حقیقت درباره نمک دریا، نمک رنگی و نمک هیمالیا

نمک دریا نمک رنگی نمک ید

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب

نمک دریا، نمک صورتی و هیمالیا به طور فزاینده ای محبوب شده اند. این ها به عنوان یک ماده اصلی در بسیاری از دسرها و میان وعده ها دیده می شود. برای آن ها اغلب از عباراتی مانند “ارگانیک”، “طبیعی” و “خالص” استفاده می کنند. همچنین به این اشاره می کنند که یک جایگزین سالم برای نمک خوراکی است. بنظر شما این حرف ها صحیح است؟

نمک سفره معمولی سالم است؟

نمک سفره معمولی از معادن نمک می آید و برای از بین بردن آلاینده ها، مواد شیمیایی و فلزات سنگین فرآوری می شود. علاوه بر این، با ید غنی شده است. ید یک ماده مغذی ضروری که به حفظ سلامت تیروئید و بارداری سالم و… کمک می کند.

نمک دریا سالم است؟

در پاسخ به این سوال که آیا نمک دریا مضر است یا سالم باید بگوییم که نمک دریا از آب تبخیر شده دریا یا دریاچه‌های شور می‌آید و خیلی کم فرآوری می‌شود، بنابراین ممکن است مواد معدنی کمیاب را حفظ کند. مواد معدنی موجود در نمک دریا به بدنه آبی که از آنجا تبخیر می شود بستگی دارد. همچنین ممکن است بر طعم یا رنگ نمک تأثیر بگذارد. این نمک ها مواد معدنی جزئی هستند و  معمولاً به غلظت فلزات سمی (نیکل، کادمیوم، منگنز و کبالت) و همچنین آرسنیک آلوده هستند.

نمک دریا نمک صورتی نمک ید

تحقیقات در مورد نمک رنگی چه می گوید؟

آیا نمک رنگی یا نمک صورتی مضر است؟ اولین مطالعه جهانی که توسط شرکت تحقیقاتی مستقل، تحقیقات تغذیه استرالیا (NRAUS) انجام شد، نشان داد که نمک های صورتی دارای سطوح پایینی از مواد مغذی ضروری و تنوع گسترده ای از فلزات سنگین مضر هستند. این مطالعه برای اولین بار در جهان، 31 نمونه نمک صورتی موجود در سراسر استرالیا را به‌علاوه یک نمک خوراکی سفید، به‌دقت مورد بررسی قرار داد و ترکیبات معدنی و فواید تغذیه‌ای بالقوه آن‌ها را تشریح کرد.

نمک صورتی مواد مغذی ضروری مختلفی داشت اما به مقدار خیلی خیلی کم و متقابلا پر از فلزات سنگین مختلف هم بود.

وقت آن رسیده است که درباره نمک صورتی تجدید نظر کنید و حقیقت خام آشکار شده را کشف کنید. بینش‌های به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان داد که ماهیت غیرقابل پیش‌بینی نمک‌های صورتی و ترکیب معدنی آن حتی نمی‌تواند به عواملی مانند منشاء یا شدت رنگ صورتی نسبت داده شود. تحقیقات کمی در مورد نمک صورتی هیمالیا وجود دارد، و افراد دیگر اصرار دارند که این ادعاهای بهداشتی عجیب و غریب چیزی بیش از حدس و گمان نیست.

 غنی سازی نمک با ید در کدام کشورها انجام می‌شود؟

استرالیا

در یک نظرسنجی که بین سال‌های 2003 و 2004 انجام شد، کودکان استرالیایی با کمبود ید شناسایی شدند. در نتیجه این مطالعه، دولت استرالیا دستور داد که همه نان‌ها به استثنای نان‌های ارگانیک باید از نمک یددار استفاده کنند.

کانادا

نمک فروخته شده به مصرف کنندگان در کانادا برای مصارف سفره ای و خانگی باید یددار باشد.

چین

بسیاری از جمعیت  این کشور از منابع غذایی ید دور هستند. چین ید دار کردن نمک را در دهه 1960 آغاز کرد، مصرف نمک یددار تا سال 2000 به 90 درصد از جمعیت چین رسید.

هند

هند و تمام ایالت های آن فروش نمک غیر ید دار برای مصرف انسان را ممنوع کرده اند.

ایران

یک برنامه ملی با نمک یددار در سال 1992 آغاز شد. یک بررسی ملی در سال 1990 نشان داد که شیوع کمبود ید در مناطق مختلف ایران 20 تا 80 درصد است که نشان دهنده یک مشکل عمده بهداشت عمومی است. استان های مرکزی دور از دریا بیشترین شیوع کمبود ید را داشتند. برنامه ملی غنی سازی نمک به سرعت موفقیت آمیز بود. شیوع گواتر در ایران کاهش چشمگیری داشته است.

نگرانی از کمبود ید در سال‌های اخیر به دلیل مصرف نمک‌های غیر یددار به‌ویژه نمک دریا که به‌شدت مورد توجه متخصصان طب سنتی ایران است، افزایش یافته است. بسیاری از آنها تحصیلات آکادمیک ندارند.

مالزی

نمکی که در کشور فروخته می شود باید یددار باشد که طبق مقررات غذایی 1985 از 30 سپتامبر 2020 اجباری شده است.[23]

آفریقای جنوبی

دولت آفریقای جنوبی دستور داد که تمام نمک های فروش پس از 12 دسامبر 1995 یددار شوند.[30][31]

سوئیس

سوئیس اولین کشوری بود که نمک یددار را معرفی کرد. امروزه استفاده از نمک یددار در سوئیس ادامه دارد.

ایالات متحده

نمک یددار در ایالات متحده اجباری نیست، اما به طور گسترده در دسترس است.

