصد از وزن خشک پوست شما را تشکیل میدهد. مصرف مکملهای کلاژن باعث کاهش عمق چین و چروک و افزایش رطوبت پوست میشود. آلوئه ورا اسیدهای چرب مشتق شده از آلوئه ورا به طور قابل توجهی رطوبت پوست و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود میبخشد.

کرم مناسب پوست‌های خشک

مرطوب‌کننده‌های پوست که لایه اولیه سلول‌های پوست را آبرسانی می‌کنند و رطوبت را در سطح پوست نگه میدارند، اولین قدم برای مبارزه با خشکی پوست هستند. آنها شامل سه نوع اصلی از مواد تشکیل دهنده هستند. مرطوب کنندهها که به جذب رطوبت کمک میکنند مانند اسید هیالورونیک، سرامیدها، گلیسیرین، سوربیتول و لسیتین. گروه دیگری که به حفظ رطوبت در پوست کمک میکنند به عنوان مثال، پترولاتوم (ژله نفتی)، سیلیکون، لانولین و روغن معدنی. و نرم کنندهها مانند اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و لوریک اسید که با پر کردن فضای بین سلولهای پوست، پوست را صاف میکنند. در صورتی که پوست خشکی دارید باید توجه داشته باشید که به جای لوسیون از کرم یا پماد استفاده کنید. پمادها و کرم ها نسبت به لوسیونها برای پوستهای خشک موثرتر بوده و تحریک کنندگی کمتری دارند. به دنبال کرم یا پمادی باشید که حاوی یک یا چند مورد از مواد زیر یا موارد مشابه باشد: روغن جوجوبا، روغن نارگیل، دایمتیکون، گلیسیرین، کره شی(Shea)، روغن معدنی همچون روغن بچه، پترولاتوم و وازلین به خاطر داشته باشید که همیشه بلافاصله بعد از حمام و یا شستن دست و صورت پوست خود را با کرم مناسب مرطوب کنید. لب های خود را فراموش نکنید و از بالم لب استفاده کنید.

محصولات مراقبت از پوست مناسب پوست‌های خشک

اگر پوست خشکی دارید استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی هر یک از موارد زیر را متوقف کنید. اجتناب از این محصولات به پوست شما کمک می‌کند تا چربی طبیعی خود را حفظ کند: الکل (همچون تونرهای حاوی الکل)، آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، محصولات پوستی معطر از جمله صابون های دئودورانت، رتینوئیدها همانطور که در بالا اشاره شد افراد با پوست خشک فقط باید از محصولات مراقبت از پوست ملایم و بدون عطر استفاده کند. برخی از محصولات مراقبت از پوست، مانند صابون های دئودورانت، برای پوست های خشک و حساس خیلی قوی هستند. به برچسب محصولات مراقبت از پوست قبل از خرید توجه کنید متخصصان پوست استفاده از محصولاتی با برچسب “بدون عطر (fragrance-free)” را توصیه میکنند. در حالی که اگر کلمه “بدون بو (unscented)” را مشاهده کردید میتواند نشان دهنده این باشد که محصول حاوی مواد شیمیایی است که بوی سایر مواد را خنثی یا پنهان می‌کند. این مواد شیمیایی می‌توانند پوست‌های خشک و حساس را تحریک کنند و مناسب نیستند. در انتخاب لباس نیز دقت کنید برخی از انواع پارچه ها و یا مواد تشکیل دهنده لباس همچون پشم باعت ایجاد خارش و قرمزی در پوست‌های خشک و حساس می‌شوند. تا حد امکان از استفاده از نرم کننده‌های لباس نیز اجتناب کنید. و درنهایت حفظ رطوبت محیط نیز به بهبود علائم خشکی پوست کمک میکند چرا که مانع از دست دادن بیش از حد آب از سطح پوست می‌شود. رطوبت محیط را با استفاده از دستگاه های رطوبت ساز در حدود 60% نگه دارید.

