چرا تری گلیسیرید بالا خطرناک است؟

مدت مطالعه: ۵ دقیقه!

آیا اهمیت تری گلیسیرید را می‌دانید؟ تری گلیسیرید جزء کلیدی سلامت عمومی و قلب شما است و به عنوان رایج‌ترین نوع چربی در بدن، مطمئناً مفید است. با این حال افزایش آن برای سلامتی مضر است. بنابراین اجازه دهید شما را با این چربی ذخیره کننده‌ی انرژی بیشتر آشنا کنیم.

تری گلیسیرید چیست و چرا به آنها نیاز داریم؟

اگر سه اسید چرب (چربی اشباع یا اشباع نشده) با یک مولکول گلیسرول پیوند دهند، تری گلیسیرید ایجاد می‌شود. تری گلیسیریدها مولکول های غنی از انرژی هستند که در سلول های چربی ما ذخیره می شوند و زمانی که بدن ما به انرژی نیاز دارد به جریان خون منتقل می شوند. آنها از طریق غذا (کره، روغن و سایر چربی های خوراکی) و همچنین فعالیت کبد (بدن انسان از کالری‌هایی که می خوریم اما استفاده نمی کنیم تری گلیسیرید ایجاد می کند) تامین می‌شوند و در سلول های چربی ذخیره می گردند.

عوارض سلامتی ناشی از تری گلیسیرید بالا چیست؟ چرا کنترل آنها مهم است؟

با توجه به اینکه بسیاری از خطرات جدی سلامتی می تواند به دلیل افزایش تری گلیسیرید ایجاد شود، باید سطح تری گلیسیرید خود را زیر نظر داشته باشید و با کمک شیوه زندگی سالم آنها را در سطح مطلوب نگه دارید. تری گلیسیرید بالا یک عامل خطر برای بیماری های جدی همچون موارد زیر است:

  • بیماری‌های قلبی عروق (CVDs) از جمله سکته، به ویژه در ترکیب با کلسترول HDL (خوب) پایین و LDL (بد) بالا
  • التهاب پانکراس
  • دیابت
  • بیماری کبد چرب، تجمع چربی درکبد که می‌تواند منجربه آسیب جدی کبد یا ازجمله سیروز شود.
  • سندرم متابولیک، گروهی از عوامل متابولیک که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید:

چطور با انجام تست ژنتیک از دیابت گریختم!

                                            مای ژن اضافه وزن BMI                  روزانه چه مقدار کالری می سوزانم محاسبه آنلاین کالری

 

بایدها و نبایدها در صورت تشخیص تری گلیسیرید بالا

تنها راه تشخیص تری گلیسیرید بالا آزمایش خون است. زیرا هیچ علامت بیرونی برای تشخیص آن وجود ندارد. بنابراین، آزمایش خون منظم یک اقدام پیشگیرانه عالی است. نکته‌ی مثبت این است که کاهش تری گلیسیرید نیازی به تغییرات اساسی در زندگی ندارد. تنها با پیروی از توصیه های پزشک و دستورالعمل‌های کلی برای زندگی سالم می‌توانید آن را کنترل کنید:

  • وزن مناسب داشته باشید. تحقیقات نشان داده است که کاهش وزن 5-10٪ باعث کاهش 20٪ تری گلیسیرید می شود. چربی شکمی نه تنها با افزایش شدت تری گلیسیریدها ارتباط دارد، بلکه با مقاومت به انسولین و در نتیجه دیابت نیز ارتباط دارد.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. حداقل 30 دقیقه، پنج روز در هفته را در نظر داشته باشید.
  • چربی های اشباع شده، کربوهیدرات ساده و تصفیه شده، الکل و نمک را محدود کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی غذای غنی از امگا-3 در رژیم غذایی خود دارید. آنها برای کاهش تری گلیسیرید عالی هستند.
  • سیگار نکشید.

آیا ژن های من می توانند به کاهش تری گلیسیرید کمک کنند؟

شما می‌توانید از نظر ژنتیکی مستعد سطوح بالاتر یا پایین تری گلیسیرید باشید. برخی از تغییرات ژنتیکی در ارتباط با کاهش 70% سطح تری گلیسیرید هستند، در حالی که ممکن است برخی دیگر با افزایش 60 درصدی سطح تری گلیسیرید همراه باشند. چنین تفاوت های فاحشی باعث می شود که مراقبت پیشگیرانه برای برخی افراد بسیار حائز اهمیت گردد. این همه ماجرا نیست، می‌دانید که اسیدهای چرب امگا-3 برای کاهش تری گلیسیرید مفید هستند و حاملان یک ژنوتیپ خاص مرتبط با امگا 3 می توانند در کاهش تری گلیسیرید خود بسیار موفق‌تر باشند.

با آزمایش DNA می توانید اطلاعات ژن های خود را از نظر تری گلیسیرید مورد بررسی قرار دهید و این دانش را در برنامه غذایی روزانه خود به کار گیرید.

عکس مراجعان مای ژن

مشاوره رایگان

مشاوره و راهنمایی جهت انتخاب پکیج مناسب شما