در دنیای امروز افراد به دلیل مصرف مواد غذایی فرآوری شده و به دلیل رواج یافتن زندگی شهرنشینی دچار بیماری چربی خون میشوند. بیماری‎های دستگاه گردش خون علت اول آمار مرگ و میر در ایران است. ناراحتی‎ها و سکته‎های قلبی اغلب به دلیل تجمع چربی در رگ‎ها اتفاق می‎افتند که باید این بیماری کنترل شود تا فرد در سلامت باشد. به همین منظور در این مقاله قصد داریم خوراکی‌هایی که برای کاهش چربی خون هستند را به شما معرفی کنیم.

اگر حساسیت شما به چربی ها متوسط یا زیاد است حتما این توصیه ها را بکار گیرید: 

چربی خون چیست؟

به بالارفتن مقدار کلسترول و تری گلیسییرید در خون نسبت به مقدار طبیعی آن، چربی خون گفته می شود. و مواد غذایی که روزانه مصرف می کنید در افزایش این مواد در خون تاثیر گذارند.

علائم افزایش چربی خون

  •  احساس سنگینی
  •  خستگی یا کوفتگی در بدن
  •  سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن
  • دردهای نسبتاً مقاوم به درمان در ناحیه ساق و کف پا
  •  سردرد‎هایی که معمولاً به صورت سنگینی سر خودنمایی می‎کند.
  • خشکی و یا تلخی دهان
  •  تپش قلب
  •  افزایش تعریق بدن

خوراکی هایی برای کاهش مقدار چربی خون

مغزها و بذرها برای کاهش چربی خون

از این مواد مغذی میتوانید به عنوان میان وعده یا برای تزئین سالاد استفاده کنید. سعی کنید از آجیل‎هایی که بو داده نیستند استفاده کنید. و با مصرف ۶۰ گرم از مغز ها در آجیل که بو نداده هستند تقریبا ۵ درصد میزان LDL خون را کاهش می‎دهید.

غلات کامل برای کاهش چربی خون

نان، ماکارانی، برشتوک، جو دوسر و … از دسته مواد غلات کامل هستند و دارای فیبر محلول،کربوهیدرات و پروتئین نیز می‎باشند. به همین دلیل برای کم کردن مقدار چربی خون خود می‎توانید صبح خود را با یک کاسه جو دوسر یا غلات صبحانه‎ای که حاوی جو دوسر هستند شروع کنید.

لبنیات وکلسیم برای کاهش چربی خون

اگر قصد کم کردن چربی خون یا تری گلیسیرید دارید، باید از لبنیات کم چرب استفاده کنید. همان طور که می‎دانید ویتامین D به جذب بیشتر کلسیم کمک می‎کند و بهترین مواد غذایی که ویتامین D دارند زرده تخم مرغ و ماهی هستند. پس ماهی ساردین، ماهی سالمون، ماهی تن را در برنامه غذایی خود از قلم نندازید.

میوه و سبزی برای کاهش چربی خون

برای این منظور باید به مصرف سبزی ها و میوه های رنگی مثل فلفل دلمه ای، سیب، بادمجان، بامیه بروکلی، اسفناج و… بیشتر بپردازید. زیرا این میوه‌ها و سبزی‌ها دارای مقدار زیادی پکتین هستند و مقدار LDL خون را کاهش می‎دهند.

روغن‎های مفید برای کاهش چربی خون

همان طور که می‎دانید باید در مصرف روغن دقت کنید. برخی از روغن‎ها برای انسان مفید هستند و خاصیت‎های بسیاری دارند به عنوان مثال روغن زیتون که به افزایش کلسترول  خوب خون کمک بزرگی می کند. یا برخی از روغن‎های دیگر که برپایه سبزیجات هستند، به عنوان مثال روغن سویا، روغن کانولا، روغن آفتاب گردان را می‎توان نام برد.

 گوشت و حبوبات برای کاهش چربی خون

افراد دارای چربی خون بالا باید از گوشت مرغ، گوشت قرمز، گوشت سینه بوقلمون بدون پوست استفاده کنند. هم چنین لازم است که گوشت‎هایی را انتخاب کنید که مقدار چربی آن ۸ درصد باشد.
اگر بخواهیم حبوباتی را برای کنترل چربی خون معرفی کنیم می‎توانیم به لوبیا سیاه، سویا، لوبیا قرمز که دارای مقدار زیادی پروتئین و فیبر حل شده هستند اشاره کرد. به این دلیل می‌گوییم از حبوبات استفاده کنید زیرا زمان زیادی لازم است تا هضم شوند و شما زمان زیادی احساس سیری خواهید داشت.