  روزانه چه مقدار کالری می سوزانم محاسبه آنلاین کالری  

بهترین ماسک ها برای پوست خشک

چه قصد تهیه ماسک از داروخانه را داشته باشید و چه بخواهید آن را در خانه با مواد تازه تهیه کنید فرقی نمی کند، اجزای تشکیل دهنده ماسک صورت برای بهبود پوست خشک یکسان است. مواد اولیه انواع ماسک های مناسب پوست خشک را در آشپزخانه خود نیز می تواند پیدا کنید. به تمام ویتامین ها و مواد معدنی مغذی موجود در میوه ها و سبزیجات فکر کنید. ویتامین C در لیمو و پرتقال، ویتامین E و A در آووکادو، کلسیم و پتاسیم در موز … پوست شما به طور طبیعی روغنی به نام سبوم تولید می کند که به محافظت از پوست در برابر از دست دادن رطوبت کمک می کند، اما اقدامات روزمره مانند فراموش کردن استفاده از مرطوب کننده یا شستن دستها با صابون خشک کننده، می تواند روغن های طبیعی را از پوست شما پاک کند. برای افرادی که آکنه ندارند استفاده از روغن ها می تواند به بازگرداندن درخشندگی و سد رطوبتی محافظ پوست کمک کند. ماسک های کرمی، همانطور که از نامشان پیداست، بر پایه کرم هستند. این ترکیبات در جهت مرطوب کردن پوست عمل میکنند و همین باعث می شود ماسکهای کرم بهترین ماسک صورت برای پوستهای خشک باشند. این ماسک‌ها علاوه بر اینکه صورت شما را نرم و درخشان می‌کنند، ایجاد چین و چروک را نیز به تاخیر می‌اندازند. دو نمونه ماسک خانگی برای پوست های خشک در ادامه آورده شده است ولی انتخاب های شما قطعا به این دو ماسک محدود نمی شوند.

ماسک شماره 1 برای پوست های خشک: آووکادو

مواد تشکیل دهنده: آووکادو 1 عدد 2 قاشق غذاخوری ماست ساده 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری عسل

با این ماسک مرطوب کننده آب را به پوست خشن و خشک خود برگردانید. اسیدهای چرب امگا موجود در آووکادو و روغن زیتون به رفع ترکهای پوستی کمک می کند و به لطف ترکیبات تسکین دهنده در عسل و ماست، پوست شما به طرز باورنکردنی نرم خواهد شد.

ماسک شماره 2 برای پوست های خشک: آلوئه ورا

مواد تشکیل دهنده: 1 قاشق غذاخوری کره شی 1 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا کره شی یک نرم کننده است، ژل آلوئه ورا حاوی موکوپلی ساکاریدهایی است که به حفظ رطوبت در پوست کمک میکند. روغن نارگیل، روغن کرچک، روغن اسطوخودوس و روغن آووکادو داروهای طبیعی خوبی برای پوست خشک باشند، البته تا زمانی که پوست مستعد آکنه نداشته باشید. اگر پوست مستعد آکنه دارید، روغن درخت چای آکنههای خفیف تا متوسط را بهبود میبخشد.

روتین روزانه صورت برای پوست‌های خشک

روتین صبحگاهی

با یک پاککننده کرمی غیر صابون و یا پاک کنندههای آب میسلار شروع کنید و صورت خود را تمیز کنید. با این کار رطوبت و چربی طبیعی پوست روی صورت شما باقی میماند ولی آلودگی و آرایش پاک میشود. اگر پوست خشکی دارید، باید از پاک کننده های بدون سولفات استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود. مرطوب کننده مناسب پوست های خشک بزنید کار را با استفاده از کرم ضد آفتاب به پایان برسانید. استفاده از ضد آفتابهای کرمی به انواع ژلی ارجعیت دارد.