نظر وزارت بهداشت ایران درباره نمک های رنگی (هیمالیا) چیست؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه نمک های رنگی (صورتی، آبی، بنفش و سنگ نمک) سلامتی شما را به خطر می اندازند، گفت: امروزه در خصوص مصرف نمک های رنگی و سنگ نمک، شاهد تبلیغات گسترده از سوی افراد شیاد و ناآگاه هستیم، در تبلیغات، این افراد عنوان می کنند که به جای مصرف نمک های تصفیه شده یُددار از نمک های رنگی و سنگ نمک استفاده کنید و دلیلشان این است که این نمک ها طبیعی بوده و فشار خون را بالا نمی برند و حاوی عناصری مانند آهن و منیزیم هستند که برای بدن مفید است! در حالیکه نمک های رنگی و سنگ نمک به دلیل اینکه از معادن و دریاچه ها و کوه ها استخراج می شوند، حاوی ناخالصی های متعدد و ذرات شیمیایی همچون فلزات سنگین سرطان زا هستند که برای سلامت مصرف کننده مضر بوده و می تواند زمینه ابتلا به سرطان را در فرد ایجاد کند.
 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین به دلیل وجود گچ و شن و خاک در این نمک ها به دلیل تصفیه نشدن، اینگونه نمک ها می تواند در فرد مصرف کننده احتمال ایجاد سنگ کلیه را ایجاد کند. بنابراین، آگاه باشید و فریب تبلیغات این افراد ناآگاه و سودجو را نخورید و برای سلامتی خودتان از نمک تصفیه شده یُددار استفاده کنید.

نظر وزارت بهداشت درباره نمک دریا چیست؟

 نظر وزارت بهداشت در مورد  مصرف نمک دریا این است که موجب مشکل گواتر، تولد نوزادان با ناهنجاری‌های مادرزادی و بسیاری از پیامدهای زیان‌بار بهداشتی می‌شود و دارای انواع ناخالصی‌ها از جمله فلزات سنگین مانند جیوه، آرسنیک و کادمیوم است که خطر سرطان‌زایی آنها به اثبات رسیده است.

دکتر احمد اسماعیل زاده اظهار داشت: نمک دریا علاوه بر داشتن ناخالصی‌ها، دارای میزان کم ید یا حتی فاقد ید است و اینکه گفته می‌شود می‌تواند املاح دیگر مانند منیزیم و کلسیم را تامین کند، درست نیست زیرا بدن برای تامین املاح موردنیاز به منابع غنی‌تر نیاز دارد و این املاح را می‌توان از سایر منابع غذایی دریافت کرد. در صورتی نمک دریا می‌تواند مصرف خوراکی داشته باشد که در قالب استانداردهای موجود، حاوی ید کافی، مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

مطمئن ترین و سالم ترین نمک کدام است؟

نمکی را انتخاب کنند که حتما کلمات تصفیه شده و یددار و پروانه ساخت و علامت استاندارد بر روی بسته بندی آنها درج شده باشد. سالمترین راه، محدود کردن مصرف نمک و کاهش مصرف آن است.

هر آنچه باید در مورد بیماری های قلبی بدانید

تاثیرات مصرف زیاد نمک

مصرف نمک زیاد منجر به سرطان معده، پوکی استخوان و پرفشاری خون می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که میانگین مصرف نمک در هر جمعیت با مرگ و میر در اثر سرطان معده ارتباط نزدیکی دارد. تاثیر بالقوه مصرف زیاد نمک در سرطان‌زایی معده این است که مصرف نمک زیاد در رژیم غذایی به تغییر ویسکوزیته مخاطی که از معده محافظت می‌کند، منجر می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز آسیب اپیتلیومی باشد که در نهایت منجر به زخم معده و سرطان معده شود.

مصرف نمک بیش از نیاز روزانه که ۳ تا ۵ گرم از کل مواد غذایی روزانه است، می‌تواند زمینه‌ساز پوکی استخوان باشد، به این صورت که مصرف نمک باعث افزایش دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود و می‌تواند فرد را مستعد پوکی استخوان کند.

از طرف دیگر مصرف نمک زیاد باعث افزایش فشارخون می‌شود و می‌تواند در دراز مدت منجر به سکته قلبی و مغزی در فرد شود؛ پس به یاد داشته باشید که در مصرف نمک تعادل را رعایت کنید تا یک عمر با سلامت زندگی کنید.

آیا رژیم کم نمک برای همه افراد مناسب است؟

تست تغذیه مای ژن میزان حساسیت شما به نمک را مورد بررسی قرار می دهد و کامل مشخص می کند مصرف دقیق چه مقدار از نمک برای شما مجاز است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست تغذیه کلیک کنید.

 

کلام آخر

با توجه به تمام ادعاهای نادرست بهداشتی، به راحتی می توان فهمید که چرا برخی افراد در مورد استفاده از کدام نوع نمک سردرگم هستند.

هیچ مطالعه ای اثرات سلامتی نمک صورتی هیمالیا و نمک خوراکی معمولی را مقایسه نکرده است اما و به یاد داشته باشید که نمک خوراکی منبع اصلی ید در رژیم غذایی است.

منابع:

https://www.tandfonline.com/

http://www.nraus.com/rethinkpink

https://irna.ir/xjPB8XB2n.ir/z28794

https://en.wikipedia.org/

https://www.healthline.com/

اگر هنوز سوالی دارید به راحتی آن را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالعه بیشتر

خواب آلودگی در محل کار
اخبار علمی

راه های کاهش خواب آلودگی در محل کار

فهرست مطالب همیشه از متخصصین مجموعه مای ژن سوال می شود که : سرکار همش خوابم میگیره چیکار کنم؟سرکار همش خوابم میاد. چیکار کنم اگر