 غذاهای غنی‌شده با استرول گیاهی برای کاهش چربی خون

مصرف استرول‎ها سبب جذب کلسترول در روده کوچک می‎شود. این ماده به صورت طبیعی در همه غذاها وجود دارد اما مقدارش خیلی کم است. از انوع استرول‎های گیاهی می‎توان به مغزها، حبوبات و بذرها اشاره کرد.
کسانی که میزان کلسترول بالایی دارند پیشنهاد می‎شود روزانه ۲ گرم از استرول‎های گیاهی استفاده کنند. البته با مصرف مواد فوق شاید میزان استرول گیاهی برای فرد تامین نشود. پس برای جذب استرول بیشتر به سراغ غذاهایی که غنی شده با کره گیاهی هستند یا برخی غلات صبحانه یا شیر و ماست کم چرب بروید.

غذاهای سرشار از امگا-۳ برای کاهش چربی خون

اغلب افراد، مواد غذایی که دارای اسید چرب مفید هستند را در رژیم غذایی خود ندارند. این اسید چرب در انواع ماهی‎ها به خصوص ماهی‎هایی که در آب سرد زندگی می‎کنند بیشتر یافت می‎شود.
چون مرغ و گوشت دارای چربی اشباع شده هستند، ماهی جایگزین خوبی است. همچین می‎توانید گردو، گروه کتان، تخم مرغ، سویا، لبنیات، پاستا هم استفاده کنید. مصرف امگا-۳ باعث تقویت کردن قلب و کاهش تری گلیسیرید خون می‎شود.

مواد غذایی غیر مجاز برای افرادی که چربی خون دارند:

  •  نمک
  •  قند
  • چربی های اشباع
  • چربی های ترانس

نتیجه گیری

اگر حساسیت شما به چربی ها در نتیجه تست ژنتیکی تغذیه مای ژن شما متوسط یا زیاد است، رژیم‌هایی با چربی کم برای شما ضروری هستند. خیلی از افراد به دلیل پر زحمت بودن تغییر رژیم غذایی برای کاهش کلسترول از قرص استفاده می‌کنند. اما با توجه به موارد گفته شده دریافتیم که اگر در خوراک و پخت و پز خود دقت کنید و تغییری را ایجاد کنید می‎توانید به راحتی تری گلیسیرید و کلسترول خود را کاهش دهید و از عوارض قرص‎های ضد کلسترول دور بمانید.

تست ژنتیکی تغذیه، سلامتی و تناسب اندام مای ژن

تحولی در تغذیه و ورزش

پس از سفارش و دریافت بسته، نمونه بزاق خود را در منزل جمع‌آوری می‌کنید

نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستید تا انواع آزمایشات ژنتیکی و آنالیزها روی آن انجام شود

نتایج را در ۲ دفترچه پرینت شده، همراه چند فایل برنامه‌غذایی دریافت می‌کنید

پکیج جامع تغذیه، سلامتی و تناسب اندام

myGene Fitness & Diet Pro

می‌خواهم تغذیه اصولی داشته باشم
و مانند قهرمان ها تمرین کنم

۱,۵۷۵,۰۰۰ تومان
تخفیف ۱,۲۴۵,۰۰۰ تومان
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-پاسخ به ورزش‌های استقامتی/ قدرتی

-سرعت ریکاوری پس از ورزش (فاصله مناسب بین تمرینات ورزشی)

-احتمال آسیب حین ورزش و پیشگیری از آن

-پتانسیل هوازی (Vo2 Max)

-نیازهای تغذیه‌ای پس از ورزش

تغذیه و سلامتی

myGene Diet & Health

می‌خواهم تغذیه و سلامتی‌ام را
به بهترین شکل تبدیل کنم 

۸۹۹,۰۰۰تومان
تخفیف ۸۵۵,۰۰۰تومان
ویژگی‌ها

-بهترین نوع رژیم غذایی (کم‌چربی، کم کربوهیدرات یا مدیترانه‌ای)

-پاسخ به چربی‌های اشباع و کربوهیدرات (احتمال ابتلا به دیابت)

-توانایی سم‌زدایی بدن جهت پیشگیری از سرطان‌ها

-نیاز به آنتی اکسیدان‌ها، امگا-۳، ویتامین B و ویتامین D

-حساسیت به نمک (احتمال ابتلا به فشار خون) و کافئین

-راهنمای غذایی و میان وعده‌ها (دستور پخت صبحانه، ناهار، شام و میان وعده) متناسب با ژنتیک شما

 -تنظیم رژیم غذایی اختصاصی توسط متخصص تغذیه بر اساس ژنتیک و اهداف شما