روتین شبانه

دوباره با یک پاک کننده شروع کنید. با توجه به آلودگی بالای محیط زندگی امروزی بهتر است دوبار و از دو نوع پاک کننده استفاده کنید. ابتلا آب میسلار و سپس پاککننده کرمی. هفتهای سه بار اسکراب کرمی استفاده کنید تا پوستهای مرده را از سطح پوستتان پاک کنید. حتی میتوانید در خانه و از ترکیب شکر، کره کاکائو یا کره شی این اسکراب را بسازید. صورتتان را با سرم ماساژ دهید. سرم های صورت دارای ترکیبات بسیار غلیظی هستند که مشکلات پوستی همچون خشکی را برطرف میکند. به طور مثال سرم صورت مبتنی بر روغن آرگان را انتخاب کنید. مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. حتی پس از استفاده از یک سرم آبرسان، همچنان باید از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست تان را حفظ کنید. خوابیدن با ماسک صورت شبانه (سه بار در هفته)، بهتر است در روزهایی که از اسکراب استفاده میکنید از ماسک صورت نیز استفاده کنید. یک ماسک صورت شبانه پوست شما را در هنگام خواب تغذیه میکند و صبح با پوستی صاف و لطیف از خواب بیدار خواهید شد.

  مای ژن اضافه وزن BMI  

درمان سریع خشکی پوست

مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا طی چند ساعت از خشکی پوست خلاص شوید: 1. از یک پاک کننده ملایم و بدون کف برای پاک کردن آلودگی و آرایش استفاده کنید. 2. از روغن صورت استفاده کنید. پوست خشک فاقد سبوم است و تنها راه برای ترمیم آن، بازگرداندن چربی به پوست است. 3. از مرطوب کننده غلیظ استفاده کنید. هنگامی که روغن صورت خود را استفاده کردید، آن را با یک مرطوب کننده غنی و چسبناکتر، مثل کره شی تقویت کنید. حتی اگر به طور کامل جذب پوستتان نشد اشکالی ندارد. اگر واقعا میخواهید ظرف چند ساعت پوستتان بهبود پیدا کند باید عمیقا مرطوب شود. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید در این صورت صبح که از خواب بیدار میشوید شاهد تغییرات چشمگیر در پوستتان خواهید بود. ذکر چند نکته ضروری است: اگر خشکی پوست ناشی از یک بیماری پوستی جدی است، از پزشک خود بخواهید با کرم یا پماد برای درمان مشکل شما تجویزی کند. اگر پوست شما ترک خورده، برای جلوگیری از عفونت، پزشک احتمالا برای شما پانسمان مرطوب تجویز خواهد کرد. اگر پوست خشک شما دچار خارش شد، می توانید از لوسیون حاوی هیدروکورتیزون در آن استفاده کنید.

خلاصه مقاله خشکی پوست یک مشکل شایع است که می‌تواند ناشی از تعدادی از عوامل مانند کم آبی، شرایط آب و هوایی خشک و سرد، آسیب ناشی از آفتاب، صابون‌های قوی و شستشوی بیش از حد و برخی بیماری ها باشد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف برخی ویتامین‌ها و سایر مواد غذایی، از جمله ویتامین C ،B،E،D، روغن ماهی و کلاژن به بهبود آبرسانی پوست کمک می‌کند. اگر پوست شما تمایل به خشکی دارد، محصولاتی وجود دارند که به بهبود رطوبت طبیعی و خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می‌کنند. محصولات مراقبت از پوست کرمی بهترین انتخاب برای پوستهای خشک هستند. کم آبی یکی از دلایل رایج خشکی پوست است، بنابراین افزایش مصرف آب میتواند یک راه سالم و آسان برای بهبود آب رسانی به پوست باشد.

  نظرات مای ژنی ها    
اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

مطالعه بیشتر

سرطان تخمدان زنان جوان
تست ژنتیکی سرطان سینه

سرطان تخمدان در زنان جوان

فهرست مطالب اگرچه ابتلا به سرطان تخمدان در زنان بین سنین ۵۵ تا ۶۳ سال شایع‌تر است، اما این بیماری در زنان جوان‌تر نیز ممکن